نقش تبلیغات در جذب مشتری

تاثیر تبلیغات در جذب مشتری و موفقیت کسب و کار

تا به حال فکر کرده اید که تبلیغات سایت کاغذبازی چگونه می‌تواند به کسب و کار کمک کند؟ پاسخ کوتاه: این شیوه باعث می‌شود کسب و کار رشد کند. در دنیای امروز تاثیر تبلیغات در کسب و کارهای مختلفی مشخص شده و تبلیغ دهندگان به مزایای بسیاری از این طریق دست یافته اند. همانطور که می‌دانید این تاثیر در افزایش فروش، جذب مشتری و بسیاری موارد دیگر قابل مشاهده است. به عنوان مثال، شرکت ساب وی (تولید کننده وعده های غذایی گیاهی) داستان واقعی از زندگی جِرِد که با خوردن ساندویچ های این شرکت و کمی پیاده روی از 194 کیلوگرم به 84 کیلوگرم رسیده بود، منتشر کرد. در سال 2000 فروش ساب وی 18 درصد افزایش یافت و در سال 2001 نیز جهشی 16 درصدی داشت.

ممکن است اجرای آگهی تبلیغاتی هزینه های بالایی برای کسب و کار داشته باشد، اما می‌تواند در فروش بیشتر و جذب مشتریان تاثیر گذار باشد. علاوه بر آن، می‌تواند چندین برابر از پولی که صرف کرده اید را به حسابتان بازگرداند. علاوه بر تاثیر تبلیغات در جذب مشتری و افزایش درآمد کسب و کار، مزایای بیشتری وجود دارد که در ادامه درباره آنها صحبت می‌کنیم.

تبلیغات چه کاری برای کسب و کار انجام می‌ دهد؟

همانطور که می‌دانید تبلیغات تاثیر گسترده ای در بسیاری از کسب و کارها داشته است. به طور کلی تبلیغات سه هدف اصلی دارد:

  • اطلاع رسانی (مخاطبان را از محصولات و خدمات شما آگاه می‌کند)
  • ترغیب (مشتریان بالقوه را مجاب می‌کند تا از خدمات و محصولات شما استفاده کنند)
  • یادآوری (به مصرف کنندگان اطلاع می‌دهد که بیزینس شما چه خدمات یا محصولاتی ارائه می‌کند)

شما می‌توانید با استفاده از این شیوه به برداشت های قدیمی یا منفی نسبت به بیزینس خود پایان دهید. همچنین باعث می‌شود محصولات یا خدمات برند شما توسط افراد بیشتری دیده شوند. این کار به صورت مستقیم در افزایش تعداد مشتریان تاثیر گذار است.

بسیاری موارد دیگر هستند که می‌توانند جزو موارد بالا باشند؛ اما لب مطلب این است که تبلیغ به رشد و موفقیت کسب و کار کمک می‌کند.

به عنوان مثال، اواخر سال 2000 میلادی گوگل تصمیم گرفت تا خدمات جدیدی به انواع شرکت ها ارائه کند. در اکتبر 2020 این شرکت توانست پلتفرم گوگل ادز (ادوردز سابق) را ارائه کند که تغییرات عمده ای در بازاریابی آنلاین ایجاد کرد. از آن زمان به بعد، کسب و کارهای آنلاین می‌توانستند با پرداخت هزینه جستجوکنندگان در موتور جستجوی گوگل نمایش داده شوند.

خدمات تبلیغ گوگل یکی از مواردی است که می‌تواند به رشد بیزینس کمک کند. موارد بیشتری وجود دارند که می‌توانند در موفقیت برند تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال، از طریق بیلبوردهای نصب شده در خیابان یا سایت زیباتو، می‌توانید آگاهی مشتریان بالقوه را نسبت به خدمات و محصولات خود افزایش دهید.

تبلیغات در فروش چه نقشی دارد؟

رابطهٔ مشتری و کسب‌وکار از لحظهٔ آشنایی مشتری با کسب‌وکار شروع می‌شود و اگر بخت یار باشد، تا وفادارشدن مشتری ادامه پیدا می‌کند. تبلیغات در همهٔ مراحل این رابطه حضور دارد و می‌تواند به فروش کمک کند. چطور کمک‌کردن آن را که همان نقش تبلیغات در فروش است، در این بخش بررسی می‌کنیم.

۱. باعث می‌شود مشتری شما را بشناسد

تبلیغات بلندگوی شما برای اعلام حضورتان در بازار است. باید آن را به دست بگیرید و بگویید چه محصولی دارید، محصول شما چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد، چطور به مشتری کمک می‌کند و تمایز آن با رقبا در چیست. همچنین باید از خودتان بگویید، برند شما چیست، چه کمکی به مشتریان می‌کند، چه تفاوتی با دیگران دارد و در کل، گوش و چشم مخاطب را با نام و لوگوی برندتان آشنا کنید.

در بازارهایی که رقابت شدیدی وجود دارد، آشناکردن خالی کافی نیست، باید کاری کنید وقتی مشتری به حوزهٔ کار شما فکر می‌کند، اولین نامی که به یاد می‌آورد، شما باشید.

برای مثال، می‌توانید به تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردی، کلیکی و حتی اینستاگرامی گسترده و تمام‌نشدنی فروشنده‌های بزرگ لوازم خانگی، مثل سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی فکر کنید.

با تبلیغاتی که با هدف افزایش آگاهی مخاطب انجام می‌شوند، مرحلهٔ اول رابطهٔ مشتری و کسب‌وکار شکل می‌گیرد؛ ولی این مرحله هنوز برای فروش خیلی زود است – هرچند ممکن است عدهٔ بسیار کمی از این مرحله، مستقیم روی مرحلهٔ فروش بپرند – باید با ادامهٔ روند تبلیغات، این مشتری را تا فروش و پس از آن ببرید.

البته می‌توانید آگاه‌سازی را با اهداف دیگر تبلیغ مثل جذب مشتری راغب و تبدیل او به مشتری همراه کنید تا نتایج ملموس‌تری از تبلیغات بگیرید. برای آگاه‌سازی از تبلیغات مختلفی می‌توانید کمک بگیرید. کسب‌وکارهای محلی و کوچک، با تبلیغات چاپی و تبلیغات پیامکی هدفمند به هدف خود می‌رسند. کسب‌وکارهای بزرگ هم با تبلیغات محیطی مثل بنرها و بیلبوردها و همچنین تبلیغات بنری ثابت و ویدئویی در سایت‌های پربازدید، می‌توانند خود را به ذهن مخاطب وارد کنند.

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، محتواهای وایرال، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید، روش‌های دیگری هستند که آگاهی مخاطب از شما را بالا می‌برند. جنس این تبلیغات از نوع آشنایی با خدماتی است که کسب‌وکار ارائه می‌کند؛ آیا در فروش تاثیر دارد؟ بله! مستقیماً شاید خود آن باعث نشود چیزی بفروشید، ولی چند نقش دارد:

  • ایجاد حس نیاز در مخاطب هدف
  • آشنایی با محصول
  • قرارگرفتن در بالای ذهن مشتری برای وقتی که نیاز پیدا می‌کند

۲. کمک می‌کند علاقه یا نیاز را در مشتری زنده کنید

بعد از اینکه مشتری با شما آشنا شد، نباید او را به حال خود رها کنید. مرحلهٔ بعدی این است که مشتری به شما علاقه پیدا کند یا بفهمد به محصول یا خدمات شما نیاز دارد. باید خشت این مرحله را محکم بگذارید تا مشتریانی که در معرض تبلیغات رقبا قرار می‌گیرند یا شما را با رقبا مقایسه می‌کنند، باز شما را انتخاب کنند.

در این مرحله اول، اطلاعات بیشتری می‌دهید و بعد، مشتری را ترغیب و در ادامه قانع می‌کنید که انتخاب بهتری هستید. فرض کنید مشتری فهمید شما ابزاری برای مدیریت زمان دارید. مرحلهٔ بعدی این است که کاری کنید که او به ابزار شما علاقه و احساس نیاز پیدا کند.

در اینجا، کاربردهای محصول خود در زندگی افراد را نشان می‌دهید؛ مثلاً با کمک این ابزار، دیگر وظایف کاری به روزهای تعطیل نمی‌افتد؛ چون همه‌چیز را می‌توانند برنامه‌ریزی‌شده و سر وقت انجام دهند. با این کار، توجه مشتری را جلب و احساس نیاز به ابزار مدیریت زمان را در او بیدار می‌کنید. بعد از آن، با تایید بر ویژگی‌ها و مزایا مثل ایرانی‌بودن، قیمت کمتر از نمونهٔ خارجی و تعداد کاربرانتان، مشتری را ترغیب و قانع می‌کنید که محصول شما را بخرد.

با موفقیت در این مرحله، تبلیغات می‌تواند حتی مستقیم به فروش منجر شود. در این مرحله هم کانال‌های مختلف تبلیغاتی به کمک شما می‌آیند؛ مثل تبلیغات همسان در سایت‌های پربازدید به‌صورت هدفمند!

عبارت‌های تاثیرگذار در تبلیغات مثل «قبول تضمینی» و «ضمانت‌نامه کتبی» اولین علاقه را در او ایجاد می‌کنند؛ آن هم کسی که دنبال اخبار کنکور و ظرفیت‌هاست و احتمالاً به همین پیشنهاد نیاز دارد. پس از آن، روی تبلیغ کلیک می‌کند و به لندینگ پیج هدایت می‌شود که باید اطلاعات تماس خود را وارد کند تا با او تماس بگیرید و فروش را قطعی کنید!

برای اینکه مخاطب را بیشتر به خودمان و خدمتی که ارائه می‌کنیم، معمولاً چیز رایگانی مثل جزوه رایگان، مشاوره رایگان یا حتی ایبوک آموزشی رایگان ارائه می‌کنیم. این شکلی ما اطلاعات تماس کسی را به دست می‌آوریم که به ما علاقه یا نیاز دارد.

این احساس دین باعث می‌شود مشتری با احتمال بیشتری پیشنهاد خرید محصول یا خدمت را در گام بعدی بپذیرد؛ می‌داند کارتان را بلدید و واقعاً محصول (خدمت) شما کار می‌کند! این شکلی هم علاقه‌مند می‌شود و هم ترس او از ضرر (یکی از اصول روانشناسی در فروش) کمتر می‌شود.

۳. ترافیک فروشگاه را بیشتر می‌کند؛ هم حضوری و هم آنلاین!

تصور کنید از هر ۱۰۰ نفری که وارد فروشگاه آنلاین یا حضوری شما می‌شوند، ۱۰ نفر خرید می‌کنند؛ یعنی نرخ تبدیل شما ۱۰ درصد است. خب، اگر ۱۰۰ نفر وارد فروشگاه شما شوند، بیشتر سود می‌کنید یا ۱۰۰۰ نفر؟ در حالت اول، فقط ۱۰ نفر خرید می‌کنند و در حالت دوم ۱۰۰ نفر!

با کمک تبلیغات، می‌توانید تعداد مراجعه‌کنندگان فروشگاه خود را بیشتر و بیشتر کنید؛ مراجعه‌کنندهٔ بیشتر هم که مساوی است با فروش بیشتر! حالا چه تبلیغاتی این کار را برای ما می‌کند؟ اول سراغ فروشگاه‌های حضوری می‌رویم. بنر، تراکت و پیامکی که پیشنهاد ویژه‌ای برای مخاطب داشته باشد، می‌تواند پای او را به فروشگاه شما باز کند. مثلاً با دردست‌داشتن تراکت یا نشان‌دادن پیامک شخص تخفیف خوبی بگیرد یا مخاطب را به رویدادهایی مثل افتتاحیه، مسابقه و حراج دعوت کنید.

هرچیزی که در ورودی فروشگاه جلب توجه کند هم نوعی تبلیغ برای واردکردن مشتری به فروشگاه است؛ مثل تابلوی سر در فروشگاه و پرچم‌های ساحلی. این نوع تبلیغات هم آگاهی از برند را افزایش می‌دهند و هم شانس حضور مشتری را! البته فقط کانال‌های آفلاین نقش ندارند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل تبلیغات اینفلوئنسری و حتی تبلیغات در سایت‌های پربازدید هم می‌توانند باعث شوند مراجعه‌کننده‌های حضوری بیشتر شود.

دکمه بازگشت به بالا