اقتصادی

نفس‌هایی که به پرداخت «حق محیط زیست» بند است

یک روز جوجه های فلامینگو دریاچه باختگان می میرند ، روز دیگر ماهی های هورالعظیم ناپدید می شوند و زندگی مردم محلی مجاور دریاچه نمک در معرض تهدید است زیرا اکنون وزارت نیرو امتناع می کند. شما قبض آب کامل تالاب ها را پرداخت می کنید.

به گزارش شبکههر چند روز یکبار اخبار را می خوانیم یا تصاویری از خشک شدن تالاب ها و از بین رفتن گونه های آنها از مناطق مختلف کشورمان را می بینیم. همین چند روز پیش بود که از دیدن صدها ماهی گمشده و بوفالوهای تشنه در تالاب هورالعظیم غمگین شدیم. مسائل مربوط به آبرسانی حتی دولت روحانی ، یعنی برنامه زیست محیطی دریاچه ارومیه را نیز آزار داده است ، به طوری كه از 640 میلیون مترمكعب حق آبه در طول سالهای آبی 1400-1399 فقط حدود 160 میلیون مترمكعب حق آب پرداخت شده است پایان داستان نیست. با خشک شدن تالاب ها ، به کانون غبار تبدیل می شوند و تالاب های خشک 40٪ از کانون های اصلی گرد و غبار را تشکیل می دهند.

از هورالعظیم و هامون گرفته تا آقگل و دریاچه نمک ، همه اینها امکان تبدیل شدن به کانون های گرد و غبار را دارند. اخیراً سیدرضا موسوی مشکینی – مدیر حفاظت محیط زیست ایالت قم – هشدار داد که اگر منابع آب دریاچه نمک مورد توجه قرار نگیرد ، در آینده شاهد گرد و غبار شور در قم و تهران خواهیم بود. فلز .. می تواند مشکلات بسیار جدی ایجاد کند

در شرایطی که کمبود حق آب در تالاب ها می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود ، چرخ اقتصادی اقتصاد نباید سلامت و محیط زیست را تهدید کند ، اما هر دو جنبه باید مورد توجه قرار گیرند.

آژانس محیط زیست افتخار می کند که قبض آب 37 تالاب برای اولین بار تصمیم گرفته شد و باید توسط وزارت نیرو پرداخت شود. خشکسالی شدت می یابد با تأمین حق آب محیطی پس از نوشیدن اولویت دوم ، عیسی کلانتری ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، تأکید می کند: وزارت انرژی باید حقوق آب زیست محیطی را به صورت سیل اعطا کند. اگر در سال 5 متر مکعب آب به آن بدهید ، مسلم است که حتی 5 لیتر آب به تالاب نمی رسد. حق آب محیطی باید 80 یا 100 متر مکعب در ثانیه باشد. دو تا سه متر مکعب آب در هر ثانیه برای وزارت انرژی است.

اهمیت پرداخت قبض های آب زیست محیطی به حدی است که برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده اند از مسئولان تأمین آب برای عدم پرداخت قبض های آب محیط زیست شکایت کنند. محسن موسوی خوانساری با اعلام این پیشنهاد ، گفت: وزارت انرژی و شرکت های محلی تأمین آب قبض های آب خود را پرداخت کرده اند ، اما این کار را نمی کنند.

نقش آژانس های دیپلماتیک در تأمین حق آبه تالاب های مرزی به همراه آژانس حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو را نباید نادیده گرفت. تالاب های Xiamen در حالی که افغانستان سد کمال خان را در رودخانه هیرمند احداث می کند و رودخانه را به سمت خانه خود هدایت می کند ، با مشکلات کیفیت آب دست و پنجه نرم می کنند. در این زمینه ، گروه محیط زیست اعلام کرد که وزارت امور خارجه پس از مشورت با مقامات افغانستان نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد.

قاسم تاجی زاده کمسی معاون وزیر انرژی گفت: در آن سوی تالاب هورالعظیم ، در مرز ایران و عراق که در حال حاضر با کمبود آب روبرو است ، تصاویر تکان دهنده ای از بوفالوی آب که از تشنگی می میرد منتشر شده است. فشار و فشار و مشکل کمبود تأمین آب رودخانه دجله است که در سال های اخیر با توسعه و توسعه پروژه های توسعه منابع آب بالادستی با مشکلات و مشکلات زیادی روبرو شده است.

در این شرایط ، سدهای ترکیه نباید از برنامه های کنترل آب دجله و فرات معروف به شکاف غافل شوند. علی رغم این واقعیت که کلانتری حدود دو سال پیش گفت که هیچ شفافیتی در قوانین بین المللی در مورد آبهای مرزی وجود ندارد ،. در شرق کشوری که افغانستان واقع شده است ، نه تنها در آبهای مرزی ، بلکه در سوریه ، ترکیه و حتی عراق نیز مشکلاتی وجود دارد.

در این شرایط ، نقش وزارت امور خارجه در تأمین حقوق آب تالاب ها و رودخانه های مرزی بسیار مهم است.

به گزارش شبکه ، در شرایطی که کره از خشکسالی شدید و بحران کمبود آب رنج می برد ، مدیریت صحیح منابع آب و پرهیز از چشم اندازهای بخشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا