برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

علت پا درد در شب و روش های پیشگیری از آن

علت درد پا و عضله در شب چیست؟

 

پاها یکی از پربازده‌ترین اعضای بدن هستند که هر روز افراد را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. بنابراین، آنها بخش مهمی از بدن هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند، اما با وجود این، معمولاً تا زمانی که درد در این اندام احساس نشود، متوجه آن نمی‌شویم و همه ما وقتی درد پا شدید می‌شود، من فقط ما به دنبال راه حلی هستیم.

 

گرفتگی و درد ساق پا یکی از شایع ترین علل درد پا در شب است که به آن گرفتگی غیرقابل کنترل ساق پا نیز می گویند.

 

گرفتگی عضلات پا در شب می تواند در هر جایی از عضلات ساق پا رخ دهد، اما اغلب در عضلات ساق پا رخ می دهد. عضلات سفت ساق پا باعث ناراحتی یا درد شدید در ناحیه می شود که از خواب راحت بیمار جلوگیری می کند.

 

از جمله علل و علل شایع درد و گرفتگی عضلات پا:

 

کار کشیدن بیش از حد از ماهیچه های پا

 

ورزش های سنگین و شدید، ورزش های پرفشار، ایستادن طولانی مدت در محل کار و … از عواملی هستند که در برخی افراد باعث ایجاد درد و درد شدید در عضلات پا می شوند. خستگی و خستگی ممکن است در طول روز اتفاق بیفتد، اما علائم در شب بارزتر است.

 

عدم فعالیت و بی تحرکی در روز

 

عدم تحرک و نشستن طولانی مدت باعث ضعیف شدن عضلات و افزایش خطر گرفتگی عضلات می شود. همچنین در افرادی که زیاد می نشینند و ورزش نمی کنند، عضلات بیشتر مستعد کشش و آسیب هستند.

 

بارداری

 

درد عضلانی و درد عضلانی به خصوص در شب یکی از دردناک ترین دردهای زنان باردار است که پس از کمبود نمک در بدن ایجاد می شود. زنان باردار برای جلوگیری از چنین دردهایی به خصوص در ماه های آخر بارداری باید با احتیاط از کلسیم و منیزیم استفاده کنند.

 

عوارض جانبی سایر داروها

 

داروهای خاصی مانند ناپروکسن، تری پارتید، رالوکسیفن، ساکارز آهن وریدی و پره گابالین از جمله داروهایی هستند که عوارض جانبی عمده آنها اسپاسم و درد عضلانی است.

 

بالا رفتن سن

 

با افزایش سن احتمال ناتوانی و درد به خصوص درد شدید در عضلات پا در طول شب وجود دارد. به طور کلی، افراد مسن در انجام فعالیت های بدنی برای مدت کوتاهی مشکل دارند.

 

کم آبی بدن

 

آب کافی برای عملکرد ماهیچه ها بسیار مضر است زیرا 75 درصد از بافت ماهیچه ای بدن ما از آب تشکیل شده است که به ماهیچه ها اجازه انقباض و کشش را می دهد. بنابراین، ننوشیدن آب کافی در طول روز یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات شبانه است.

 

همچنین وجود آب برای بهبود گردش مواد مغذی در بدن ضروری است زمانی که بدن به آب کمتری نیاز دارد، ماهیچه ها از مواد مغذی محروم می شوند و این مشکل می تواند منجر به درد پا در شب شود.

 

موقعیت اشتباه بدن

 

خوابیدن در وضعیت نامناسب حرکت پا و جریان خون را محدود می کند. برای جلوگیری از چنین دردی در شب، حتما وضعیت نشستن و خواب خود را اصلاح کنید.

 

علت پا درد در شب چیست؟

 

مهم ترین و بزرگ ترین مفصل ساق، مفصل زانو است که وزن بدن را تحمل می کند و بیش از هر مفصل دیگری در بدن احتمال آسیب دیدگی دارد. درد مفاصل به خصوص در شب درد ناخوشایندی است که می تواند به یک کابوس واقعی تبدیل شود و باعث از بین رفتن خواب و آرامش شود.

 

مهم ترین علل درد پا در شب عبارتند از:

 

سیاه شدن سر استخوان زانو یا استئونکروز

 

یکی از شایع ترین علل درد پا در شب، استئونکروز است که پس از مرگ استخوان ها اتفاق می افتد. در طی این بیماری، استخوان ها جریان خون را از دست می دهند و شروع به مردن می کنند و باعث ایجاد درد شدید در طول شب می شود که باعث ناراحتی و اختلال در خواب بیمار می شود.

 

آرتروز

 

عموماً افراد مبتلا به این بیماری این نوع درد را در شب به خصوص در شب تجربه می کنند. شدت این نوع درد در شب بیشتر است، به خصوص زمانی که افراد در طول روز مفاصل بدن را بیش از حد کار می کنند.

 

آسیب به رباط های مفصل زانو

 

درد ناشی از تحلیل رفتن زانو در روز نیز وجود دارد، اما در شب تشدید می شود و فعالیت های آزاد فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نقرس

 

نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد درد شدید در مفاصل زانو و مفاصل مچ پا در شب می شود و خواب راحت را از بیمار سلب می کند.

 

علت درد پا از زانو به پایین در شب چیست؟

 

پا درد زیر زانو یکی از آن دردهایی است که در سنین مختلف و به دلایل مختلف بروز می کند. این درد می تواند خفیف باشد و با درمان های ساده قابل درمان است، اما گاهی اوقات می تواند شدید باشد و نیاز به درمان جدی داشته باشد. اما در هر صورت نباید آن را نادیده گرفت و دلیل آن را فهمید. بنابراین، توصیه می‌کنم این بخش را مطالعه کنید تا در مورد عوامل ایجاد این دردها بیشتر بدانید.

 

شایع ترین علل درد پا در زیر زانو عبارتند از:

 

کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها یا ایسکمی

 

  • سیاتیک

 

  • از نوروپاتی رنج می برند.

 

  • کاهش جریان خون شریانی به دلیل تنگ شدن وریدهای پا

 

  • لخته شدن خون در عروق پا.

 

  • تنگی کانال نخاعی (همچنین درد زیر زانو، این وضعیت با درد، بی حسی و ضعف نیز همراه است)

 

  • التهاب و عفونت های پوستی در ناحیه پا

 

  • ضربه شدید به ناحیه زیر زانو

 

  • وجود واریس

 

  • حرکت بیش از حد و نامنظم

 

بورسیت دهان

 

  • غیر سمی و طولانی مدت

 

  • شکستگی یا پارگی در بافت ها و استخوان های پایین زانو

 

علت درد ران پا در شب چیست؟

 

درد ساق پا یکی از شایع ترین دردهای اسکلتی عضلانی است که در قسمت های مختلف ناحیه ران احساس می شود، اما معمولا بیشتر در جلو و پشت ران احساس می شود. علل مختلفی برای درد لگن در شب وجود دارد. این درد می تواند ناشی از مشکلات استخوان ها یا ماهیچه های لگن به دلیل اختلال در عملکرد عروق یا اعصاب لگن باشد.

 

شایع ترین علل درد پا در شب عبارتند از:

 

  • درد ران به دلیل آسیب به عضلات ران

 

  • درد لگن به دلیل مشکلات مفصل ران (مشکلات قبل از آرتریت، ساییدگی مفصل ران، شکستگی، فرورفتگی سر استخوان ران)

 

  • پا درد در شب به دلیل مشکلات خونی در مفصل ران

 

  • درد ران به دلیل اختلالات عصبی در ران (اختلالات اعصاب مفصل ران)

 

 

سایر علل درد پا که باعث درد شدید در شب می شود عبارتند از:

 

  • باسن گلار

 

  • تومورهای استخوان ران

 

  • مشکلات داخلی (عفونت های مطب، کیست تخمدان و غیره)

 

  • درد در ران پس از شکستگی فشاری استخوان ران

 

علت درد کف پا در شب چیست؟

 

پا درد در شب یکی از تجربیات دردناکی است که اکثر افراد حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه می کنند. این نوع درد را می توان در روز تجربه کرد، اما چون در شب هنگام راه رفتن ممکن است گسترش یابد، آنقدر فرد را آزار می دهد که نمی خواهد پا بگذارد.

 

علت درد پا در شب بسته به اینکه کدام قسمت از پا درد می کند متفاوت است. بنابراین، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که درد شما در کجا قرار دارد. اما به طور کلی علت درد پا به این دلایل است.

 

مشکل فاشیای کف پا

 

فاسیای پلانتار یک نوار فیبری ضخیم است که در امتداد پایین پا قرار دارد. این کمربند وظیفه حمایت از قوس پا و انتقال نیرو به داخل پا در حین حرکت بدن را بر عهده دارد.

 

فاشیای کف پا بیماری است که پس از التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود. این بیماری یکی از علل درد پا در پاشنه پا است که معمولا صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب بروز می کند.

 

پوشیدن کفش های نامناسب

 

در برخی موارد، علت پا درد در شب ممکن است به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب برای مدت طولانی باشد. ممکن است هنگام استفاده از این کفش ها دردی احساس نکنید، اما کفش هایی با پاشنه های نامناسب می توانند فشار زیادی به پا و اجزای آن وارد کنند.

 

پاهای له شده

 

این حالت زمانی رخ می دهد که قوس پا و کف پا به طور کامل روی زمین بیفتند. بسیاری از افرادی که صافی کف پا دارند، هنگام ایستادن یا راه رفتن، احساس می کنند که خیلی زود جوش می زنند و این عامل باعث ایجاد درد در کف پای آنها در شب هنگام خواب می شود.

 

دکمه بازگشت به بالا