چرا خبرهای دروغ فضای مجازی را باور می‌کنیم؟

چرا خبرهای دروغ فضای مجازی را باور می‌کنیم؟

یک مطالعه نشان می دهد هرچه تقابل اخبار دروغ بیشتر باشد ، اخبار نیز بیشتر مورد اعتقاد قرار می گیرند و اخبار معرفی شده بیشتر از خبر جدید اعتقاد دارند.

بر گزارش شبکهتقریباً همه رسانه ها با ارائه اطلاعات کاملاً نادرست یا دقیق اما دستکاری شده سعی در جلب توجه مردم به موضوع دارند. این اطلاعات نادرست باعث فریب مردم و ارسال بیشتر آنها در رسانه های فضای مجازی می شود و باعث می شود برخی به اهداف سیاسی یا اقتصادی خود برسند.

به طور خاص ، سوerstand تفاهم در مورد موضوعات اصلی آسیب های زیادی به افراد و جامعه وارد می کند. بررسی دلایل شکل گیری اعتقاد مهم است. زیرا اگر افراد جامعه نتوانند اخبار دروغ و واقعی را از یکدیگر تشخیص دهند ، جامعه به تدریج از عقلانیت دور می شود.

به همین منظور ، ابراهیم احدی ، استادیار بخش جهرا ، همسر دانشگاه آزاد اسلامی ، در مطالعه ای به بررسی تأثیر آشنایی هنگام باور اخبار دروغ در فضای مجازی پرداخت.

برای انجام این مطالعه ، 50،000 پیامک برای مشترکان همراه و ایرانسل مقیم تهران ارسال شد و از مخاطب پرسشنامه خواسته شد پیوند پرسشنامه آنلاین را وارد کند. “برای کمک به رشد روانشناسی خود به قرعه کشی قرص بپیوندید.”

2،026 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند ، از این تعداد 504 نفر گزارش دادند كه سن آنها زیر 18 سال است ، 57 نفر بیش از یك سوال پاسخ ندادند و 10 نفر نیز پاسخ صحیح را در اینترنت تأیید كرده اند. در نتیجه ، 571 نفر از روند مطالعه حذف شدند ، بنابراین 1455 نفر در مطالعه شرکت کردند.

این پرسشنامه شامل 24 عنوان خبری جعلی بود. این اخبار با دستکاری اخبار منتشر شده در ماه مه و ژوئن 2009 (دوره مطالعه) انتخاب شده اند.

در این تحقیق از عناوین خبری نیز استفاده شده است زیرا افراد در فضای مجازی معمولاً فقط عناوین خبری را می خوانند. همچنین ، این پرسشنامه فقط حاوی اخبار بد بود. تجربه نشان می دهد مردم در کشور ما بیشتر تحت تأثیر اخبار ناخوشایند قرار می گیرند.

در این مطالعه همچنین از سن ، جنس ، تحصیلات و گرایش سیاسی شرکت کنندگان سال شد. آنها همچنین پرسیدند که آیا عناوین ذکر شده را با دیگران به اشتراک می گذارند؟ تحقیق در سه مرحله شناسایی ، ارزیابی و پیگیری (10 روز پس از ارزیابی) انجام شد و از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان آشنایی و صحت هر خبر را ارزیابی کنند.

سرانجام ، من پرسیدم که آیا از گوگل برای بررسی اخبار استفاده می کنم؟ مردم همچنین شنیده اند که همه اخبار نادرست است و هدف از تحقیق بررسی شک و تردید افراد است.

میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه حدود 27 سال بود و سن آنها از 18 تا 39 سال بود. 631 نفر از آنها مرد و بیشتر شرکت کنندگان دارای مدرک لیسانس بودند. از این تعداد 291 نفر اصولگرا ، 722 نفر خنثی و 442 نفر اصلاح طلب بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تنها هنگامی که قبلاً با اخبار نادرست روبرو شده باشید ، اخبار به نظر می رسد درست باشد (حقیقت مجازی) و خبرهای آشنا نسبت به خبرهای جدید قابل اعتمادتر هستند. هرچه زودتر با اخبار نادرست روبرو شوید ، بیشتر به آن باور خواهید داشت.

محققان می گویند دلیل چنین رفتاری به این دلیل است که افراد در جستجوی آسان ترین راه برای قضاوت در مورد صحت یا عدم صحت یک گزاره هستند ، آنها به راحتی به آنچه می توانند به راحتی درک کنند اعتقاد دارند و درک سهولت آشنایان قبلی را کمک می کنند.

همچنین مشخص شده است که برخوردهای قبلی یا آشنایی با اخبار می تواند صحت اخبار نادرست عجیب را افزایش دهد. با کمی فکر کردن و استفاده از دانش و منطق می توان عجیب بودن اخبار عجیب را قضاوت کرد. این مطالعه نشان داده است که دانش و منطق به سختی می توانند از تأثیر حقیقت خیالی جلوگیری کنند.

چندین محدودیت برای این مطالعه وجود داشت. یکی از محدودیت ها این بود که ما فقط به بررسی تأثیر متغیرهای شناخته شده بر اخبار پرداختیم. متغیرهای دیگر مانند سواد رسانه ای مخاطب ، بر شدت خبر تأثیر می گذارد ، موافق یا مخالف و جهت گیری سیاسی مخاطب برای اعتقاد به خبر هستند.

نتایج این مطالعه به عنوان یک مقاله علمی پژوهشی با عنوان “تأثیر حقیقت مجازی بر قابلیت اطمینان اخبار نادرست در فضای مجازی” در فصلنامه “تحقیقات و تحقیقات اجتماعی در ایران” در دانشگاه تهران منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا