اقتصادی

هشدار فعالان صنعت فولاد نسبت محدودیت‌های اعمالی برق

برخی از کارخانه‌های بزرگ فولاد نسبت به کاهش شدید تولید به دلیل حجم مقررات اعمال شده مطابق با اقدامات محدودکننده مصرف برق در صنعتی که کارخانه‌های تولید فولاد و سیمان در جایگاه نخست قرار دارند، هشدار داده‌اند.

به گزارش شبکه، با در پیش بودن فصل تابستان و قطعی برق، واحدهای سیمانی و فولادی جزو اولین واحدهایی هستند که با قطعی برق و کاهش مصرف مواجه می شوند. این محدودیت ها برای تامین برق و تامین برق پایدار از 6 خرداد تا 6 شهریور بر اساس مصوبه کنفرانس وزیران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال می شود.

جدول مصرف واحدهای فولادی که به تفکیک ماهانه و هفتگی هر ماه بستگی داشت به آنها منتقل شد.

شرکت برق در صورت عدم رعایت سهمیه اعلام شده توسط مشترکین بر اساس آیین نامه کاهش مصرف برق صنعتی، نه تنها نرخ برق مصرفی مازاد بر سهمیه را تا دو برابر نرخ موجود افزایش می دهد، بلکه قطع می کند. واحد.

در همین رابطه فولاد خراسان اعلام کرد: محدودیت مصرف و محدودیت تامین برق مشترکان با توجه به میزان مصرف و حدنصاب برق منطقه خراسان، با توجه به نیاز به مدیریت و کاهش بار صنعتی در پیک تابستان 1401، مقرر شد از ابتدای این سال مصرف محدود شود. سال برای سایر مناطق زمانی محدود به داده و حداکثر 120 مگاوات به منظور کاهش مصرف 50 درصدی از ژوئن تا پایان سپتامبر.

فولاد خراسان نسبت به مصرف برق تحت محدودیت هشدار داده است. با اعمال محدودیت های مذکور، تولید در منطقه فولاد در مردادماه به طور کامل متوقف می شود و تولید فولاد در خرداد، تیر و شهریور سال جاری 50 درصد کاهش می یابد. . با اعمال این محدودیت، انتظار می‌رود تولید و فروش پیش‌بینی‌شده شمش به ترتیب تقریباً 60 و 30 درصد در طول چهار ماه ذکر شده کاهش یابد. همچنین با توجه به ظرفیت فروش گندله و آهن اسفنجی، انتظار نمی رود اعمال محدودیت های ذکر شده تاثیر قابل توجهی در حوزه گندله سازی، احیای مستقیم و تولید واحدهای نورد داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس با اشاره به اعمال محدودیت‌های مصرف برق برای مدت مذکور پیش‌بینی کرد: شمش فولادی 440000 تن به ارزش فروش 65 میلیون و 5370898 ریال.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران روز گذشته (17 خرداد) در اعتراض به این موضوع و در پی اعلام محدودیت برق از سوی فولادسازان، به صراحت تاکید کرد که خاموشی در تمامی صنایع و برنامه های حرفه ای اعمال شود. صنعت، معدن و تجارت، خواستار رفع محدودیت های منبع تغذیه کارخانه فولاد بوده است

همچنین شایان ذکر است برای واحدهای سیمانی نیز در سال گذشته کاهش 50 درصدی مصرف واحد سیمان اعلام و اعمال شد. در نتیجه واحدهای سیمانی در تابستان امسال می توانند 50 درصد نیاز سال گذشته را مصرف کنند.

در همین راستا شرکت های سیمانی نیز نسبت به این کاهش مصرف برق ابراز نگرانی کرده و معتقدند این موضوع مانع از ادامه تولید کارخانه های سیمان شده است. تولید کلینکر که برای راه اندازی کوره به برق نیاز دارد را متوقف کنید و در صورت عدم تامین برق مورد نیاز برای تولید کلینکر، تولید به طور قطع متوقف خواهد شد. متوقف کردن خواهد بود

شرکت های سیمان گفته اند که می توانند مصرف برق را تا 30 درصد کاهش دهند تا از تامین برق پایدار اطمینان حاصل کنند، اما بیش از 30 درصد مطمئناً تولید را دشوارتر می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا