اجتماعیبرترین های کسب و کار

عوارض قرص آلپرازولام

آلپرازولام یک داروی معروف بنزودیازپینی است که با اثرات آرامبخشی خود در درمان اختلالات اضطرابی و حملات اضطرابی(پنیک) کاربرد زیادی دارد.این دارو در دنیا با نام تجاری زاناکس معروف شده است.

-سابقه‌ی حساسیت به آلپرازولام یا هر دارو ،مکمل و ماده‌ی غذایی دیگری را حتماً به پزشک اطلاع دهید. -چنانچه مبتلا به بیماری چشمی آب سیاه یا گلوکوم می‌باشید، پزشک را در جریان قرار دهید. -در صورت سابقه یا ابتلا به اختلالات تنفسی حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. -در صورتی که در حال مصرف داروهایی همچون کلاریترومایسین، ایتراکونازول یا کتوکونازول هستید، حتماً پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین لازم است لیستی از کلیه‌ی داروهای مصرفی خود(شامل تمامی داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه که مصرف می نمایید) تهیه کنید و در اختیار پزشک و داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل دارویی، اقدامات لازم انجام شود. -شیردهی به نوزاد در مدت درمان با این دارو باید قطع گردد. -مصرف این دارو با توجه به وضعیت شما و با تجویز پزشک مجاز است. از خوددرمانی و همچنین پیشنهاد این دارو به سایر افراد خودداری کنید. -با وجود اینکه مصرف طولانی مدت این دارو‌به صورت مداوم توصیه نمی‌شود، اما در برخی افراد به صورت طولانی مدت جهت خواب آوری و آرامبخشی استفاده می‌گردد. در این موارد لازم است با پزشک در مورد روش قطع صحیح دارو و جایگزین کردن داروی مناسب صحبت شود و از قطع ناگهانی یا ادامه ی غیراصولی درمان با این دارو خودداری گردد. -سابقه یا ابتلا به هرگونه بیماری یا اختلال را حتماً پیش از شروع به درمان با آلپرازولام در اختیار پزشک قرار دهید تا از مناسب بودن مصرف این دارو برای شما اطمینان حاصل شود. -چنانچه مبتلا به بیماری فنیل‌کتونوریا می‌باشید، قبل از شروع هر دارویی با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. برخی فرآورده‌ها ممکن است حاوی فنیل آلانین باشند.

جهت مشاهده مراکز ترک اعتیاد خصوصی در تهران کلیک کنید

-آلپرازولام را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید. این دارو را می توان همراه یا بدون غذا مصرف نمود. در صورت مشاهده‌ی عوارض گوارشی، بهتر است آن را همراه با یک‌ وعده غذای سبک میل کنید. -قرص‌های آهسته رهش آلپرازولام را به صورت کامل ببلعید و از جویدن یا شکستن و خرد کردن آنها خودداری نمایید. -در صورت استفاده از فرآورده‌خوراکی مایع، حتماً از سرنگ یا قطره‌چکان جهت اندازه گیری مقدار دقیق مصرف استفاده نمایید. -فرم مایع خوراکی آلپرازولام را می‌توانید با آب‌میوه، سودا و سس یا پوره‌ی سیب یا پودینگ برای طعم‌بهتر مخلوط کنید.(مخلوط را بلافاصله مصرف نمایید و برای دفعات بعد نگهداری نکنید) -در برخی کشورها آلپرازولام‌به صورت قرص‌های مکیدنی  بازشونده در دهان هم تولید می‌شود. در این فرآورده‌ها، چنانچه قرص در پوشش فلزی قرار دارد، از فشار دادن قرص برای خارج کردن آن از پوشش فلزی خودداری کنید و از دست خشک جهت برداشتن قرص از داخل پوشش استفاده نمایید. قرص را روی زبان بگذارید و اجازه دهید حل شود.نیاز به مصرف آب نمی باشد.همچنین از بلعیدن، جویدن، شکستن یا خردکردن این قرص‌ها خودداری نمایید. -چنانچه نیاز به اقدام درمانی یا مراقبتی دیگری داشتید حتماً درمانگر خود (پزشک، دندانپزشک، پرستار، داروساز)را در جریان مصرف آلپرازولام قراردهید. -در صورتی که از این دارو در طولانی مدت یا با دوز بالا مصرف نموده‌اید، ممکن است ادامه ی مصرف این دارو حتی با بیشتر کردن مقدار مصرف برای شما کارآیی گذشته را نداشته باشد. این به دلیل مقاومتی است که در بدن نسبت به اثرات این دارو ایجاد می‌شود. پس از هرگونه تغییری در مقدار مصرف بپرهیزید و این مساله را با پزشک‌درمیان بگذارید. -تا زمانی که اثرات مصرف آلپرازولام باقی است(خواب‌آلودگی، گیجی، خستگی و…) از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط و دقت بیشتری دارند، خودداری نمایید. -از مصرف ترکیبات الکلی همراه با این دارو‌ خودداری نمایید. -حتماً با پزشک خود در مورد مصرف هرگونه مواد مخدر و داروی آرامبخش دیگر همزمان با مصرف آلپرازولام صحبت کنید. مصرف همزمان این فرآورده‌ها با آلپرازولام می تواند سمیت و عوارض جدی ایجاد نماید. -در صورت مصرف طولانی مدت، آزمایشات خون درخواست شده توسط پزشک را به صورت دوره‌ای انجام دهید. -اگر ‌در رژیم غذایی شما به صورت متداول گریپ فروت یا آب گریپ‌فروت وجود دارد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. -چنانچه به تازگی مصرف دخانیات را آغاز یا قطع نموده‌اید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. ممکن است نیاز به تغییراتی در مقدار مصرف آلپرازولام داشته باشید. -اگر سن شما بیشتر از ۶۵سال می‌باشد، این دارو را با احتیاط و مراقبت بیشتری مصرف نمایید.عوارض داروهای آرامبخش با افزایش سن، افزایش می‌یابد.

-از آنجا که مصرف این دارو در دوران بارداری(به خصوص در سه‌ماهه‌ی اول) می تواند عوارضی برای جنین در پی داشته باشد، در صورت شک به بارداری یا تصمیم به بارداری، حتماً پزشک خود را در جریان قرار‌دهید.

-از شروع، تغییر مقدار مصرف یا قطع ناگهانی دارو بدون نظر پزشک، خودداری نمایید. قطع ناگهانی این دارو (خصوصاً در مصرف طولانی مدت) می‌تواند عوارض بدی از جمله تشنج در پی داشته‌باشد.

-در صورت فراموشی یک‌نوبت مصرف آلپرازولام، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید. چنانچه به نوبت بعد مصرف خیلی نزدیک بود، دوز فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت‌های بعدی را طبق روال سابق مصرف نمایید. از دوبرابر نمودن مقدار مصرف دارو در یک‌نوبت جهت جبران نوبت فراموش شده خودداری نمایید.

-اگر آلپرازولام تنها برای مواقع ضروری و در صورت نیاز تجویز شده است، حتماً از پزشک یا داروساز در مورد تعداد دفعات مجاز روزانه برای مصرف آلپرازولام با توجه به شرایط خودتان سوال کنید.

-چنانچه علائم بیماری شما بدتر شد یا اثرات مطلوبی از درمان با آلپرازولام مشاهده نکردید، پیش از هر اقدامی حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

-آلپرازولام یک داروی بنزودیازپینی می‌باشد. از آنجا که مصرف همزمان بنزودیازپین‌ها با داروهای اپیوئیدی(داروهای آرامبخش و تسکین دهنده مانند کدئین، اکسی‌کدون، مورفین و…) می‌تواند زمینه‌ساز عوارض جدی از جمله کاهش تعداد تنفس یا اختلال تنفسی منجر به مرگ‌شود، در صورتی که آلپرازولام را با داروهای اینچنینی و مواد مخدر مصرف نموده‌اید، حتماً به پزشک اطلاع دهید و در صورت مشاهده ی علائمی همچون خواب‌آلودگی و گیجی شدید، کند شدن یا کوتاه شدن نفس‌هابه مرکز درمانی مراجعه نمایید.(اگر همراه بیمار هستید و به مصرف همزمان این داروها با آلپرازولام مشکوک‌می‌باشید و علائمی همچون خواب آلودگی شدید، افت هوشیاری، خواب عمیق همراه با صدای خرخر به صورتیکه بیمار بیدار نمی شود را مشاهده کرده‌اید، حتماً با مرکز درمانی یا اورژانس مسمومیت تماس بگیرید.)

-امکان ایجاد وابستگی یا سومصرف در مصرف آلپرازولام مانند سایر داروهای بنزودیازپینی وجود دارد.در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک‌باشید، تحت نظر پزشک در زمان مناسب دارو را به تدریج قطع نمایید و از ادامه ی مصرف خودسرانه‌ی آن بپرهیزید.

-در مواردی پس از قطع مصرف این دارو، عوارض ترک ممکن است از چند هفته تا بیش از ۱۲ماه باقی بماند.در صورت احساس اضطراب، اختلال در حافظه، یادگیری یا تمرکز، اختلالات خواب، احساس سوزش، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا، ضعف، لرزش، پرش عضلات، شنیدن صدای زنگ در گوش‌ها یا هر علامت ناخوشایندی حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

-در صورت مشاهده‌ی علائم حساسیت به دارو همچون لکه‌های قرمز پوستی، کهیر، خارش، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن یا کنده‌شدن لایه‌ای از پوست همراه یا بدون تب ، خس خس سینه، سختی در نفس کشیدن، احساس فشار در قفسه سینه یا گلو، مشکل در بلع یا صحبت کردن، تغییر صدای غیر طبیعی، تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو حتماً به پزشک اطلاع دهید. ویااز ما در وبسایت معرفی مراکز ترک اعتیاد در ایران  مشاوره بگیرید.

-چنانچه علائم افسردگی، افکار آزاردهنده و خودکشی، عدم تعادل در عواطف و احساسات، افکار غیرطبیعی اضطرابی یا کاهش تمرکز وتوجه را در بیمار می‌بینید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

-در صورت بروز علائمی همچون عدم تعادل، کوتاه شدن نفس‌ها، سرگیجه‌ی شدید یا ازحال‌ رفتن و افتادن، گیجی شدید، اختلال در حافظه یا تکلم، مشکل در دفع ادرار، مشکل در کنترل حرکات بدن، پرش عضلات، ضربان قلب بالا، تاری دید و اختلال در قاعدگی، حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات لازم انجام گیرد.

معمولاً ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺎﻧﺒﻰ ﺩﺭ ابتدای ﺩﺭﻣﺎﻥ نمایان می‌شوند ﻭ ﺍﻏﻠﺐ در ادامه ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﻰ‌ﮔﺮﺩند.در مواردی طبق صلاحدید پزشک‌نیاز به تنظیم مجدد دوز دارند.

-احساس گیجی، خواب‌آلودگی، خستگی یا ضعف از عوارض شایع آلپرازولام می‌باشد. پس از مصرف دارو تا زمانی که این اثرات باقی‌است، از رانندگی و کار با ابزار خطرناک خودداری نمایید.

-خشکی دهان در مدت درمان با این دارو می تواند رخ دهد. جهت کاهش آن می توانید از آدامس یا آب نبات‌های بدون قند استفاده نمایید.

-تغییرات در اشتها،یبوست، اسهال، تهوع یا مشکلات گوارشی، کاهش یا افزایش وزن، مشکلات خواب، سردرد و تعریق بیش از حد ممکن است در اثر مصرف این دارو ایجاد شود.

-در صورت بروز مشکلات جنسی یا تغییر در میل جنسی، با پزشک خود مشورت نمایید.

-فرآورده‌های حاوی آلپرازولام را در دمای معمول اتاق و در جای خنک نگهداری کنید. از نگهداری داروها در حمام یا محیط‌های مرطوب خودداری کنید.

-دارو را دور از دسترس اطفال،‌ حیوانات‌خانگی و سایر افراد قرار دهید.

-فرم مایع دارو را دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید و باقی ماند‌ه‌ی دارو را در صورتی که ۹۰روز از باز شدن آن گذشته باشد، دور بریزید.

-در صورت نیاز به دور ریختن داروهای تاریخ گذشته با داروساز مشورت نمایید و از ریختن دارو در فاضلاب یا زباله‌های عادی خودداری کنید.

اطلاعات تخصصی

موارد مصرف آلپرازولام

آلپرازولام در كنترل اختلالات اضطراب براي تسكين كوتاه مدت علائم اضطراب مصرف مي‌شود. اين دارو به عنوان داروي كمكي در درمان اضطراب همراه با افسردگي رواني همچنين در درمان اختلالات پانيك مصرف مي‌شود.

مکانیسم اثر آلپرازولام

*-اتصال به گیرنده های پس سیناپسی فضاویژه بنزودیازپین در نورون های گابا (موجود در مناطق مختلف سیستم اعصاب مرکزی مانند سیستم لیمبیک و رتیکولار)- افزایش اثرات مهاری گابا بر نورون های قابل تحریک و ایجاد هایپرپلاریزاسیون و پایدارسازی غشای نورونی (از طریق افزایش نفودپذیری غشای نورونی نسبت به یون کلر)- گیرنده های بنزودیازپین و اثرات آن ها وابسته به GABA-A می باشد اما بنزودیازپین به گیرنده گابا متصل نمی شود.

فارماکوکینتیک آلپرازولام

*جذب: کامل (پیوسته رهش آهسته تر از سریع رهش، سرعت جذب در دوز شبانه بیشتر از دوز روزانه)فراهمی زیستی: سریع رهش 92-84%، پیوسته رهش 90%پیک پلاسمایی:سریع رهش 2-1 ساعتپیوسته رهش در نوجوانان و بزرگسالان 9 ساعت (33% کاهش در صورت مصرف با غذای چرب، 33% افزایش در صورت مصرف ≥ 1 ساعت پس از غذای چرب، 1 ساعت کاهش در صورت مصرف هنگام خواب)قرص بازشونده در دهان 2-1.5 ساعت (15 دقیقه سریعتر در صورت مصرف با آب، 4 ساعت افزایش در صورت مصرف با غذای چرب)اتصال به پروتئین: 80% (عمدتا به آلبومین)متابولیسم: کبدی (از طریق CYP3A4، به متابولیت های فعال و غیرفعال)نیمه عمر:بزرگسالان سریع رهش 26.9-6.3 ساعت، پیوسته رهش 15.8-10.7 ساعت، قرص بازشونده در دهان 19.2-7.9 ساعتبیماری کبدی ناشی از الکل 65.3-5.8 ساعتافراد چاق 40.4-9.9 ساعتسالمندان 26.9-9 ساعتدفع: ادرار (داروی تغییرنیافته و متابولیت)

عوارض جانبی آلپرازولام

*عوارض شایع (%10<):>سیستم اعصاب مرکزی: خواب آلودگی، خستگی، سدیشن، آتاکسی، اختلال حافظه، تحریک پذیری، اختلال شناختی، دیس آرتری (گفتارفلجی)، سرگیجه، افسردگیپوستی: راش پوستیغدد درون ریز و متابولیسم: افزایش وزن، کاهش وزن، کاهش میل جنسیگوارشی: افزایش اشتها، کاهش اشتها، یبوست، خشکی دهانادراری تناسلی: سختی در دفع ادرارعوارض نسبتا شایع (%10-1):قلبی عروقی: افت فشار خون، درد قفسه سینه، تپش قلبسیستم اعصاب مرکزی: گیجی، تغییر سطح هوشیاری، مهارگسیختگی، اختلال توجه، اختلال تعادی، آکاتیزی (بی قراری حرکتی)، دیس اورینتیشن (اختلال در تشخیص موقعیت)، لتارژی، پرحرفی، جدایی از حقیقت، آژیتاسیون، زوال شخصیت، سردرد، بی خوابی، کسالت، عصبانیت، کابوس شبانه، بی قراری، سرگیجه، اضطراب، گرگرفتگی، پرخوابی، هیپوستزی (اختلال حس لامسه)، دیستونیپوستی: واکنش آلرژیک پوست، درماتیت، افزایش تعریق، خارشغدد درون ریز و متابولیسم: اختلال قاعدگی، افزایش میل جنسی، تغییر در میل جنسی، گرگرفتگیگوارشی: تهوع، ریزش غیرعادی (سیالوره)، بی اشتهایی، درد شکمی، اسهال، سوء هاضمه، استفراغادراری تناسلی: اختلالات جنسی، قاعدگی دردناک، بی اختیاری ادرارعصبی، عضلانی و اسکلتی: درد مفاصل، دیس کینزی، درد عضلانی، کمر درد، کرامپ عضلانی، پرش عضلات، لرزش، ضعف، درد دست و پاچشمی: تاری دیدتنفسی: تنگی نفس، هایپرونتیلاسیون (تنفس زیاد و سریع)، احتقان بینی، رینیت آلرژیکسایر عوارض (درصد نامشخص):سیستم اعصاب مرکزی: وابستگی به دارو، علائم ترک دارو

تداخلات دارویی آلپرازولام

* مشخصات کلی تداخلات:- سوبسترای CYP3A4- مهارکننده CYP3A4 (ضعیف)- تشدید اثرات تضعیف‌کننده CNS

تداخلات رده X (پرهیز):آزلاستین (نازال)، برومپریدول، کانیواپتان، فوسیدیک اسید (سیستمیک)، ایدلالیسیب، ایندیناویر، ایتراکونازول، کتوکونازول (سیستمیک)، الانزاپین، اورفنادرین، اوکسوممازین، پارالدهید، پیموزاید، سدیم اکسیبات، تالیدومید

کاهش اثرات داروها توسط آلپرازولام :تداخل قابل‌توجهی مشخص نشده است.

کاهش اثرات آلپرازولام توسط داروها:القاکننده‌های قوی و متوسط CYP3A4، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافتینیب، ایووسیدنیب، میتوتان، ساریلومب، سیلتوکسیمب، مشتقات تئوفیلین، توسیلیزومب، یوهیمبین

افزایش اثرات داروها توسط آلپرازولام:الکل (اتیل)، آزلاستین (نازال)، بلونانسرین، برکسانولون، بوپرنورفین، کلوزاپین، داروهای تضعیف‌کننده CNS، دوفتیلید، فلیبانسرین، فلونیترازپام، لمبورکسانت، لومیتاپید، متادون، متوتری‌مپرازین، متی‌روسین، نیمودیپین، آگونیست های اوپیوئیدی، اورفنادرین، اوکسی‌کدون، پارالدهید، پیموزاید، پیریبدیل، پرامی‌پکسول، روپینیرول، روتیگوتین، سدیم اکسیبات، سوورکسانت، تالیدومید، تریازولام، آبروگپنت، زولپیدم

افزایش اثرات آلپرازولام توسط داروها:آلیزاپرید، اپرپیتانت، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، ماری‌جوانا (شاهدانه)، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، کلوفازیمین، کانیواپتان، مهارکننده‌های قوی و متوسط CYP3A4، دایمتیندن (موضعی)، دوکسیلامین، درونابینول، دروپریدول، دوولیسیب، اردافتینیب، اریترومایسین (سیستمیک)، اسکتامین، فلووکسامین، فوس اپرپیتانت، فوس نتوپیتانت، فوسیدیک اسید (سیستمیک)، هیدروکسی زین، ایدلالیسیب، ایندیناویر، ایتراکونازول، گیاه کاوا، کتوکونازول (سیستمیک)، لاروترکتینیب، لمبورکسانت، لیسورید مالئات، لوفکسیدین، منیزیم سولفات، ملاتونین، متوتری‌مپرازین، متوکلوپرامید، میفپریستون، مینوسیکلین، نابیلون، نتوپیتانت، الانزاپین، اومبیتاسویر، پاریتاپرویر/ ریتوناویر/ داسابوویر، اوکسوممازین، پالبوسیکلیب، پرامپانل، روفینامید، سیمپرویر، استریپنتول، تدوگلوتاید، تتراهیدروکانابینول، تتراهیدروکانابینول وکانابیدیول، تری‌مپرازین

تداخل با غذا:در صورت مصرف غذای پرچرب دو ساعت پیش از مصرف دارو با فرمولاسیون آهسته رهش، حداکثر غلظت دارو 25% افزایش می‌یابد.در صورت مصرف دارو بلافاصله پس از غذا، مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت، 33% کاهش می‌یابد.چنانچه 1 ساعت پس از مصرف دارو، غذا میل شود این زمان 33% افزایش می‌یابد.راهکار: بدون ملاحظات غذایی مصرف شود.

هشدار ها آلپرازولام

*1- وضعیت تنفسی و قلبی بیمار پایش گردد.2- در مصرف طولانی مدت دارو، ارزیابی عملکرد کبدی ضروری می باشد.3- بیمار از لحاظ سابقه اعتیاد و بروز دپرسیون سیستم اعصاب مرکزی (سدیشن، سرگیجه، گیجی، آتاکسی) ارزیابی گردد.4- لازم است که نیاز بیمار به ادامه درمان به صورت دوره ای ارزیابی گردد.- لازم است که در بیماران بستری، تمهیداتی به منظور جلوگیری از سقوط و به زمین افتادن بیمار در نظر گرفته شود.- در صورت تصمیم به قطع دارو، کاهش تدریجی دوز مصرفی ضروری می باشد.- مصرف طولانی مدت دارو به بروز تحمل دارویی، وابستگی و سوء مصرف منجر می گردد.

توصیه های دارویی آلپرازولام

1 . اين دارو نبايد بيش‌تر از مقدار توصيه شده مصرف شود.

  1. در صورتي كه پس از چند هفته، اثربخشي دارو كاهش يافت،از افزايش مقدار مصرف بدون مشورت با پزشك بايد خودداري شود.
  2. به منظور كاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف، مصرف اين دارو بايد به تدريج قطع شود.

دارو های هم گروه آلپرازولام

آلپرازولام برای درمان اختلالات اضطرابی و اختلال هراس (حملات ناگهانی و غیرمنتظره ناشی از ترس شدید و نگرانی در مورد این حملات) استفاده می‌شود. آلپرازولام در دسته‌ای از دارو‌ها به نام بنزودیازپین‌ها قرار دارد. در ادامه با مشاوره آنلاین پزشکی همراه شوید تا با  و جزئیات بیشتر آن بیشتر آشنا شوید.

آلپرازولام یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان اختلال اضطرابی یا تسکین کوتاه‌ مدت علائم اضطراب تجویز می‌شود. این دارو برای کاهش و نگرانی غیر واقعی یا بیش از حد در مورد شرایط زندگی تجویز می‌شود. مشکلات اضطراب یا تنش مرتبط با استرس زندگی روزمره معمولا نیازی به درمان با این دارو ندارند. قرص آلپرازولام همچنین برای درمان اختلال هراس و همچنین به عنوان یک درمان برای اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده می‌شود. آلپرازولام به دسته‌ای از دارو‌ها به نام بنزودیازپین‌ها تعلق دارد. بنزودیازپین‌ها دارو‌هایی هستند که خاصیت ضد اضطرابی دارند. •   •    این دارو نباید توسط بیماران باردار استفاده شود. مصرف این دارو ممکن است بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد. •    بیمارانی که این دارو یا سایر بنزودیازپین‌ها را مصرف می‌کنند نباید الکل مصرف کنند. •    این دارو ممکن است ایجاد عادت کرده و این پتانسیل را دارد که باعث وابستگی شدید یا سوء مصرف در برخی از بیماران شود. •    عوارض قرص آلپرازولام بیشتر خواب آلودگی و سبکی سر است. •    بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند باید در مورد مشکلات ناشی از مصرف این دارو و  عوارض قرص آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهند. قرص آلپرازولام با نام‌های تجاری زیر هم موجود است: •    Xanax •    Niravam •    Xanax XR آلپرازولام همچنین گاهی اوقات برای درمان افسردگی، ترس از فضا‌های باز (آگورافوبیا) و سندرم پیش از قاعدگی هم استفاده می‌شود. در صورت نجویز این دارو توسط پزشکتان، با آن در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای بیماری خود صحبت کنید. این دارو ممکن است برای مصارف دیگر نیز توسط پزشک تجویز شود.

عوارض قرص آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام همراه با اثرات مثبت خود، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای نیز ایجاد کند. اگر چه همه عوارض قرص آلپرازولام ممکن است برای همه افراد رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشند.

عوارض قرص آلپرازولام که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند 

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر در حین مصرف، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص آلپرازولام که بیشتر رایج هستند

  •  فراموشکار بودن •    تغییر در الگوها و ریتم گفتار •    نداشتن تعادل •    مشکل در هماهنگی اعضا بدن •    خواب آلودگی •    احساس غمگینی یا پوچی •    تحریک پذیری •    کمبود اشتها •    سبکی سر •    از دست دادن علاقه یا لذت •    آرام و بی حس •    لرزش اندام •    راه رفتن ناپایدار •    لکنت زبان •    خستگی مفرط •    مشکل در تمرکز •    مشکل در انجام کارهای روتین •    مشکل در خواب •    مشکل در صحبت کردن •    بی ثباتی، لرزش یا سایر مشکلات در کنترل یا هماهنگی عضلات •    ضعف غیر معمول در اندام

عوارض قرص آلپرازولام که کمتر رایج هستند

  •  تاری دید •    بدن درد یا درد عضلات •    سوزش، خارش، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزن سوزن شدن اندام بدن •    تغییرات در رفتار •    لرز •    مدفوع به رنگ خاک رس •    سردرگمی در مورد هویت، مکان و زمان •    سرفه کردن •    ادرار تیره •    کاهش دفعات ادرار •    کاهش حجم ادرار •    اسهال •    تنفس دشوار یا سخت •    مشکل در دفع ادرار (قطع و وصل شدن) •    مشکل در تمرکز •    مشکل در حرکت •    سرگیجه، غش یا سبکی سر هنگام بلند شدن ناگهانی از حالت درازکش یا نشسته •    خشک شدن دهان •    گرفتگی گوش •    غش کردن •    احساس پوچی •    احساس گرما و گر گرفتن •    تب •    احساس کلی ناراحتی یا بیماری •    سردرد •    ناتوانی در حرکت چشم •    ناتوانی در نشستن •    افزایش پلک زدن یا اسپاسم پلک •     •    خارش یا بثورات پوستی •    درد مفاصل •    فقدان یا از دست دادن خودکنترلی •    از دست دادن کنترل مثانه •    از دست دادن هماهنگی اعضا بدن •    از دست دادن حافظه •    از دست دادن صدا •    تغییرات خلقی یا ذهنی •    درد عضلانی، گرفتگی، درد، سفتی یا ضعف •    حالت تهوع •    ادرار همراه با درد •    مشکلات حافظه •    بی قراری •    آبریزش یا گرفتگی بینی •    دیدن، شنیدن یا احساس چیزهایی که وجود ندارند •    تشنج •    احساس جدایی از خود یا بدن •    لرزیدن ناگهانی •    عطسه کردن •    گلو درد •    دل درد •    تعریق •    مفاصل متورم •    پرحرفی •    سفتی در قفسه سینه •    مشکل در تعادل کلی بدن •    انقباض، چرخش، یا حرکات تکراری کنترل نشده زبان، لب ها، صورت، بازوها یا پاها •    حرکات پیچشی کنترل نشده گردن، تنه، بازوها یا پاها •    بوی نامطبوع نفس •    کسلی غیرمعمول یا احساس کندی •    حالات غیر معمول چهره •    خواب عمیق غیرعادی •    مدت خواب غیرعادی طولانی •    استفراغ خون •    زردی چشم یا پوست

عوارض قرص آلپرازولام برای زنان چیست؟

آلپرازولام (با نام تجاری زاناکس) دارویی است که برای بیماری‌هایی مثل اضطراب، ، صرع و… تجویز می‌شود. آلپرازولام، اضطراب را از بین نمی‌برد ولی در از بین بردن علائم آن بسیار موفق عمل می‌کند. این دارو در بین زنان بیشتر از مردان مصرف می‌شود، چرا که اضطراب در زنان به احتمال بسیار بیشتری نسبت به مردان (تقریبا دو برابر) تشخیص داده می‌شود. یکی دیگر از مشکلات مصرف انواع دارو در زنان از جمله آلپرازولام این است که پزشکان برای بیماران زن به احتمال بیشتری نسبت به بیماران مرد دارو تجویز می‌کنند. زنان بسیاری هستند که به سرعت برای آن‌ها آلپرازولام تجویز شده ولی هیچ اقدام درمانی دیگری برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل در معرض اعتیاد جدی به مصرف این دارو هستند.

وابستگی به آلپرازولام یا زاناکس در زنان

شاید بتوان گفت از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف آلپرازولام، اعتیاد و وابستگی شدید به آن است. افراد حتی اگر با توجه به دستورات پزشک این دارو را مصرف کنند، باز هم احتمال دارد به آن وابستگی پیدا کنند. از نشانه‌های این وابستگی این است فرد پس از مدتی احساس خواهد کرد دارو دیگر اثربخشی سابق را ندارد و  باید مقدار بیشتری از دارو را برای گرفتن نتایج قبلی مصرف کند. به همین دلیل اگر حس می‌کنید که به صورت فیزیکی به آلپرازولام وابسته شده‌اید، باید با پزشک خود مشورت کنید. دیگر عوارض ناشی از مصرف این دارو شامل موارد زیر می‌شوند: •    خواب آلودگی •     •    حالت تهوع •    خشکی دهان یا ازدیاد ترشح بزاق •    تمایل به زیاد حرف‌ زدن •    کم‌شدن انگیزه •    زود رنجی •    کاهش نیاز جنسی مشکلات جدی‌تری که بر اثر مصرف آلپرازولام ممکن است در افراد دیده شوند نیز شامل موارد زیر می‌شوند: •    سختی در تمرکز •    مشکلات در حافظه •    سردرگمی •    بریده بریده صحبت کردن •    پارانویا •     •    خواب‌های عجیب •    توهم •    حمله صرع

مشاوره با پزشک

دکتر فرزانه شمشیرگران

مشاوره کرونا

عوارض قرص آلپرازولام که نادر هستند

  •  انجام دادن کارهایی که خارج از کنترل هستند •    حمله‌ور شدن •    درد قفسه سینه •    شنیدن زنگ یا وزوز یا سایر صداهای غیر قابل توضیح در گوش •    کاهش آگاهی یا قدرت پاسخگویی •    تنفس عمیق یا سریع همراه با سرگیجه •    گوش درد •    احساس کاذب خوب بودن •    ضربان قلب یا نبض سریع، نامنظم، تند یا تند •    احساس ناراحتی •    احساس سرمای غیرعادی •    کاهش عمومی فعالیت ذهنی و بدنی •    از دست دادن شنوایی •    گرفتگی صدا •    فقدان احساس یا عاطفه •    از دست دادن کنترل پاها •    از دست دادن قدرت یا انرژی •    دیدن مداوم کابوس •    بی حسی پاها، دست ها و اطراف دهان •    خواب آلودگی شدید •    لرزش در پاها، بازوها، دست ها یا پاها •    در خواب حرف زدن •    ورم کردن •    صحبت کردن، احساس کردن و عمل کردن همراه با هیجان •    فکر کردن به خودکشی •    بی‌توجهی نسبت به زندگی •    احساس ضعف غیر معمول با مصرف بی رویه ممکن است دچار برخی از عوارض قرص آلپرازولام شوید که در اینصورت لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض عبارتند از: •    پایین آمدن سطح هوشیاری •    گیجی •    عدم هماهنگی اندام بدن •    از دست دادن هوشیاری •    خواب آلودگی غیر معمول

عوارض قرص آلپرازولام که به مراقبت پزشکی نیاز ندارند

برخی از عوارض قرص آلپرازولام ممکن است رخ دهد که معمولا نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن شما با دارو سازگار می‌شود. همچنین، پزشک شما ممکن است بتواند راه‌های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما بگوید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر مدت طولانی ادامه دارد و شما را آزار می‌دهد، با متخصص خود مشورت کنید.

عوارضی که بیشتر رایج هستند

  •  بهم خورن و نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی •    کاهش اشتها •    کاهش علاقه به رابطه جنسی •    کاهش عملکرد جنسی یا تمایل به انزال غیر طبیعی •    مشکل در اجابت مزاج (مدفوع) •    ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ •    افزایش اشتها •    افزایش توانایی جنسی، میل و عملکرد •    افزایش علاقه به رابطه جنسی •    افزایش وزن •    از دست دادن توانایی جنسی، میل و عملکرد •    توقف خونریزی قاعدگی •    جاری شدن آب دهان •    کاهش وزن

عوارضی که کمتر رایج هستند

  •  تاول، پوسته پوسته شدن، تحریک، خارش یا قرمزی پوست •    احساس طعم بد غیر معمول یا ناخوشایند پس از خوردن •    خشک شدن و ترک خوردن پوست •    دوبینی •    احساس گرما •    خونریزی شدید در قاعدگی •    تغییرات در قاعدگی •    درد لگن •    قرمزی صورت، گردن، بازوها و گاهی اوقات قسمت بالای سینه •    بزرگ بینی •    نفخ و گرفتگی معده •    عرق کردن ناگهانی •    آبریزش بینی یا عطسه بدون دلیل

عوارضی که نادر هستند

  •  معده اسیدی یا ترش کردن معده •    آروغ زدن زیاد •    مردمک چشم گشاد •    تغییر در دید رنگ •    مشکل دیدن در شب •    احساس آرامش بیش از حد •    سوزش سردل •    کهیر یا جوش •    افزایش حساسیت چشم به نور خورشید •    سوء هاضمه •    قرمزی پوست •    سرگیجه •    ناراحتی معده همچنین برخی عوارض وجود دارد که هنوز به طور قطعی رابطه آنها با عوارض آلپرازولام اثبات نشده است. این موارد عبارتند از: •    ایجاد تاول یا شل شدن پوست •    چشم های قرمز •    ضایعات پوستی قرمز •    ایجاد زخم یا لکه های سفید در دهان یا روی لب‌ها •    تورم سینه ها یا درد سینه در زنان و مردان •    جریان غیر منتظره یا اضافی شیر از سینه ها

نکاتی که باید درباره قرص آلپرازولام بدانید

مصرف آلپرازولام ممکن است برای برخی افراد خطر ایجاد مشکلات تنفسی جدی به همراه داشته باشد که گاهی با مرگ همراه است. استفاده از این دارو با دیگر آرام بخش‌ها، ممکن است خطر کما را افزایش دهد. اگر دارو‌های خاصی را برای سرفه مصرف می‌کنید یا قصد مصرف آن‌ها را دارید (مانند کدئین یا هیدروکودون)، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف بیش از حد قرص آلپرازولام ممکن است باعث عادت به مصرف شود. دوز مصرفی خود را تنها به اندازه تجویز پزشک خود مصرف کنید، و از استفاده بیشتر آن خودداری کنید. اگر الکل مصرف می‌کنید یا به مواد مخدر اعتیاد دارید، حتما قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید. در طول درمان از مصرف الکل یا مواد مخدر خودداری کنید. نوشیدن الکل یا استفاده از دارو‌های مخدر در طول درمان با آلپرازولام، خطر ابتلا به عوارض جانبی آن افزایش می‌دهد. همچنین اگر افسردگی یا بیماری روانی دیگری دارید یا تا به حال داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید. آلپرازولام ممکن است باعث وابستگی شود (شرایطی که در آن علائم فیزیکی ناخوشایند در صورت قطع ناگهانی دارو یا مصرف آن در دوز‌های کوچکتر رخ می‌دهد)، به خصوص اگر آن را برای چند روز تا چند هفته مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید یا دوز‌های کمتری مصرف نکنید.  قطع ناگهانی آلپرازولام می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند و باعث علائم جانبی شود که ممکن است چند هفته تا بیش از ۱۲ ماه ادامه داشته باشد. پزشک دوز آلپرازولام شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

قرص آلپرازولام را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید!

حالا که متوجه شدید قرص آلپرازولام برای چیست، و همچنین با عوارض قرص آلپرازولام آشنا شدید، همیشه به یاد داشته باشید که این دارو را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد. شما می‌توانید با استفاده از کلینیک آنلاین مدیست، توسط پزشک مربوطه ویزیت شوید و در صورت نیاز برای شما تجویز شود. مشاوران آنلاین مدیست همیشه در دسترس هستند و می‌توانید از خدمات پزشکی آنلاین بهره ببرید. همچنین در صورت مشاهده عوارض قرص آلپرازولام، بلافاصله با پزشکان آنلاین سایت مدیست تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا