علمی و پزشکی

معجزه بلوبری برای زخم دیابتی

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای بهبود زخم ها هزینه می شود. زخم های مزمن مانند زخم های ناشی از دیابت و زخم بستر را می توان به عنوان غیرقابل درمان طبقه بندی کرد زیرا رشد “رگ های خونی غنی از مواد مغذی” یا “رگ زایی” کاهش می یابد. رگ زایی برای بهبود زخم ضروری است.

محققان دانشگاه UMaine در ایالات متحده قبلاً دریافتند که عصاره های فنولی از زغال اخته وحشی به بهبود رگ های خونی و مهاجرت سلولی در سلول های بند ناف انسان کمک می کند که گام مهمی در بهبود زخم است. . در یک پروژه جدید به رهبری دوروتی کلیمیس-زاکاس، محقق دانشگاه مین، این تیم اثرات عصاره های فنلی را بر زخم ها مورد مطالعه قرار دادند. فنل ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شوند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از آسیب سلولی جلوگیری یا ترمیم می کنند.

محققان گروهی از موش ها را با ژل موضعی حاوی عصاره فنولی که از زغال اخته وحشی به دست آمده بود، درمان کردند. گروه درمان مهاجرت بهتری از سلول های اندوتلیال به محل زخم داشتند و 12 درصد افزایش در بسته شدن زخم در مقایسه با موش های تحت درمان با ژل بدون ژل فنولیک داشتند و گروه کنترل درمان را دریافت نکردند.

Tolu Esther Adekeye، محقق ارشد این پروژه، گفت: “زغال اخته وحشی توانایی افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل عروق خونی جدید یا رگزایی و تسریع بسته شدن زخم را دارد.”

46

دکمه بازگشت به بالا