علمی و پزشکی

وضعیت قیمت دارو بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی/ راهکار جایگزین دولت

به گزارش شفاف به نقل از آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به حذف ارز ترجیحی خود رای دادند و همین موضوع باعث ایجاد تردید در مورد قیمت دارو در سال آینده شده است. اگر قیمت دارو افزایش یابد، تکلیف افرادی که برای داروهای گران قیمت پرداخت می کنند چه می شود؟ اگر شرکت های دارویی که قبلا فقط 4200 توکن دریافت می کردند، بخواهند با ارز آزاد دارو تولید کنند، چه؟

مهدی پیرصالحی، کمیسر سابق سازمان غذا و دارو و عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت داروی انسانی ایران، حذف ارز ترجیحی از سبد دارویی کشو را “افزایش قیمت دارو و ضرر برای مصرف کنندگان” دانست.

وی افزود: ما همواره تاکید داشته ایم که حذف ارز دارویی ترجیحی بدون در نظر گرفتن راهکارهای جایگزین نمی تواند موفقیت آمیز باشد. در عین حال معتقدیم که اگر اراده ای برای این کار وجود دارد، باید راهی برای پاداش وجود داشته باشد.

پیرصالحی در ادامه گفت: همیشه مخالفت با حذف ارز ترجیحی از ترس افزایش قیمت دارو برای مصرف کنندگان عواقبی جز به نفع مصرف کنندگان ندارد. 4200 آنها سود می کنند. این شامل نمی شود.

وی افزود: دارو در سیستم بیمه وجود دارد و محاسباتی که در این زمینه انجام می شود به راحتی می تواند جبران افزایش قیمت دارو را به مصرف کنندگان برساند. بنابراین وظیفه اصلی در این مورد بر عهده دولت و شورای ملی است و اصلاح رویه فعلی باید با مطالبه دنبال شود.

دکمه بازگشت به بالا