علمی و پزشکی

کبد چرب و ۱۵ نشانه آن

آفتاب نیوز:

وی ادامه داد: بسیاری از مردم در سراسر جهان از بیماری کبد چرب رنج می برند. این وضعیت به دلیل وجود چربی اضافی در بدن و عدم توانایی به درستی سوخت و ساز بدن ایجاد می شود. سلولهای چربی در کبد ذخیره می شوند و باعث ایجاد ورم این اندام ها و سطح بالای تری گلیسیرید می شوند. انجام دادن.

لازم به ذکر است که کبد چرب معمولاً به اندازه کافی جدی نیست و باعث نارسایی کامل کبد می شود و این ارگان نیز از ظرفیت احیا کننده خاص خود برخوردار است. پیروی از رژیم غذایی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند آسیب کبدی را بهبود بخشد. علائم شایع بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

کبد چرب و 15 علامت

علائم آسیب کبد

هنگامی که بدن دچار مشکل شده است ، سعی می کند با ارائه علائم و علائم در مورد این شرایط هشدار دهد. کبد یک عضو نامرئی در بدن است ، اما می تواند از طریق علائم خاصی ارتباط برقرار کند.

الگوی خواب نامنظم

آیا می دانید سیروز یکی از دلایل کمبود خواب است؟ اگر کبد به درستی کار نکند ، استراحت شب دشوار می شود. مطالعه ای که در بیمارستان دانشگاه مانوپیا در 30 بیمار مصری انجام شده است ، مشکلات کبدی و کمبود خواب را مرتبط می کند.

خارش پوست

خارش پوست یکی از اولین علائم اختلال عملکرد کبد است. نام بالینی این بیماری ، کولانژیت صفراوی اولیه است. اختلالات کبدی به مجاری صفرا آسیب می رساند و باعث ایجاد صفرا و خارش روی پوست می شود.

چشمان زرد

قسمت سفید چشم و زرد شدن پوست که به زردی معروف است ، ناشی از تجمع بیلی روبین در بدن است. اگر کبد به درستی کار نکند ، سطح بیلی روبین بدن افزایش می یابد. زرد شدن قسمت سفید چشم می تواند ناشی از سیروز کبد ، کبد چرب یا هپاتیت B باشد.

مشکلات حافظه

آیا اخیراً فراموش کرده اید؟ اگر کبد به درستی کار نکند ، ممکن است سطح سموم موجود در خون افزایش یابد ، که می تواند بر مغز تأثیر منفی بگذارد. اصطلاح بالینی این بیماری انسفالوپاتی کبدی است ، یک بیماری جدی که نیاز به درمان فوری دارد.

خستگی مداوم

خستگی مزمن می تواند در اثر انواع بیماری ها و شرایط ایجاد شود. به عنوان مثال ، یک کبد ناسالم می تواند باعث خستگی مداوم شود. مطابق مطالعه سال 2006 توسط کالج پزشکی کریسکن در هند ، استرس اکسیداتیو می تواند در اثر کبد چرب یا بیماریهای دیگری ایجاد شود که عملکرد کبد را مختل می کند. اگر بدون هیچ دلیل مشخص مدام خسته هستید ، بهتر است وضعیت کبد را بررسی کنید.

نوسان وزن

اگر وزن شما بدون هیچ دلیلی نوسان داشته باشد ، ممکن است نشانه بیماری کبد چرب باشد. سیروز کبد در اثر آسیب کبدی ایجاد می شود و با گذشت زمان ، بافت اسکار جایگزین بافت سالم کبد می شود.

زخم ها می توانند با جلوگیری از عملکرد صحیح کبد ، متابولیسم را تغییر دهند. افزایش وزن بیش از 10-15 پوند ، افزایش یا کاهش یافته ، نیاز به ارزیابی دقیق دارد.

بزرگ شدن سینه مردان

با بیماری کبد چرب ممکن است بافت پستان در مردان افزایش یابد. این وضعیت در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع است. ژنیکوماستی (بزرگ شدن پستان مردان) که به دلیل عدم تعادل در هورمونهای بدن ایجاد می شود ، می تواند در اثر آسیب کبدی ایجاد شود. این شرایط در تولید استروژن و تستوسترون اختلال ایجاد می کند.

تورم پاها

چاقی و الکل دو عامل اصلی بیماری کبدی هستند. به دلیل مشکلات کبدی ، ممکن است رطوبت اضافی در پاها جمع شود.

تورم بدن به دلایل مختلفی از جمله مشکلات قلبی ممکن است ایجاد شود. با این وجود ، تورم در پاها ، به خصوص مچ پا ، ممکن است نشانه اختلال عملکرد کبد باشد.

کبودی

بدن به دلایل مختلفی مانند کدر شدن پوست و افزایش شکنندگی رگ های خونی با افزایش سن ، کبودتر می شود. با این حال ، کبودی و دلایل آشکار نیز ممکن است نشانه مشکلات کبدی باشد. هرچه مشکل کبد شدیدتر باشد ، کبودی شدیدتر است.

نخل قرمز

بیماری کبد چرب باعث قرمز شدن کف دست ها می شود. حتی کسانی که نمی نوشند یا گاهی اوقات نوشیدنی می کنند ممکن است به دلیل افزایش بافت اسکار در کبد دچار سیروز شوند. کاهش عملکرد کبد به دلیل این شرایط می تواند سطح صفرا و سموم بدن را تغییر داده و رنگ کف دست را تغییر دهد.

ادرار تاریک

موارد متعددی وجود دارد که باعث ایجاد ادرار تیره می شود که یکی از آنها کبد چرب است. مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها شده و باعث بروز مشکلات ادراری شود. کلیه ها می توانند تحت تأثیر کبد آسیب دیده قرار بگیرند و همه بیلی روبین موجود در ادرار قابل حذف نیست.

خشکی چشم یا دهان

خشکی چشم یا خشکی دهان یک مشکل شایع است. این وضعیت می تواند یک عارضه جانبی در مصرف داروهای خاص باشد. به نظر نمی رسد این یک مسئله بزرگ باشد ، اما خشکی چشم یا دهان ممکن است نشانه ای از این مشکل باشد.

کبد آسیب دیده ممکن است پشت خشکی چشم یا دهان باشد. این حالت می تواند به دلیل کلنگیت صفراوی اولیه ایجاد شود که نشان دهنده اختلال عملکرد کبد است.

اختلال تمرکز

مشکلات غلظت همیشه علائم آشکار مشکلات کبدی نیستند. اما اگر ناتوانی شدید ادامه دارد ، بهتر است از نظر پزشک معاینه کامل انجام شود.

در این راستا ، شما باید سایر شرایط اساسی مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه یا بیماری قلبی را در نظر بگیرید. علاوه بر این ، مشکلات مربوط به غلظت و توجه ممکن است در اثر نارسایی کبد و اثرات آن بر مغز ایجاد شود. تجمع بیلی روبین می تواند بر بدن تأثیر منفی بگذارد.

بی اشتهایی

بی اشتهایی می تواند نشانه مشکلات کبدی باشد. اگر اشتهای شما به طور ناگهانی تغییر کند ، ممکن است دلایل مختلفی از جمله افسردگی و بیماری کبد وجود داشته باشد.

تورم در شکم

خوردن نمک زیاد یا بیش از حد نمک می تواند باعث نفخ و نفخ شود. علاوه بر این ، تجمع مایع در شکم و تورم ممکن است نشانه نارسایی کبد باشد. به دلیل احتباس مایعات به دلیل افزایش سموم در بدن ، ممکن است انتقام یا نفخ رخ دهد.

اگر کبد به درستی کار نکند و سموم را به خوبی تمیز نکند ، این شرایط می تواند باعث احتباس مایعات و تورم شود. ورم شکم نر آنقدر بزرگ است که ممکن است شکم شبیه شکم یک زن باردار باشد. برای زنان ، ایده بارداری نیز می تواند در فرد شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا