آموزش بهترین تکنیک های احوالپرسی + (جملات کاربردی)

احوالپرسی با دیگران یکی از بخش های مهم در روابط اجتماعی و تعامل با آدم هایی است که با آن ها در ارتباط هستیم و تاثیری که در برخورد اول با طرف مقابل در احوالپرسی می گذاریم تاثیر زیادی در ادامه ارتباط ما با آن فرد دارد. نکات زیادی وجود دارند که با رعایت کردن آن ها می توانیم یک احوالپرسی خوب را داشته باش، مانند ارتباط چشمی و لبخند زدن، تحسین فرد مقابل و یاد کردن از خاطرات گذشته. اگر در مسیر یادگیری روابط اجتماعی از یک دوره فن بیان با کیفیت استفاده کنید، قطعا مهارت های لازم برای داشتن احوالپرسی خوب با دیگران را نیز یاد خواهید گرفت.

چگونه خوب احوالپرسی کنیم؟

در اینجا بهترین تکنیک هایی که برای داشتن یک احوالپرسی خوب لازم دارید را توضیح می دهیم:

در احوالپرسی از خاطرات خوب گذشته یاد کنید

یکی از تکنیک‌های تأثیرگذار در فن بیان در احوالپرسی یادآوری خاطرات خوب در ملاقات‌های قبلی با طرف مقابل است. زمانی که با مخاطب‌تان ملاقات می‌کنید به او بگویید در ملاقات‌های قبلی به شما بسیار خوش گذشت با این کارمخاطب‌تان احساس می‌کند که شما از لحظاتی که با او گذرانده‌اید لذت بردید و به آن‌ها فکر می‌کنید. یاد‌آوری خاطرات خوب گذشته در ملاقات با دیگران این حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند که برای ایجاد خاطرات شیرین‌تر در ذهن شما ارتباط‌شان را حفظ کنند. 

در احوال پرسی فقط حال طرف مقابل را بپرسید!

آخرین نکته که برای فن بیان در احوالپرسی می‌خواهم به شما بگویم، این است که در احوالپرسی فقط احوال بپرسید! شاید کمی برایتان عجیب باشد، حق هم دارید. منظورم این است که مثل برخی افراد نباشید که در همان اول احوالپرسی ، می‌خواهند زیر و بم زندگی مخاطبشان را به دست آورند. این که “طرف مقابل چرا ازدواج نمی‌کند؟ درسش کی تمام می‌شود؟ یا فلان کار را چرا انجام نمی‌دهد؟ خیلی به شما ربطی ندارد. پس به او حس منفی منتقل نکنید و در زندگی‌اش دخالت نکنید. اگر این کار را بکنید و از مسائل خصوصی و یا در یک جمله مواردی که طرف مقابلتان دوست ندارد در رابطه با آن موضوع صحبت کند سوال کنید، بدون شک یکی از بدترین انواع احوال پرسی را تجربه خواهید کرد و طرف مقابلتان را از خود آزرده می کنید.

آموزش احوالپرسی

تحسین فرد مقابل در احوالپرسی را فراموش نکنید

در بخش‌های قبلی گفتیم که یکی از کارهایی که می‌تواند باعث ایجاد حس بد در فرد مقابل شود گفتن جملات کنایه‌آمیز است اما در مقابل آن جملات تحسین برانگیز وجود دارد. از آن‌جایی که همه انسان‌ها از این که مورد تحسین دیگران قرار بگیرند لذت می‌برند می‌توان از جملاتی که حاوی تعریف و تمجید است در احوالپرسی استفاده کرد این کار باعث می‌شود در فرد مقابل حس خوبی ایجاد شود و برای این که مورد تحسین شما قرار بگیرد ارتباطش را با شما حفظ کند.

از جملات مثبت حین احوالپرسی استفاده کنید

استفاده از جملات مثبت و تشویق‌کننده می‌تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک فرد خوش برخورد و محترم شناخته شوید. با استفاده از این نکته، می‌توانید ارتباطات خود را مثبت‌تر و دوستانه‌تر کنید.

هنگام احوالپرسی کردن می توانید از جملاتی مثل “واقعا بهت افتخار می کنم” یا “ایشالله همیشه موفق باشی” استفاده کنید. این جملات نه تنها به طرف مقابل حس مثبت می دهد بلکه باعث می شود شما هم فردی دوست داشتنی‌تر‌ شوید.

لبخند بزنید و ارتباط چشمی خوبی با دیگران برقرار کنید

فن بیان در احوال پرسی شامل زبان بدن و ارتباط چشمی شما با مخاطب تان هم می شود.اولین نکته‌ای که باید در احوال پرسی به آن توجه کنید، این است که باید به خوبی با مخاطب ارتباط چشمی موثر برقرار کنید. در واقع ارتباط چشمی موجب می‌شود میزان اعتماد مخاطب تان به شما افزایش پیدا کند و در نتیجه رابطه بهتری با او داشته باشید.همچنین وقتی شما خوشرو هستید و لبخند می زنید افراد احساس صمیمیت بیشتری با شما می کنند و حرف های شما بیشتر به دل آن ها می نشیند . شما با این کار ساده ولی به شدت مهم گام محکمی را در جهت پیشبرد اهدافتان خواهید برداشت.

دست فرد مقابل را محکم بفشارید

بعد از دیدن این نکته، احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده باشد که محکم دست دادن چه ربطی به فن بیان در احوالپرسی دارد؟! حق دارید که این سوال برایتان پیش بیاید. اما اگر کمی اطلاعات خود را درباره فن بیان بالا ببرید، متوجه می‌شوید که فن بیان فقط مهارت های کلامی نیست و مهارت‌هایی نظیر زبان بدن، خوب گوش دادن و… هم جز مهارت های فن بیان محسوب می‌شوند. اما برگردیم سراغ احوالپرسی! برای داشتن فن بیان در احوالپرسی ، باید دست طرف مقابل خود را هنگام دست دادن محکم بفشارید. البته نه آنقدر که او از درد ،دستش را عقب بکشد! منظورم این است که خیلی آرام هم با او دست ندهید. محکم دست دادن نیز نشان از اعتماد به نفس شماست و زمانی که شما این کار را انجام می دهید، در واقع نشان می‌دهید که از شخصیت بالایی برخوردار هستید و نسبت به مخاطب خود برتر هستید؛ همچنین او احساس می کند با فردی مستحکم و موفق رو به‌ روست و می‌تواند به او کاملاً اعتماد کند.

چرا احوال پرسی اهمیت دارد؟

احوالپرسی

احوالپرسی بخشی از آداب معاشرت است که برای حفظ رابطه بسیار اهمیت دارد. در واقع احوالپرسی دروازه و گلوگاه های ورود به ارتباط محسوب می شوند؛ بدین معنا که آغاز اولین ارتباط با دیگران، اولین بخش سخن گفتن و ویترین کلام ما، احوالپرسی است.  هر چقدر در احوالپرسی هایمان بیان موثرتری داشته باشیم، در مقابل نتیجه و بازخورد مفیدتری نیز دریافت می نماییم. از دیگر مواردی که در احوالپرسی اهمیت دارد، این است که فرآیند احوالپرسی به رابطه ها عمق می بخشد. در روابطی که افراد از مهارت های ارتباطی برخوردارند، رابطه از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است.  احوالپرسی در صورتی که توسط شخصی که فن بیان می داند انجام شود، بسیار زیبا تر و جذاب تر خواهد بود چرا که این فرد از تکنیک ها و فنون صحبت کردن آگاه است و از این ترفند ها در سخنانش بهره می برد. یکی دیگر از مزایای احوالپرسی خوب، برانگیخته کردن احساسات طرف مقابل است یعنی شاید ارتباط زیادی با فرد مورد نظر نداشته باشید اما می‌توانید با چند جمله ساده نشان دهید که به او و احساساتش اهمیت می‌دهید؛ این موضوع سبب می‌شود که فرد به ادامه ارتباطش با شما ترغیب شود.

انواع احوالپرسی

احوالپرسی رسمی

در موقعیت‌هایی مثل جلسات کاری، آشنایی‌های اولیه و به طور کلی برخوردهایی که در آن صمیمیت خاصی وجود ندارد، بهتر است از عبارات رسمی‌تر استفاده کنید تا ضمن رعایت احترام، ارادت خود را به مخاطب نشان دهید.

احوالپرسی غیر رسمی

ارتباط با یک دوست، همسایه، همکلاسی، همکار صمیمی و … در گروه روابط غیر رسمی قرار می‌گیرند. در چنین موقعیت‌هایی، بهتر است لفظ قلم حرف زدن را فراموش کنید و فقط با یک لبخند گرم و فشردن دست، عبارات صمیمانه‌تری را برای احوالپرسی انتخاب کنید.

نمونه ای از جملات زیبا و کاربردی در احوالپرسی

  • وضعیت کار چه‌طور است؟
  • مشغول به چه کاری هستید؟
  • اوضاع و احوال‌تان خوب است؟
  • خوش احوالید؟
  • سلام؟خوبید؟ خانواده‌تان خوب هستند؟
  • از دیدن‌تان بسیار خوشحالم
  • چقدر دلم می‌خواست شما را ملاقات کنم؟
  • خوشحالم که شما را از نزدیک می‌بینم
  • چه خبر؟ همه چیز مرتب است؟
  • در سلامت به سر می‌برید؟
  • آخر هفته خوبی داشتید؟
  • تعطیلات خوبی داشتید؟
  • امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید
  • هفته خوبی داشتید؟
  • تعطیلات خوبی داشتید؟
  • خیلی وقت بود که شما را ملاقات نکرده بودم، از دیدار دوباره شما خیلی خوشحالم
  • امروز بسیار برازنده و زیبا شده اید
  • در فکر شما بودم، چه تصادف شگفت انگیزی
  • ملاقات با شما مایه خرسندی و شادی من است
  • آشنایی با شما برای من بسیار شگفت انگیز بود

دکمه بازگشت به بالا