فرهنگ و هنر

فراوانی مردها و آسیایی‌ها در حج امسال

داده‌هایی که به تازگی عربستان از حج ۱۴۰۳ منتشر کرده است، نشان می‌دهد حجاج کشورهای غیرعرب آسیایی و مردها بیشترین فراوانی را در میان حجاج امسال داشتند.

به گزارش شبکه، اداره کل آمار عربستان سعودی اعلام کرد در حج امسال در مجموع یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۶۴ زائر حضور داشتند که یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۱۰ نفر از خارج این کشور بودند.

تفکیک جمعیتی نشان می‌دهد که ۹۵۸ هزار و ۱۳۷ زائر، مرد و ۸۷۵ هزار و ۲۷ زائر زن در مراسم حج امسال شرکت کرده‌اند.

داده‌های مربوط به زائران خارجی نیز حاکی از این است که ۶۳. ۳ درصد از کل جمعیت حجاج از کشورهای غیرعرب آسیایی، ۲۲. ۳ درصد از کشورهای عربی، ۱۱. ۳ درصد از کشورهای غیرعرب آفریقایی و بقیه از اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر مناطق بودند.

بیشتر زائران خارجی (مجموعاً یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۳۴۵ نفر)، از طریق مرز هوایی و بقیه از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی و دریایی وارد عربستان شده‌اند.

بر اساس آنچه خبرگزاری‌های عربستان اعلام کرده‌اند، بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ زائر هم جان خود را تا کنون به دلیل گرمای شدیدی که امسال در حج حاکم بود از دست داده‌اند.

منابع خبری عربستان همچنین گزارش کرده‌اند که در ۶ هفته گذشته بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر از زائران همزمان با موسم حج، روضه شریفه در مسجدالنبی در شهر مدینه را زیارت کردند. سهم زائران ایرانی تا کنون حدود ۴۰ هزار نفر بوده است.

روضه رضوان در بخش جنوب شرقی مسجدالنبی، میان منبر و مرقد پیامبر (ص) واقع شده است و برای حضور در آن باید از قبل در برنامه‌های Nusuk و Towakkalna ثبت‌نام کرد. هر زائر با دریافت مجوز میانگین ۱۰ دقیقه فرصت حضور در این بخش از مسجدالنبی را دارد.

همچنین روزانه بیش از ۴۰ میلیون بطری آب زمزم بین زائران اماکن متبرکه در موسم حج توزیع شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از زائران تمایل دارند مقداری از آب زمزم را به ایران بیاورند، اما با توجه به مقررات شرکت‌های هواپیمایی امکان حمل آب زمزم در چمدان‌هایی که تحویل بار می‌شود وجود ندارد و زائران می‌توانند در حد دو سه بطری کوچک آب زمزم بسته‌بندی شده در کیف دستی همراه خود در داخل هواپیما داشته باشند.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت تا کنون ۲۱ هزار و ۳۲۷ نفر از حجاج و عوامل کاروان‌ها پس از انجام اعمال حج تمتع مکه را ترک کرده و با ۹۲ پرواز از دو فرودگاه جده و مدینه به ایران بازگشتند. این تعداد بیش از ۲۴ درصد از ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر و عوامل کاروان‌های کشورمان در حج تمتع را شامل می‌شود. همچنین درحال حاضر حدود ۵۴ هزارو ۲۷۰ نفر  در مکه و ۱۰ هزار و ۱۷۶ نفر از زائران ایرانی در مدینه حضور دارند.

پروازهای بازگشت حجاج به ایران از طریق دو فرودگاه جده و مدینه از جمعه اول تیرماه برابر با ۱۵ ذی‌الحجه به وقت عربستان آغاز شده است و آخرین پرواز ۲۴ تیرماه(هشتم محرم) از فرودگاه جده به مقصد تهران انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا