اقتصادی

لزوم توجه به مساله بازی‌های کودکان در ‌فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نقش خانواده در این سند باید پررنگ تر باشد.

به گزارش شبکه، «سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» اوایل امسال در شورای عالی فضای مجازی نهایی شد. بر اساس سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، تمامی پلتفرم ها و ارائه دهندگان ارائه دهنده محتوا و خدمات در فضای مجازی موافقت کرده اند که ظرف یک سال از داده ها محافظت کنند و محتوا و خدمات را بر اساس گروه سنی از خدمات عمومی طبقه بندی و جدا کنند. .

همچنین یکی از تعهدات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسیدگی به وضعیت فضای مجازی کودکان و جوانان بود. وی با اشاره به لزوم حفظ حقوق کاربران فضای مجازی گفت: امروز خانواده های ما نگران بچه دار شدن در فضای مجازی هستند. این نگرانی ها برای خانواده ها نیز باید برطرف شود، چرا که حتی کشورهای تولید کننده این فناوری ابزارهایی را برای خانواده ها فراهم کرده اند تا از فرزندان خود در این فضا مراقبت کنند.

وی گفت: ما مردم به ویژه کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی بی خانمان رها کرده ایم. در این مدت دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در مورد حمایت آنلاین از کودکان شرکت کردم و متوجه شدم که جهان در مورد آن نگران است.

در همین راستا، اولین جلسه «اسناد حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و نسخه کلی این سند مورد تایید کلیه سازمان ها و سازمان های ذیربط قرار گرفت. سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیرکل شورای عالی فضای مجازی در این نشست گفت: سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهم ترین اسناد منطبق با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رهاسازی فضای مجازی است. این آسیب پذیرترین است.” در کاهش آسیب پذیری این منطقه تاکید شده و موثر است.

وی افزود: این سند نتیجه مذاکرات متعدد با نهادها و نهادهای ذیربط است و همه ذینفعان باید تلاش کنند تا بسیاری از فضاهای مجازی بسیار حساس برای نسل آینده ما ایمن تر و قابل دسترس تر شوند. می توان از آن برای محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های فضای مجازی استفاده کرد. اسناد حفاظت شده نیازمند نگاه حمایتی است و می توان از توان بسیاری از سازمان های فعال در این زمینه برای اجرای این سند استفاده کرد و مرکز ملی فضای مجازی از چنین همکاری هایی استقبال می کند.

در این نشست مسئولانی از سازمان های مرتبط از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات، وزارت دادگستری، حوزه علمیه کوم، دادستانی، وزارت علوم و فناوری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، گروه های تبلیغات اسلامی، رادیو تلویزیون و … حضور داشتند. و وزارت رفاه نحوه تشکیل کمیته های عالی سازمان ها و اعضای حقیقی فضای مجازی برای تشکیل کمیته اداره، راهنمایی و تدوین آیین نامه های عمومی و پیگیری اقدامات و اقدامات لازم دستگاه ها و نحوه برجسته سازی موضوعات کارگروه های مبارزه با تبادل نظر در خصوص آسیب های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا