اقتصادی

کسادی بی‌سابقه بازار خانه‌های نوساز

افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث افزایش شکاف قیمتی آپارتمان های نوساز و قدیمی شده و از این حیث تعداد معاملات ویلاهای نوساز به کمترین حد خود رسیده و نسبت به هشت سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه، نرخ تورم مصالح ساختمانی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 43.4 درصد بوده است. بیشترین نرخ رشد مربوط به سیمان، بتن، ماسه و 55.8 درصد است. تورم مواد نسبت به فصل قبل، زمستان 1400، 7.9 درصد افزایش یافته است.

تأثیر افزایش در قیمت نهاده ساخت و ساز به صورت تفاوت قیمت بین ساخت و سازهای جدید و ساختمان های بالای 3 سال مشخص شد. بر اساس این نظرسنجی، قیمت آپارتمان های افتتاح نشده تکمیل شده در سال جاری به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت هایی است که قبل از سال 2018 وارد بازار مسکن شده اند.

بازار مصالح ساختمانی عموما تورم نقطه به نقطه را با حاشیه های جزئی دنبال می کند. در مهرماه امسال نرخ تورم 48.6 درصد بوده است. اگر قیمت نهاده های ساختمانی به همین ترتیب افزایش یابد، قیمت ساخت و ساز نیز افزایش می یابد. این در حالی است که تورم سالانه در بازار مسکن تهران 38 درصد است.

با رکود بازار مسکن، قیمت مسکن از تورم عمومی عقب است. اکنون می توانید آپارتمانی با عمر ساختمانی بیش از سه سال با قیمتی بسیار کمتر از هزینه ساخت خریداری کنید. این در حالی است که سهم فروش آپارتمان های نوساز به کمترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است.

در مهرماه سال جاری ساختمان‌های کمتر از پنج سال با 28.6 درصد از کل خرید و فروش مسکن شهر تهران، نسبت به آنلاین 1400 کاهش 14 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. در سال 2014، نسبت آپارتمان های کمتر از پنج سال، 28.6 درصد بود، در مقایسه با 58 درصد قراردادهای فروش. در واقع تعداد معاملات آپارتمان های نوساز نسبت به هشت سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.

ساخت و ساز به دلیل افزایش شدید قیمت آپارتمان های جدید و کندی در این بخش کاهش یافته است. آمار بهار امسال نشان می دهد ساخت و ساز در تهران نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است. تولید مسکن ملی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 13 درصد کاهش یافت. همزمان با کاهش تولید مسکن، تعداد معاملات آپارتمان های نوساز نیز کاهش یافت که متاثر از عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت مسکن و رکود معاملات است.

در بهار 1401 برای 5945 خانوار تهران پروانه صادر شد که نسبت به فصل قبل 48.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 46.1 درصد کاهش داشته است.

بهار امسال 90 هزار و 290 پروانه ساختمانی در کل شهرهای کشور پیش بینی می شود. سال گذشته

کارشناسان علت انقباض ساخت و ساز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های مسکن دولت را افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رکود معاملات ملکی ناشی از جهش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مسکن عنوان می کنند. وی به بازار مسکن در انتظار ورود متقاضیان و واحدهای دولتی جدید اشاره کرد.

متری خانه در تهران 43.7 میلیون تومان

بر اساس گزارش های دو اداره آمار، نرخ تورم ماهانه بازار مسکن تهران که از تیرماه سال جاری آغاز شده، روند کاهشی خود را ادامه داده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در این ماه به 43.7 میلیون تن در متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و نسبت به ماه قبل 38.2 درصد افزایش داشته است. همچنین میانگین موزون قیمت آپارتمان در تهران 46.4 میلیون و میانگین محاسبه شده 44.3 میلیون تومان است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات انجام شده به ۵.۴ میلیون فقره رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰.۲ معادل یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا