ورود کلیدواژه های جدید عرصه فناوری در آیین نامه ارتقای استادان به کجا رسید؟
صالحی عمران در پاسخ به آنا؛
رئیس انجمن آموزش عالی ایران درباره جایگاه فعلی کلیدواژه های جدید عرصه فناوری در آیین نامه ارتقای اساتید توضیحاتی را ارائه کرد.
ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره جایگاه کلید واژه های جدید عرصه فناوری مانند هوش مصنوعی در آیین نامه ارتقای اساتید اظهار کرد: در حال حاضر یک آیین نامه ارتقا برای تمام دانشگاه های کشور وجود دارد. زمانی که صحبت از ماموریت گرایی می شود به این معناست که دانشگاه های مختلف ماموریت های متفاوت دارند. برای مثال دانشگاه های مهارتی ماموریت ارتقای مهارت دانشگاه فرهنگیان ماموریت تعلیم و تربیت معلم و آماده سازی کادر آموزشی برای آموزش و پرورش و دانشگاه پیام نور رسالت آموزشی از راه دور با ویژگی های خاص خود را بر عهده دارد؛ بنابراین ماموریت گرایی در ساماندهی آموزش عالی و آمایش آموزش عالی نکته مهمی است که باید به آن توجه و آیین نامه ارتقا باید متناسب با آن طراحی شود.
صالحی عمران تصریح کرد: وقتی صحبت از آیین نامه ارتقا می شود نسل های دانشگاهی بسیار مهم است. مثلا در نسل اول دانشگاهی بحث «آموزش» در نسل دوم «بحث پژوهش» در نسل سوم «کارآفرینی» در نسل چهارم «ارتباط با صنعت» در نسل پنجم «توجه به محیط زیست مسئولیت پذیری اشتغال ارتباط وسیع تر با ابعاد اقتصادی و اجتماعی» اهمیت دارد.
رئیس انجمن آموزش عالی ایران اضافه کرد: انتظار می رود اعضای هیئت علمی به عنوان عنصر کلیدی دانشگاه که تربیت دانشجویی را بر عهده دارد متناسب با نسل های مختلف دانشجویی عمل کند آیا آیین نامه ارتقا به این کارکردها و نسل ها توجه داشته است؟ هم اکنون صحبت از انقلاب صنعتی چهارم و پنجم است که توجه به هوش مصنوعی و فضای فناوری نوین در آن مهم تلقی می شود. طبیعی است که اگر کشور قصد رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی را دارد باید بتواند ویژگی های صنعتی اقتصادی سیاسی و فرهنگی دنیای خود را درک کند و نمی تواند در گذشته به سر ببرد؛ بنابراین آیین نامه ارتقا باید بروز و متنوع باشد و باید گفت با یک آیین نامه ارتقا به اهداف خود نخواهیم رسید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تحولات فناوری های جدید در ذات تمام آیین نامه ها قرار می گیرد که یکی از آنها هوش مصنوعی است و از آنجایی که این تکنولوژی آینده آموزش عالی را به شدت دگرگون می کند؛ بنابراین از همین الان باید به این فکر باشیم که چگونه از ظرفیت این پدیده استفاده معقول تری داشته باشیم.