حوادث

۶ ماه پس از زلزله شب سال نو در ژاپن؛ از اختلال در شبکه‌های تلفنی تا افزایش قربانیان «تروما»

امروز (دوشنبه اول ژوئیه ۲۰۲۴)، ۶ از زمان وقوع زلزله بزرگی که شبه جزیره «نوتو» در استان «ایشیکاوا» و مناطق مجاور آن در مرکز ژاپن را لرزاند، می‌گذرد.

به گزارش شبکه، این زمین‌لرزه قدرتمند به بزرگی ۷.۶ ریشتر بعدازظهر دوشنبه، اولین روز سال نوی میلادی (۲۰۲۴) شبه‌جزیره «نوتو» در ژاپن را لرزاند و خسارات قابل توجهی برجای گذاشت.

کارشناسان می‌گویند از آنجا که این زلزله، شدید بوده و آسیب‌های بلندمدت داشته است پیش‌بینی می‌شود تعداد مرگ و میر ناشی از عوامل پس از فاجعه (تروما) افزایش بیشتری داشته باشد.

مقامات محلی تایید کرده‌اند این زمین‌لرزه تاکنون ۲۸۱ کشته و ۳ مفقود برجای گذاشته است. در عین حال آمار تلفات مرتبط با فاجعه شامل ۵۲ تن است که به دلایلی از جمله خستگی مفرط و استرس روانی پس از بروز فاجعه دچار بیماری شده و جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بیم آن می‌رود افراد بیشتری در اثر چنین عواملی جان خود را از دست بدهند زیرا بسیاری از ساکنانی که خانه‌های خود را در زلزله از دست داده‌اند همچنان چاره‌ای جز زندگی در محل‌ها یا پناهگاه‌های اسکان موقت ندارند و هنوز بسیاری از مردم در شرایط نامطلوب روزها را سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان از دولت‌های محلی و گروه‌های بخش خصوصی می‌خواهند تا برای ارائه حمایت‌های دقیق از جمله نظارت بر سبک زندگی و خدمات مراقبت پرستاری با یکدیگر همکاری کنند.

بنابر گزارش «ان‌اچ‌کی»، مقامات تخمین می‌زنند که ۲۲ هزار ساختمان در مناطق زلزله‌زده باید توسط شهرداری‌های محلی به نمایندگی از صاحبان آنها تخریب و آواربرداری شود. اما این کار تنها برای حدود ۴ درصد یا تقریباً ۹۰۰ ساختمان تکمیل شده است.

شرکت‌های تعمیر و بازسازی مسکن نیز با حجم انبوهی از درخواست‌ها برای تعمیر خانه‌های آسیب دیده از زلزله مواجه هستند.

شبکه‌های تلفنی در نوتو با گذشت ۶ ماه از زلزله هنوز مختل هستند

تلویزیون ملی ژاپن همچنین در گزارشی آورده است این زمین‌لرزه در بسیاری از مناطق، شبکه‌های تلفن همراه محلی را فلج کرد. نزدیک به ۶۰ درصد کابل‌های ایستگاه اصلی آسیب دیدند که به مراتب بدتر از بلایای قبلی بود.

این زمین‌لرزه تا ۲۴ ساعت ارتباط بیش از ۳۳۰۰ نفر از ساکنان را با سایر مناطق استان مرکزی ایشیکاوا قطع کرد.

«یاماشیتا توموتاکا»، یکی از مسئولان محلی در منطقه کوهستانی شهر «واجیما» می‌گوید رانش‌زمین هر سه جاده ارتباطی این منطقه را مسدود کرد.

او در ادامه می‌گوید بلافاصله پس از این زلزله، تمام تلفن‌های همراه و رومیزی بلااستفاده شدند و ساکنان قادر به درخواست کمک از مقامات شهری یا هر شخص دیگری نبودند.

۶ ماه پس از زلزله شب سال نو در ژاپن؛ از اختلال در شبکه‌های تلفنی تا افزایش قربانیان «تروما»

یاماشیتا می‌افزاید: حتی تماس برای آمبولانس غیرممکن بود. واقعا سخت است که بدون هیچ وسیله ارتباطی بمانیم.

گزارش‌ها حاکیست ۶ روز پس از زلزله، ساکنان بالاخره توانستند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و ۱۰ روز پس از زلزله، بالگردهای نیروهای دفاع از خود وارد محل شدند تا حدود ۳۰ نفر از ساکنان را به مکانی امن‌تر منتقل کنند.

سکنه سایر نقاط استان نیز مشکلات مشابهی داشتند. یک نظرسنجی وزارت ارتباطات نشان می‌دهد ۵۷ درصد کابل‌ها به دلیل رانش‌زمین یا مشکلات دیگر بلااستفاده شدند و وضعیت بسیار بدتر از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در شمال شرق ژاپن بود.

وزارت ارتباطات همچنان در حال برنامه‌ریزی راه‌هایی برای بهبود منابع برق اضطراری در ایستگاه‌های اصلی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا