چگونگی عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز «محک»

چگونگی عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز «محک»

«مرکز پذیرش سلول های بنیادی خونساز» یکی از مراکزی است که با ذخیره اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه و تطبیق آن با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند، تحت درمان قرار می گیرد.

به گزارش شبکه، حتما تا به حال عنوان سلول های بنیادی را شنیده اید. پیوند سلول های بنیادی خونساز یکی از مهم ترین و رایج ترین درمان های بیماری هایی مانند سرطان است. این یک روش درمانی است که می تواند بیمار را احیا کند. در این روش سلول های بنیادی اهدایی یک فرد سالم به فرد بیمار پیوند زده می شود. مهم ترین و مهم ترین عامل در دستیابی به این درمان، یافتن سلول های منطبق با سلول های بیمار است. یافتن نمونه مناسب برای بیمار آسان نیست. این به این دلیل است که تنها 25 درصد احتمال دارد که سلول های بنیادی والدین یا خواهر و برادر با بیمار سازگار شوند و باید در گروه هایی خارج از این محدوده به دنبال سلول های سازگار باشیم.

به گزارش آژانس تبلیغاتی جادو، ‘مرکز ثبت سلول های بنیادی خونساز محک’ یکی از مراکزی است که اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه در آن ذخیره شده و با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند تطبیق داده می شود. ارائه شده است.

دکتر منصوره حقیقی مدیر مرکز گفت: محک اولین مرکز غیردولتی دریافت سلول های بنیادی خونساز کشور است و در چهار سال گذشته با ثبت بیش از 9000 نمونه به سومین مرکز بین المللی دریافت سلول های بنیادی خونساز کشور تبدیل شده است. این مرکز یکی از مراکز تشکیل دهنده شبکه ملی پیوند سلول های بنیادی خونساز است. قبل از تأسیس مرکز داخلی، والدین یا بستگان کودکان بیمار که به دنبال سلول برای پیوند به کودکان بیمار بودند، باید از مراکز خارج از ایران نمونه می گرفتند. این فرآیند نه تنها زمان بر است، بلکه هزینه های بسیار بالایی را نیز به خانواده بیمار تحمیل می کند و در هنگام استفاده از مرکز جذب داخلی، مشکلات فوق پیش نمی آید. تا امروز 545 داوطلب از مرکز پذیرش محک به بیماران نیازمند در ایران و سایر کشورها پاسخ داده اند.

وی گفت: قبل از اپیدمی کرونا 19، اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای پیوند از بزاق اهداکنندگان استخراج می‌شد، اما امروزه سلول‌های بنیادی با آزمایش خون ساده در مرکز پذیرش ثبت می‌شوند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. گفت. اطلاعات ژنتیکی مرتبط با پیوند از این نمونه استخراج شده و در یک پایگاه داده معیار ثبت می شود و منتظر پیوند برای مطابقت با اطلاعات بیماری است که نیاز به پیوند دارد. این به اهداکنندگان اجازه می دهد تا بدون ترس از ابتلا به بیماری، اطلاعات ژنتیکی خود را در یک بانک معیار ثبت کنند.

رئیس مرکز پذیرش محک گفت: تمامی متقاضیان 18 تا 60 سال دارای سابقه بیماری های منتقله از راه خون، بیماری قلبی یا فشار خون وابسته به دارو، دیابت قندی وابسته به انسولین یا تومورهای بدخیم هستند. آنها می توانند یکی از اهداکنندگان سلول به مرکز سنجش باشند. آنها با شماره تلفن 23501132-23501236-23501291 تماس می گیرند یا برای گرفتن نمونه خون به بیمارستان مجیک مراجعه می کنند. در صورتی که دوستان یا اعضای خانواده سازمان یا همکاران سازمانی بخواهند با هم در این خیریه شرکت کنند، همکاران ما در سازمان با آنها هماهنگ کرده و سپس برای دریافت نمونه به محل سکونت یا محل کار عزیزان خود می روند.

حقیقی درباره طرحی که محک برای داوطلبان خارج از تهران طراحی کرده است، می گوید: فرم ها پس از تماس این عزیزان با محک ارسال خواهد شد. پس از تکمیل این فرم، متقاضیان می توانند با انتقال از محل سکونت خود به نزدیکترین شریکی که به متقاضیان اطلاع داده شده است، نمونه هایی را اهدا کنند. اگر هموطنان ساکن شهری بخواهند وارد گروه شوند، کادر فنی پژوهشکده جادو در همان منطقه اقدام به جمع آوری نمونه می کند.

ما هاک، مدیر مرکز ثبت سلول های بنیادی خونساز، به این نتیجه رسید که امیدوار است با مراجعه بیشتر اهداکنندگان به بانک، هیچ بیماری دوره درمانی مهمی را که در انتظار پیوند سلولی است، از دست ندهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا