علمی و پزشکی

پیش‌بینی حمله قلبی با بررسی عکس رادیولوژی

تعداد حملات قلبی در طول سال ها افزایش یافته و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است.

بر اساس یک گزارش شفاف، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) سالانه جان 17.9 میلیون نفر را می‌گیرد.

در این شرایط، آزمایشی که توسط انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) منتشر شد، نشان داد که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند حساسیت و آسیب‌پذیری بیمار در برابر حمله قلبی و سکته را تنها با یک عکس اشعه ایکس تشخیص دهد.

موسسه ملی سرطان ایالات متحده در حال کار بر روی تکنیکی به نام خطر CXR-CVD است که هدف آن پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته با استفاده از تصاویر اشعه ایکس است. مدل توسعه یافته توسط محققان توانایی پیش بینی احتمال مرگ در عرض 10 سال از حمله قلبی یا سکته مغزی به دلیل بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را دارد.

این مدل ابتکاری همچنین از یک گروه سرپایی متشکل از تقریباً 11430 بیمار استفاده کرد که همگی عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه داشتند و به طور بالقوه واجد شرایط درمان با استاتین بودند.

یک رادیولوژیست وابسته به مرکز تحقیقات تصویربرداری قلبی عروقی در بیمارستان عمومی ماساچوست و هوش مصنوعی در برنامه پزشکی بیمارستان زنان بوستون گفت: «مدل یادگیری عمیق ما راه حلی بالقوه برای غربالگری خطر بیماری های قلبی عروقی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس است. رادیوگرافی قفسه سینه ارائه شده است. این نوع غربالگری می تواند برای شناسایی افرادی که ممکن است از داروهای استاتین سود ببرند اما در حال حاضر تحت درمان نیستند، استفاده شود.

دستورالعمل‌های کنونی تخمین خطر 10 ساله حوادث ناگوار قلبی عروقی را توصیه می‌کنند تا مشخص شود چه کسی باید از درمان با استاتین برای پیشگیری اولیه استفاده کند.

این خطر بالقوه با استفاده از امتیاز خطر کسب شده هر فرد برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود. یک مدل آماری که مجموعه‌ای از متغیرها شامل سن، جنسیت، نژاد، فشار خون سیستولیک، درمان فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت نوع 2 و آزمایش‌های خون را در نظر می‌گیرد. درمان با استاتین برای بیماران با امتیاز خطر 10 ساله 7.5 یا بیشتر توصیه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا