ریشه مشکلات شرکتهای دانشبنیان داخلی است، نه خارجی/اثبات “ما میتوانیم” توسط دانشبنیانها
شبکه/مرکزی مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان با اشاره به اینکه ریشه مشکلات شرکتهای دانش بنیان داخلی است نه خارجی، گفت: اگر حمایت لازم صورت نگیرد فرار شرکتهای دانش بنیان از ایران رقم خواهد خورد، همانطور که در سنوات گذشته شاهد وقوع پدیده فرار مغزها بودیم.
رضا شفیعی در گفتوگو با شبکه، اظهار کرد: هسته اصلی شکل گیری شرکت پیشرو پرواز پارسیان از ۱۰ سال قبل شکل گرفت و در سال ۱۳۹۷ با گرایش و تفکر ساخت ماشین آلات و محصولات پلیمری فعالیت خود را آغاز کرد و امروز با ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر بطور مستقیم و حدود ۱۵۰ نفر بطور غیرمستقیم در قالب شرکت دانش بنیان خدمات لازم را ارائه میدهد و دفتر مرکزی این شرکت در پارک علم و فناوری استان و خط تولید آن در مجتمع صنعتی آونگان مستقر است.
وی با اشاره به اینکه انحصار ساخت ماشین آلات و محصولات پلیمری در دست چند کشور دنیا نظیر برزیل، هند، چین و ایتالیاست، افزود: این شرکت دانشبنیان به همراه یک شرکت همکار دیگر در ساری توانستند با کسب دانش بومی، اقدام به ساخت ماشین آلات حرفهای قابل ارائه به سایر کشورهای متقاضی کنند.
وی در ادامه، صنعتی سازی ماشین آلات که قابلیت صادرات داشته باشد را نقطه قوت یک واحد تولیدی دانست و افزود: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون ۱۴ دستگاه تولید و به کشورهای عراق، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان و با واسطه به اروپای شرق صادر شده و تلاش می کنیم تا بازارهای هدف جدیدی ایجاد کنیم و در حال توسعه صادرات به سایر نقاط دنیا هستیم.
شفیعی با بیان اینکه برای ساخت پلاستیک سه روش عمده تزریق، بادی و دورانی بکار برده میشود، افزود: در حوزه ساخت پلاستیک به روش تزریق میتوان به محصولاتی نظیر قطعات کوچک پلاستیک موجود در بازار اشاره کرد، در روش بادی، محصولاتی نظیر دبههای پلاستیکی ساخته می شود و تولیداتی نظیر محصولات پلیمری حجیم مانند مخازن پلیمری، قایقهای شناور دریایی، قطعات پزشکی، المانهای شهری و … نیز به روش دورانی انجام میشود.
وی با بیان اینکه این شرکت دانش بنیان قادر به ساخت تمامی گریدهای ماشین آلات پلیمری است که از نظر کیفیت و قیمت با مشابه خارجی خود رقابت میکنند، افزود: کیفیت و قیمت مناسب این ماشین آلات کاملا بومی و ایرانی توانسته است بازارهای هدف جدیدی را در دنیا ایجاد و متقاضیان بسیاری داشته باشد.
سدهایی پیش راه صادرکنندگان/مشکلات داخلی بر مشکلات خارجی غالب است
وی با اشاره به مشکلاتی که تحت تاثیر تحریم ها در حوزه صادرات محصول وجود دارد، گفت: اعمال تحریمها و بسته شدن LC در حوزه خارجی که موجب شده کارگزاران خارجی نتوانند جابجایی ارزی انجام دهند و همچنین رفع تعهدات، از مشکلات داخلی است که توسط بانک مرکزی و اداره دارایی ایجاد شده و سد راه صادرکنندگان است.
مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان با تاکید بر اینکه بروکراسی اداری و مشکلات داخلی بر مشکلات خارجی غالب است، اظهار کرد: در حوزه رفع تعهدات با وجود اینکه هزینههای صادرات از سوی تولیدکننده تامین میشود، اما صادرکننده واقعی شناسایی نمیشود و به قول معروف، تر و خشک باهم می سوزند و مشکلاتی در این حوزه ایجاد شده است.
دستگاه های اجرایی به صورت جزیرهای فعالیت میکنند
وی همچنین نبود سیستم جامع الکترونیک در ایران و پیگیری امور اداری به صورت سنتی و با دریافت کپی مدارک شناسایی را مشکلات کشور در حوزه اداری دانست و افزود: مشکل بزرگ ایران در شرایط تحریم این است که تمام سازمانها و دستگاه های اجرایی به صورت جزیرهای فعالیت میکنند و دیوار بلند بیاعتمادی را بین خود کشیدهاند و یک تولیدکننده یا صادرکننده در تردد بین ادارات با چالشهای متعددی مواجه میشود. در حوزه صادرات ید واحده وجود ندارد و کمیتههایی که شکل میگیرد به ضرر تولیدکننده است و روز به روز شرایط صادرات سختتر میشود.
وی افزود: بهروز نبودن قوانین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و نیز وجود قوانین دست و پاگیر، پروسه و فرآیند صادرت را با مشکلات جدی مواجه کرده است و در یک کلام مشکلات داخلی از خارجی به مراتب بیشتر است چرا که با وجود تحریمها تولیدکننده میتواند درآمد حاصل از صادرات داشته باشد، اما مشکلات داخلی لاینحل باقی مانده است و مشکلات عدیده صادراتی موجب شده که برخی تولیدکنندگان نخواهند سرمایه خارجی خود را به داخل کشور منتقل کنند.
ضرورت حمایت همه جانبه از شرکتهای دانشبنیان
وی خواستار حمایت از شرکتهای دانشبنیان در حوزه هایی نظیر خدمات مناسب، اعطای تسهیلات با نرخ پائین و تسهیل در بروکراسی اداری شد و افزود: اگر حمایت لازم صورت نگیرد فرار شرکتهای دانش بنیان از ایران رقم خواهد خورد همانطور که در سنوات گذشته شاهد وقوع پدیده فرار مغزها بودیم. باید روشهای برخورد با شرکتهای دانش بنیان تغییر یابد و حمایت واقعی صورت گیرد تا زمینه ایجاد و ماندگاری این نوع شرکتها فراهم شود.
شفیعی از شرکتهای دانش بنیان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی در خط حمله و نوک پیکان یاد کرد و افزود: در شرایط محدودیت بودجه، تحریم، مشکلات معیشتی و فشارهای اقتصادی، فقط با مدیریت جهادی و حمایت واقعی و نه شعاری میتوان مانع زدایی کرد و تولیدکنندگان حوزه دانش بنیان با عشق و علاقهای که دارند مشکلات را به جان خریدند تا تولید رونق بگیرد. آنها شرایط مناسب کار و زندگی و دعوتنامه های کشورهای پیشرفته را کنار گذاشته و ماندن در کشور و کمک به توسعه اقتصاد کشور را ترجیح داده اند و با تکیه بر توانایی های شان چرخ های صنعت و تولید را به روش های مدرن و پیشرفته، حتی در شرایط سخت اقتصادی موجود به حرکت در می آورند.
موفقیت در شرایط سخت اقتصادی نیازمند مدیریت جهادی است
وی اظهار کرد: اگر شرکت های دانش بنیان می خواستند بر اساس قواعد بروکراسی اداری فعالیت کنند، قطعا به جایی نمی رسیدند. در واقع شکل مدیریتی که در حال حاضر در سازمان های دولتی، غیر دولتی و خصولتی حاکم است که همان سبک بروکراسی طبقه بندی مدرن است، زمانی تعریف و جایگاه دارد که همه شرایط ایده آل باشد، تحریم نباشد، ردیف بودجه مشخص باشد، سطح گرید و وظایف افراد در سازمان مشخص باشد و از آنها کار بخواهیم و …، ولی در حال حاضر در شرایطی هستیم که بودجه نیست، تحریم هست، امکانات محدود است و مشکلات نیروی انسانی و … وجود دارد و مدیریت همه این شرایط چیزی جز رویکرد جهادی را نمی پسندد.
شفیعی اظهار کرد: مدیریت ریسکپذیر و خلاق در شرکت های دانش بنیان فوق العاده بالاست و بسیاری از تصمیم گیری ها به سرعت انجام می شود تا فرصت ها از دست نرود و در واقع فاصله تصمیم تا اجرا بسیار کوتاه است، ولی در شرکت های دولتی روند تصمیم گیری تا اجرا بسیار زمانبر است.
هرگونه تاخیر در فعالیت اقتصادی، زیانبار است
وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ دنیا که هر روز در حال رشد و تولید ارزش افزوده هستند سبک مدیریتی شرکت های دانش بنیان را مورد استفاده قرار داده و چابکی در تصمیم گیری و اجرا را مد نظر قرار می دهند و این اصلی است که باید در حوزه مدیریت اجرایی کشور نیز به آن توجه شود تا تصمیمات سریع، راهگشا و راهبردی اتخاذ شود و بتوان با تشکیل اتاق فکر برای کشور ارزآوری کرد. شکی نیست که هرگونه تاخیر و تعویق در مدار تصمیم، اجرا، تولید و صادرات برای اقتصاد زیانبار است.
خلاء مدیریت سختکوش در ایران/اثبات شعار “ما می توانیم” توسط دانش بنیان ها
وی با بیان اینکه در شرایط سخت سطح توقع پرسنل نیز به دلیل فشار اقتصادی که تحمل می کنند بالا می رود و در این شرایط تنها مدیریت جهادی می تواند کار را پیش ببرد و شرکت را در مسیر حرکتش حفظ کند، خواستار تزریق سبک مدیریت جهادی در ساختار اجرایی دولتی و خصوصی کشور شد و گفت: شرکت های موفق و صاحب برند بین المللی این مدل مدیریت را سالهاست پیاده کرده اند و به آن “مدیریت سختکوش” می گویند.
وی به خلاء مدیریت سختکوش در ایران اشاره کرد و افزود: باید از فضای مدلینگ و شکننده بروکراسی کهنه خروج کرد و با چابکی و سختکوشی در مسیر رشد حرکت کرد. “ما می توانیم” کاملا در ایران قابل تحقق است، کما اینکه شرکت های دانش بنیان سالهاست این مهم را اثبات کرده اند و در صورتی که موانع از پیش پای آنها برداشته شود، رشد و توسعه آنها و تولید ثروت توسط آنها می تواند بیش از پیش شتاب بگیرد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشرو پرواز پارسیان که با برند “آونگان پلاست” فعالیت می کند، در خصوص برنامه های توسعه ای این گفت: با توجه به بازار حاکم بر کشور، توانمندی های موجود در شرکت و نیازمندی بازار خارجی، بازار هدف بسیار خوبی را در نظر گرفته ایم که اگر بتوانیم منابع مورد نیاز آنرا تامین کنیم و از کمک های دولتی به صورت فاینانس و وام های کم بهره استفاده کنیم می توانیم رشدی 10 برابری را استارت بزنیم.
وی افزود: در این چند سال خود را محک زده ایم و می توانیم یک اقدام استارتاپی بسیار قوی را آغاز کرده و سرعت و شتاب 10 برابری را می توانیم ظرف یکسال آینده ایجاد کنیم. با تحقق این شتاب می توانیم بیش از 120 نفر نیروی مستقیم و تمام وقت و افزون بر ۷۰۰ نفر به صورت پاره وقت به مجموعه اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه بیزنس پلن این اقدام آماده شده و در پی راهکاری برای تامین مالی این پروژه هستیم، افزود: با تسهیلات 10 میلیارد تومانی می توان این مهم را به انجام رساند ولی بروکراسی سنگین و تضمین های سنگین، تحقق دریافت این تسهیلات را سخت و زمانبر کرده است.
برنامه های بلندمدت با توجه به سرعت رشد موجود در دنیا پاسخگوی پیشرفت نیست
وی بر لزوم تسریع در فرایندها برای ورود به موقع در بازار و دستیابی سریع به اهداف تاکید کرد و گفت: برنامه های سه ساله و 5 ساله با توجه به سرعت رشدی که در دنیا وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و اقدامات باید بهنگام باشند، بویژه در حوزه صنعت که باید برای رشد در سطح دنیا کاملا بهروز بود.
شفیعی همچنین با انتقاد از واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل کشور تولید میشود، اظهار کرد: واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید میشود با شعار حمایت از کالای ایرانی مغایر است. ۹۰ درصد انرژی و توان یک تولیدکننده صرف حل مشکلات و بروکراسی اداری می شود و ۱۰ درصد توان آنها صرف حوزه تولید میشود در حالی که باید ۹۰ درصد توان یک تولیدکننده صرف تولید و صادرات شود.
دانش بنیان ها چابک و بی تعارفند
وی، چابک بودن و تعارف نداشتن را ویژگی شرکتهای دانش بنیان دانست و افزود: سرعت پائین سازمانها و دستگاههای اجرایی و سرعت شتابان شرکتهای دانش بنیان موجب شده که ساختار اداری کشور از شرکت های دانش بنیان عقب بماند.
شفیع اظهار کرد: تولیدکنندگان از عدم یکپارچگی و ارائه خدمات اداری در قالب سیستم سنتی و جزیرهای رنج میبرند و تنها پارک علم و فناوری استان حمایت عملی خود را از این واحد تولیدی اعلام کرده است.
او در مورد بازار مصرف گفت: کالای ایرانی از نظر کیفیت و قیمت با مشابه خارجی در حال رقابت بوده و تمامی اجناس ایرانی قابل فروش و عرضه در بازار مصرف است و مشکلی بابت عرضه وجود ندارد.
انتهای پیام