رونمایی از ٢جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان

رونمایی از ٢جلد کتاب رواق زبرجد در کرمان

به گزارش خبرگزاری شبکه؛ جلد چهارم کتاب رواق زبرجد (کوشندگان توسعه کرمان) در ۳۶۸ صفحه از انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، بخشی از تاریخ یکصد ساله دیار کریمان که کمتر منتشر شده را از زبان مشاهیر و بزرگان این استان نقل می کند.

مشاهیر کرمان در این کتاب ازجمله حسین ابوالهادی، علی اکبر امین، فرید دادگر، اکبر رشیدی مقدم، ماشاالله سهراب نژاد، جلال صابری راینی، سیدمهدی طبیب زاده، غلامحسین عامری، علی عباسلو، محمدعلی احمدی، احمد مرادعلیزاده، علی مرادیان، نوید معاون، مصطفی موذن زاده، حسین نجف آبادی پور، علی نظری، طلیعه وثوقی، بهرام همتی و سیروس یاسایی هستند.

همچنین کتاب رواق زبرجد (نقشی به یاد نکویان اهل کرم) نیز شامل گزیده طراحی و نقشی از شخصیت ها و مشاهیر یکصد سال اخیر دیار کریمان است که به کوشش محسن جلال پور و طراحی علی خسروی به مرحله رونمایی رسید.

مولف این کتاب‌ها، فعال اقتصادی و رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در این آیین با اشاره به سابقه خود در اتاق بازرگانی کرمان گفت: در مقطعی روی جریان‌های مورد نیاز کرمان ازجمله آموزش و درمان متمرکز شدیم و در دوره ای تدوین تاریخ تجارت کرمان را آغاز کردیم که نتیجه آن چاپ یک کتاب توسط محمدعلی گلاب زاده با یکهزار و ۵۰۰ صفحه و در ۲ جلد بود.

محسن جلال پور با بیان اینکه رییس مرکز کرمان شناسی در این زمینه معتقد بود که از یکصد سال اخیر کرمان مکتوبی وجود ندارد، افزود: تصمیم گرفتم این دوره زمانی را مکتوب کنم و در این زمینه با همکاری مهدی ملک قاسمی که سال ها در مورد بزرگان کرمان فعالیت داشت، بنا شد از یکصد نفر از بزرگان و مشاهیر بخواهیم که یکصد سال اخیر کرمان را تشریح کنند.

وی ادامه داد: این آمار اکنون به ۲۵۰ نفر رسیده و کار تهیه مستند اقتصادی را آغاز کردیم و سپس مباحث فرهنگی، اجتماعی و درمانی به آن اضافه شد و در این خصوص چهار جلد رواق زبرجد تا به امروز منتشر شده است.

ایرنا نوشت ، مولف کتاب های رواق زبرجد عنوان کرد: برخی اوقات بیش از ۱۰ بار مراجعه برای مصاحبه و گفت و گو با بزرگان و مشاهیر استان داشتیم، برخی اوقات مصاحبه‌ها ۲ تا سه جلسه طول می کشید و در این راستا بالای یکهزار ساعت تاریخ شفاهی به نقل از مشاهیر داریم که بایستی آن را به ۱۰ هزار ساعت برسانیم.

وی تصریح کرد: به صورت عینی آنچه روایت شده را نوشتیم که تا امروز تناقضی با واقعیت نداشته است؛ معتقدم این مستندات بهترین روایت از تاریخ یکصد سال اخیر کرمان است.

جلال پور در ادامه با اشاره به بخشی از وظایف اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی علاوه بر تجارت و اقتصاد، فعالیت های خیریه مرتبط با امور فرهنگی ازجمله چاپ کتاب را نیز پیگیری می کند، ضمن آنکه کشورهای توسعه یافته اتاق فعال مورد اعتماد حاکمیت و مردم داشته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پدر شما بنیان گذار بیمارستان نفیس بوده است؟ یادآور شد: بله، فعالیت خیریه زیادی داشت و وصیت وی نیز انجام کارهای خیر بود.

این فعال اقتصادی کرمان با بیان اینکه بنیاد نفیس خیریه ای برای پیوند اعضا است، ادامه داد: خانواده نفیس بیش از ۹۰۰ پزشک را تقدیم جامعه کردند که با تاسیس این بنیاد به نام آنان تلاش شده که نام آنان را زنده نگهداریم.

جلال پور در پایان عنوان کرد: چاپ و نشر کتاب رواق زبرجد را هر سال تا ۶ جلد ادامه خواهیم داد.

46

دکمه بازگشت به بالا