عکاسی تبلیغاتی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی ، نوعی عکاسی چالش برانگیز است که به طور همزمان از چند فرم هنری مختلف بهره میگیرد. یک عکاس تبلیغاتی ، علاوه بر داشتن احساس قوی باید توانایی درک متقابل و درست از خواست، ذائقه و نیاز کارفرمای خود را نیز داشته باشد. کار کردن با کسانی که کارشان تجارت و بازرگانی است و برای ارائه محصولات خود وسواس خاصی دارند، یکی دیگر از جنبههای مشکل این نوع از عکاسی است. بدون شک یک عکاس تبلیغاتی با استعداد، سهم ویژهای در موفقیت تجاری کارفرمای خود ایفا خواهد کرد. در این محتوا از وبسایت قصد داریم درباره عکسها و عکاسی تبلیغاتی مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم. لطفا با ما همراه باشید. وقتی به یک تبلیغ نگاه میکنید، اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند چیست؟ آیا در وهلهی اول، به حرفها و نوشتهها نگاه میکنید؟ قطعا نه! اگر شما مثل عموم مردم باشید، اولین چیزی که توجه شما را در یک آگهی تبلیغاتی به خود جلب میکند، تصویر و عکس موجود در آگهی خواهد بود. بیشتر اوقات یک عکس، سرنوشت آگهی تبلیغاتی را تعیین میکند و افراد با توجه به کیفیت و قابل توجه بودن تصویر، به سایر اجزاء تبلیغ نگاه و توجه میکنند. استفاده از جنبههای گرافیکی مانند عکس در تبلیغات، باعث بالا رفتن شانس آگهی برای دیده شدن توسط مخاطب میشود. عکس تبلیغاتی ، به معنای گرفتن عکس از یک محصول یا خدمات به منظور معرفی و تبلیغ آن است. البته عکس تبلیغاتی ، نباید تنها با کیفیت و فریبنده باشد ؛ بلکه باید چشمنواز، سرگرم کننده و جذاب نیز باشد. یک عکس تبلیغاتی نباید فقط توجه مشتری را جلب کند، بلکه باید بتواند مشتری را متقاعد کند که به این خدمات یا کالا نیاز دارد! تنها چند روش محدود برای برداشت یک عکس تبلیغی مناسب وجود دارد. عکس تبلیغاتی از کالاها را میتوان در حین استفاده و کاربرد آنها و یا بر روی یک زمینه خالی و سیاه برداشت. برای اضافه کردن جذابیت بصری و تحریک حس کنجکاوی مخاطب، ممکن است محصول را در یک موقعیت یا مکان غیر معمول نمایش دهیم. عکاسی از خدمات نسبت به ، مقداری چالشیتر اما شدنی است! یک روش ساده این است که در تصویر، زندگی عادی بدون آن خدمات خاص را نشان دهید. مبالغه کردن هم یکی دیگر از راههای گرفتن عکس تبلیغاتی از خدمات است. عکسهای تبلیغاتی ، عموما به منظور چاپ گرفته میشوند، به عنوان مثال، چاپ در روزنامه یا چاپ یک مجله تبلیغاتی، هرچند در فضای مجازی یا تلویزیون و مانند آن هم، از عکس تبلیغاتی استفاده میشود.
مجموعه دارای دوره های آموزش عکاسی در اصفهان مختلف است که برای مشاهده روی بخش زیر کلیک کنید
یک عکاس تبلیغاتی چکار می کند؟
یک عکاس تبلیغاتی حرفهای، برای آنکه بتواند یک عکس تبلیغی مناسب بگیرد، باید بداند که به چه نوع عکسی نیاز دارد؟ چنین آگاهی و دانشی، مستلزم داشتن درک مناسب و یک گفتگوی کامل و واضح با کارفرما یا سفارش دهندهی عکس است. در این گفتگو، کارفرما باید به صورت دقیق و شفاف، مشخص کند که به دنبال چه نوع عکسی است و میخواهد چه پیامی را از طریق عکس و تبلیغ خود به مخاطب منتقل کند. بعد از اینکه دو طرف به یک درک متقابل از تصویری که به دنبال آن هستند رسیدند، عکاس میتواند به فراهم سازی مقدمات برداشت عکس خود بپردازد. مقدمات کار شامل فراهم سازی کالا و محصول توسط کارفرما و تولید کننده و همینطور تعیین محل عکاسی به وسیله عکاس است. بسته به نوع کالایی که قرار است تصویر آن توسط عکاس گرفته شود، محل عکاسی متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات مکان مناسب، یک فضای داخلی و گاهی یک مکان بیرونی یا فضای باز خواهد بود. تعیین محل عکاسی، همانطور که گفته شد به عهده و نظر عکاس است که با توجه به دانش و تجربه خود این تصمیم را میگیرد. ممکن است از افراد مدل هم در یک عکس تبلیغاتی استفاده کنیم. مثلا مدل ممکن است در حال استفاده یا نگه داشتن کالای تبلیغی مورد نظر باشد. در مورد عکس از خدمات، معمولا خود سفارش دهنده و همکارانش سوژه عکس قرار میگیرند. به محض فراهم شدن مقدمات کار، عکاس اقدام به برداشت چند تصویر اولیه از سوژه و در حالتهای مختلف میکند. متداول نیست که یک عکاس حرفهای، صد یا دویست عکس در یک حالت از یک سوژه برداشت کند. تنها تعداد معدودی از عکسها به درد بخور خواهند بود و بقیه دارای مشکل و بدون استفاده هستند. مرحله بعد، روتوش و انجام کارهای گرافیکی روی عکسهای برداشت شده و به طور کلی ویرایش آنهاست. استفاده از افکتهای ویژه با کمک نرمافزار، از جمله کارهایی است که معمولا عکاس بر روی تصویر انجام میدهد. مثلا اگر یک لکه بر روی یک لیوان آب سیب باشد، به شدت از جذابیت کالا کم خواهد کرد. در اینجا لازم است عکاس با استفاده از نرمافزار، اثر لکه را از بین میبرد تا حس طراوت یک سیب تازه را به مخاطب القا کند.
یک عکاس تبلیغاتی به چه دانش هایی نیاز دارد؟
صنعت تبلیغات، به شدت رقابتی است و موفقیت در این رشته، نیاز به برخی دانشها و اطلاعات ضروری دارد. داشتن یک مدرک تخصصی و گذراندن دورههای ویژه، یکی از ضروریات کار یک عکاس حرفهای تبلیغاتی است. وجود شم روانشناسی، اطلاعاتی راجع به و همچنین درک فرهنگی، از جمله چیزهایی است که برای موفقیت نیاز دارید. همچنین اصول حرفهای عکاسی را هم نباید فراموش کنید! شناخت رنگ، نور، افکت، نرم افزار، فهم زیباشناختی و جلوههای بصری را هم باید کسب کنید تا یک عکاس تبلیغاتی موفق شوید و البته سهم استعداد، هوش و تجربه را نیز نباید نادیده گرفت.
- ازپس زمینه طرحدار اجتناب کنید.
الگوهای اضافه، پایه، اشیاء یا هر چیز دیگری به جز محصول اصلی، میتواند باعث منحرف کردن ذهن بیننده از سوژه اصلی یعنی کالایی که میخواهیم تبلیغ کنیم، شود. یادتان باشد شما به عنوان عکاس تبلیغاتی، زمان کمی در اختیار دارید تا توجه مخاطب را به کالا یا خدمات خود جلب کنید. به عبارت دیگر، شما چندان زمان ندارید! اگر این فرصت کم، صرف چیزهای دیگر شود یعنی از هدف عکاسیتان دور شدهاید.
پس نکته اول در عکاسی تبلیغاتی این است که تا جایی که ممکن است از پس زمینههای طرحدار یا شلوغ اجتناب کنید تا حواس مخاطب پرت نشود!
- تا می توانید از نماهای مختلف عکس بگیرید.
در عکاسی تبلیغاتی ، تنوع و تعداد عکس، یک ضرورت است. یادتان باشد یک مشتری را، حتی زمانی که یک کالا را از نزدیک لمس میکند، به سادگی نمیتوان برای خرید متقاعد کرد! چه برسد به آن که از راه دور و از طریق خطوط آنلاین بخواهیم او را ترغیب به خرید نماییم.
وقتی قرار است مشتری یک خرید اینترنتی داشته باشد، نیاز داریم که به او اطمینان دهیم که همه جزییات لازم در مورد کالا یا خدمات را در عکسها مشاهده میکند. برای همین است که تاکید داریم از تمامی زوایا و نماهای ممکن و با ریزترین جزئیات، از محصول عکس بگیرید و در مقابل چشم مخاطب قرار دهید.
پیشنهاد ویژه ما در اینجا این است که در صورت امکان از تکنیک که از مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی استفاده کنید.
- محصول را به طور کامل، برای عکس گرفتن آماده کنید.
عکاسی تبلیغاتی نیاز به قدری آمادهسازی اولیه دارد. تصور کنید قرار است از یک لباس عکس بگیرید. وجود کلی چین و چروک یا لکه و کثیفی بر روی این محصول، کار شما را در جلب کردن نظر بیننده مشکل خواهد کرد. پس لازم است از قبل، لباس را تمیز کرده باشید و کاملا اتو کشیده و شیک در برابر دوربین قرار دهید.
کوچکترین جزئیات نامناسب، باعث از دست رفتن تاثیر عکاسی شما میشود. البته اگر حال اتو کشیدن ندارید، پیشنهاد میکنیم با ترفندهای ویرایش تصویر در فتوشاپ آشنا شوید! برای حل این مشکل، راه حلهای زیادی در این نرمافزار وجود دارد.
لازم است با توجه به مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی با توجه به نور موجود در صحنه عکاسی، دوربین خود را به صورت مناسب تنظیم کند.
ترفند عکاسی تبلیغاتی
- رزولوشن بالا یکی از مهمترین نکات عکاسی تبلیغاتی است.
یکی از مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی استفاده از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کنید. این کار باعث جلب توجه بیننده و درگیر شدن او با جزییات محصول میشود که این موضوع، شانس شما را برای قانع کردن مخاطب و تبدیل او به یک مشتری را افزایش خواهد داد.
- از روانشناسی رنگ در عکاسی تبلیغاتی استفاده کنید.
هر رنگ، یک پیام منحصربهفرد در درون خود دارد که شما به عنوان کسی که قرار است عکس تبلیغاتی بگیرد، باید تا حدودی با آن آشنا باشید. با کمک روانشناسی رنگها و آشنایی با تاثیری که هر رنگ بر ذهن و روح مخاطب دارد، میتوانید در متقاعد کردن مشتری برای خرید از طریق تصویر، موفقتر باشید.
در واقع لازم است بدانید با استفاده از یک ترکیب رنگی و تاثیر آن بر بیننده، چطور باید او را جذب عکس خود کنید. به عنوان مثال زرد به معنای لذت، انرژی، احتیاط و مواردی این چنین است. در حالیکه رنگ سبز برای بیننده به معنای زندگی، رشد، ایمنی و یا پول است. ازین تاثیرات در عکاسی استفاده کنید!
- حتما لوگوی محصول را نشان دهید.
البته برخی سایتها از نشان دادن لوگویی به جز لوگوی خودشان جلوگیری میکنند، اما اگر برای صفحه شخصی خود که مخصوص تبلیغ محصولات شماست عکس میگیرید، حتما مطمئن شوید لوگو در عکس دیده میشود. این کار باعث میشود مشتری کالا را با برندهای دیگر اشتباه نگیرد.
- قانون سهتایی یکی از نکات عکاسی تبلیغاتی است
یکی از مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی ، به کارگیری قانون سهتایی است. این قانون عکاسی ، به طور خلاصه این گونه است که باید با کمک چند خط فرضی، کادر تصویر خود را به ۹ خانهی مربعی 3 در 3 تقسیم کنید. حالا دقت کنید که سوژه یا کالای شما، باید به جای قرار گرفتن در مرکز کادر، بر روی خطوط فرضی و نقطه تلاقی یک خط عمودی و یک خط افقی قرار بگیرد. به بیان دیگر، سوژه را کمی خارج از مرکز کادر قرار داده و عکس بگیرید.
- ابعاد واقعی کالا را برای بیننده مشخص کنید.
یکی از چالشهای عکسهای تبلیغی ، نشان دادن ابعاد و اندازه واقعی محصول است. گاهی ابعاد کالا را لازم است در مقایسه با یک آیتم دیگر که برای مخاطب آشناست، معرفی کنید. به عنوان نمونه، ابعاد یک کالا را میتوانید در مقایسه با یک دست نشان دهید. با نشان دادن یک دست در تصویر، مشتری متوجه میشود که این محصول چقدر از یک کف دست بزرگتر یا کوچکتر است و بهتر میتواند در مورد انتخاب و خرید کالا تصمیم بگیرد.
- از پایه استفاده کنید.
یک طراحی مناسب برای عکاسی در نظر داشته باشید و سپس یک پایه مناسب برای محصول خود انتخاب کنید. ممکن است برخی کالاها به استند و پایه نیاز داشته باشند در حالی که یک جواهر را میتوانید روی سردیس یک مانکن قرار داده و عکس بگیرید.
رسالت عکس، نشان دادن جزییات و جذابیتهای کالا و در نهایت، کمک به فروش آن است. در نتیجه، ضمن اینکه یک پایه و محل متناسب برای محصول انتخاب میکنید مراقب باشید، حواس بیننده را از سوژه اصلی، به پایه و محل قرار گرفتن محصول منحرف نکنید.
- تعادل در نورپردازی طبیعی و مصنوعی، نکات عکاسی تبلیغاتی که نباید فراموش کنید
یکی دیگر از مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی استفاده از هر دو نوع نور ممکن است ؛ اما برای هر تصویر یک گزینه را انتخاب کنید. این موضوع به شرایط محیط، نوع کالا و موارد دیگر بستگی دارد اما نهایتا باید تصمیم بگیرید که از کالا در زیر نور طبیعی عکس میگیرید یا میخواهید از نور پردازی استفاده کنید.
استفاده همزمان از هر دو شیوه، مشتری شما را در انتخاب با مشکل مواجهه خواهد کرد.
- کالا را در برابر یک سطح آیینهایی قرار دهید.
قرار دان محصول در برابر یا روی یک سطح منعکسکننده نور، باعث میشود عمق بیشتری در تصویر ایجاد شود که عکس را جذابتر خواهد کرد. البته از اینکه یک آینه تنها روبروی کالا بگذارید اجتناب کنید، بلکه با کمی خلاقیت، یک سطح انعکاسی دیگر انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک میز آینهایی یا حتی آب را در تصویر قرار دهید.
البته باید در مورد انعکاس نور هم مراقب باشید که تصویر خراب نشود.
نکات مهم تبلیغاتی عکاسی
- یک صحنه مناسب طراحی کنید.
از یک پایه یا صحنه متفاوت برای هر محصول استفاده کنید که با موضوع همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، کاربرد و ابعاد کالا را در پس زمینه و صحنه انتهایی باید نشان دهید. این همخوانی فضا و کالا باید در مورد رنگ، شکل و ابعاد کالا در نظر گرفته شود.
- نیازی به تهیه یک دوربین گران قیمت نیست.
امروزه حتی دوربینهای موبایل هم، از کیفیت لازم برای گرفتن عکس مناسب برخوردار هستند. با یک دوربین متوسط هم به شرط بکارگیری سایر قوانین و تکنیکهای عکاسی تبلیغاتی ، میتوانید یک تصویر کاملا جذاب داشته باشید.
- از سهپایه استفاده کنید.
هر چند این پیشنهاد یک الزام قطعی نیست و شما ممکن است در مواردی اصلا به سهپایه نیاز نداشته باشید، اما به طور کلی، زمانی که دوربین بر روی سهپایه قرار دارد، امکان تنظیم بهتر دوربین و گرفتن تصاویر مناسبتر و بدون لرزش دست وجود دارد.
- از نکات عکاسی تبلیغاتی این است که زمینه تصویر، سفید باشد.
به عنوان یک توصیه کلی در مهمترین نکات در عکاسی تبلیغاتی، در عکاسی تبلیغاتی باید تمام تلاش ما معطوف جلب توجه مخاطب به سوژه اصلی باشد. پسزمینه سفید، بهترین گزینه برای عکاسی از بسیاری از کالاها به حساب میآید؛ البته دست شما برای انتخاب و برنامهریزی برای یک پسزمینه دیگر هم کاملا باز است و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. اما اگر کالایی که قصد معرفی آن را دارید سفید رنگ نیست، پسزمینهی سفید، یک رنگ ایدهآل است.
- گزینه ISO دوربین را روی عدد کم قرار دهید.
با تنظیم کمترین ISO سعی کنید، پایینترین نویز را در تصویر داشته باشید. از عدد کم شروع کنید و در صورت لزوم مقدار ISO را تغییر دهید تا تصویر مناسب را به دست بیاورید.
بی شک در دنیای امروز موفقیت انواع کسب و کارهای بزرگ و کوچک تا حد زیادی مدیون عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی است. از آنجایی که نمیتوانیم نقش پر رنگ مدیا در زندگی تک تک ما آدم ها را نادیده بگیریم، با رعایت اصول عکاسی تبلیغاتی و تکنیک های تخصصی عکاسی صنعتی می توانیم محصولات خود را به بهترین شکل ممکن در مدیا های مختلف به مردم ارائه بدیم و کسب و کار خود را تا حد زیادی ارتقا دهیم. شما می توانید از طریق عکاسی صنعتی یا عکاسی تبلیغاتی با کیفیت، میل و رغبت بیشتری در مشتری برای خرید محصول و یا استفاده از خدمات ایجاد کنید که استودیو نماد با سال ها تجربه میتواند در این مسیر راهنمای شما باشد.
موسسه ما با امتیاز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای با بیش از دهین سال سابقه در شهر اصفهان یکی از بهترین کلاس آموزش عکاسی در اصفهان محسوب میشود
نکاتی دربارهی عکاسی تبلیغاتی با تلفن همراه
- دوربین گوشی موبایل، جایگزین دوربین حرفهای نیست!
اولین نکته این است که با وجود بهتر شدن هر روزه کیفیت دوربینهای گوشیهای هوشمند، اما باز هم نمی توان از تفاوت و برتری دوربینهای DSLR به راحتی گذشت. با این وجود، در دسترس بودن گوشیهای تلفن همراه در کنار امکان اشتراکگذاری بلافاصله از طریق اینترنت، از قابلیتهای مهم گوشی هوشمند است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذاشت. ما در استودیو نماد با دانش عکاسی صنعتی و خلق کردن تصاویر زیبا و کاربردی از محصولات و خدمات شما میتوانید با قدرت در خط مقدم صنعت خود ایستاده و با انجام یک پروژه قدرتمند عکاسی حرفه ای رنگ و بویی متمایز به تجارت خود دهید.
- بررسی نحوهی تابش نور به سوژه عکاسی
عکاسی را به طور خلاصه میشود ثبت نور نامید. وجود نور کافی و مناسب، یکی از مهمترین عوامل جذاب شدن یک تصویر یا ویدئو است و همین عامل به ظاهر کوچک، تاثیر بسیار عمیقی بر روی مخاطب دارد؛ پس بهتر است، سوژه یا کالای مورد نظر را تا جایی که ممکن است، بیشتر به منبع نور نزدیک کنیم.
همچنین بهتر است به عنوان عکاس ، پشت به منبع نور بایستیم و یا اگر در محیط نور طبیعی خورشید عکاسی میکنیم، بهگونهای قرار بگیریم که خورشید از زاویهی کنار ما به سوژه بتابد.
به طور کلی، در هر زاویه یا فاصلهای که انتخاب میکنید، ابدا از نور فلاش استفاده نکنید. معمولا نور فلاش، باعث انعکاس نور قرمز در چشم افراد دورن تصویر میشو؛ پس همواره سعی کنید از یک نور طبیعی که از پنجره به داخل فضا تابیده میشود برای عکاسی انتخاب کنید.
- از پس زمینه ساده استفاده کنید.
بهتر است وقتی یک عکس تبلیغاتی با تلفن همراه میگیرید، از پس زمینه ساده استفاده کنید. این کار باعث میشود، تمرکز مخاطب به طور کامل بر روی سوژه اصلی یعنی کالا یا خدمات مد نظر ما جلب شود تا اینکه حواس او بیشتر به شلوغی پس زمینه متمرکز شود.
همچنین به طور معمول، عکسهایی با پس زمینه ساده و طبیعی، با کیفیت بهتری گرفته میشوند. علاوه بر این، سعی کنید پس زمینه در عین سادگی، با رنگ لباس افراد دورن تصویر تضاد داشته باشد.
- تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید.
تا جایی که ممکن است به دوربین نزدیک شوید. این کار خیلی بهتر ازین است که از نرمافزارهای ویرایشی و قدرت بزرگنمایی دوربین موبایلتان استفاده کنید. هر چه تصویر گرفته شده از زاویه نزدیکتری گرفته شده باشد، کیفیت بالاتری خواهد داشت.
- از نرم افزارهای مناسب خود دوربین تلفن همراه استفاده کنید.
امروزه گوشیهای تلفن همراه، بسیار پیشرفتهتر از گذشته و هوشمند هستند. در بیشتر آنها، معمولا برخی نرمافزارهای مناسب وجود دارد که کنترل بهتری بر سرعت شاتر، iso ، نقاط سفید و سایر پارامترهای دوربین ایجاد میکند. استفاده ازین نرمافزارها باعث میشود عکس باکیفیتتر و زیباتری از سوژهتا تهیه کنید، بنابراین وجود نرمافزارهای تلفن همراه را نادیده نگیرید.
- لنز دوربین تلفن همراه را پاک کنید.
در بسیاری از مواقع، شما امکان دیدن لکهها و کثیفیهای روی لنز دوربین موبایل را با چشمتان ندارید. پرز و کثیفی ها باعث میشوند عکس واضح و مناسبی نداشته باشید. از آنجا که تلفن همراه، وسیلهای است که همیشه در دسترس است و ما معمولا آن را در هر جایی قرار میدهیم، احتمال آنکه لنز دوربین تلفن همراه کثیف باشد و ذرات گرد و غبار بر روی آن نشسته باشد، بسیار زیاد است. به همین دلیل، همیشه لازم است پیش از عکس گرفتن با یک دستمال پاکیزه، لنز دوربین را پاک کنید!
- از قانون سهتایی استفاده کنید.
فرقی نمیکند که با موبایل عکس میگیرید یا یک دوربین دیجیتال حرفهای، همواره لازم است به یک سری قانون و ترفندهایی که در عکاسی وجود دارند توجه کنید. یکی از مهمترین و اصلیترین قانونهای عکاسی قانونی سهتایی است. این قانون به شما کمک میکند تا عکس جذابی داشته باشید.
روش کار این قانون این است که کادر تصویر را با دو خط عمودی و دو خط افقی فرضی، به نه عدد مربع تقسیم کنید. سوژه عکاسی باید در یکی از مربعهای کناری قرار بگیرد. مرکز کانونی تصویر، نباید در قسمت مرکزی کادر باشد!
در نرمافزار دوربین بعضی از تلفنهای همراه، معمولا گزینهای وجود دارد که کادر تصویر را بر اساس قانون سهتایی تقسیم میکند و کار را برای شما راحتر میکند. اگر دوربین تلفن همراه شما، مجهز به همچنین گزینهای است، حتما از آن استفاده کنید.
- زاویه دید مناسب انتخاب کنید.
در عکاسی تبلیغاتی با تلفن همراه در بیشتر موارد، خصوصا برای اشیاء و کالاهای کوچک، بهتر است از زاویه دید نزدیک و پایین، عکس بگیرید. گاهی لازم است مثل یک کودک بر روی شکم خود و در مقابل سوژه بخوابید و یا بنشینید و عکس بگیرید! این کار سوژههای کوچک را بزرگتر نشان میدهد و باعث میشود که برای بیننده تاثیرگذارتر به نظر بیاید.
زاویهی عکاسی تاثیر زیادی در نتیجه کار دارد و مهم است که بهترین نقطه را برای عکاسی انتخاب کنید. مثلا در پرتره افراد، اگر به جای زاویه مستقیم از نقطهای در ارتفاع و رو به پایین عکس بگیرید نتیجه نهایی بهتر خواهد بود.
- در مورد سلفی سختگیر باشید.
گاهی برای بازاریابی کالا یا خدماتی که ارائه میکنید، وجود خود شما هم در تصویر لازم است و اصطلاحا باید عکس سلفی بگیرید. دقت کنید به هیچ عنوان از پایه سلفی selfie stick استفاده نکنید. به جای این مونوپاد یا همان میله مخصوص سلفی، از سه پایه tripod استفاده کنید.
دوربین را در یک محل مناسب و بر روی سه پایه، ثابت کنید و بعد از آن، تنظیمات لازم را بر روی نرمافزار گوشی انجام داده و خودتان هم مقابل دوربین بایستید و سپس سلفی بگیرید. برای انجام سلفی، لازم است تنظیمات گوشی تلفن همراهتان را در حالتی قرار دهید که بعد از چند ثانیه، به طور خودکار از شما عکس بگیرد.
- با دوربین پشتی موبایل عکس بگیرید.
همیشه دوربین اصلی و با کیفیت بالاتر در گوشیهای هوشمند، دوربینهای پشتی هستند.
برای گرفتن عکس با کیفیتتر، ضرورت دارد که از دوربین اصلی به جای دوربین جلویی موبایل، استفاده کنید.
فیلمهای تایم لپس ، به فیلمهای کوتاهی گفته میشود که گذر زمان را به صورت سریع در یک تایم کوتاه نشان میدهند. مثلا تمام روند رشد یک گیاه را از زمان کاشت یک دانه تا تبدیل شدن آن به یک درخت تنومند را به طور سریع مرور میکند.
در مبحث بازاریابی و تبلیغات، میتوانید با نصب برخی نرمافزارها بر روی گوشی خود از مزیت تایم لپس استفاده کنید.
- منظره واید و گسترده بگیرید، اما به اندازه معقول!
گاهی برای نشان دادن و تبلیغ یک کالا یا خدمات، مجبورید فضای باز و گستردهای را عکاسی کنید. به عنوان مثال در نظر دارید محیط کارخانه را در به مخاطب نشان دهید. در این مورد، بهتر است گوشی را به صورت افقی بگیرید و یک زاویه دید گستره و وسیع را در تصویر نشان دهید. اما نباید در اینکار افراط کنید! زیادهروی در وسیع کردن تصویر و نشان دادن حواشی سوژه، به عکس لطمه میزند و مخاطب را از هدف نهایی دور میسازد.
- به موسیقی فیلم تبلیغی فکر کنید.
پیش از عکاسی تبلیغاتی با تلفن همراه ، لازم است برای صدا یا موسیقی فیلم هم برنامهریزی کنید. کلام یا موسیقی فیلم، تاثیر زیادی در موفقیت یک فیلم تبلیغاتی دارد. شما باید بتوانید حواس بیشتری از مخاطب را درگیر کنید. هر چه حواس او بیشتر درگیر تبلیغات شما باشد، به طور حتم اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود.
- تصویر را ویرایش کنید اما از فیلتر کردن پرهیز کنید.
از فیلتر افکتها، تا جایی که ممکن است استفاده نکنید. اما حتما تصویر را با یک نرمافزار مناسب ویرایش کنید. شما هر چقدر هم که حرفهای باشید، باز هم به تکنیکهای ویرایش تصویر نیازمند خواهید بود، بنابراین سعی کنید اصول ویرایش تصویر را هر چند به صورت ابتدایی، فرا بگیرید.
چطور یک عکس تبلیغاتی، روح و روان مخاطب را درگیر می کند؟
عکاسی و تبلیغات، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در واقع بیش از یک قرن است که صنعت تبلیغات از تصویر برای ارتباط با مخاطب بهره میگیرد. تا زمانی که تصویر به گونهای اصیل حرف بزند و بر جنبهها و احساسات انسانی ما تاثیر بگذارد، میتواند نقش اصلی را در تبلیغ و معرفی محصولات بازی کند؛ همانطور که عکسهای آرشیوی برای بیش از 100 سال است این نقش را به عهده دارند. خوشبخاته ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم، که دست ما را برای بازی کردن با احساس مخاطب از طریق عکسهای دیجیتالی باز کرده است. زمانی که فرم و محتوا در یک عکس به طرز منسجمی، هماهنگ و ترکیب میشوند، بیان صریح تصویر، بهترین ابزار برای تبلیغ و معرفی یک کالا یا خدمات خواهد بود. یک عکس چه به صورت دیجیتالی و در فضای مجازی و چه برای چاپ گرفته شده باشد، باید لحظهای خاص و منحصربفرد را ثبت کند که راوی یک داستان و منتقل کننده یک پیام باشد؛ پیامی که در ضمیر و ذات محصول نهفته است یا کاری که آن محصول یا خدمات، قرار است برای مشتری انجام دهد. تصاویر دیجیتالی امکانات بیشتری برای اغراق در برخی ویژگیهای سوژه را فراهم میکنند؛ هر چند همیشه بهتر است عکس ریشه در واقعیتهایی داشته باشد که مخاطب با آن ارتباط دارد و آن را تجربه کرده است. در واقع، عکاسی تبلیغاتی با بهره گرفتن از تجربیات زودگذر یا ماندگار مخاطب، سعی میکند این تجربههای شخصی و تاریخی را برای تبلیغ و معرفی یک برند یا کالای خاص به خدمت بگیرد. در عکس زیر یک تلاش ناموفق تبلیغی از شرکت تویوتا به نمایش گذاشته شده است. طراح قصد داشته برای معرفی و تبلیغ مدل آوالون جدید تویوتا، یک پیام عشق اثیری را به مخاطب منتقل کند اما متاسفانه به جای یک تبلیغ جذاب و دعوت کننده، احساسی که به مخاطب میرسد این است که خودروی بیچاره طعمه یک هیولای دودی شده است.
یک نگاه گذرا به پشت پرده روانی عکاسی تبلیغاتی
با وجود آنکه پیشرفت فناوری باعث بهینه شدن و ورود ابزارهای قدرتمندتری در عرصه عکاسی تبلیغاتی شده است، اما المانهایی که در پس زمینه این نوع عکاسی بوده است همچنان کاربردی و بدون تغییر باقی مانده است. با اینکه نحوه ارتباط با مخاطب، نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است اما این ارتباط هنوز به عنوان یک موضوع مهم و مقدس برای تیمهای تبلیغاتی پا بر جاست، تا از طریق این ارتباط یک تصویر ماندگار از برندهای تجاری خاص در ذهن مشتری ایجاد کنند. در تبلیغات مدرن، از اصول روانشناسی برای درک عمیقتری از مصرف کننده، استفاده گرفته میشود. اصول روانشناسی گشتالت که از قدرت ادراک و تاثیرات آن بر رفتارهای انسانی صحبت میکند، روشی فوقالعاده مفید برای تبلیغ کنندگان ارائه میدهد. عکاسی تبلیغاتی ، یکی از ابزارهای نشان دهنده قدرت اصول روانشناسی گشتالت است. تصویر در اینجا، راوی یک داستان بر اساس تجربیات شخصی مخاطب است. بر اساس اصول روانشناسی گشتالت، شما از یک مفهوم کلی چیزی را دریافت میکنید که لزوما به اجزاء آن مرتبط نیست! مثلا شما اگر تعداد زیادی عکس را با سرعت زیاد به حرکت در بیاورید، یک موجود زنده در حال حرکت خلق میکنید که همان شیوه انیمیشنسازی است، اما این موجود متحرک، الزاما با اجزای خود که همان تصاویر تنهای بی جان هستند؛ در ارتباط نیست. در واقع، ذهن ما دادههای بصری را به صورت غیر خطی و خلاق دریافت و تفسیر میکند. در ابتدا یک کلیت از تصویر را برداشت کرده و بعد بر روی اجزا ساده و آشنا که حاصل تجربیات شخص است، تمرکز میکند. در عکس تبلیغاتی زیر، تولید کننده کفشهای ورزشی به نام Pearl Izumi ، با بیتوجهی به حس بسیار قوی و دردناکی که نسبت به مرگ یک حیوان خانگی وفادار به نام سگ به وجود میآید و حاصل تجربههای شخصی ماست، در این عکس به دنبال تبلیغ این مفهوم است که تولیداتش به شما اجازه میدهد تا بیشتر بدوید! اما متاسفانه عدم توجه به اصول روانشناسی و تجربیات شخصی، باعث ایجاد یک ضد تبلیغ شده است. کفشهای ورزشی آخرین چیزی است که بیننده در تصویر مشاهده میکند. در واقع، جزییات موضوع یا داستان اصلی در تصاویر با دین چندباره عکس است که برای مخاطب کشف میشود؛ و به همین دلیل است که توجه به اولین برداشتی که از تصویر میشود، اهمیت فوق العادهای دارد. به عکس بعدی توجه کنید که یک تبلیغ از یک پارک تفریحی در ونکوور است. این تبلیغ قرار است به ما، هیجانی را که در این شهربازی تجربه میکنیم را، منتقل کند ؛ اما غفلت از برداشت اولیه، باعث شده که این تصویر به ما کابوس و ترس را القا کند، چون اولین چیزی که توجه مخاطب را جلب میکند، تصویر مار است که حاصل فوبیاهای شخصی ما از جانوری به نام مار است.
چطور به توسعه کسب و کار شما کمک میکنه؟
همه ما ضرب المثل قدیمی «شنیدن، کی بود مانند دیدن» رو شنیدیم. تاثیر قدرت بینایی و تاثیری که دیدن روی عواطف و احساسات ما میگذاره، برای همه ما مشخص و اثبات شده است. این روزها که گوشیهای همراه امکان دیدن عکسهای با کیفیت رو به کاربران خودشون میدن و مخاطب میتونه به سادگی هروقت و هرجایی که دلش خواست عکسهای کسب و کار مد نظر خودش رو ببینه، کسب و کارها این امکان رو دارن که با استفاده از عکسهای زیبا و هوشمندانه مخاطب خودشون رو تحت تاثیر قرار بدن.
با در نظر گرفتن این شرایط، هر کسب و کاری باید از عکسهای زیبا و با کیفیت، که با تجهیزات حرفهای تهیه شدن، استفاده کنه.
در ادامه این مطلب یک سری آمار که نشون دهنده اهمیت عکاسی توی رسیدن به اهداف کسب و کار هست رو به شما ارائه میکنیم:
مقالاتی با تصاویر مرتبط به طور کلی ۹۴ درصد بیشتر از مقالات بدون تصاویر، مورد مطالعه قرارگرفته است.
مطبوعاتی که با عکس منتشر میشوند تقریباً ۱۵٪ بیشتر بهصورت آنلاین مورد بازدید قرارگرفتهاند نسبت به یک نشریه مطبوعاتی که عکسی نداشته و فقط متن را بهعنوان محتوای خود منتشر میکند.
۶۰ درصد از مصرفکنندگانکه از جستجوی آنلاین استفاده میکنند میگویند ترجیح میدهند با کسب و کاری تماس بگیرند که لیست آن شامل یک تصویر است.
تقریباً ۷۰ درصد از خریداران وبسایت تجارت الکترونیک میگویند که تصویر محصول در هنگام تصمیمگیری خریدشان بسیار مهم است.
خدمات استودیو نماد در زمینه عکاسی تبلیغاتی و تخصصی
عکاسی تبلیغاتی و تخصصی از غذا
دیدن عکسهای جذاب و خوش رنگ و جذاب از غذا و محصولات خوراکی باعث تحریک اشتهای مشتری و مخاطب میشه و اون رو به سفارش غذاهای خوش رنگ و لعاب و خرید محصولات بیشتر ترغیب میکنه.
وقتی شما توی صفحه اینستاگرام یا منو رستوران، کافه، کافی شاپ یا فروشگاه خودتون از عکسهای جذاب و واقعی خوردنیهای مجموعهتون استفاده میکنید، مشتری رو ترغیب میکنید که از شما خرید کنه و به سراغ رقبای شما نره.
از طرف دیگه، داشتن عکسهای منحصر به فرد که توی اون از المانها و لوگو برندتون استفاده شده باشه، باعث ماندگاری برند شما توی ذهن مخاطب میشه؛ اجازه بدین این مورد رو با مثال براتون توضیح بدیم، سیب زمینی سرخ شده رو توی یک پاکت مقوایی قرمز با یک علامت M تصور کنید، این سیب زمینی سرخ شده مال کدوم رستوران میتونه باشه؟ قطعا مک دونالد؛ حالا سوال اصلی اینجاست، ما توی ایران نمایندگی مک دونالد داریم؟ قطعا نه؛ پس چی باعث شد تا انقدر سریع برند این محصول رو تشخیص بدیم؟ عکسهایی که از این محصول تا حالا دیدیم. موارد مشابه زیادی رو توی این زمینه از برندهایی مثل استارباکس یا KFC یا سایر رستورانهای بزرگ میتونیم براتون مثال بزنیم که نشون دهنده اهمیت عکاسی تخصصی از محصول باشه اما به همین یک مورد بسنده میکنیم.
عکاسی تبلیغاتی از محصول
داشتن یک پیج اینستاگرام با عکس واقعی از محصولاتی که ارائه میکنید، داشتن یک کاتالوگ دیجیتال یا چاپ شده جذاب یا بنرهای تبلیغاتی که با محصولاتی که ارائه میکنید طراحی شدن، به خوبی میتونه مشتری شما رو به سمت شما هدایت کنه و اون رو به خرید از شما ترغیب میکنه.
عکاسی معماری و دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی منزل و ارائه محصولات مرتبط با اون مثل سازههای چوبی، معمولا هزینه بالایی داره و به علت زمانبر بودن اعمال این تغییرات توی خونه، مشتری همیشه سعی میکنه با وسواس زیادی یک مجموعه رو برای دریافت خدمات انتخاب کنه. از طرف دیگه فروشنده و صاحب کسب و کارها توی این زمینه، نمیتونن دست مشتری رو بگیرن و با خودشون سر پروژههای قبلی ببرن تا نمونه کار خودشون رو به مشتری نشون بدن. تلفیق این دو موضوع با هم باعث میشه تا تهیه عکس با کیفیت که به صورت همزمان هنر، تخصص و کیفیت خدمات ارائه شده توی این زمینه رو نشون بده، تبدیل به یک موضوع مهم و حیاتی بشه.
عکس هوایی
عکس هوایی، عکسی هست که از ارتفاع نسبتا بالا نسبت به سطح زمین و با دستگاه کوادکوپتر تهیه میشه. کاربرد عکس هوایی معمولا توی پروژههای عمرانی و برای بررسی جزئیات محل اجرای پروژه است؛ اما توی پروژههای محیط زیست، صنعتی و ساخت تیزر هم از اون استفاده میشه. توی عکاسی هوایی در نظر گرفتن جزئیات خیلی مهمه و عکسی که تهیه میشه باید انقدر با کیفیت باشه که مواردی مثل وجود یک دستانداز روی زمین رو هم به خوبی نشون بده.
عکاسی ۳۶۰ درجه از محصولات
از محصولات به فرآیندی میگیم که طی اون عکاس تصاویر زیادی از طرفین محصول میگیره و در نهایت یک عکس کامل به صورت ۳۶۰ درجه طراحی و تولید میشه.
کلیه تصاویر گرفته شده از محصولات با استفاده از تجهیزات تخصصی و چرخش دوربین حول یک یا چند محور انجام میگیره.
در عکاسی ۳۶۰ درجه از کالا، تصاویر به نحوی ویرایش و یکپارچه میشن که مشتری به راحتی با کالا در تعامل باشه و بتونه محصول رو از زوایای مختلف مشاهده کنه و با زوم کردن جزئیات بیشتری از محصول رو مشاهده کنه.به عنوان مثال برای عکاسی تبلیغاتی محصولاتی که تغییر شکل دارن و یا میتونن ظاهر و رنگ بندی مختلفی داشته باشن و یا نیازه طرفین اون دیده بشه از عکاسی ۳۶۰ درجه استفاده می کنن.
تور مجازی
یک تصویر یا ویدئو است که تمامی زوایای یک محیط مثل داخل آپارتمان، استخر، کتابخونه یا سالن ورزشی رو به مخاطب نشون میده. این تصاویر بیشتر به عنوان نمونه کار برای شرکتهای دکوراسیون داخلی و معماری و مشاوران املاک و برای ارائه گزارش پایان پروژه یا نمایش محیط به مشتری کاربرد داره.
عکاسی از کارخانه و محیط صنعتی ممکنه شما به عنوان صاحب یک کارخانه یا کارگاه دوست داشته باشین از عکسهای محیط کارتون برای برند سازی و افزایش اعتماد مشتری خودتون استفاده کنید. برای این نوع عکاسی، نمایش وسعت، چیدمان و رنگ بندی محیط بسیار مهم و تاثیر گذار محسوب میشه.
سخن پایانی :
عکاسی مانند سایر هنرها و حرفهها، از اصول و قواعد خاص خود پیروعکاسی تبلیغاتی چیست؟ عکاسی تبلیغاتی یک شاخه از عکاسی است که در آن عکسها برای استفاده در تبلیغات تجاری و تبلیغاتی گرفته میشوند. در این نوع عکاسی، هدف اصلی ایجاد تصاویری است که بتوانند محصولات، خدمات یا ایدههای مرتبط با یک برند را به طور جذاب و مؤثر به مخاطبان هر صنعتی منتقل کنند.
عکاسی تبلیغاتی نیازمند تواناییهای خاصی است که شامل ترکیب استعداد هنری و دانش فنی است. عکاسان تبلیغاتی باید قادر باشند مفهوم یا پیامی که برند میخواهد ارائه دهد را درک کنند و با استفاده از رنگها، نورپردازی، زاویهبندی، ترکیبات و تکنیکهای دیگر، تصاویری خلاقانه و قابل توجه ایجاد کنند.
عکاسی تبلیغاتی به معنای استفاده از عکسها به منظور تبلیغ یک محصول، خدمات یا برند خاص است. این نوع عکاسی برای ایجاد تبلیغات در رسانههای مختلف مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، روزنامهها، پوسترها، بروشورها و وبسایتها استفاده میشود. هدف اصلی عکاسی تبلیغاتی، جلب توجه مخاطبان، ترویج و فروش محصولات یا خدمات است.
برای انجام عکاسی تبلیغاتی، عکاسان باید به صورت حرفهای عکسهای با کیفیت و جذابیت بالا را ایجاد کنند. آنها باید به درک عمیقی از مشتریان و بازار هدف خود دست پیدا کنند تا بتوانند تصاویری ایجاد کنند که بتواند به درستی پیام مورد نظر را به مخاطبان منتقل کند. از جمله عواملی که در عکاسی تبلیغاتی مهم هستند میتوان به نورپردازی مناسب، استفاده از ترازوی رنگ، استفاده از ترکیبات طراحی مناسب و استفاده از مدلها یا اشیاء مناسب اشاره کرد.
عکاسان تبلیغاتی معمولاً با تیمهای بازاریابی، تدوینگران، گرافیستها و مشتریان همکاری میکنند. آنها باید قادر باشند تا با توجه به نیازها و خواستههای مشتریان، مفهوم و ایدههای خلاقانه را به تصاویر تبدیل کنند.
عکاسی تبلیغاتی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخههای مهم و حیاتی عکاسی است که در صنعت تبلیغات و بازاریابی بسیار اهمیت دارد. این نوع عکاسی به منظور ایجاد تصاویری جذاب و مؤثر برای استفاده در تبلیغات تجاری و تبلیغاتی انجام میشود. هدف اصلی عکاسی تبلیغاتی، ارائه محصولات، خدمات یا ایدههای مرتبط با یک برند به شیوهای که توانایی جذب توجه مخاطبان و ایجاد شناخت برند را داشته باشد، میباشد.
در عصر امروز، بازارها پر از تعداد زیادی محصول و خدمات هستند و رقابت بین برندها بسیار شدید است. در این شرایط، عکاسی تبلیغاتی ابزاری قدرتمند برای جذب مشتریان و برجسته کردن برند است. تصاویر تبلیغاتی به عنوان یک زبان بصری، قادرند در ذهن مخاطبان تأثیرگذاری کنند و احساسات و انگیزههای آنها را به سوی محصول یا خدمات مورد نظر هدایت کنند.
عکاسی تبلیغاتی نیازمند تواناییهای خاصی است که شامل استعداد هنری، دانش فنی و درک عمیق از ارتباطات بصری است. عکاسان تبلیغاتی باید توانایی داشته باشند تا ایدههای خلاقانه را به صورت تصویری بیان کنند و با استفاده از رنگها، نورپردازی، زوایای دید منحصر به فرد و تکنیکهای دیگر، تصاویری بسیار جذاب و قابل توجه ایجاد کنند.
در کل، عکاسی تبلیغاتی با ترکیب هنر و تجارت، به برندها کمک میکند تا با ارائه تصاویری منحصر به فرد و متمایز کننده، محصولات و خدمات خود را بهتر به مخاطبان معرفی کنند. این نوع عکاسی نقش مهمی در ایجاد شناخت برند، جذب مشتریان و افزایش فروش دارد و برای هر برندی که میخواهد در بازار رقابتی موفقیت بیشتری بدست آورد، ضروری است.
بیشتر بخوانید:
نقش عکاسی تبلیغاتی در تبلیغات
نقش عکاسی تبلیغاتی در تبلیغات بسیار حیاتی و اثرگذار است. تصاویر، به عنوان یک ابزار ارتباطی قوی، قادرند پیامهای تبلیغاتی را به طرز بیکلفی و جذابی به مخاطبان منتقل کنند. از طریق تصاویر، برندها و تجارتها میتوانند هویت و شخصیت خود را بهتر به تصویر کشیده و مخاطبان را به سمت خود جذب کنند.
استفاده از تصاویر در تبلیغات دارای تأثیر بزرگی در جذب توجه مخاطبان است. تصاویر قابلیت نمایش سریع و جذاب را دارند و به راحتی میتوانند هزاران کلمه را به صورت لحظهای منتقل کنند. طراحی و ترکیب مناسب عناصر تصویر میتواند مخاطبان را به طور فوری به توجه خود جلب کند و آنها را ترغیب به بررسی بیشتر محتوای تبلیغاتی کند.
علاوه بر جذب توجه، عکاسی تبلیغاتی میتواند به ایجاد شناخت برند کمک کند. تصاویر قدرت بالایی در ساخت و تقویت شناخت برند دارند. با استفاده از عکسهای تبلیغاتی، برندها میتوانند عناصر مرتبط با هویت و شخصیت برند خود را به تصویر کشیده و در ذهن مخاطبان به عنوان یک نماد قابل تشخیص قرار دهند.
به عنوان مثال، با استفاده از تصاویر مناسب، برندها میتوانند ارزشها و خصوصیات منحصر به فرد برند خود را به تصویر کشیده و احساسات مرتبط با آن را در مخاطبان تقویت کنند. تصاویر زیبا و متناسب با محصول یا خدمت مورد تبلیغ، میتوانند اعتماد و اطمینان مخاطبان را نسبت به برند افزایش دهند و آنها را به عمل خرید ترغیب کنند.
بنابراین، استفاده هوشمندانه و استراتژیک از عکاسی تبلیغاتی به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند، میتواند در تبلیغات موثر و موفقیت برندها و تجارتها نقش بسزایی ایفا کند. با استفاده از تصاویر منحصر به فرد و خلاقانه، میتوان برندها را از رقبای خود متمایز کرده و مخاطبان را به سمت خود جذب نمود.
بیشتر بخوانید:
تکنیکهای عکاسی تبلیغاتی
تکنیکهای عکاسی تبلیغاتی ابزارهایی هستند که عکاسان در فرآیند ایجاد تصاویر تبلیغاتی استفاده میکنند. این تکنیکها از جمله نورپردازی، ترکیبات رنگ، زوایای دید و عناصر تصویرسازی، میتوانند تأثیر قابل توجهی در جذب توجه مخاطبان و ایجاد ارتباط مؤثر با آنها داشته باشند.
یکی از تکنیکهای اساسی در عکاسی تبلیغاتی، نورپردازی است. با استفاده از نورهای متفاوت، میتوان تأثیر متفاوتی روی تصویر ایجاد کرد و به جزئیات مهم محصول یا خدمت توجه کرد. نورپردازی میتواند حالتهای مختلفی از جمله نور مستقیم، نور نرم و نور عکسهای راهاندازی ایجاد کند.
ترکیبات رنگ نیز در عکاسی تبلیغاتی نقش حیاتی دارند. استفاده از رنگهای جذاب و هماهنگ با هویت برند، میتواند تأثیر بسیاری روی مخاطبان داشته باشد. ترکیبات رنگی مناسب میتوانند احساسات، انرژی و حالتهای مختلف را به مخاطبان منتقل کنند و باعث ارتباط عاطفی و شناخت بیشتر با برند شوند.
زوایای دید متنوع نیز در عکاسی تبلیغاتی به کار میرود. انتخاب زوایای مناسب، بسته به نوع محصول یا خدمت، میتواند تصویر را به شکلی بیشتر برجسته کند و مخاطبان را جذب کند. زوایای دید مختلف امکان نمایش ویژگیهای محصول یا خدمت را بهتر میکنند و ارتباط بصری قوی را با مخاطبان برقرار میکنند.
عناصر تصویرسازی نیز در عکاسی تبلیغاتی بسیار مهم هستند. استفاده از عناصر مانند خطوط، فرمها، الگوها و اشکال مختلف، تصاویر را قابل توجهتر و جذابتر میکند. این عناصر تصویرسازی قادرند تعادل، حرکت، سازمان و ترکیبات هنری را در تصویر ایجاد کنند و به آن استحکام و زیبایی بیشتری ببخشند.
با استفاده هوشمندانه و حرفهای از تکنیکهای عکاسی تبلیغاتی، میتوان تصاویری زیبا، جذاب و مؤثر ایجاد کرد که قادر به جذب توجه مخاطبان و ایجاد ارتباط قوی با آنها هستند. این تکنیکها به عکاسان امکان میدهند تا پیام مورد نظر را به شکلی کاملاً بصری و قابل فهم به مخاطبان منتقل کنند و برند را در ذهن مخاطبان به خوبی جا بندازند.
بیشتر بخوانید:
نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی
نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی میتوانند به عنوان یک منبع الهامبخش و مطالعهی موردی برای عکاسان و بازاریابان عمل کنند. در اینجا، به بررسی برخی از تصاویر تبلیغاتی موفق و تأثیرگذار میپردازیم و استراتژیها و تکنیکهایی که در آنها به کار رفته است را توضیح میدهیم.
یکی از نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی، استفاده از تصویرهای بازیگران و سلبریتیهای معروف در تبلیغات است. این استراتژی به کمک شهرت و تأثیرگذاری آنها، توانسته است مخاطبان را به خود جذب کند و توجه بیشتری را به محصول یا خدمت جلب کند. عکسهایی که بازیگران محبوب در آنها حضور دارند، میتوانند ارتباط عاطفی و همچنین اعتماد به برند را تقویت کنند.
تصاویری که به طور خلاقانه از رنگها و نورپردازی استفاده کنند، نیز به عنوان نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی مطرح هستند. استفاده هوشمندانه از رنگها و نور، میتواند تصاویر را زنده و جذاب کند و تأثیر بیشتری روی مخاطبان داشته باشد. این استراتژی میتواند به تأثیرگذاری و شناخت برند کمک کرده و تصویر آن را در ذهن مخاطبان به خوبی جا بندازد.
بیشتر بخوانید:
تصاویری که از طریق عناصر تصویرسازی منحصر به فرد و خلاقانه ایجاد شدهاند، نیز به عنوان نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی شناخته میشوند. استفاده از الگوها، خطوط، فرمها و سازماندهی مناسب، تصاویر را بیشتر به چشم مخاطبان آشنا میکند و آنها را به خود جذب میکند. این استراتژی میتواند برند را به صورت بصری قویتر و قابل تمیزتری نشان دهد و درک بهتری از محصول یا خدمت را برای مخاطبان ایجاد کند.
تصاویری که بر اساس داستان و نقشآفرینی ساخته شدهاند، نیز به عنوان نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی شناخته میشوند. استفاده از داستان و شخصیتها میتواند تصاویر را زنده و جذاب کند و مخاطبان را در یک سفر هیجانانگیز به سمت برند همراه کند. این استراتژی توانسته است ارتباط عاطفی و شناخت بیشتری با مخاطبان ایجاد کند و آنها را به عمل خرید ترغیب کند.
به طور خلاصه، نمونههای موفق عکاسی تبلیغاتی از استراتژیها و تکنیکهای متنوعی استفاده میکنند تا تصاویری زیبا، جذاب و مؤثر ایجاد کنند. با استفاده از بازیگران معروف، رنگها و نورپردازی مناسب، عناصر تصویرسازی خلاقانه و داستانهای جذاب، این تصاویر قادر به جذب توجه مخاطبان و ایجاد ارتباط قویتری با آنها هستند. این نمونهها میتوانند به عنوان الگوهای الهامبخش برای عکاسان و بازاریابان در ایجاد تصاویر تبلیغاتی مؤثر و موفق عمل کنند.
بیشتر بخوانید:
چالشها و راهکارهای عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی با چالشهای خاصی همراه است که عکاسان ممکن است در طول فرایند خلق تصاویر با آنها روبهرو شوند. یکی از این چالشها، تطابق با نیازها و انتظارات برند است. عکاسان تبلیغاتی باید قادر باشند تا با استفاده از تصاویر، پیام و هویت برند را به درستی منتقل کنند. آنها باید با شناخت دقیق از برند و هدف مورد نظر، تصاویری ایجاد کنند که با ذهنیت برند همخوانی داشته باشند و درک و ارتباط مناسبی را با مخاطبان برقرار کنند.
محدودیتهای فضایی و زمانی نیز چالش دیگری در عکاسی تبلیغاتی است. در مواجهه با محدودیتهای فضایی، عکاسان باید بتوانند تصاویری که به طور موثر پیام مورد نظر را انتقال دهند، در فضای محدود ترتیب دهند. همچنین، محدودیت زمانی نیز عکاسان را مجبور میکند تا در مدت زمان محدودی تصاویری با کیفیت و جذابیت لازم را ایجاد کنند.
برای غلبه بر این چالشها، عکاسان تبلیغاتی میتوانند از راهکارهای مختلف استفاده کنند. آنها میتوانند با انجام تحقیقات کامل درباره برند و هدف مورد نظر، بهترین راهکارها را برای تطابق با نیازها و انتظارات برند پیدا کنند. همچنین، از تکنولوژیهای نوین و تجهیزات پیشرفته در عکاسی استفاده کنند تا محدودیتهای فضایی و زمانی را مدیریت کنند.
علاوه بر این، همکاری و ارتباط مؤثر با تیمهای بازاریابی و تولید نیز میتواند راهکاری موثر برای مواجهه با چالشهای عکاسی تبلیغاتی باشد. با همکاری صحیح و تعامل مستمر با تیمهای دیگر، عکاسان میتوانند بهترین نتیجه را در تولید تصاویر تبلیغاتی بدست آورند و با محدودیتهای موجود به خوبی سازگار شوند.
در نهایت، نباید فراموش کرد که تجربه و تمرین نیز نقش مهمی در مواجهه با چالشهای عکاسی تبلیغاتی دارد. با گذراندن زمان و کسب تجربه، عکاسان تبلیغاتی قادر خواهند بود بهترین روشها و راهکارها را برای ایجاد تصاویر موفق در تبلیغات شناسایی کنند و با چالشهای موجود به بهترین شکل مقابله کنند.
تکامل عکاسی تبلیغاتی در دنیای دیجیتال
تکنولوژی و رشد رسانههای دیجیتال در دهههای اخیر تأثیر بسزایی بر صنعت عکاسی تبلیغاتی داشته است. با پیشرفت فناوریهای دیجیتال، روشهای جدیدی برای ایجاد، ویرایش و انتشار تصاویر به وجود آمده است. عکاسان تبلیغاتی باید توانایی سازگاری با این تغییرات را داشته باشند و از آخرین تکنیکها و ابزارهای دیجیتال بهرهبرداری کنند.
یکی از تأثیرات تکنولوژی در عکاسی تبلیغاتی، امکانات ویرایش تصاویر است. این امکانات برای عکاسان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود و اصلاح تصاویر، ایجاد افکتهای ویژه و تنظیمات دقیق روشنایی و رنگبندی بکار میروند. با استفاده از این امکانات، عکاسان تبلیغاتی قادرند تصاویری با کیفیت و جذابیت بیشتر ایجاد کنند و به نیازهای رسانههای دیجیتال پاسخ دهند.
تکنولوژی دیجیتال، برای عکاسان تبلیغاتی امکاناتی مانند عکاسی با دوربینهای DSLR حرفهای مثل انواع یا ، استفاده از نرمافزارهای مدیریت و سازماندهی تصاویر و انتشار آنلاین تصاویر را فراهم کرده است. این ابزارها و فناوریها به عکاسان کمک میکنند تا عملکرد خود را بهبود داده و در دنیای دیجیتال رقابت کنند.
علاوه بر این، تغییرات در رسانههای دیجیتال نیز نیاز به سازگاری عکاسان تبلیغاتی با خود را دارد. انتشار تصاویر در پلتفرمهای اجتماعی، وبسایتها و برنامههای موبایل به طور چشمگیری افزایش یافته است. عکاسان باید قادر باشند تصاویری را ایجاد کنند که با استفاده از این رسانهها، مخاطبان را به خود جلب کنند و تأثیرگذاری لازم را داشته باشند.
در نتیجه، تکامل عکاسی تبلیغاتی در دنیای دیجیتال نیازمند تسلط بر تکنولوژیهای دیجیتال، به روز بودن با تغییرات صنعت و استفاده بهینه از ابزارها و منابع دیجیتال است. عکاسان تبلیغاتی باید توانایی سازگاری با این تحولات را داشته باشند و درک عمیقی از رسانههای دیجیتال و نیازهای مخاطبان داشته باشند تا بتوانند تصاویر تبلیغاتی موفق و جذابی را ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید:
انواع عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی یک حوزه مهم و گسترده در صنعت تبلیغات است و شامل انواع مختلفی از عکاسی برای تبلیغ محصولات و خدمات است. در زیر به برخی از انواع عکاسی تبلیغاتی اشاره خواهم کرد:
- عکاسی محصول: در این نوع عکاسی، محصولات فیزیکی در شرایطی که جذابیت و کیفیت آنها برجسته شود، عکسبرداری میشوند. ممکن است از استودیوی عکاسی با نورپردازی و تنظیمات دقیق استفاده شود یا محصول در محیطهای واقعی مانند فضای باز یا مکانهای داخلی عکسبرداری شود.
- عکاسی صنعتی: در این نوع عکاسی، ماشینآلات، تجهیزات صنعتی و فضاهای کاری عکسبرداری میشوند. هدف از این نوع عکاسی، نشان دادن قدرت و کارایی محصولات صنعتی و نمایش فرآیندهای تولید است.
- عکاسی مد: در این نوع عکاسی، مدلها در تندیسها، مجلهها و کاتالوگها عکسبرداری میشوند. هدف از این نوع عکاسی، نمایش لباسها، آرایش و لوازم جانبی در یک شیوه زیبا و جذاب است.
- عکاسی غذا: در این نوع عکاسی، غذاها و نوشیدنیها در یک روش ارتباطی و طعمانی عکسبرداری میشوند. هدف از این نوع عکاسی، ایجاد آرزوی مشتریان برای تجربهی غذاها و استفاده از محصولات خاص است.
- عکاسی سفر: در این نوع عکاسی، مناظر طبیعی، معابر شهری، فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به مکانهای مختلف عکسبرداری میشوند. هدف از این نوع عکاسی، جذب مخاطبان و تبلیغ ویژگیهای منحصربهفرد یک مکان است.
این تنها چند نوع از عکاسی تبلیغاتی هستند و هر یک با توجه به نوع تبلیغ و هدف مورد استفاده قرار میگیرند. علاوه بر این، عکاسی تبلیغاتی ممکن است با استفاده از تکنیکهای ویرایش و پستپروداکشن بهبود یابد تا جذابیت و تأثیر بیشتری بر دیدارکنندگان داشته باشد.
راهنمای خرید دوربین عکاسی مناسب عکاسی تبلیغاتی
مناسب میتواند یک فرآیند پیچیده و چالش برانگیز باشد، زیرا بازار پر از گزینهها و تنوع دوربینها و برندهای مختلف مثل انواع است. در زیر، به چند نکته کلیدی برای خرید دوربین عکاسی مناسب اشاره میکنیم:
- تعیین نیازها: قبل از شروع فرآیند خرید، مهم است که نیازهای خود را مشخص کنید. آیا به یک دوربین حرفهای با قابلیتهای پیشرفته نیاز دارید یا دوربینی برای استفاده غیرحرفهای و عکاسی روزمره میخواهید؟ همچنین، میزان بودجهای که میتوانید صرف خرید دوربین کنید را نیز در نظر بگیرید.
- تحقیق و مطالعه: پیش از خرید، تحقیق و مطالعه کنید. مشخصات فنی، ویژگیها و قابلیتهای دوربینهای مختلف را مقایسه کنید. مطالعه نقد و بررسیها و نظرات کاربران نیز میتواند به شما کمک کند تا بیشتر با عملکرد و کیفیت دوربینها آشنا شوید.
- آزمایش قبل از خرید: اگر امکانش را دارید، به فروشگاههای الکترونیکی یا فروشگاههای دوربین مراجعه کرده و دوربینهای موردنظرتان را آزمایش کنید. با دستگاه آشنا شوید، تنظیمات و رابط کاربری را امتحان کنید و اطمینان حاصل کنید که احساس راحتی و سازگاری با دوربین را تجربه میکنید.
- بودجه: تعیین بودجه مالی میزان مهمی در خرید دوربین عکاسی است. بر اساس بودجهتان، تصمیم بگیرید که آیا میخواهید علاوهبر دوربین روی لنزهای اضافی، کیفهای حمل و نقل و تجهیزات دیگر هم سرمایهگذاری کنید یا خیر.
- فروشگاه معتبر: توصیه میشود دوربین عکاسی مد نظر خود را از مارکتها و فروشگاههای معتبری مثل مقداد آی تی خریداری کنید. اینطوری مطمئن هستید که دوربینی با اصالت و با کیفیت را دریافت خواهید کرد و در صورت نیاز به خدمات پس از فروش و گارانتی نیز به شما کمک خواهند کرد.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که خرید دوربین عکاسی مناسب بستگی به نیازها، تجربه و سلیقه شما دارد. پیشنهاد میشود قبل از خرید، نظرات مختلف را بررسی کنید و با دوربینها در عمل آشنا شوید تا تصمیم بهتری بگیرید.
جمع بندی
عکاسی تبلیغاتی یک حوزه مهم در صنعت تبلیغات و بازاریابی است که برای جذب توجه مخاطبان و ایجاد شناخت برند از تصاویر استفاده میکند. در این مقاله، ابتدا به معرفی عکاسی تبلیغاتی و اهمیت آن پرداخته شد. مفهوم عکاسی تبلیغاتی به صورت خلاصه توضیح داده شد و نشان داده شد که چگونه تصاویر در تبلیغات تأثیرگذاری بالایی دارند.
سپس به بررسی نقش عکاسی تبلیغاتی در تبلیغات پرداخته شد. بحثی در مورد استفاده از تصاویر در تبلیغات و تأثیر آن در جذب توجه مخاطبان و ایجاد شناخت برند ارائه شد. تصاویر قدرت بصری بالایی دارند و از طریق نورپردازی، ترکیبات رنگ، زوایای دید و عناصر تصویرسازی مختلف، میتوانند پیام تبلیغاتی را به شیوهای جذاب و مؤثر به مخاطبان منتقل کنند. به طور کلی، عکاسی تبلیغاتی به عنوان یک هنر و علم، نقش بسیار مهمی در تبلیغات و بازاریابی دارد و با استفاده از تکنیکها و استراتژیهای مناسب میتواند به ارتقای برندها و ترویج محصولات و خدمات کمک کند.
شما میتوانید برای خرید و خواندن آموزش مقدماتی تا پیشرفته عکاسی مکتبخونه به سایت ما مراجعه کنید.
ی میکند و چنانچه این اصول و قواعد به درستی و در جای خود استفاده نشوند، ارزش هنری عکس از دست خواهد رفت. عکاسی تبلیغاتی نیز، تابع اصول و قواعد مختص به خود است و اتفاقا از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا در عکاسی تبلیغاتی ، ما قصد داریم محصول یا خدماتی را به یک مشتری بالقوه نشان دهیم و با مضمونی که در عکس ارائه میدهیم در او ایجاد نیاز کرده و او را ترغیب به خرید نماییم و در نهایت از او یک مشتری بالفعل بسازیم. هر گونه اشتباه یا سهلانگاری در عکاسی تبلیغاتی ، میتواند منجر به از دست رفتن سرمایه هنگفتی شود و لطمات جبران ناپذیری را به برند تحمیل نماید. انتخاب تیم عکاسی حرفهای ، یکی از اولین گامهایی است که برای معرفی محصول خود از راه تبلیغات باید بردارید. ازین که این محتوا را در وبسایت استودیو نماد مطالعه کردهاید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم خواندن این محتوا برایتان مفید واقع شده باشد.