انواع دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها از ترکیبی از ژنراتور الکتریکی و موتور دیزلی برای تولید برق استفاده می کنند.
انواع دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها ماشین های بسیار مفیدی هستند که با استفاده از سوخت دیزل برق تولید می کنند. این ماشین ها از ترکیب یک موتور دیزل و یک موتور دیزل برای تولید برق استفاده می کنند. دیزل ژنراتورها با حرارت دادن مقداری از انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این انرژی الکتریکی سپس میل لنگ را می چرخاند و برق تولید می کند.
چرخش یک سیم در میدان مغناطیسی باعث ایجاد بار الکتریکی در سیم می شود. در استفاده از ژنراتورهای الکتریکی، میدان مغناطیسی معمولاً توسط دو آهنربا پلاریزه ایجاد می شود. پس از آن، سیم چندین بار به دور میل لنگ ژنراتور دیزل پیچیده می شود و بین آهنرباها و در میدان مغناطیسی قرار می گیرد. هنگامی که یک موتور دیزل میل لنگ را می چرخاند، سیم ها در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرند که می تواند باعث ایجاد بار الکتریکی در مدار شود.
یک قانون کلی این است که دیزل ژنراتورها به ازای هر کیلووات ساعت تولید خود 0.4 لیتر گازوئیل مصرف می کنند. موتور دیزلی مورد استفاده یک موتور احتراق داخلی است. برخلاف موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی از گرمای تراکم برای احتراق و احتراق سوخت تزریق شده به محفظه تزریق استفاده می کنند.
به طور کلی، موتورهای دیزلی بالاترین راندمان حرارتی را در بین موتورهای احتراق داخلی دارند که به شما امکان می دهد درصدی تقریبی از راندمان کارنو را بدست آورید. موتورهای دیزلی با مشتقات نفت خام زیادی کار می کنند. سوخت هایی که یک موتور دیزل می تواند برای احتراق استفاده کند شامل گاز طبیعی، الکل، بنزین، گاز چوب و گازوئیل است.
قابل انعطاف.
دیزل ژنراتورها در بسیاری از کاربردهای همه کاره در سراسر جهان استفاده می شوند. آنها معمولاً در مناطق روستایی متصل به شبکه برق نصب می شوند و می توانند به عنوان منبع اصلی برق یا به عنوان یک سیستم پشتیبان استفاده شوند. دیزل ژنراتورها را می توان برای جبران پیک تقاضای برق در شبکه استفاده کرد.
زیرا می توان آنها را بدون ایجاد تاخیر به سرعت روشن و خاموش کرد. ژنراتورهای مورد استفاده در محیط های مسکونی می توانند از 8 تا 30 کیلو وات متغیر باشند، در حالی که ژنراتورهای مورد استفاده برای تنظیمات تجاری از 8 کیلو وات تا 2000 کیلو وات متغیر هستند. کشتیهای بزرگ همچنین از ژنراتورهای دیزلی برای مقاصد برق کمکی استفاده میکنند که میتواند از چراغها، فنها و سوئیچها تا قدرت سیستم پیشرانه تکمیلی را شامل شود.
آلودگی
سوزاندن گازوئیل یا سوخت های دیگر باعث تولید بخارات سمی می شود. موتورهای دیزلی دی اکسید کربن (CO2)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و سایر آلاینده ها تولید می کنند. نیروگاه های هسته ای آن را در اتمسفر رها می کنند و کیفیت هوای مناطق اطراف را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. هر لیتر سوخت دارای 0.73 کیلوگرم کربن خالص است.
چگونه از دیزل ژنراتور استفاده می شود؟
موتور دیزل دینام را می چرخاند و جریان متناوب تولید می کند. برای تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. آنها می توانند برای طیف گسترده ای از کاربردها مانند مدارس، بیمارستان ها، کارخانه ها و خانه ها استفاده شوند. آنها می توانند به عنوان منبع اصلی برق یا در صورت قطع برق مورد استفاده قرار گیرند. ژنراتورها بر اساس برنامه متفاوت طبقه بندی می شوند، چهار طبقه بندی اصلی وجود دارد.
برنامه های آماده به کار اضطراری (ESP) و زمان محدود (LTP) در حالت آماده به کار، تامین (COP) و توان نرخ اولیه (PRP) زمانی که به عنوان منبع اصلی برق استفاده می شود. هر رتبه بندی با ساعت و فاکتورهای بار محدود می شود.
ژنراتورها هنگامی که به عنوان آماده به کار استفاده می شوند معمولا دارای چیزی به نام سوئیچ انتقال هستند. این یک وسیله مکانیکی است که همزمان با منبع تغذیه، اتصال ژنراتور به بار را متوقف می کند. هنگامی که برق وجود دارد، یک ژنراتور باید همزمان با کنترل های ویژه وصل شود تا به صورت موازی کار کنند. بدون این سیستم کنترل، آسیب جدی به ژنراتور می تواند رخ دهد و منجر به آتش سوزی شود.
اگر برق قطع شود، وصل کردن ژنراتور بدون جدا کردن آن از شبکه باعث می شود که شبکه دوباره شروع به تغذیه کند – به طور بالقوه کسی که برای بازگرداندن برق کار می کند کشته می شود و احتمالاً در هنگام برقراری برق به ژنراتور آسیب می رساند.
هنگامی که به عنوان منبع تغذیه اولیه استفاده می شود (به عنوان مثال، زمانی که منبع تغذیه اصلی وجود ندارد یا شبکه برای استفاده بسیار ضعیف است)، به این حالت “حالت جزیره ای” می گویند. در شرایطی که نیاز به برق بیشتر است، می توان چندین واحد کوچکتر را به صورت موازی با استفاده از فرآیندی به نام همگام سازی متصل کرد.
آیا ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند؟
دیزل ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. بسته به سازنده، مهم ترین موردی که باید به طور منظم سرویس شود، موتور است. موتورها معمولاً بعد از 250 یا 500 ساعت نیاز به سرویس دارند، اما فواصل سرویس توسط سازنده موتور تعیین می شود.
اگر شما آن را به ماشینی که با سرعت 50 مایل در ساعت یا 80 کیلومتر در ساعت بیش از 500 ساعت رانندگی می کند ربط دهید، 25000 مایل یا 40000 کیلومتر است! معمولاً در یک سرویس معمولی، فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت را به طور کامل بررسی میکنید، روغن را تعویض میکنید و برخی تسمهها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام را تعویض میکنید.