اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

طرح جامع مسکن مستلزم ساخت یک میلیون خانه در سال است. وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفته است که کشور به ۱۰ میلیون خانوار نیاز دارد.

به گزارش شبکه، با در نظر گرفتن حدود 700 هزار ازدواج در سال و نوسازی سازه‌های قدیمی، کارشناسان برآورد می‌کنند که طی 10 سال آینده سالانه حداقل یک میلیون خانه باید ساخته شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که کشور در سال به یک میلیون مسکن نیاز دارد.

این در حالی است که در سال های اخیر تولید یک میلیون خانوار محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 مربوط به سال 1392 است که برای 809 هزار خانوار در سراسر کشور پروانه ساختمانی صادر شد. با این حال، این روند در سال های اخیر کاهش یافته است، به طوری که تولید خانگی از سال 2016 به 350000 تا 400000 خانوار رسیده است.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده – وام راه و شهرسازی – از پیشرفت ساخت و ساز در اواخر دهه 1400 نسبت به سال 1399 و ساخت 520 هزار خانه خبر داد. او وعده داد که در سال 1401 نهضت مسکن عظیمی در کشور رخ خواهد داد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن تنها زندگی می کنند و کشور به بیش از 10 میلیون خانه جدید نیاز دارد.

وی ادامه داد: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان هر ساله و احتمال ازدواج در کره، بیش از 10 میلیون خانه جدید مورد نیاز است و تاکنون 5 میلیون نفر در سامانه جابجایی مسکن ثبت نام کرده اند که بیشتر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. مستاجر مسکن بیش از این است.

به گفته قاسمی، برای همگامی با رشد تولید، در نظر دارد سالانه یک میلیون خانه بسازد که بیش از دو سوم یا 860 هزار خانه در دست ساخت است و پیش بینی می شود در سال جدید خانه تحویل شود.

به گفته یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، تاکنون حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن راه‌اندازی شده است و تا خردادماه سال جاری، عمده پروژه‌های دیگر این طرح بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا