معمای خودروهای ناقص خودروسازها – شبکه

معمای خودروهای ناقص خودروسازها - ایسنا

چند روزی است که موضوع «احتکار خودرو توسط خودروسازان» داغ شده است و از چند روز پیش سخنگوی قوه قضائیه که رئیس دادسرای کشور نیز هست، تاکید کرد که «هزار نفر هستند. ” وقتی از او پرسیده شد که چرا مردم از یک طرف ماشین دارند و از طرف دیگر مردم منتظر ماشین هستند.

به گزارش شبکه، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: این وعده محقق نشد و تعداد خودروها کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش یافت.»

اما دلیل واقعی این همه ماشین ناقص چیست؟ بیشترین نقاط ضعف این خودرو چیست؟ آیا خودروسازان از تولید خودروهای معیوب سود می برند؟ در این گزارش سعی شده است علاوه بر ارائه آماری به روز از خودروهای سرپوشیده ناقص موجود در انبار به سوالاتی که می پرسیم پاسخ داده شود.

سابقه خودروی معیوب

سال هاست که مشکل خودروهای معیوب در پارکینگ های خودروسازان مطرح شده است. حدود یک دهه پیش، زمانی که عکس‌های خودروهایی که پارکینگ‌ها را پوشش می‌دهند، منتشر شد، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که خودروسازان برای گران‌تر شدن خودرو، محصولات خود را در پارکینگ‌ها ذخیره می‌کنند. اما در سال 94 ماجرای خودروهای داخل پارکینگ کمی متفاوت بود. در آن سال مردم برای جلوگیری از خرید خودرو کلاهبرداری کردند و تعداد خودروهای ساخت خودروسازان به 80 هزار دستگاه رسید. البته خودروسازان می گفتند اصرار مردم برای خرید نکردن تاثیری در ذخیره سازی خودروها نداشته است. با از سرگیری تحریم های ظالمانه آمریکا از سال 97، ماجرای ذخیره سازی خودرو توسط خودروسازان دوباره مطرح شد. خودروسازان همواره کمبود قطعات را بهانه ای برای پارک خودروهای خود در پارکینگ ها عنوان کرده اند، اما برخی از کارشناسان خودرو دلایل دیگری را نیز عنوان می کنند. اما با در نظر گرفتن سال 1998 که تولید خودروهای معیوب به اوج خود رسید، تخمین زده می شود که 200000 انبار محصول معیوب در پارکینگ های شرکت خودروسازی وجود داشته باشد.

خودروسازان متعهد به کاهش خودروهای معیوب هستند

مهرماه امسال اعلام کرد که 140 هزار خودروی معیوب را در پارکینگ های سایپا، کدرو و ایران ذخیره کرده است. در آن جلسه مقرر شد تعداد خودروهای معیوب از 90 هزار دستگاه در ایران کودرو به 60 هزار دستگاه و در سایپا 50 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه افزایش یابد، اما اوایل آذرماه سازمان بازرسی اعلام کرد که به این مهم دست نیافته است. به گفته بازرس کل سیاسی کشور، به دلیل عدم انجام تعهدات یکی از دو خودروساز بزرگ کره، حدود 31 هزار خودروی معیوب به خودروهای موجود اضافه شد.

سه‌شنبه گذشته، ذبیح‌لا کدائیان، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودروسازان مسئولیت تحقیقات سراسری را بر عهده بگیرند، صحبت کرد. زیاد، چرا بلافاصله پس از افزایش قیمت، خودرو را بفروشیم؟ اگر خودروسازان پاسخ قانع کننده ای ندهند، پرونده آنها به دادگاه می رود».

تعداد خودروهایی که در حال حاضر معیوب هستند

بررسی آمار درج شده در سایت کدال نشان داد که این خودروساز در دو ماه آبان و آذرماه سال جاری در مجموع بیش از 167 هزار و 300 دستگاه تولید کرده است. حدود 19 درصد از این به طور ناقص تولید می شود. یعنی از مجموع محصولات تولید شده در آبان و آذر، حدود 31 هزار دستگاه خودروی معیوب تولید شده و امکان تجاری سازی وجود ندارد. طبق آمار تاکنون حدود 147 هزار دستگاه خودروی دارای نقص در پارکینگ دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی وجود داشت که اکنون به دلیل نقص در پارکینگ شرکت های خودروسازی این تعداد به 178 هزار دستگاه رسیده است.

در آمار جدید به طور مشخص سهم دو خودروساز بزرگ کشور مشخص نشده است، اما اگر کودرو و سایفا ایران سهم بازار خود را حفظ می کردند، حدود 114 هزار خودروی معیوب باید در پارکینگ ایران پارک می شدند. همچنین حدود 64000 واحد تخمین زده شده است.

مشکل خودروهای معیوب چیست؟

استدلال می شود که بیشترین کسری در خودروهای تحت پوشش مربوط به اجزای ECU است. پیش از افزایش تعداد خودروهای معیوب تولید شده در آبان و آذرماه امسال، گزارش شده بود که ۹۶ درصد از ۹۵ هزار خودروی معیوب پارک شده در پارکینگ های ایران یعنی ۹۱ هزار خودرو تجاری سازی نشده اند. دلیلش کمبود ECU است. این ادعا در مورد سایپا نیز تقریباً یکسان است و بیش از 38 هزار خودرو از مجموع بیش از 45 هزار خودروی معیوب این شرکت یعنی حدود 85 درصد خودروهای این شرکت فاقد ECU هستند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان در این خصوص گفت: در صورت سرمایه گذاری 14 میلیاردی یدک کش می توان 140 هزار خودروی معیوب را تکمیل کرد و تا پایان امسال از تولید خودروهای معیوب جلوگیری می شود. چنین رقم بزرگی به این معنی است که برای تجاری سازی یک خودرو تنها 100 میلیون تن نیاز است که در مقایسه با کمبود قطعات معیوب بسیار زیاد است.

دلایل تولید خودروهای معیوب

اما برخلاف وعده‌های خودروسازان مبنی بر افزایش تولید و کاهش 10 تا 18 درصدی افزایش قیمت، هیچ‌کدام از ما با وجود گران شدن خودروهایمان سودی نمی‌دهیم. رئیس کل سازمان اطلاعات کشور گفت: ما به وجود تحریم ها اذعان داریم، اما اگر مدیر با روحیه جهادی رفتار کند، شرایطی نیست که نتوان تحریم ها را وارد کرد. با این حال، برخی از کارشناسان و مسئولان، “کاری که شرکت های خصوصی انجام می دهند” انحصار تولید خودرو را مقصر می دانند.

این در حالی است که برخی فرض می کنند تاخیر در تکمیل خودروی تحت پوشش ناشی از تبانی بازار آزاد و مافیای نمایندگی برای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است! البته برخی از نمایندگان از جمله حسینی، نایب رئیس کمیته صنعتی و معدنی کیا نیز معتقدند خودروسازان در صدد افزایش قیمت خودرو هستند و در تدارک اقدامات مختلفی برای این کار هستند که یکی از آنها خودداری از عرضه است.

خودروهای معیوب در مزایده فروخته می شوند؟

با این حال، برخی معتقدند که بر اساس حراجی که در اسفندماه 96 برگزار شد، خودروسازان خودروهایی را به صورت ناقص تولید می کنند تا آنها را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به حراج بگذارند. اگر سری به سایت ایرانخودرو بزنید متوجه می شوید که این مزایده ها همچنان ادامه دارد. در این مزایده ها با قیمت گذاری بر اساس نظر کارشناسان پزشکی قانونی، خودرو به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می شود. با اختلاف چند ده میلیونی خودروها، اکثر خودروها از کارخانه ای به بازار دیگر می روند و خودروهای معیوب معمولاً با ایرادات خود، در حراجی بیشتر از قیمت کارخانه به فروش می رسند. برخی معتقدند این امر به خودروساز اجازه داده است تا خودروی معیوب را به جای عرضه آن به بازار با قیمت مصوب، حراج کند.

آخرین کلمه

اما با توجه به وعده های خودروسازان مبنی بر افزایش تولید و کاهش خودروهای معیوب، توجه به این موضوع معطوف است که مسئولان اداره صامت که در حال حاضر متولی تنظیم بازار و تولید خودرو هستند، چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا به پایکوبی خود ادامه می دهند یا خیر. . به خودروسازان، نظر آنها چیست؟ البته گفته می شود که وزیر تشریفات را ارسال کرده و برنامه زمان بندی تکمیل خودرو معیوب را تهیه کرده است، اما اکنون تنظیم بازار خودرو بر عهده وزیر است، باید از آشفتگی بازار در این زمینه جلوگیری کرد. با مداخله جدی اما بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد، خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت و احترام به مصرف کنندگان نخواهند بود و همچنان شاهد خرید قرعه کشی خودرو و کاهش خودروسازان خواهیم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا