برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چرا بی اختیاری ادرار میگیریم؟

ترشح ادرار روی لباس بسیار ترسناک و آزاردهنده است. همچنین می تواند منجر به محدودیت فعالیت های اجتماعی شود و با افسردگی و اضطراب همراه است. خطر بی اختیاری ادرار با افزایش سن و به ویژه پس از یائسگی در زنانی که چند قلو زایمان کرده اند افزایش می یابد. اسهال مکرر، اختلال نعوظ و بزرگی پروستات از دیگر علل بی اختیاری ادرار در مردان و زنان است. در ادامه این مقاله  از متخصص اورولوژی درباره بی اختیاری ادرار چیست و علل و راه های درمان آن چیست؟  توضیح داده شده است.

بی اختیاری ادرار چیست و علل و درمان آن چیست؟

به این حالت نشت کنترل نشده ادرار از مثانه می گویند. سیستم ادراری شامل کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و مجرای ادرار است. ادرار با فیلتر کردن خون از کلیه ها تشکیل می شود و سپس از طریق حالب وارد مثانه می شود. سپس ادرار در مثانه ذخیره می شود و پس از پر شدن مثانه اسفنکتر انتهای مثانه باز می شود و ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می شود. در صورت اختلال در عملکرد سیستم فوق، بی اختیاری ادرار رخ می دهد. اگرچه احتمال بی اختیاری ادرار با افزایش سن افزایش می یابد، اما بی اختیاری بخشی از روند طبیعی پیری نیست و به گفته بسیاری از افراد، گزینه های درمانی زیادی برای بهبود و درمان آن وجود دارد.

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد که در انتخاب روش درمانی مناسب بسیار کمک کننده است. علائم، ویژگی ها، علل و درمان عفونت های ادراری متفاوت است. به طور کلی مهمترین و شایع ترین انواع عفونت های ادراری در زنان و مردان عبارتند از:

بی اختیاری استرسی چیست؟

بی اختیاری ادرار استرسی نوعی بی اختیاری ادراری است که معمولاً پس از زایمان های متعدد در زنان و پس از جراحی پروستات در مردان مشاهده می شود. از آنجایی که عضلات کف لگن ضعیف شده اند، ممکن است در حین فعالیت مقداری ادرار از مثانه نشت کند. نشت‌ها اغلب در حین فعالیت‌هایی مانند عطسه، سرفه، خندیدن، دویدن، پریدن و بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می‌افتند. به دلیل فشار بر مثانه در طی فعالیت های فوق، ادرار به بیرون نشت می کند. این افراد برای استراحت مشکلی ندارند.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که به صورت یک اصرار ناگهانی برای دفع ادرار رخ می دهد. به گونه ای که زمان کافی برای رسیدن به توالت نمی دهد و باعث خروج ادرار قبل از تخلیه مثانه می شود. بی اختیاری ادرار اغلب با بیماری مثانه یا مثانه بیش فعال همراه است. ضعف کف لگن، آسیب به دستگاه گوارش، عفونت ادراری در مردان، التهاب مثانه در مردان، کاهش سطح استروژن پس از یائسگی و چاقی می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. همچنین مصرف برخی داروها، کافئین و الکل می تواند باعث افزایش ناگهانی تولید ادرار شود.

بی اختیاری سرریز چیست؟

بی اختیاری سرریز ادرار نوعی بی اختیاری است که پس از دفع ادرار و زمانی که مثانه به طور کامل تخلیه نمی شود رخ می دهد. اگر مثانه به طور کامل تخلیه نشود، همیشه مقداری ادرار در مثانه باقی می ماند که با خروج از آن نشت می کند. بیماری های مزمن مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، سکته مغزی و بزرگی پروستات در مردان شایع ترین علل بی اختیاری جریان هستند.

عدم تداخل چیست؟

بی اختیاری ادرار ترکیبی نوعی بی اختیاری ادراری است که در اثر ترکیبی از عوامل متعدد ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر فردی از بی اختیاری استرسی و سندرم کیسه صفرا به طور همزمان رنج می برد، آنگاه شکایت ها را با هم ترکیب می کنند.

علائم بی اختیاری ادرار چیست؟

علائم سوء تغذیه برای انواع مختلف سوء تغذیه متفاوت است. علائم بی اختیاری ادرار گذرا و موقتی هستند و با رفع علت زمینه ای برطرف می شوند. به عنوان مثال، عفونت های ادراری یا تناسلی ممکن است با بی اختیاری موقت همراه باشد. سوزش سر دل در مردان مبتلا به بی اختیاری ادرار می تواند نشانه عفونت باشد که با آنتی بیوتیک درمانی مناسب قابل درمان است. داروها، یبوست و کاهش فعالیت ممکن است با علائم کوتاه مدت بی اشتهایی همراه باشد. علائم اصلی بی اختیاری ادرار عبارتند از:

بی اختیاری استرس: نشت ارتباط مستقیمی با فعالیت دارد.

بی اختیاری ادرار: احساس شدید و ناگهانی نیاز به تخلیه مثانه که قابل کنترل نیست و با نشت ادرار همراه است.

بی اختیاری سرریز ادرار: علائم بی اختیاری ادرار در این نوع نشت مکرر و تدریجی ادرار در طول روز است.

کدام افراد بیشتر دچار بی اختیاری ادرار می شوند؟

به طور کلی، خطر بی اختیاری ادرار با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال، بی اختیاری ادرار را نمی توان بخشی طبیعی از پیری دانست! اما به طور کلی چه کسانی مستعد بی اختیاری ادرار هستند؟

سرطان پروستات (هم سرطان پروستات و هم درمان آن با افزایش خطر بی اختیاری در ارتباط است.)

پس از یائسگی، پس از کاهش سطح استروژن در بدن

هورمون درمانی بعد از یائسگی

چند قلوهای طبیعی

مصرف زیاد ویتامین C

مصرف زیاد شیرین کننده های مصنوعی

استفاده زیاد از فلفل تند و شکلات

سیگار کشیدن و نوشیدن

داروهای ضد فشار خون یا آرام بخش مصرف می کنند.

مرکبات فراوان بخورید

افراد چاق

افرادی که یبوست شدید و طولانی مدت دارند

علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان چیست؟

بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است. آناتومی سیستم ادراری در زنان، بارداری، زایمان و یائسگی همگی در پیشگیری از بی اختیاری ادرار در زنان موثر هستند. علل بی اختیاری ادرار در زنان جوان بسیار متنوع است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری های مقاربتی

بارداری

تولد بیشتر

تومور مثانه

تومور مغزی

الکل و سیگار

مصرف بیش از حد کافئین

یبوست شدید

اسکلروز چندگانه

عفونت ادراری در زنان

التهاب مثانه در زنان

دکمه بازگشت به بالا