اقتصادی

ماجرای مدیرکلی که شلاق خورد!

با گذشت حدود ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرات اقتصادی روزهای اول انقلاب تا حد زیادی نشان می‌دهد که کشور چگونه با عبور از دوره پهلوی سامان گرفت و چه افرادی از روزهای نخست در کشور مشغول به کار شدند.

به گزارش شبکه، مانند روزهای گذشته به مناسبت دهه فجر، گفت و گوهایی با فعالان و مدیران اقتصادی کشور در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب در شبکه منتشر شده و امروز نوبت به بیان خاطرات و تجربیات وزیر اسبق بازرگانی رسیده است.

چهره روز: یحیی آل اسحاق

وزیر اسبق بازرگانی که از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب در سمت‌های مختلف اقتصادی فعالیت کرده در گفت و گوی خود با شبکه به بیان خاطراتی از گذشته پرداخته است. گفت و گویی که از چگونگی سامان گرفتن کشور پس از پیروزی انقلاب تا تجربیاتی از سال‌های ابتدایی مدیریت کشور در دوران جنگ در آن تکرار شده است. آل اسحاق در صحبت‌های خود ماجراهایی را از شلاق خوردن یکی از مدیران کل که در سطح معاون وزیر بوده تا چالش‌های ساماندهی وزارت بازرگانی نقل کرده است.

رییس سازمان ملی استاندارد نیز در گفت و گویی با شبکه، از شرایط استاندارد بنزین در کشور گفته است. رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در عمده کلانشهرها بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود، گفت: این موضوع که قرار بود خودروها یورو ۵ شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو ۴ باشند.

شفاف روز: مولد سازی

احسان خاندوزی – وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت – در نشست امروز خود به تشریح وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف پرداخت. مانند روزهای گذشته، همچنان سوالات درباره مولدسازی ادامه دارد و وزیر اقتصاد وعده داده که تمام فرایندها با شفافیت دنبال خواهد شد.

خاندوزی با بیان اینکه تلاش کردیم بخش اعظم مسائل را از کانال شفافیت پیش ببریم و امور پیش چشم ۸۵ میلیون ایرانی باشد، گفت: هیئتی تشکیل شده که دادستان کل کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده نظارتی مجلس هم در آن حضور دارند، چراکه در این زمینه سوءتفاهمی به وجود آمده است.

شبکه همچنین در گزارشی با عنوان آخرین جزئیات اجرای کالابرگ الکترونیکی در استان‌های منتخب به آخرین وضعیت تغییرات یارانه‌ای در کشور پرداخته است.

فعال روز: بانک‌ها

با وجود برخی گزارش‌ها که در هفته‌های گذشته از توقف یا کند شدن فرایند تخصیص وام در بانک‌ها حکایت داشت، آمار جدید ارائه شده نشان از رشد تسهیلات دهی در سال جاری دارد. بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات پرداختی خرد شبکه بانکی به اشخاص حقیقی در ۹ ماهه امسال مبلغ ۶۵۹۱.۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۹۷۸.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۴۲.۹ درصد افزایش داشته است.

شبکه همچنین در گزارشی با عنوان چگونه از “ناخدا” ارز درمانی بگیریم؟ به بررسی جزییات فعالیت در این سامانه جدید پرداخته است. ارز درمانی، نخستین ارزی است که در مقرارت ارزی بانک مرکزی تعریف شده است که بر اساس آن تأمین و انتقال ارز درمانی برای مبالغ حداکثر تا سقف ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزها با اخذ وثیقه به میزان ۲۰ درصد هم ارز ریالی ارز پرداخت شده، به حساب مؤسسه درمانی خارج از کشور با تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در آن ضرورت ادامه معالجه در خارج از کشور و میزان ارز مورد نیاز تعیین شده باشد، بلامانع است.

همچنین مرحله جدید فروش ربع سکه در بورس فردا آغاز می‌شود. مرحله سوم عرضه گواهی سپرده ربع سکه بهار آزادی توسط بانک مرکزی به روش حراج چند قیمتی، از روز چهارشنبه آغاز و تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه (۲۶ بهمن ماه) ادامه خواهد یافت.

چالش روز: صنعت خودرو

امروز یک خبر از ایران خودرو منتشر و سپس تصحیح شد. ابتدا اعلام شد: به دنبال آنکه برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه برای ثبت‌نام در سی‌و دومین طرح پیش‌فروش چهار محصول ایران‌خودرو تا پایان روز گذشته (١٧ بهمن ماه) فرصت وجود داشت، به‌ سبب تعطیلات اخیر، بانک صادرات اعلام آمادگی کرده که تا پایان ساعت اداری روز چهارشنبه (١٩ بهمن ماه) این امکان را برای مشتریان فراهم خواهد کرد تا نسبت به تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ٩٠ میلیون تومان به صورت همزمان اقدام کنند تا بتوانند در این مرحله از فروش محصولات تا پایان مهلت ثبت‌نام (٢٢ بهمن) شرکت کنند.

در حالی صبح امروز (سه‌شنبه) خبری مبنی بر تمدید مهلت تعریف حساب وکالتی و واریز وجه بصورت همزمان نزد بانک صادرات (که تا پایان روز گذشته ١٧ بهمن ماه بوده است) برای مشارکت در طرح اخیر ایران‌خودرو منتشر شد که اکنون ایران‌خودرو اشتباه خود را تصحیح کرده و این موضوع را رد کرد؛ براین اساس، آخرین مهلت تعریف حساب وکالتی همان روز گذشته (۱۷ دی ماه) بوده است.

یک خبر خودرویی مهم نیز از مجلس بیرون آمد. یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ از موافقت اعضای این کمیسیون با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال آینده خبر داد.

وزیر ارتباطات نیز در صحبت‌های امروز خود، یک خبر مهم از پیام رسان‌های داخلی داد. وزیر ارتباطات با اشاره به امکان برقراری تماس صوتی و تصویری با کیفیت از طریق پلت‌فرم‌های داخلی با هموطنان خارج از کشور، گفت: توسعه زیرساخت ارتباطی کشور مبتنی بر فیبرنوری در کشور از سال گذشته شروع شده است و تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش ایجاد می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا