علمی و پزشکی

۵۰۰ تن شیرخشک ترخیص شد/ بلاتکلیفی ارز بعد از ۲۰ مکاتبه!

پس از مدت ها بحث بر سر ارز واردات مواد اولیه نفت خام، نهایتاً 500 تن سپرده گذاری شده در گمرک ترخیص می شود، اما تکلیف گروه ارزی هنوز مشخص نیست، در این صورت ممکن است صاحب کالا ملزم به واردات کالا باشد. کالا به ارز 4200 و به نصف قیمت تسویه می شود.

به گزارش شبکه، پیگیری وضعیت شیرخشک انبار شده اخیرا با اعلام رئیس گمرک ایران مبنی بر انجام ترخیص کالا از گمرک با حداقل مدارک انجام شد اما مشکل این است که نهایی تغییر تصمیم گرفته شده است. گروه های کالایی و مواد اولیه خام برگشتی گروه 1 و 4200 ارز اعمال نمی شود و وزارت صمت هیچ موضوعی را برای اجرا به بانک مرکزی صادر نکرده است.

به گفته ارونقی، با توجه به اینکه این مواد هر چه دوام بیشتری داشته باشند، فاسد شدنی بیشتری دارند و همچنین کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، صاحبان کالا ساماندهی شدند و ظاهراً تولید را تمام کردند و به عرضه رسیدند. مراحل، اما پیشنهادات فارکس این محصول برای او تعیین نشده است.

در حالی که این است این امر یادآور همان فرآیند اتخاذ دستورالعمل ها و تصمیم گیری ها به یکباره است، در حالی که تا پایان سال 1398 شیرخشک صنعتی کم چرب (SMP) ماده اولیه مورد نیاز برای تولید شیرخشک متعلق به گروه بود. صلاحیت دریافت یک محصول 4200 تومان بود اما در آیین نامه واردات و صادرات سال 1399 تعرفه شیرخشک گاو صنعتی تغییر یافت.

بر این اساس مواد اولیه تولید شیرخشک کم چرب از ردیف 1 خارج و در ردیف 2 قرار می گیرد که در این صورت جزء ارز 4200 نمی باشد و باید با اولویت تماس دستی به منطقه 27 نیم بها عرضه شود. .

اما برای بررسی این تغییرات، دستگاه های ذیربط و انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نامه های متعددی ارسال کردند و در نهایت در جلسه شهریور ماه، اولویت ارزی صادرات و تعرفه شیرخشک صنعتی کم چرب برای نوزادان و خردسالان تعیین شد. در اولویت ارزی اولویت گروه های کالایی با تایید و اعلام رسمی از اداره کنترل واردات و سازمان غذا و دارو این است که این محصول به گروه 1 و با ارز 4200 تومان منتقل می شود.

اما اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از این جلسه، ظاهراً اداره صامت هنوز تایید و اعلام نهایی را به بانک مرکزی مبنی بر تغییر گروه محصولات شیرخشک نداده است، عملیات واردات مواد اولیه شیرخشک مشخص نیست و این امر انحلال 500 تنی مبهم است و 1 اگر با نظامی موافق نیستید باید مابه التفاوت ارز 4200 وون را نصف کنید.

20 نامه بی پاسخ!

در پاسخ به مکاتبات وزارت صمت و درخواست تشکل های ذیربط برای تعیین وضعیت گمرک، سازمان غذا و دارو و بوکوزاده، گروهی از محصولات پودری در زمان عدم فعالیت – سرپرست معاونت صمت بازرگانی داخلی – گمرک 500 تن شیرخشک به او اختصاص دهید از شما خواسته شده است مستندات نامه ای 20 کاراکتری را ارائه دهید که بیان می کند بی پاسخ مانده است.

این در حالی است که اخیراً مسئول فنی گمرک در نامه‌ای به این درخواست پاسخ داده و با استناد به مدارک مکاتباتی اعلام کرده است که این محموله در حالی ترخیص شده است که کار بر روی کالاها و گروه‌های ارزی تعیین‌شده هنوز تکمیل نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا