برترین های کسب و کاربین الملل

فرهنگ و هنر در کانادا: صحنه‌ای برای ایرانیان خلاق

اگر علاقمند به سفر با بهترین  هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید. هنر همیشه با بشر همراه بوده. حکاکی هایی روی صخره و سنگ در بلک فوت (شهری در کَلگریِ آلبرتا) یافت شده است که تخمین زده می گردد مربوط به 5 هزار سال پیش باشد. (تصاویر پایین) جالب است که این انسان ها پیش از این که زبان را ابداع نمایند یا به درستی از زبان بهره ببرند از نقاشی برای انتقال پیغام استفاده می نموده اند.

امروزه هنر محدود به نقاشی و حکاکی نیست. همانطور که انسان امروزی شباهتی به انسان 5 هزار سال قبل ندارد، زندگی و احتیاجهایش هم متفاوت است، چرا باید بهره او از هنر مشابهتی با گذشتگانش داشته باشد؟! انسان امروزی با فراگیری هنر می تواند مفاهیم جدیدی خلق کند و آن را به دیگران انتقال بدهد. بنابراین Immigration and citizenship را انتخاب می نماید تا هنر را بیاموزد و به کار ببرد. در مقاله های پیشین درمورد کانادا، فرهنگ مردم کانادا، جامعه فرهیخته کانادا و راه های شناخت فرهنگ کانادا صحبت کردیم و حالا نوبت آن است که صندلی هنر در کانادا، دانشگاه ها و مدارس معتبر هنر در کانادا را آنالیز کنیم و دلیل ارزشمندی هنر را در این کشور کشف کنیم. در این مکاشفه همراه خبرنگاران باشید!

بهترین و معتبرترین مدارس و دانشگاه های هنر در کانادا

همانطور که گفتیم هنر از پیدایش تا امروز بارها و بارها تغییر نموده و تا امروز انقدر توسعه پیدا نموده است که در قالب هایی مثل عکاسی، انیمیشن، طراحی بازی، طراحی فشن، طراحی داخلی و هنر واقعیت مجازی در جلوی چشم های ما ظاهر شده است. در واقع هنر انقدر وسعت پیدا نموده و پیشرفت نموده است که تقریبا در هر جایی و در هر زمینه ای شاهد هستیم که با ورود هنر دگرگون شده است. پس طبیعی است که بهترین دانشگاه ها و مدرسه های هنر در دنیا خواستار بسیاری داشته باشد. چرا که هنرجوها و هنرمندان جوان بسیاری هستند که می خواهند بهترین هنرمندی باشند که می توانند!

پس دنبال راهی می گردند تا توانمدی هایشان را تقویت نمایند و دانش خودشان را وسعت بدهند. به همین دلیل قرار است با آنالیز مدارس و دانشگاه های معتبر و عالی کانادا بفهمیم که مگر در مدارس و دانشگاه های هنری کانادا چه اتفاقی می افتد که هنرمندان و هنرجویان آن را به عنوان مقصدی برای مهاجرت انتخاب می نمایند. دانشگاه هنر آلبرتا که قبلا به اسم دانشکده هنر و طراحی آلبرتا شناخته می شد، در کلگری آلبرتا واقع شده است. این دانشگاه کانادایی در سال 1973 تاسیس شد و از همان زمان تا به حال تمرکز بر این موضوع بوده است که دانشجویان هنرهای زیبا، رسانه های جدید و طراحی دائما به سمت تجربیات استودیویی سوق داده شوند.

اگر آماده اید تا اولین قدم برای مهاجرت به کانادا را بردارید، دانشگاه هنر آلبرتا به شما جسارت لازم را می دهد تا کشف کنید، راهنمایان متخصصی را در همراهتان می نماید تا توانایی تان را پرورش بدهید و البته حمایتی که برای آغاز شغل رویایی تان لازم دارید را هم در اختیارتان می گذارد. این یک شعار تبلیغاتی و ناکارآمد نیست. دانشگاه هنر آلبرتا در مقطع کارشناسی 12 رشته دارد که اگر مثل منطقه به آن ها نگاه کنیم، هر یک می توانند سرزمینی باشند که به آن پا می گذارید و کشفشان می کنید. این مناطق هنرهای رسانه ای، نقاشی، کار با شیشه، مجسمه سازی، جواهرسازی و کار با فلزات، ارتباطات بصری، کار با پارچه، کار با سرامیک، مطالعات خلاق و نقد، عکاسی و رسانه های چاپی هستند.

کشف هر یک از این مناطق به چه شکل انجام می گردد؟ این کار به یاری برنامه یک ساله آموزشی انجام می گردد که برای دانشجویان سال اولی تهیه و تدوین شده است. در ادامه درمورد این بیشتر می خوانیم. برنامه یک ساله دانشگاه هنر آلبرتا برای دانشجویان سال اولی در مقطع کارشناسی جریان از این قرار است که همه دانشجوهای سال اولی دانشگاه هنر آلبرتا (در همه رشته ها) برنامه آموزشی خود را با این برنامهی یک ساله آغاز می نمایند که مختص دانشگاه هنر آلبرتا است.

چرا؟ به این علت که این برنامه یک ساله میخواهد تا دانشجویان هنر را به سمت درس های جذاب استودیویی و همچنین دروس مطالعات لیبرالی (یک سری واحد درسی اضافه که در آن دانشجویان بر حسب علاقه به مطالعه و تحقیق آزاد درمورد علوم، شبه علوم، ادبیات و علوم انسانی می پردازند.) سوق بدهد. اگر سالهای تحصیل دانشجو را یک بنا تصور کنیم، طبق این برنامه زیرپایه و اصول قدرتمندی ساخته می گردد تا در سالهای بعدی ساختمان محکمی بر روی این زیرپایه ساخته گردد. بر اساس این برنامه از دانشجو انتظار می رود تا در سال اول تحصیلش در دانشگاه هنر آلبرتا با زبان تخصصی و واژگانی که در رشته خودش استفاده می گردد، آشنا شده باشد، بلکه باید در یکی از رشته های مورد علاقه بی ارتباط با رشته تحصیلی اش هم دانش آماتوری به دست آورده باشد.

همه دانشجوها بر طبق این برنامه یک ساله الزاما باید دو درس طراحی و چهار درس انتخابی استودیویی از بین 12 رشته های سرامیک، پارچه، شیشه، جواهر و فلزات، هنرهای رسانه ای، نقاشی، عکاسی، رسانه های چاپی، مجسمه سازی و هنرهای بصری انتخاب کند. اما دروس آنالیز هنرهای بصری 1 و 2، و تمرین های نقد را به صورت اختیاری می توانند بگذرانند که باعث رشد و وسعت پیدا کردن دانش آنها از فرهنگ و پیشینه هنری می گردد و همچنین باعث آمادگی آنها برای ترم های بعدی و دروس مطالعه آزاد بعدی خواهد شد.

به علاوه دروس نقاشی و طراحی دو درس الزامی دیگر هستند که باید در مطالعات، تحقیقات، معاشرت با هنرمندان و گفتگوهایتان به دنبال طرح مسائل روز، هنرهای زیبا، طراحی، رسانه ها و تکنولوژی باشید. این برنامه یک ساله برای مقطع کارشناسی می تواند به شکل تمام وقت و یا نیمه وقت گذرانده گردد. مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر آلبرتا کلاس های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر آلبرتا به شکل گروهی، متشکل از چند رشته و در شرایط استودیویی و کارگاهی برگزار می گردد .

تا دانشجوها برای کشف امکان ها، عبور از محدودیت ها و بازسازی تمرین ها جسارت و شجاعت لازم را به دست بیاورند. کلاس های کوچک باعث می گردد که دانشجوها مجبور به ایجاد ارتباطات بیشتر شوند و تحت هدایت یک استاد به یادگیری مشغول شوند و جسورانه خلق نمایند. یکی از مقاطع این دانشگاه کارشناسی دانشگاه هنر آلبرتا است که برای رشته های نقاشی، طراحی، مجسمه سازی، سرامیک، طلا وجواهر و فلزکاری، هنرهای رسانه ای و تکنولوژی ارائه می گردد. کلاس های تخصصی این مقطع و بعضا کلاس های نظری به شکل استودیویی برگزار می گردد. به این معنی که به شکل فعال و در فضای کارگاهی آموزش صورت می گیرد.

یکی دیگر از مقاطعی که دانشگاه هنر آلبرتا کارشناسی طراحی است که برای رشته های عکاسی و ارتباطات بصری ارائه می گردد تا دانشجویان این رشته ها را برای ورود به شغل پیروز خود آماده و حرفه ای تربیت نمایند. این دوره برای این دو رشته چهار سال و به شکل تمام وقت است. شهریه دانشگاه هنر آلبرتا برای دانشجویان کانادایی سالانه 435,660 دلار کانادا و برای دانشجویان مهاجر 1,379,280 دلار کانادا است.دانشگاه آلبرتا در سال 1910 در ادمنتونِ آلبرتا تاسیس شد و امروز یکی از پنج دانشگاه برتر کانادا و 119 اُمین دانشگاه برتر  دنیا است که به تحقیقات معتبر، ابداعات و اکتشافات شهرت دارد.

طبق گفته های دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتا، آنها یک سیستم آموزشی مخصوص را ارائه می دهند که در کانادا نظیر ندارد. چرا کسی باید در دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتا تحصیل کند؟ همانطور که پیشتر گفته شد دوره های دانشگاه آلبرتا با این هدف طراحی شده اند تا نهایتا دانشجویان به هنرمندانی تیزبین و تاثیرگذاری مبدل شوند که می توانند گره ها و مسائل جامعه، فرهنگ و بشر را ببینند، به چالش بکشند و نقد نمایند. برای رسیدن به این هدف از تمامی ابزارهای آموزشی بهره برده شده تا دانشجویان با تکنیک ها، قواعد، دانش، تفکر خلاق و نقادانه آشنا و مجهز شوند.

مدرسه هنر جرج براون کانادا ( George Brown College)

مقصد بعدی برای معرفی انتاریو و تورنتو است. مدرسه هنر جرج براون کانادا در این شهر واقع شده و این مدرسه هنری به سه مدرسه طراحی، مدرسه فشن و مدرسه هنرهای اجرایی تقسیم می گردد. اصلا چرا باید مدرسه هنری جرج براون کانادا را انتخاب کنیم؟ تورنتو شهری است که مراکز هنری و صنعتی بسیاری در آن فعالیت می نمایند و یکی از مراکز مهم صنعتی آمریکای شمالی محسوب می گردد. مدرسه هنری جرج براون کانادا از منطقه جغرافیایی خود بیشترین بهره را در جهت آموزش دانش جوهای هنری اش برده است. به این صورت که با شرکت ها و سازماندر تاریخ جهان جایگاه ویژه ای دارد و از دیر باز برای همه شناخته شده است و در همه جای دنیا طرفداران خود را دارد.

امروزه ایرانی های زیادی به کشور کانادا مهاجرت کرده اند که در این میان هنرمندان ایرانی هم وجود دارند. هم چنین یکی از روش های کسب اقامت کانادا ویزای هنرمندی میباشد که این امر هم موجب دو چندان شدن تعداد مهاجرین هنرمند ایرانی در این کشور نیز میباشد و سبب شده است که هنر ایرانی توسط این هنرمندان به این کشور نیز بیش از پیش معرفی و عرضه شود و مورد استقبال مردم هنر دوست کانادا قرار بگیرد.هنرمندانی که از کشور های دیگر به و در آنجا فعالیت میکنند هنرمندان خارجی به حساب می آیند. یکی از منابع در آمد کانادا از طریق فعالیت های فرهنگی و هنری میباشد. هنرمندان خارجی در کانادا فعالیت های متفاوتی انجام میدهند برای مثال برگزاری نمایشگاه های گروهی و انفرادی، برگزاری نمایشنامه و تئاتر و کنسرت.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا