قرار گرفتن نام ایران در میان ۹ کشور صاحب فناوری افزایش تاب‌آوری سازه

قرار گرفتن نام ایران در میان ۹ کشور صاحب فناوری افزایش تاب‌آوری سازه

مهندسان یک شرکت فناوری مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانش فنی طراحی و ساخت دمپرهای ویسکوز را کسب کردند. این نه تنها می تواند جان انسان ها را در صورت وقوع زلزله نجات دهد، بلکه باعث افزایش مقاومت سازه در برابر بارهای دینامیکی نیز می شود.

به گزارش شبکه، ایران یکی از 10 کشور زلزله خیز جهان است و یکی از راه های جدید جلوگیری از تخریب و تلفات جانی در هنگام وقوع زلزله، استفاده از فناوری «دمپر ویسکوز» است.

سیدامین موسوی مدیرعامل این شرکت به شبکه گفت: او «دمپرهای چسبناک» را که شبیه کمک فنرهای غول پیکر هستند، در نظر گرفت که می توانند تکانه های ناشی از زلزله یا ارتعاشات را کاهش دهند.

او فکر کرد که دمپرهای ویسکوزی تولید شده حاوی قطعات دیگری است و ادامه داد. بخشی از این محصول از فولاد آلیاژی، قسمت‌های دیگر از پلیمر، سایر قسمت‌ها روغن به کار رفته با دمپرها و ترکیبات ویژه به کار رفته در سازه‌هایی مانند: ساختمان ها را از ارتعاشات ناشی از بارهای دینامیکی مانند زلزله، باد، انفجار و ضربه محافظت می کند و از استهلاک در ساختمان های مسکونی و عمومی مانند پل ها جلوگیری می کند.

موسوی تاکید می کند: این محصول به صورت ترکیبی با تسمه مورد استفاده قرار می گیرد و این محصول از نظر فنی از جمله استفاده از این فناوری در برج نو بنیاد تهران استفاده می شود.

مدیرعامل این شرکت گفت: این فناوری هم در سازه های معماری مانند بیمارستان ها و هم در سازه ها در مرحله طراحی قابل استفاده است.

به گفته وی، استفاده از میراگرهای ویسکوز در سازه های در دست طراحی و ساخت، وزن سازه را کاهش می دهد، اما در صورت اعمال بر سازه های موجود، عملکرد لرزه ای اجزای اصلی سازه در هنگام زلزله بهبود می یابد، مانند ستون ها و دیوارهای اطراف و … اجزای غیرسازه ای مانند نماها بهبود یافته اند.

موسوی افزود: سازه های فعلی به گونه ای طراحی شده اند که در صورت وقوع زلزله فرو نریزند، اما این سیستم به سازه کمک می کند تا در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد و بتواند پس از وقوع زلزله از سازه استفاده کند.

به گزارش شبکه، آزمایشات مربوط به این سامانه در پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام شده است و دستیابی به این محصول، ایران را به یکی از 9 کشور دارای فناوری تبدیل کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا