پایان ترافیک جاده ها/ ترانزیت های آینده را ببینید!

تینا مزدکی_شرکت Hyperloop Transportation Technologies (HTT) قصد دارد با پروژه ی HyperPort نحوه ی حمل ونقل بار در برزیل را دگرگون کند. این پروژه ی جاه طلبانه یک خط آهن فوق پرسرعت درون یک لوله ی نیمه خلأ خواهد بود که کانتینرهای ۱۲.۲ متری (۴۰ فوتی) را با سرعتی در حد هواپیما جابه جا می کند.

پایان ترافیک‌ جاده‌ها/ ترانزیت‌های آینده را ببینید!

یک مطالعه ی اولیه که توسط LabTrans در دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا و با همکاری شرکت لجستیکی EGA Group انجام شده نشان می دهد که این پروژه نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر فنی هم قابل اجراست. مسیر پیشنهادی از بندر سانتوس آغاز شده و پس از عبور از سائوپائولو به دیگر شهرهای مهم و مسیرهای تجاری خواهد رسید.

بندر سانتوس در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵ میلیون TEU (واحد معادل کانتینر ۲۰ فوتی) را جابه جا کرده و در رتبه ی چهل ام جهان قرار گرفته است اما همچنان بزرگ ترین و مدرن ترین بندر کانتینری آمریکای لاتین محسوب می شود. روزانه ۳,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ کامیون به این بندر رفت وآمد دارند و مسیر ۹۷ کیلومتری (۶۰ مایلی) سانتوس تا سائوپائولو بسته به ترافیک حدود دو ساعت طول می کشد.

کپسول های Hyperloop برای حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی (معادل دو TEU) طراحی شده اند و می توانند با سرعتی نزدیک به ۵۹۵ کیلومتر بر ساعت (۳۷۰ مایل بر ساعت) بار را جابه جا کنند. این فناوری سفرهای چندساعته یا حتی چندروزه را به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کاهش می دهد و به نوعی با سرعت حمل ونقل هوایی رقابت می کند.

طبق برآوردهای HTT در طول روز ۴,۸۱۰ کپسول بین سانتوس و سائوپائولو و ۴,۱۵۶ کپسول بین سائوپائولو و شهر کمپیناس جابه جا خواهند شد. این امر می تواند روزانه حداکثر ۴,۰۰۰ کامیون را از جاده ها حذف کند که به کاهش آلودگی و بهبود ترافیک کمک خواهد کرد.

پایان ترافیک  جاده ها/ ترانزیت های آینده را ببینید!

پایان ترافیک  جاده ها/ ترانزیت های آینده را ببینید!

سرمایه گذاری هنگفت اما سودآور

در حال حاضر HTT تمرکز خود را بر مسیر ۱۶۹ کیلومتری (۱۰۵ مایلی) سانتوس تا کمپیناس گذاشته زیرا این مسیر بالاترین سودآوری را دارد. اما ساخت HyperPort به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد:

  • ۹.۶ میلیارد دلار برای احداث زیرساخت های مسیر کمپیناس-سانتوس
  • ۱.۶ میلیارد دلار هزینه ی عملیاتی شامل نگهداری نیروی انسانی انرژی و بهره برداری
  • ۱۷.۱ میلیارد دلار درآمد پیش بینی شده فقط از این بخش از پروژه

کل پروژه ی ۵۴۹ کیلومتری (۳۴۱ مایلی) سانتوس تا São José do Rio Preto نیز به ۲.۸ میلیارد دلار هزینه ی عملیاتی نیاز دارد و انتظار می رود سالانه ۵۳۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد. در صورتی که دولت برزیل سرمایه گذاری کامل را انجام دهد نرخ بازگشت سرمایه (IRR) ۶۲.۷ درصد و ارزش خالص فعلی (NPV) ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود که این پروژه را به گزینه ای بسیار جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. حتی اگر ۲۵ درصد از سرمایه ی اولیه توسط بخش خصوصی تأمین شود همچنان این طرح توجیه اقتصادی خواهد داشت. مدل های تأمین مالی دیگر مانند مشارکت های دولتی-خصوصی (PPP) نیز قابل بررسی هستند.

HTT به دنبال ایجاد یک جایگزین پایدار و کم کربن برای حمل ونقل کالا است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۶۰ این سیستم روزانه ۹۰۶ تن کاهش انتشار CO۲ داشته باشد. همچنین این شرکت ۲ میلیارد دلار صرفه جویی جانبی ناشی از کاهش تصادفات کاهش آلودگی هوا و کاهش استهلاک جاده ها را تخمین زده است.

گام بعدی تکمیل مطالعه ی فنی اقتصادی و زیست محیطی (EVTEA) است. پس از آن مدل های تأمین مالی و تصویب های دولتی سرنوشت این پروژه ی آینده نگرانه را تعیین خواهند کرد. با توجه به چالش های موجود اجرای این طرح آسان نخواهد بود اما در صورت موفقیت می تواند آینده ی حمل ونقل جهانی را تغییر دهد.

منبع: newatlas

۲۲۷۳۲۳

دکمه بازگشت به بالا