اقتصادی

چه تعداد سیم‌کارت به نام شما است؟

از آنجا که هر خط یا سایر خدمات مخابراتی به نام مشترک منجر به سوء استفاده و عواقب برای کاربر می شود، سوء استفاده از تجهیزات مخابراتی و مسئولیت حقوقی که خارج از مقررات قانونی واگذار شده به عهده مالک قانونی است. وزارت ارتباطات برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از طرح احراز هویت سیم کارت پیروی کرد.

به گزارش ایسونا، پدیده سیم کارت های تقلبی و ناقص یا سیم کارت های بدون شناسنامه که منجر به اعمال مجرمانه ای مانند کلاهبرداری و قتل شده است، طی چند سال گذشته مشکلات زیادی را به همراه داشته است، ضمن اینکه قاچاق ترافیک نیز رخ داده است. حجم قاچاق نیز با این سیم کارت افزایش یافته است. در نهایت این مشکلات رگولاتورهای ارتباطات بی سیم را مجبور به اتخاذ تدابیر سختگیرانه علیه آنها کرد.

اختلاف احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده و تعداد خطوط مورد انتظار می تواند به دو دلیل باشد. اگر تعداد سیم‌کارت‌های گزارش‌شده کمتر از حد انتظار باشد، به این معنی است که برخی از سیم‌کارت‌هایی که دارید به نام شما ثبت نشده‌اند، یا برخی از خطوطی که دارید کد کشوری ندارند یا کد کشور‌های ثبت‌شده در شناسایی دارند. اطلاعات برخی از خطوط کد نادرست است. این خط احتمالاً توسط اپراتور قطع می شود.

اگر تعداد سیم کارت های اعلام شده بیشتر از حد انتظار باشد، به این معنی است که تمام یا بخشی از خط شما بدون رعایت قوانین و مقررات تغییر نام به شخص دیگری واگذار شده است یا چند سیم کارت به نام خود دارید. پایگاه داده به کاربر اطلاع می دهد و اپراتور ثبت می شود.

بر این اساس با اجرای فاز اول در اواسط سال 1392، طرح پاکسازی سیم کارت بی نام آغاز شد. در مرحله اول کد کشوری و اطلاعات هویتی دارنده سیم کارت از طریق سامانه اپراتور دریافت شد. در این مرحله افراد دارای بین 15 تا 37 هزار سیم کارت شناسایی شدند. بدیهی است که این مرحله به طور کامل اجرا شده است، بنابراین هیچ سیم کارتی در کشور بدون اطلاعات مالک وجود ندارد.

مرحله دوم این طرح شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیم کارت به نام خود داشتند. با توجه به اینکه یک شخص حقیقی قانونا نمی تواند بیش از 10 سیم کارت داشته باشد، در فاز 2 اجرای طرح ساماندهی سیم کارت ها بدون اطلاعات مشخص، پیامکی برای همه مشترکان این سیم کارت ها ارسال می شود تا سیم کارت فعال را به آنها اطلاع دهند. . آنها باید به تجارت مشترک اپراتورهای خود مراجعه کنند. با این حال دادگاه اداری اعلام کرد که مالکیت بیش از 10 سیم کارت در گذشته قابل مخدوش نیست. بنابراین اجرای آن به شهریور ماه موکول شده است.

دولت قبل تاکید کرد که «تلاش شد وضعیت به گونه‌ای باشد که در اجرای روش احراز هویت سیم‌کارت تلفن همراه، مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود» در خصوص احراز هویت سیم‌کارت. در نهایت با اتمام کار طراحی پایگاه داده و مهاجرت، یک سیستم اپراتور تلفن همراه توسط رگولاتورها و ارتباطات بی سیم راه اندازی می شود که سیم کارت و کلیه خدمات را از طریق احراز هویت به مشترکان منتقل می کند و از سوء استفاده جلوگیری می کند. اسناد مردم

همچنین در مهرماه 1393 پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد سامانه استعلام خطوط مشترکین را برای مشترکین تلفن همراه معرفی کرد. کلیه مشترکین می توانند با مراجعه به درگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قسمت خدمات الکترونیک و یا به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه و تعداد سیم کارت های ثبت شده را به تفکیک کد کشوری بررسی کنند.

در این سامانه، کلیه مشترکین اپراتورهای 4 کشور که حداقل یک سیم کارت به نام خود در یک اپراتور دارند و کد کشور آنها به درستی در بانک اطلاعاتی اپراتورهای ارائه دهنده سیم کارت ثبت شده است، می توانند از تعداد خطوط موجود در نام استفاده کنند. هر اپراتور تجاری از محتویات ثبت شده مطلع می شود.

علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کاربر می تواند با ارسال کد کشوری صاحب خط به یکی از شماره های 3000150 و 3000504901 از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، تعداد خطوط ثبت شده به نام خود را استعلام کند.

این سرویس فقط برای افراد حقیقی که حداقل 1 سیم کارت در 1 از 4 اپراتور دارند در دسترس است. به این ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد کشور و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، هر شرکت مخابراتی پیامکی با شماره سیم کارت ثبت شده به عنوان کد کشور متقاضی دریافت می کند.

هر مشترک تنها می تواند در 10 روز یک بار تعداد خطوط این سیستم را استعلام کند. همچنین اگر بیش از 10 روز از آخرین درخواست شما گذشته است و استعلام شما موفقیت آمیز نبود، می توانید با مدیر سیستم خود مشورت کنید. پس از وارد کردن اطلاعات اولیه، یک کد رهگیری به شما ارائه می شود و یک پیامک با شماره سیم کارت های هر شرکت مخابراتی ارسال می شود.

مشترکین تلفن همراه می توانند با تماس مستقیم با مرکز خدمات اپراتور در صورتی که تعداد خطوط ثبت شده به نام آنها مطابقت نداشته باشد، از سوء استفاده جلوگیری کنند. ثبت می شود، اطلاعات را دریافت می کند و برای قطع اتصال هر سیم کارت اقدام می کند. همچنین اعلام شد با اجرای این طرح و ایجاد سامانه جستجو میلیون ها سیم کارت ناقص یا ناقص شناسایی و پاکسازی می شود.

برای هر نفر چند سیم کارت می توانم بخرم؟

بر اساس این آیین نامه، هر شخص حقیقی در مجموع از کلیه اپراتورهای تلفن همراه حداکثر حق برخورداری را دارد. 10 سیم کارت فعال به نام خود داشته باشید. اتباع غیرایرانی دارای مدارک شناسایی معتبر شامل گذرنامه، کارت پناهندگی، کارت اقامت (آمیش)، کارت شناسایی و کارت اقامت دائم می توانند حداکثر تا 3 سیم کارت فعال به نام هر اپراتور تلفن همراه را همزمان داشته باشند. یک شخص حقوقی مانند یک شرکت محدودیتی در تعداد سیم کارت های فعال به نام خود ندارد.

این در حالی است که سال گذشته اعلام شد خدماتی مانند استعلام سوابق تحصیلی، پیگیری پستی، پرداخت قبوض، شماره خطوط مشترکین تلفن ثابت و تلفن همراه با استفاده از موبایل دولتی ارائه می شود. سیستم.

سیستم دولت m به مردم این امکان را می دهد که به جای مراجعه حضوری، در هر زمان و هر مکان درخواست خدمات دولتی کنند. رسیدگی به چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفاظت از محیط زیست، شهروندی و بهره وری نیز از مهمترین دستاوردهای دولت است. دولت همراه یکی از ابزارهای تمرکز منابع موجود و شکل دادن به اقتصاد است.

مجید حقی قائم مقام دبیرکل پست، مخابرات و فناوری اطلاعات رگولاتوری از ارتباط سامانه امتیاز نوار سیم کارت با سامانه دولت همراه از اوایل شهریور 1400 خبر داد و با توسعه دولت الکترونیک، اپراتورها خواستار هماهنگی بین این سامانه شدند. سازمان رگولاتوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران علاوه بر مراجعه به نرم افزار مدیریتی به سامانه دولتی به آدرس https://mob.gov.ir مراجعه و از تصرف خارج شوید.

از فوریه 2019، امکان لغو حق مالکیت سیم کارت از برنامه های اپراتورهای تلفن همراه (MNO) و اپراتورهای مجازی (MVNO) با اطلاعیه نظارتی وجود دارد. علاوه بر سامانه دولت m، مشترکین می‌توانند از اپلیکیشن mci من در اپراتورهای تلفن همراه، برنامه irancell من در ایرانسل، برنامه rightel من در رایتل و پورتال‌ها یا اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. اپراتور مجازی (MVNO) را ببینید.

بنابراین، پس از دریافت درخواست مشترک مبنی بر لغو حقوق مالکیت توسط اپراتور، اپراتور بررسی سیستماتیک را آغاز می کند، رمز یکبار مصرف (OTP) را برای مشترک ارسال می کند و در صورتی که مالکیت سیم کارت با اطلاعات مشترک مطابقت داشته باشد، احراز هویت را انجام می دهد. متقاضی برای ابطال انتقال مالکیت اقدام می کند. مشترکین برای اطلاع از سیم‌کارت‌های ثبت‌شده به نام خود باید به بخش حقوق کاربر در پورتال نظارتی www.cra.ir مراجعه کرده و برای دریافت کلیه حقوق وارد منوی خدمات مشترکین تماس با ما یا https://mobilecount.cra.ir شوند. مالکیت و اپراتورهای مرتبط خدمات و شماره.

چندی پیش پیمان قره داغی، دبیرکل نظارت بر حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز اعلام کرد: از 5 اردیبهشت ماه سال جاری برای هر فردی که ماسک CRA.ir را پوشیده است پیامک اطلاع رسانی ارسال می شود که شماره سیم کارت را به نام افراد اعلام می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا