زمان تعویض روغن دیزل ژنراتور
تعویض روغن (روان کننده) دیزل ژنراتور
روغن موتور عموماً برای روغن کاری، خنک کاری، آب بندی، انتقال حرارت و جلوگیری از زنگ زدگی استفادهمیشود. سطح هر قسمت متحرک موتور با روغن روان کننده پوشاندهمیشود تا یک لایه روغن تشکیلشود و از گرما و سایش قطعات جلوگیریشود. تعویض منظم روغن برای اطمینان از عملکرد پایدار مجموعه دیزل ژنراتور و همچنین تعمیر و نگهداری میتواند به طور موثر عمر سرویس دیزل ژنراتور را افزایشدهد. بنابراین در فرآیند استفاده از دیزل ژنراتور لازماست زمان تعویض ژنراتور به طور دقیق مشخص و چک شود.
آیا میدانید چرخه تعویض روغن دیزل ژنراتور چقدر است؟
روغن استفادهشده توسط تولیدکنندگان مختلف دیزل ژنراتور و دیزل ژنراتورهای مختلف متفاوتاست. به طورکلی موتور جدید برای بار اول 50 ساعت و پس از تعمیر اساسی 50 ساعت کارمیکند. چرخه تعویض روغن معمولاً بهتر است با تعویض فیلتر روغن انجامشود. چرخه کلی تعویض روغن 250 ساعت یا یک ماه است. با استفاده از روغن کلاس 2 میتوان روغن را پس از 400 ساعت کار تعویضکرد اما فیلتر روغن (عنصر فیلتر) بهتر است تعویض شود.
یک دیزل ژنراتور در حال پردازش ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی است. این مورد خاص ژنراتور موتور است. یک موتور دیزلی با احتراق تراکمی اغلب برای کارکردن نفت کوره طراحی شده است و همچنین برخی از انواع آنها برای کارکردن با سوخت مایع یا گاز طبیعی سازگار هستند.
ژنراتورها به دلیل دوام آنها (یعنی طول عمر محصول را اندازه میگیرد)، قابلیت اطمینان (یعنی محصول در یک بازه زمانی خاص خراب نمیشود) و ویژگی استحکام (یعنی دوام محصول) به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. همچنین به دلیل پایین بودن هزینه سوخت در مقایسه با انواع دیگر سوختها مانند بنزین و پروپان، کارکرد آنها ارزانتر است.
نکات بسیار مهم در نگهداری از دیزل ژنراتور ها
برای تولید انرژی الکتریکی، یک دیزل ژنراتور یک موتور دیزلی را با یک ژنراتور الکتریکی (معمولاً یک دینام) ترکیب میکنند. این نمونه ای از موتور ژنراتور است. یک موتور دیزلی با احتراق تراکمی اغلب برای کارکردن با نفت کوره ساخته میشود، اما انواع دیگر آن برای سوختهای مایع یا گاز طبیعی دیگر سازگار هستند.
ژنراتورها میتوانند برای مدت طولانی در برابر بارهای سنگین مقاومت کنند و در عرض چند دقیقه منبع تغذیه را با بار کامل راه اندازی کنند، اما باید به طور منظم سرویس شوند تا تضمین شود که در طول عمر مفید خود به تولید برق عالی ادامه میدهند.
بدیهی است که برای افزایش طول عمر و بهره برداری طولانی مدت، دیزل ژنراتور ها نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی دارند. در این راستا اقداماتی میبایست انجام شود تا بالاترین بازدهی دستگاه در طولانیترین عمر آن تحقق یابد.
از جملهاین اقدامات میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- استفاده از سیم و با کارآمدی بالا.
- عدم تحمیل بار اضافی به دیزل ژنراتور در زمان کارکرد.
- خاموش شدن اتوماتیک دیزل ژنراتور در زمان افزایش بار خارج از توان.
- فراموش نشود تا در افزایش فشار (و جلوگیری از آسیب به موتور یا ژنراتور) آن را بصورت خودکار خاموش نمایید.
- حفظ تعادل دمایی موتور.
- درجه حرارت بالا باعث خاموش شدن یا خراب شدن ژنراتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت میشود.
- فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور میشود.
- برای جلوگیری از خاموش شدنهای پیش بینی نشده، میتوان از کیتهای خاموش کننده استفاده کرد. کیتهای خاموش کننده، ژنراتور را درمقابل خرابیها محافظت میکند و مکانیزم آن را کنترل میکند.
- نگهداری منظم از موتورهای دیزل ژنراتور ضروری میباشد مخصوصاً برنامه تعویض روغن و فیلترها از اهمیت خاصی برخوردار است.
- زمان سنجی میتواند در جهت افزایش طول عمر ژنراتور بکار گرفته شود.
- زمان سنج، مدت زمان مصرف را مشخص میکند.
- داشتن دانش مربوط به قطعات الکتریکی و مکانیکی و آشنایی به موارد ایمنی در هر موتور.
- استفاده از یک همکار یا تکنسین حرفهای در هنگام سرویس ژنراتور برای ایمنی شخصی نیز ضروری میباشد.
- ملاحظاتی برای جلوگیری از آتش سوزی در هنگامی که دمای ژنراتور بالا میرود باید در نظر گرفته شود:
- از ریخته شدن روغن بر روی زمین برای اجتناب از خطر آتش سوزی جلوگیری شود.
- نصب ژنراتورها باید در محلی دور از خانههای مسکونی باشد (برای کاهش آلودگی صوتی و هوا در محل سکونت).
در حال حاضر نیاز به در صنعت، خانه و محل کار، که به شبکه برق متصل میباشد بسیار ضروری است. هر دیزل ژنراتور بادوین بر اساس کیلووات برقی که تولید میکند رتبه بندی میشود. یک خانه یا یک مزرعه ممکن است ۲۲ الی ۲۵ کیلووات برق لازم داشته باشد. در این مورد یک دیزل ژنراتور ۳۰ کیلو وافاصلههای تعویض روغن برای موتورهای دیزل مکانیکی
همانطور که گفتیم، فواصل تعویض روغن برای موتورهای دیزلی به میزان قابل توجهی متفاوت است. اگر از روغن استاندارد استفاده میکنید، اکثر موتورهای دیزلی باید تقریباً هر 3000 کیلومتر از روغن مصنوعی استفاده کرد، و هر 5،000 تا 6،000 کیلومتر روغن را تغییر دهید. اگر از روغن مصنوعی با بالاترین کیفیت برای موتورهای دیزلی استفاده کنید، گاهی اوقات میتوان این فاصله را تا 10 هزار کیلومتر نیز افزایش داد.
اگر وسیلهی شما به سختی کار میکند، باید این فواصل را حدود هزار کیلومتر کاهش دهید. این بدان معناست که شما باید فواصل سرویس خود را تنظیم کرده و کمی منظمتر تغییرات روغن را انجام دهید. همیشه به یاد داشته باشید، چیزی به عنوان عوض کردن روغن زیاد وجود ندارد، اما خطرات زیادی در پی دارد که اغلب به اندازه کافی تعویض نمیشوند.
برای اتومبیلهای گازسوز و کامیونها، تصور معمول این است که روغن باید هر 3000 کیلومتر یا سه ماه تعویض شود. اما لزوما در مورد وسایل نقلیه با موتور دیزل صدق نمیکند. چند بار باید روغن موتور دیزلی عوض شود؟ یک ماشین یا کامیون دیزلی بسته به موارد زیر ممکن است بدون تعویض روغن بیشتر از یک ماشین بنزینی کار کند.
-جایی که رانندگی میکنید (مانند آب و هوا و زمین)
-کاری که با وسیله نقلیه خود انجام میدهید (مانند حمل بارهای سنگین یا کشیدن تریلر)
-چه مخلوط معمولی، چه مصنوعی و چه روغن مصنوعی کامل را انتخاب کنید.
در سرعت و دمای پایین، روغن موجود در موتور دیزلی نسبت به اتلاف اتومبیل با سرعت بالاتر و در هوای گرمتر، سریعتر از آلایندهها جمع میشود.
شرایط عادی: 7،500 – 10،000 کیلومتر (1 سال)
یدک کشی متوسط ، 5000 – 7000 کیلومتر (6 ماه)
یدک کشیدن سنگین: 3000 – 5000 کیلومتر (3 ماه)
فرآیند تغییر روغن دیزل
- در هنگام تعویض روغن دیزل چه اتفاقی میافتد؟
این روند با تغییر استاندارد روغن تفاوت ندارد. آنچه متفاوت است نوع روغن و دفعات استفاده آن است.
- هزینه تغییر روغن دیزل
تعویض روغن دیزلی گاهی اوقات میتواند هزینهای بیشتر از تعویض روغن استاندارد داشته باشد زیرا هزینه سوخت دیزل و روغن بیشتر از فرآوردههای نفتی (گاز و روغن سنتی) است.
- چه وقت لازم است روغن خود را تغییر دهید؟
ما اغلب میشنویم که زمان بین دو تعویض روغن به موتور بستگی دارد، هم مسافت پیموده شده و هم قدیمی بودن آن، و از 10.000 تا 30000 کیلومتر است.
به بیان ساده، به عنوان یک قاعده کلی، تولید کنندگان توصیه میکنند که روغن موتور یک موتور بنزینی را هر 10000 تا 15000 کیلومتر یا هر سال حدود یک بار برای استفاده منظم (مکرر اما فشرده) یا هر 2 سال یکبار در صورت استفاده کمتر تعویض کنید.
از طرف دیگر، موتورهای دیزلی باید روغن خود را هر 7000 کیلومتر یا حدود 1 تا 2 بار در سال تغییر دهند. وسایل نقلیه جدیدتر نسبت به خودروهای قدیمی که مسافت پیموده شده زیادی دارند، کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
- تیره شدن رنگ روغن موتور بدان معناست که نیاز به تغییر دارد؟
سیاه بودن و یا تیره شدن روغن موتور به هیچ وجه نشانگر تعویض آن نیست. در حقیقت، وقتی روغن سیاه است، به این معنی است که ذرات ریز فلز ناشی از اصطکاک بین قطعات موتور را پراکنده کرده و آنها را معلق در روغن نگه میدارد تا به هم نخورند. این ذرات معلق همان چیزی است که باعث سیاه شدن روغن میشود.
سیاه بودن روغن تاثیری در توانایی روغن کاری و محافظت از موتور ندارد و به هر حال بیشترین ناخالصیها توسط فیلتر روغن فیلتر میشوند. البته ظرفیت نگهداری ذرات محدود است و دیر یا زود روغن به نقطه اشباع میرسد و برای ادامه روغن کاری بهینه نیاز به تغییر یا تصفیه دارد.
- چه زمانی باید فیلتر روغن موتورهای دیزلی را تغییر دهید؟
تعویض فیلتر روغن در زمان تعویض روغن توصیه میشود. زیرا اول از همه برای اینکه روغن جدید به روغن قدیمی آلوده نشود و همچنین به این دلیل که فیلتر با گذشت زمان کارایی خود را از دست میدهد. با گذشت زمان، فیلترهای معمولی مسدود میشوند و آنچه را که قرار است انجام دهند متوقف میکنند و موتور شما را در معرض خطر قرار میدهند.
به همین دلیل است که شما باید روغن را عوض کرده و فیلتر را به طور همزمان تعویض کنید (بسته به مسافت پیموده شده یا نشانگر تعمیر و نگهداری، اگر وسیله نقلیه شما دارای آن باشد). یا میتوانید یک فیلتر مادام العمر برای تمیز کردن خود نصب کنید، این بدان معناست که دیگر روغن و فیلتر معمول تغییر نمیکند، روغن به لطف فیلتر تمیز میماند و روغنی که ارائه میدهد بدون وقفه کار میکند. جهت آشنایی با انواع روغن دیزل اینجا m.youtube.com کلیک کنید