اجتماعیبرترین های کسب و کار

علائم خرابی دسته سیم کویل سمند ef7

یکی از مهم‌ترین است. کویل‌ها انر‌ژی موردنیاز شمع را به آن می‌رسانند. بنابراین همان‌طور که به اهمیت می‌دهید و آنها را در موقع مناسب تعویض می‌کنید، باید هر از گاهی کویل را هم بررسی کنید که به‌درستی کار کند. کویل معیوب می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات عملکردی برای موتور، به سایر بخش‌های آن آسیب برساند. در این مطلب شما را با علائم خرابی کویل آشنا می‌کنیم و نحوه انجام تست کویل را مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد. جهت تهیه بست پلاستیکی و اطلاعات بیشتر روی لینک ضربه بزنید.

کویل چیست؟

می‌دانیم که شمع‌ها جرقه را برای احتراق فراهم می‌کنند، اما برای این کار نیاز به انرژی الکتریکی دارند. کویل یک سیم‌پیچ القایی در سیستم احتراق خودرو است که برق موردنیاز شمع را تأمین می‌کند. کویل ولتاژ لازم را از باتری ۱۲ ولتی می‌گیرد، تقویت می‌کند و به شمع می‌فرستد. شمع با کمک این انرژی احتراق سوخت را انجام می‌دهد تا موتور خودروی شما روشن شود.

علائم خرابی کویل

همان‌طور که گفتیم، کویل معیوب می‌تواند مشکلات ساختاری و عملکردی جدی برای خودروی شما ایجاد کند؛ بنابراین هرگاه علائمی را که در ادامه معرفی می‌کنیم در خودروتان مشاهده کردید، بررسی کویل را هم در دستور کار قرار دهید. دلیلش این است که برخی علائم در خودرو به چند مشکل احتمالی اشاره می‌کنند و باید چند قسمت را بررسی کنید تا دلیل اصلی بروز مشکل را پیدا کنید.

۱. ماشین روشن نمی‌شود

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که خودروتان را استارت بزنید و ببینید روشن نمی‌شود؛ مخصوصا روزی که عجله دارید. روشن‌نشدن خودرو به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد؛ اما اصلی‌ترین دلیل آن معیوب‌بودن کویل‌ها هستند. اگر متوجه شدید خودرو برای استارت‌زدن زور می‌زند، این یک علامت هشدار احتمالی از خرابی کویل است.

۲. چراغ چک موتور روشن می‌شود

هم ممکن است علل زیادی داشته باشد. وقتی مشکلات عملکردی در هر یک از بخش‌های خودرو ایجاد می‌شود، چراغ چک موتور شما را از آن مطلع می‌کند. ازآنجاکه طیف گسترده‌ای از مشکلات این چراغ را روشن می‌کنند، خودرو را به مکانیک نشان بدهید تا کدهای خطا را بخواند. اگر مشکل از کویل باشد آن را تعویض می‌کند.

۳. موتور به‌شکل ناگهانی خاموش می‌شود

مشکلات عملکردی موتور از رایج‌ترین علائم مرتبط با خرابی کویل هستند. یک جرقه نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند که ازجمله آنها می‌توان به خاموش‌شدن ناگهانی موتور و توقف آن اشاره کرد.

۴. خودرو سوخت بیشتری مصرف می‌کند

اگر متوجه شدید خودروتان بیش از حد معمول بنزین مصرف می‌کند، ممکن است علت آن خرابی کویل باشد. هنگامی‌که شمع‌ها انرژی کمتری از دریافت می‌کنند، خودرو این کمبود انرژی را با مصرف سوخت بیشتر جبران می‌کند و به همین دلیل است که بنزین ماشینتان زودبه‌زود تمام می‌شود. اگر متوجه این موضوع شدید، کویل را هم بررسی کنید.

۵. روغن نشت می‌کند

کویل‌ها معمولا در محفظه‌ای پر از روغن قرار دارند. اگر کویل بیش از حد گرم شود، ممکن است باعث ترک‌خوردن محفظه روغن شود و به این ترتیب روغن نشت کند. این به‌نوبه خود باعث شناورشدن کاربراتور و تأثیر نامطلوب آن بر عملکرد خودرو خواهد شد. بنابراین اگر متوجه نشتی روغن شدید و موارد احتمالی را بررسی کردید و مشکلی نبود، عملکرد کویل را بررسی کنید.

۶. عملکرد مبدل کاتالیزگر ضعیف شده است

انتشار دود سیاه از اگزوز و استشمام بوی بنزین فقط چیزی ناخوشایند نیست، بلکه یکی از علائم اولیه خرابی کویل هم هست. وقتی سوخت استفاده‌نشده از خارج می‌شود، بک جرقه اتفاق می‌افتد که با صدای بلندی شبیه انفجار در اگزوز همراه است. اگر این مشکل را برطرف نکنید، ممکن است به سیستم اگزوز ازجمله مبدل کاتالیزور آسیب جدی وارد کند.

علت خرابی کویل

خرابی کویل ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. برخی از شایع‌ترین علل خرابی کویل عبارت‌اند از:

۱. شمع‌های آسیب‌دیده یا فرسوده

یکی از دلایل خرابی کویل، تعویض‌نکردن به‌موقعِ شمع‌های خودرو است. اگر شمع‌ها فرسوده یا معیوب باشند، کویل مجبور می‌شود بیشتر و سخت‌تر کار کند که باعث خرابی زودرس آن خواهد شد. دلیلش این است که شمع فرسوده شکاف بازتری پیدا می‌کند و بنابراین کویل باید ولتاژ بالاتری برای پرکردن شکاف تأمین کند. این فشار اضافی روی کویل ممکن است باعث اضافه‌بار ولتاژ می‌شود که به گرم‌شدن بیش از حد سیم‌پیچ و درنهایت خرابی آن می‌شود.

۲. نوسانات

نوسان جریان الکتریکی به سیم‌پیچ‌ها و عایق آن آسب می‌رساند و ممکن است باعث ایجاد اتصال کوتاه یا شکستگی سیم‌پیچ‌های ثانویه شود.

۳. گرم‌شدن بیش از حد

اگر کویل داغ کند، نمی‌تواند جریان الکتریکی را به‌درستی هدایت کند و بنابراین عملکرد خوبی نخواهد داشت.

۴. ساییدگی و پارگی

ساییده‌شدن سیم‌پیچ یا پارگی سیم‌های آن هم یکی از دلایل خرابی کویل است. این باعث تخریب عایق بین سیم‌پیچ اولیه و ثانویه با کویل اصلی می‌شود. ضعیف‌شدن این عایق می‌تواند باعث داغ‌شدن کویل شود.

پیشگیری از خرابی کویل

هرچند هزینه تعویض کویل خیلی زیاد نیست، اگر بخواهید دست روی دست بگذارید، باعث خرابی قطعات دیگر می‌شود و هزینه‌های سنگین‌تری به بار خواهد آورد. بنابراین اگر از قبل پیشگیری کنید، در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد.

  1. شمع‌ها را بررسی کنید. اگر به‌موقع شمع‌های فرسوده یا معیوب را تعویض کنید، احتمال خرابی کویل خیلی کمتر می‌شود.
  2. هرگاه نشانه‌هایی را دیدید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، از متخصص بخواهید سلامت کویل را بررسی کند.
  3. برای تعویض شمع، کویل یا سایر قطعات ماشین را به مکانیکی بسپارید که می‌دانید مطمئن است و از قطعات با کیفیت استفاده می‌کند. شمع یا کویل بی‌کیفیت، خیلی زودتر خراب می‌شوند و به سایر قطعات خودرو آسیب می‌رسانند.
  4. را پشت‌گوش نیندازید.

 

کویل‌ها یا سیم‌پیچ‌ها بخشی مهم از سیستم الکتریکی خودروی شما هستند. اگر علائمی از خرابی کویل را در خودروتان مشاهده می‌کنید بهتر است سریع‌تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. دلیلش این است که تعویض خود کویل هزینه زیادی ندارد؛ اما اگر به‌شکل معیوب آن را رها کنید، خرج‌های سنگین‌تری روی دستتان می‌گذارد. تست کویل یکی از روش‌های تشخیص خرابی کویل است. اگر تا حدی از کارهای فنی سردرمی‌آورید می‌توانید با این تست خرابی کویل را آزمایش کنید. اگر نه، آن را به مکانیک بسپارید.

آیا تاکنون متوجه خرابی کویل در خودروتان شده‌اید؟ از روی چه علائمی به این موکوئل از قطعات مهم سیستم سوخت رسانی موتور خودرو است که وظیفه بالا بردن ولتاژ برای جرقه زنی را بر عهده دارد. کوئل در خودرو هایی مانند سمند به تکرار دچار خرابی می‌شود که با دانستن علل و علائم می‌توانید اقدام به تعمیر هر چه زود تر آن کنید.

آیا خودرو شما هم دچار خرابی کوئل شده است؟ علائم خرابی کوئل سمند چیست؟ چه عواملی بر خرابی این قطعه تاثیر می‌گذارد؟ اگر شما هم صاحب یک خودرو سمند باشید و متوجه خرابی در بخش کوئل آن شده باشید ممکن است این سوالات را از خود بپرسید!

در این مقاله قصد داریم تا علائم و عوامل موثر بر خرابی کوئل سمند را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر شما هم با معضل خرابی خودرو خود دست و پنجه نرم می‌کنید، بتوانید مشکل آن را به سرعت حل کنید. با ما همراه باشید.

کوئل چیست و چکار می‌کند؟

موتور تمامی خودرو ها برای به حرکت درآمدن باید احتراق درست و به موقعی را در مخلوط سوخت و هوا به وجود بیاورد. انجام این احتراق مستلزم ایجاد جرقه زنی است که توسط شمع اتومبیل صورت می‌گیرد. اما در نظر داشته باشید که این جرقه زنی باید با جریان برق با ولتاژ بالا صورت گیرد چرا که ولتاژ موتور اتومبیل تنها ۱۲ ولت می‌باشد.

حال در اینجاست که به قطعه ای به نام کوئل () نیاز داریم که سبب افزایش این ولتاژ شود. این قطعه را با نام ترانسفورماتور های الکتریکی نیز می‌شناسند. ها دارای سیم پیچی های متعددی هستند که برای احتراق در موتور الزامی است. این سیم پیچی ها به نوعی القایی بوده و از جنس مس هستند تا سیستم جرقه زنی به درستی صورت گیرد.

تعداد دو سیم پیچی در کوئل وجود دارد که با نام های اولیه و ثانویه شناخته می‌شوند جریان ورودی الکتریسته توسط سیم اولیه و گذر از آن توسط سیم پیچی ثانویه انجام می‌شود که منجر به تقویت چند هزار برابر ولتاژ می‌کند. علاوه بر این سیم پیچی ها، کوئل ها از یک هسته مرکزی و بدنه کوئل تشکیل شده است تا حرارت ایجاد شده در سیم پیچی ها موجب آسیب به آنها نشود.

تمامی خودرو ها دارای یک کوئل مشتعل مخصوص به خود هستند که به صورت فیزیکی از طریق سیم کشی ها به متصل شده است.

خرید کوئل سمند

اگر سمند شما هم دچار خرابی کوئل شده، نیاز است تا نسبت به تعویض آن اقدام کنید. حال اگر وقت کافی برای جستجو در بازار ندارید، پیشنهاد ما به شما برای فروشگاه یدک یار است. این فروشگاه با دارا بودن تنوع بالا قطعات سمند که برند ها، قیمت، و کیفیت های مختلف را شامل می‌شود می‌تواند مشکل شما را به خوبی حل کند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا