اقتصادی

عدم تحقق سهم ایران از تجارت جهانی سنگ تحت تاثیر قوانین دست و پاگیر

شبکه/مرکزی شعبه مرکزی می گوید: “اگر سهم کشور از سنگ جهانی 8 درصد است ، ایران باید حداقل 10-15 درصد از تجارت سنگ جهان را به خود اختصاص دهد.” “این به دلیل قوانین پیچیده و موازی به دست نیامده است.”

سید علی آقازاده روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی سنگ نمور محلات گفت. بودجه 1400 دولت را ملزم به فروش 100 میلیارد تن نفت در روز برای پوشش کسری بودجه می کند. این در حال حاضر امکان پذیر نیست. با وجود تحریم های وحشیانه دشمن ، هنوز راه زیادی برای رسیدن به بودجه مصوب ایران باقی است.

وی افزود: “وابستگی بودجه دولت به فروش نفت به دلیل این نوسانات در فروش نفت یک بحث غلط است.” در شرایط کنونی ، ما باید با به حداکثر رساندن کارایی بالای معدن خدادادی ، جایگزینی برای حفاری نفت پیدا کنیم.

فرماندار مرکزی گفت: سال گذشته صادرات سنگ کشور در حدود 140 میلیون دلار بود در حالی که در سال 1998 این رقم 270 میلیون دلار بود.

آقازاده در ادامه می گوید: “اگر سهم کشور از سنگ جهان 8 درصد است ، پس حداقل 10-15 درصد تجارت سنگ جهان باید متعلق به ایران باشد که به دلیل قوانین پیچیده و موازی این امر محقق نشده است.”

وی گفت: “بین صنعت معدن و تجارت و منابع طبیعی برای توسعه معادن در ایالت مارکاگی به دلیل قوانین پیچیده ای که مقصر اصلی این قوانین دست و پاگیر هستند ، درگیری وجود دارد.” شاید استان مارکاج یکی از معدود استان ها باشد. اغلب از آن به عنوان “دولت محلی مطابق ماده 24” استفاده می شود ، اما فضای خالی وجود دارد. در این راستا ، انتظار می رود که این قانون در ابتدای دولت سیزدهم اصلاح شود زیرا اقتصاد ملی تحت تأثیر برخی قوانین متناقض قرار می گیرد.

استاندار مرکزی استان افزود: “بیش از 3000 واحد صنعتی در استان مارکاگی وجود دارد و با چنین صنایع بزرگی قابلیت های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد و باید از این فرصت ارزشمند برای ورود به بازار جهانی استفاده کرد.”

وی افزود: “مذاکره با سفرای خارجی جمهوری چک ، اندونزی ، بنگلادش ، آفریقای جنوبی و تاجیکستان شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی سنگ نیمبار ، فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت های تجاری بین دو کشور خواهد بود.”

استاندار مرکزی در خصوص حضور واحدهای تولیدی هپکو در این نمایشگاه پس از سالها دردسر گفت: شرکت هپکو تامین کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی کشور است که از فعالان بخش معدن می خواهد در صورت نیاز از این ظرفیت استفاده کنند. این شرکت پس از سالها مشکل در این نمایشگاه حضور یافته و غرفه ای فعال در نمایشگاه دارد. این شرکت بیش از 110 قرارداد با سایر شرکت ها به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا