اقتصادی

نوید جدید برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان/رفع چالش صدور مجوزهای آزمایشگاهی

رئیس مرکز دانش بنیان دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان، سختی صادرات محصولات را در حوزه ای که بنگاه های دانش بنیان مجوزهای استاندارد و گواهی دریافت می کنند، برشمرد و گفت: مرکز ملی گواهینامه ایران است. فدراسیون بین‌المللی اعتبارسنجی آزمایشگاهی و ILAC با عضویت در (ILAC)، استانداردهای ملی صادر شده توسط سیستم اعتبارسنجی در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شوند.

دکتر رضا اسدی فرد در گفت وگو با شبکه. وی در مورد اتحادیه بین المللی اعتبارسنجی آزمایشگاهی (ILAC) گفت: وی گفت: ILAC یک کنوانسیون بین المللی است که نتایج آزمون کشورهای عضو این کنوانسیون در آن معتبر است.

وی گفت: بر این اساس در صورت عضویت کشوری به این کنوانسیون، در صورتی که آزمایشگاهی با استاندارد 17025 آزمایش را انجام دهد، آزمون معتبر خواهد بود.

اسدی فرد گفت که ایران عضو کنوانسیون نیست و مرکز ملی اعتباربخشی ایران که یکی از اعضای خانواده سازمان استاندارد ایران است، هنوز اقدامی برای عضویت در کنوانسیون “ILEC” انجام نداده است، بنابراین استانداردهای صادر شده توسط ما این موسسه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

معاون فناوری عملی، اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس مرکز بنگاه‌ها و موسسات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از این رو بنگاه‌های دانش‌بنیان باید هزینه‌های هنگفتی برای صادرات محصولات خود بپردازند. در کشور مقصد آزمایشات لازم را انجام دهند.

اسدی فر افزود: بر این اساس مرکز اعتباربخشی ایران در حال تلاش برای عضویت در این قرارداد است.

وی با تاکید بر اینکه این امر کمک شایانی به مشاغل به ویژه تجارت خارجی (واردات و صادرات) خواهد کرد، گفت: او گفت که مشارکت آژانس های ایرانی در این توافقنامه باعث تحریک تجارت و کاهش هزینه های تجاری می شود.

اسدی فرد با توجه به شرایط عضویت مرکز اعتباربخشی ایران در کنوانسیون «ILEC»، این مرکز باید در ممیزی های آزمایشگاهی استاندارد 17025 مجموعه شرایطی را از نظر پرسنلی و سوابق فراهم کند و یادآور شد: علاوه بر این، برای اینکه در نهایت این عضویت را دریافت کنید، باید هزینه ای نیز بپردازید.

معاون علمی رئیس مرکز موسسات و بنگاه‌های دانش‌بنیان عضویت ایران در «ILEC» را نیاز جدی به آزمایشگاه‌های ملی دانست و گفت: بارها به این موضوع فکر کرده‌ام، اما متأسفانه تا به حال نشده است. به دست آمده است.”

به گفته وی، مراکز اعتباربخشی در هر کشور به طور کلی دارای ساختار سازمان های مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد هستند و این سازمان های مردم نهاد می توانند برای الحاق به کنوانسیون اقدام کنند.

به گزارش شبکه، در صورتی که شرکت های دانش بنیان بخواهند محصولات خود را صادر کنند، باید تاییدیه بین المللی را برای صلاحیت محصولی که به دلیل عدم رعایت کنوانسیون ILAC در ایران صادر نمی شود، دریافت کنند. از این رو مرکز ملی اعتباربخشی ایران پا به این عرصه گذاشت و رئیس آن دکتر دکتر. به گفته محمود هاشمی، در سال 1402 مرکز ملی اعتباربخشی ایران به عضویت کنفرانس بین‌المللی «ایلک» می‌رود.

در طول فعالیت این مرکز امکان ارزیابی “آزمایشگاه های تست و کالیبراسیون بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 و دستورالعمل ها و ضوابط مربوطه”، “آزمایشگاه های تشخیص پزشکی بر اساس استاندارد ISO 15189″، “آزمایشگاه ارائه کننده تست های صلاحیت حرفه ای” وجود دارد. بر اساس استاندارد ISO 15189 “. استاندارد ISO/IEC17043» و «تولیدکنندگان مواد مرجع طبق ISO/IEC17034» مشخص شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا