۱۶ پروژه، قطار نظام و تعلیم و تربیت کشور را به حرکت در میآورد
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار آنا:
وزیر آموزش و پرورش از اجرای دستکم ۱۶ پروژه، برای سال تحصیلی جدید خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در حاشیه مراسم جشن شکوفهها در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا مبنی بر اقداماتی که برای آغاز سال تحصیلی اندیشیدهاند، بیان کرد: امسال برای حدود ۱ میلیون و پانصد هزار دانش آموز کلاس اولی بیش از ۶ ماه کار شبانه روزی شکل گرفته است.
به گفته مقام عالی نظام تعلیم و تربیت کشور بیش از ۹ میلیون دانش آموز در دوره ابتدایی و ۱۶ میلیون دانش آموز نیز در کل کشور در حال تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش در خاتمه اظهار داشت: برای تامین و چاپ کتب آموزشی، تهیه، تامین و تجهیز فضای آموزشی، کلاس بندی، ساماندهی، جذب نیروی انسانی و… حداقل ۱۶ پروژه خرد با تلاش شبانه روزی همکارانم در حال انجام است تا قطار آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید به حرکت درآید.
کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود فضای آموزشی، اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی و کمبود معلم اتفاق تازهای نیست. از زمانی که شخص من تحصیل میکردم کمبود فضای آموزشی، مشکل نظام تعلیم و تربیت کشور بوده، اما این کمبودها تامین شده است.
وی افزود: کمبود معلم همیشه بوده است و اساسا باید وجود داشته باشد چرا که قرار نیست همه معلمان ما استخدام رسمی آموزش و پرورش باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از نیروی مورد نیاز در مدارس کشور توسط معلمین حقالتدریس، اضافه کار معلمین و نیروهای با تجربه بازنشسته تامین میشود، افزود: اما کمبود فضا در کلان کشور وجود دارد.
کاظمی با اشاره به نشستن ۳ دانش آموز در یک نیمکت را اتفاقی بدیهی خواند و تاکید کرد: اما تراکم کلاسها با ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز متاسفانه وجود دارد و این نیز به توزیع نامناسب جمعیتی در سطح کشور است.
وی ادامه داد: تلاش داریم از همه ظرفیتهای موجود استفاده کرده و این تراکم را در وضعیت متعادلی نگه داریم.
وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف از کمبود فضای آموزشی در کشور تصریح کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸ متر است و در کشور ما سرانه فضای آموزشی است و ۳/۵ متر است و این ممکن است در برخی از استانها از این رقم هم کمتر باشد.
وی در ادامه افزود: در تلاش هستیم تا تراز نیروی انسانی و تراز فضای آموزشی را در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به حد استاندارد برسانیم.