جزئیات ۸ ساله تورم/ از رکوردهای خاص تا گذر برجام و تندی‌های ارز

جزئیات ۸ ساله تورم/ از رکوردهای خاص تا گذر برجام و تندی‌های ارز

گذار هشت ساله از دولت قبلی به تورم ، رکورد تورم و همچنین غلبه تورم تک رقمی در برخی دوره ها را نشان می دهد ، سیاست های نرخ دوره ای که تحت تأثیر جریانات خاصی مانند برجام بر نتیجه ارزها و مبادلات قرار می گیرد. و البته مقامات دولتی اگرچه دولت یازدهم با نرخ تورم 35 درصد بر اقتصاد ایران تسلط داشت ، اما نرخ تورم 45 درصد را ثبت کرد که بالاترین نرخ تورم سالانه در سالهای اخیر است.

به گزارش شبکه ، تورم یکی از شاخص های اقتصادی است که دولتها در طول مبارزات انتخاباتی و در سالهای اولیه دولت و در آن دوره ، با توجه به برنامه ریزی مرکزی برای کنترل و ثبات اقتصادی ، روی آن حرکت می کنند ، اما در واقعیت و در نتیجه آن البته فضای داخلی و بین المللی چگونه کشور را شکل خواهد داد.

به بهانه اعلام نرخ تورم در مرداد ماه سال جاری ، نرخ بهره در پایان دولت دوازدهم بالای 45 درصد است و دوره 8 ساله دولت روحانی در دولت های یازدهم و دوازدهم به پایان می رسد. و می توانید مروری بر جریان این شاخص کلان اقتصادی را از آمارهای مرکز آمار ایران ، که سرآغاز دولت جدیدی به رهبری رئیس جمهور است و بر زندگی مردم تأثیر می گذارد ، در نظر بگیرید.

دولت یازدهم با نرخ تورم 35.1 درصد راه اندازی شد

تورم تک رقمی یکی از شعارها و وعده های دولت یازدهم بود اما در زمان روی کار آمدن 26 درصد با تورم تک رقمی تفاوت داشت. بنابراین ، تورم سالانه ، که تا 12 ماه به عنوان تورم در نظر گرفته شد ، در مردادماه 35.1 درصد ، در سپتامبر به 36 درصد افزایش یافت و سپس به روند کاهشی خود ادامه داد و با تورم سالانه 32.1 درصد ، سال 1392 به پایان رسید.

در مدت مشابه سال گذشته ، شاخص نقطه به نقطه که تغییر هزینه رسوب را نشان می دهد ، 41/7 درصد بود که بالاترین میزان در سال 1392 بود. با این حال ، با روی کار آمدن دولت یازدهم ، نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه اوت به 38.4 درصد رسید و همچنان در حال کاهش بود و در مارس به 19.6 درصد رسید.

روند تورم نسبتاً پایدار در سال 2014

اما سال 1393 با کاهش تورم و ثبات همراه است. تورم نقطه به نقطه در آوریل 17.6 ثبت شد و در نوامبر همان سال در روند کاهشی به 13.2 رسید ، اما در بیشتر ماه ها نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال 14 درصد است و در مارس به پایان می رسد. 14.2 درصد از ..

تورم در سال 1393 که از 30.2 درصد در آوریل شروع شد ، در مارس به 14.8 درصد رسید و 15 درصد کاهش یافت.

تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده است.

البته در این راستا ، در سال 2015 ، مطابق با مذاکرات و توافق های برجام ، شعار تک رقمی دولت در شاخص نقطه به نقطه محقق می شود. نرخ تورم در ماه آوریل 14 درصد ثبت شد ، اما همچنان روند نزولی خود را ادامه داد و در دسامبر به 9.9 درصد رسید. 8.5 درصد

اما تورم سالانه در سال 1394 کاهش یافت اما نه تک رقمی و از 14.5 درصد در آوریل به 11.3 درصد در مارس خواهد رسید.

تورم کامل یکنواخت است و نرخ ها به حداقل رسیده است.

با این حال ، سال 2016 با نرخ تورم تک رقمی سالانه همراه بود و این نرخ از 10.8 درصد در آوریل امسال به 9.5 درصد در ماه ژوئن رسید. تورم عددی

این شاخص در ماه مارس بیشتر کاهش یافت و به 6.8٪ رسید ، در حالی که تورم نقطه به نقطه ، که از 7.7٪ در سال 2016 شروع شد ، در مارس به 8٪ رسید و گاهی حتی بیشتر از آن کاهش می یابد ، در حالی که این نرخ در سال 2016 به 5.5٪ رسیده است. دسامبر ، این پایین ترین نرخ تورم در سال است.

تورم تک رقمی در سال 2017 ادامه یافت

1396 تورم تک رقمی از هر دو شاخص در سال های 1394 و 1395 و سایر دوره ها در برخی دوره ها افزایش یافته اما ادامه خواهد داشت.

9.4 درصد به ترتیب در آوریل و مارس 7.2 درصد نرخ تورم را ثبت کردند.در ابتدای امسال ، نرخ تورم 6.9 درصد و در پایان سال 8.2 درصد بود.

سال ویژه 1397 با تورم دو رقمی ، 20 هزار دلار و 37 درصد رشد

سال 1397 دوره خاصی از تورم در دولت قبل بود که دیگر خبری از تورم تک رقمی به گوش نمی رسید.

در فروردین 1397 ، تورم نقطه به نقطه 7 درصد ثبت شد ، اما این نرخ در خرداد به رقم دو رقمی رسید و به 10.2 درصد رسید. از آن زمان تاکنون هیچ فردی در دولت روحانی حضور نداشت.

در مارس سال جاری ، نرخ تورم یک به یک 47.5 درصد بود که نشان می دهد این شاخص از ابتدای سال تا پایان سال حدود 37 درصد افزایش یافته است.

شاخص سالانه در ماه مارس 18 درصد از 8.1 در آوریل به 26.9 رسید.

لازم به ذکر است سال 1397 مربوط به خروج آمریکا از برجام و وقایع بازار ارز ایران است. پس از آن ، نرخ ارز به طور قابل توجهی افزایش یافت. بنابراین در ابتدای نیمه دوم سال دلار به مرز 20 هزار تومان رسید.

بنابراین ، نوسانات شدید نرخ ارز و تأثیر آن بر بخشهای مختلف اقتصاد ، همراه با همه مشکلاتی که تورم را در سال 1397 افزایش داد ، از مهمترین این رشد تورمی در اقتصاد است.

بالاترین تورم نقطه به نقطه و بیشترین پاییز!

نرخ تورم در سال 1398 ادامه یافت و شاخص نقطه به نقطه که در اردیبهشت ماه نرخ 52 درصد را ثبت کرد ، بالاترین نرخ تورم را در بین دولت های یازدهم و دوازدهم ثبت کرد و سپس روند نزولی را نشان داد و در سال 2009 به 22 درصد رسید. .. در ماه مارس ؛ بنابراین تورم نقطه به نقطه که بیشترین نرخ رشد را 37 درصد در 3797 داشته است ، در سال 1398 30 درصد کاهش خواهد یافت که بیشترین کاهش است.

نرخ تورم سالانه که 30.6 درصد در آوریل امسال ثبت شد به 34.8 درصد در مارس رسید ، اما بالاترین نرخ سالانه 42.7 درصد را در ماه سپتامبر ثبت کرد.

افزایش 99 ساله

در سال 1398 ، تورم نقطه به نقطه به طور کامل کاهش یافت و در ابتدای سال 1399 با نرخ 19.8 درصد شروع شد ، اما تا پایان سال با افزایش 28 درصدی دوباره به 48.7 درصد افزایش یافت. – تورم نقطه ای وجود دارد.

تورم سالانه در آوریل 32.2 درصد و نوسانات سال مارس 36.4 درصد است.

در سال 1399 ، حاشیه تورم کم نبود و کارشناسان معتقد بودند که انضباط مالی دولت و کسری بودجه در کنار رشد این شاخص ، دولت را به افزایش نقدینگی و تحمیل تورم برانگیخت. این به دلیل تورم ناشی از افزایش نرخ ارز است.

بانک مرکزی همچنین معتقد بود کسری بودجه دولت ، برداشت صندوق توسعه ملی و فروش ارزهای بدون ضمانت وام گرفته شده از بانک ها در مهار تورم بسیار مثر است.

باز هم ، رکورد تورم در 1400 شکسته شد.

اما تورم در سال 1400 به دو جهت متفاوت پیش رفت. بنابراین ، در حالی که تورم نقطه به نقطه اغلب در حال کاهش است ، تورم سالانه در حال افزایش است.

در آوریل سال جاری ، نرخ تورم نقطه به نقطه به 50 درصد رسیده و به 49.5 درصد رسیده است. درصد از پایان ماه اوت سال جاری شروع شد و در حدود 7-45.2 درصد رشد کرد که بالاترین نرخ تورم سالانه دولت های قبلی است.

تورم متغیر با هشدار کسری بودجه

بنابراین ، دولت های یازدهم و دوازدهم سالهاست که در شرایط خاص داخلی و خارجی از تورم شدید رنج می برند. بیشترین و کمترین تورم ، بیشترین کاهش و رشد ، کمترین و دو رقمی تورم ، تا 50 درصد و بالاتر ، سال گذشته که تورم 45.2 درصد بود ، روند صعودی شاخص نسبت به سال گذشته و نرخ 43.2 درصد. به سازمان تحویل داده شد دولت سیزدهم

این امر زمانی روی داد که هشدارهای فزاینده ای مبنی بر افزایش تورم در ماه های آینده وجود داشت ، با توجه به کسری بودجه دولت و استقراض بانک مرکزی برای پوشش این کسری در ابتدای سال و البته چند موضوع دیگر. صبح.

مدتی طول می کشد تا دولت جدید قیمت ها را کنترل و مدیریت کند ، اما هنوز مشخص نیست که دولت های بزرگ برای کنترل تورم چه خواهند کرد و وزیران پیشنهادی رئیس جمهور و اظهارات آنها چیست: انتقاد و وعده تورم ارائه طرح ها و ایده های مشخص برای کنترل و تثبیت تورم نیست ، بلکه کنترل و تثبیت وضعیت اقتصادی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا