برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

عوارض عمل جراحی پف زیر چشم

با بالارفتن سن، شاهد ایجاد تغییراتی در ساختار و بافت ماهیچه‌های نگهدارنده پلک هستیم که این تغییرات موجب ضعیف‌شدن و در نهایت افتادگی پوست اطراف پلک می‌شوند. در این مرحله، چربی صورت جابه‌جا شده و زیر چشم می‌رود. با جمع‌شدن مایع آب‌مانند زیر چشم، این قسمت متورم می‌شود و به‌اصطلاح پف می‌کند. پف زیر چشم پدیده‌ای است که بنا به دلایل مختلف روی می‌دهد و بر شادابی و جذابیت چهره تأثیر به‌سزایی دارد.  برای جراحی پلک دراصفهان به کلینیک سینایار اصفهان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از کلینیک صدف کلیک کنید.

عمل پف زیر چشم، یکی از انواع متداول است که با هدف زیبایی و برای رفع مشکل پف زیر چشم انجام می‌شود. در جراحی پف زیر چشم، پلک پایینی لیفت می‌شود و بافت اضافی از ناحیه زیر چشم برداشته می‌شود. احتمالا اسم عمل بلفاروپلاستی یا عمل پلک بالا، یکی از انواع عمل‌ چشم را شنیده‌اید. عمل پف چشم هم از نظر سازوکار مشابه عمل بلفاروپلاستی است با این تفاوت که روی پلک پایین انجام می‌شود. به همین دلیل هم به آن جراحی پلک پایین یا پلک پایین هم گفته می‌شود.

عمل پف زیر چشم چیست؟

جراحی پف زیر چشم در زمره قرار می‌گیرد که با برداشتن چربی اضافه، بافت نگهدارنده‌ی پلک را پایین کشیده و محکم می‌کنند. پیش از اینکه به چگونگی انجام عمل افتادگی پلک پایین بپردازیم ابتدا باید ببینیم که پف زیر چشم چیست و به چه علت ایجاد می‌شود.

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و حدودا سه ساعت طول می‌کشد. نخستین مرحله، تزریق داروی بی‌حسی به‌منظور بی‌حس‌شدن موضعی خواهد بود. البته در مواردی ممکن است بی‌هوشی کامل هم انتخاب شود. در گام بعدی، جراح بسته به نوع عمل پف زیر چشم که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت، برش لازم را انجام می‌دهد. معمولا برای افتادگی پلک پایین، برش زیر خط مژه یا داخل پلک پایین است و برای جراحی، در شکاف طبیعی پلک بالا هم برش ایجاد می‌شود. پس از این مرحله، جراح چربی اضافه را از پلک پایین برمی‌دارد و در نهایت بخیه می‌زند.

پف زیر چشم چیست؟

انواع روش های عمل پف زیر چشم

  • جراحی پلک از روی پوست: در این روش برای برداشتن بافت چربی اضافه، برش یک تا دو میلی‌متری زیر مژه‌ها ایجاد می‌شود. این روش بیشتر مناسب افراد مسن یا کسانی است که مشکل افتادگی پوست و عضلات نگهدارنده پلک دارند.
  • جراحی پلک با برش‌زدن ملتحمه: این نوع عمل پف زیر چشم باید حتما توسط جراحی انجام شود که اطلاعات کافی نسبت به ساختار چشم دارد. در این روش جراح برای برداشتن چربی اضافه، برشی از طریق ملتحمه داخل پلک ایجاد می‌کند. این نوع عمل پف زیر چشم بیشتر مناسب جوانان یا افرادی است که پوست اضافی پلک پایین چندانی ندارند. از مزایای این روش می‌توان به عدم وجود برش خارجی و نشانه‌ی جراحی اشاره کرد. به‌علاوه اینکه ریسک آسیب شبکه نگهدارنده ساختار چشم بسیار کم است و شکل چشم بهتر حفظ می‌شود.

برداشتن پف زیر چشم بدون جراحی

از سایر روش‌های برداشتن پف زیر چشم بدون جراحی می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

  • عمل کانتوپکسی یا کانتوپلاستی خارجی روشی است که برای افتادگی و شل‌شدگی پلک پایین به‌کار می‌رود.
  • برای افزایش حجم چربی در چشم‌های فرو رفته یا قسمتی که گونه و پلک به هم می‌رسند، تجویز می‌شود. برای ایجاد برجستگی لازم از پروتز گونه یا کناره چشم آلوپلاستیک استفاده می‌کنند.
  • لایه‌برداری شیمیایی یا جوان‌سازی پوست با لیزر، دیگر روش غیرتهاجمی است که برای بهبود کیفیت پوست پلک پایین استفاده می‌شود. با کمک لیزر، چین و چروک‌ها یا تغییر رنگ پوست کمتر خواهد بود.
  • در مواردی‌که رگ‌های اطراف ناحیه چشم بیرون می‌زنند، بهترین گزینه اسکلروتراپی یا لیزر درمانی است که این ظاهر ناخوشایند را بهتر می‌کند.
  • چین و چروک‌هایی که به‌واسطه افزایش سن یا رژیم‌های غذایی در ناحیه زیر چشم و پلک پایین ایجاد می‌شوند را می‌توان با تزریق کمتر کرد.
  • استفاده از کرم دور چشم: کرم‌های دور چشم بیشتر نقش پیشگیری در ایجاد پف زیر چشم دارند تا نقش درمانی. مصرف مداوم کرم‌های دور چشم با انقباض عروق، پف زیر چشم را کم می‌کند.
  • مزوتراپی زیر چشم: روشی است که کاربردهای زیادی دارد و برای جوانسازی پوست و همچنین تقویت مو استفاده می‌شود. مزوتراپی همچنین روش مناسبی برای رفع تیرگی و چروک‌های ریز و چربی اضافه زیر چشم محسوب می‌شود. این روش را معمولا باید سه تا چهار جلسه و با فاصله دو هفته انجام داد تا نتیجه مطلوب گرفته شود.
  • میکرونیدلینگ: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چین و چروک‌های زیر چشم، است. افرادی که مشکلات پف زیر چشم یا تیرگی زیر چشم دارند، اما از عوارض عمل‌های جراحی، تزریق بوتاکس و فیلر می‌ترسند، میکرونیدلینگ بهترین انتخاب برایشان محسوب می‌شود.
  • آر اف فراکشنال زیر چشم: پف زیر چشم با این روش به‌طور کامل از بین نمی‌رود، اما به‌عنوان روش تکمیلی پس از عمل افتادگی پلک پایین برای سفت‌کردن پوست زیر چشم استفاده می‌شود. البته زیر چشم نمی‌تواند جایگزین عمل بلفاروپلاستی شود، بلکه صرفا ظاهر پوست زیر چشم را کمی بهتر می‌کند.
  • تزریق ژل زیر چشم: که یکی از فیلرهای بدن محسوب می‌شود، یکی از روش‌های غیرتهاجمی است که برای رفع مشکلات پوستی زیر چشم و پف زیر چشم به‌کار می‌رود.
  • کربوکسی تراپی: در روش کربین دی اکسید پزشکی به ناحیه‌ی زیر چشم تزریق می‌‌شود. در کربوکسی با افزایش جریان خون در پلک، حلقه تیره دور چشم و پف زیر چشم بهبود پیدا می‌کند.
  • اندولیفت: در روش فیبر نوری بسیار نازکی پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن‌سازی بیشتر شود این کلاژن بیشتر به بهبود بافت زیر چشم کمک زیادی می‌کند.

مزایای جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

انجام عمل بلفاروپلاستی برای رفع افتادگی پلک پایین، مزایای زیبایی مختلفی برای فرد به‌دنبال دارد:

  • باعث شادابی و جوان‌تر شدن پوست می‌شود.
  • باعث می‌شود چهره فرد بدون آرایش هم شاداب به‌نظر برسد.
  • مشکلات بینایی ناشی از افتادگی پلک پایین را دوباره برمی‌گرداند.
  • با بالابردن اعتماد‌به‌نفس فرد، کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد.

آمادگی و مراقبت قبل عمل

جراح پیش از انجام عمل، دستورالعمل‌هایی را با توجه به سابقه و پرونده بیمار تجویز می‌کند تا برای عمل آماده شود. این اقدامات و مراقبت‌های قبل عمل عبارت‌اند از:

  • انجام آزمایش‌هایی که برای عمل پف زیر چشم لازم هستند.
  • بهتر است در فاصله ۶ هفته تا عمل، بیمار مصرف سیگار را قطع کند. چراکه استعمال دخانیات بر فرآیند بهبود تأثیر می‌گذارد.
  • بهتر است مصرف مکمل‌های گیاهی، داروهای ضدالتهابی و آسپرین‌ها را قبل از عمل قطع کنید.
  • رژیم غذایی مناسب را طبق دستور چشم پزشک رعایت کنید.

دلیل کوچک شدن چشم بعد از جراجی پلک

عمل جراحی بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی و درمانی است که ممکن است عوارض آن برای برخی از افراد در کوتاه مدت یا بلند مدت اتفاق بیفتد.

کوچک شدن چشم هم یکی از عوارض بلفاروپلاستی است. می توان اسکارهای داخل چشم، احساس درد، تورم زیاد و عدم توجه پزشک در برداشت چربی پلک و غیره را علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی دانست. این مشکل به عنوان عوارض این جراجی زیبایی به حساب می‌آید که خطری برای بیمار نخواهد داشت. با در نظر گرفتن عوارض بعد از عمل و دوران نقاهت حداقل 1 ماه است و بعد از گذشت زمان افتادگی پلک کمتر و به طور کل رفع می شود.

 نحوه عمل جراحی بلفاروپلاستی

در عمل بلفاروپلاستی نیاز به بیهوش کردن بیمار نیست و می‌توان با بی حسی موضعی عمل پلک چشم را انجام داد. در این جراحی، جراح با استفاده از برش های خمیده در ناحیه پلک، بافت های اضافی، چروک و چین های پلک را بریده و از بین می برد. سپس بافت های پوستی اطراف چشم جمع می شود و برش ها با دوخت بسته می شوند. بعد از جراحی، بیمار برای چندین ساعت تحت نظر پزشکان و پرستاران است که در صورت لزوم داروهای ضد درد و مسکن به آنها تجویز می شود.

عوارض بلفاروپلاستی چیست؟

عوارض جراحی زیبایی پلک مانند هر عمل جراحی ماندگار و همیشگی نیست اما ممکن است تا چند روز بعد عمل مشکلاتی را بوجود آورد. برخی از این عوارض عبارتند از عفونت و خونریزی و از جمله این عوارض است. هرچند عوارض های بسیاری وجود دارد اما بسیاری به مهارت های پزشک معالج بستگی دارد. در ادامه به تفکیک نوع عمل که به صورت عمل بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین است، تمام عوارض و جراحی را شرح دادیم اما به به طور کلی عوارض این عمل شامل موارد زیر می شود:

  • باقی ماندن جای زخم روی پلک (سعی کنید، کلینیک زیبایی با تجهیزات و پزشک های ماهر را انتخاب کنید تا از این عارضه جلوگیری کنید.)
  • خشکی و خارش پوست پلک بالا (این عارضه پس از چند روز یا نهایتا چند هفته از بین می رود)
  • ضعف در بینایی : این مورد را جدی بگیرید و با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا