طراحی پرتره چیست؟

 

نقاشی پُرترِه به فرانسوی Portrait شاخه‌ای از نقاشی است که در آن چهره انسان نقاشی می‌شود.تقریبا هر نقاشی برای یک بار هم که شده در طول زندگی حرفه ای خود یک نقاشی پرتره را کشیده است. این نقاشی می تواند درخواستی از طرف یک دوست، یک تعهد حرفه ای یا قفط تلاشی برای تسلط به این سبک از نقاشی باشد. انواع مختلفی از نقاشی به سبک پرتره وجود دارد که هر یک از آنها مشخصات و ویژگی های متفاوت و مخصوص به خود را دارد.
مدل های مختلفی از پرتره وجود دارد که ممکن است شما به عنوان یک بیننده با آن رو به رو شوید. این سبک از هنر نقاشی جزو پرکاربردترین و پرطرفدارترین سبک هاست و حتی اگر به عنوان یک نقاش در این زمینه فعالیت نداشته باشید، حداقل باید با اصول اولیه این شکل از هنر نقاشی آشنا باشید.

نقاشی پرتره ها انواع متفاوتی دارند و همگی به یک شکل طراحی نمی شوند. در پرتره ها چیدمان ، تعداد چهره ها و همچنین زاویه چهره متفاوت است و باید توجه کرد که این تفاوت ها فقط و به تنهایی یه ترکیب بندی ساده نیستند بلکه تمام زوایا ، چیدمان و اندازه مفهومی دارند. با توجه به گروه و افرادی که نقاشی میشوند هنرمند برای چیدمان، اندازه بوم ، رنگ های مورد استفاده و غیره بهترین تصمیم را میگیرد.

انواع نقاشی پرتره

۱تمام قد (Full Length)

همانطور که از نام این نوع پرتره مشخص است  در این نوع پرتره از سر تا انگشت پا کشیده میشود.زمانی که نقاش بخواهد علاوه بر سوژه مناظر پشت را نیز بکشد از این نوع پرتره استفاده میکند. بنابراین پرتره های تمام قد از رنگ بندی بالایی بهره میبرند و تنوع بیشتری نسبت به پرتره های قدیمی دارند.این نوع پرتره در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی بین اشراف اروپایی بسیار محبوب بود و حالت های ایستادنو نقاشی نشان دهنده طبقه اجتماعی محسوب می شد.

پرتره تمام قد برای به جلوه کشیدن زیبایی زن کاربرد داشت ولی در مردان برای نمایش شخصیت و خصلت آنان کشیده می شد.از پرتره هایی که از مردان کشیده شده میتوان به نقاشی کشیده شده توسط Ilya Repin از  لئو تولستوی نام برد. بنابراین از این نوع نقاشی زمانی استفاده می‌شود که هدف مشخص کردن اهمیت طبقه اجتماعی و یا هر خصوصیت دیگری از افرد باشد.

دوره جامع آموزش ادمینی همراه با استخدام

۲نیم تنه (Half Length)

در نقاشی نیم تنه ، نیم تنه بالایی بدن کشیده می شود و یکی از محبوب ترین پرتره های رایج می باشد. پرتره نیم تنه میتواند بصورت ایستاده و یا نشسته باشد.

در این نوع پرتره نقاش چیزی به زمینه اضافه نمی کند و معمولا زمینه نقاشی سیاه و یا تک رنگ مسطح می باشد.پرتره نیم تنه روی چهره افراد تمرکز دارد و مخاطب را برای حدس زدن خلق و خوی چهره کشیده شده به چالش می کشد.

“زیبای جوان به همراه دسته گل” نمونه زیبایی از پرتره تیم تنه است که توسط Fritz Zuber-Buhler نقاشی شده است.

 

۳سه چهارم قد (Three-quarter Length)

این نوع پرتره تلفیقی از پرتره تمام قد و نیم تنه است که نقاشی تا زانوی فرد کشیده می شود.

نحوه ایستادن و مفاهیم پیرامون در این نوع پرتره اهمیت بسزایی دارند.

گرجه این نوع پرتره بدلیل ناقص بودن تصویر از محبوبیت بالایی برخوردار نیست، ولی نقاشان مشهور بسیاری از این نوع پرتره در آثار خود استفاده کرده اند.

نقاشی «کاترین مقدس اسکندریه» اثر رافائل (۱۵۰۷)‌ و مثال بی‌نقصی از پرتره سه چهارم تنه است.

۴کیت-کت (Kit-Cat)

مجموعه ای از نیم تنه را کیت –کت میگویند که تنها در یک مشخصه با هم متفاوتند و آن هم این است که در این نوع نقاشی باید دست شخص نمایش داده شود

تعداد این نوع پرتره به مراتب از بقیه کمتر است.نام این نوع پرتره از کلاب کیت-کت لندن گرفته شده است.این کلاب از افراد سرشناس شامل نوسندگان و لردها بود که یک گروه کوچک را تشکیل میداد.  Godfrey Kneller پرتره‌ها را برای هر یک از اعضای گروه سفارش داد.

پس از آن این پرتره‌ها که دست شخص نقاشی شده در آن دیده می‌شده به نام پرتره‌های کیت-کت معروف شد. تابلو مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی نمونه بی‌نظیری از این نوع نقاشی است.

۵پرتره Bust یا پرتره سر و شانه

همانطور که از نام این نوع پرتره پیداست بیشتر تمرکز این سبک روی سر و شانه فرد متمرکز است و پرتره های سر و گردن نسخه فشرده شده ای از پرتره های نیم تنه هستند.

از آثار بجا مانده از این نوع پرتره میتوان به نقاشی چهره از خود که توسط وینسنت ونگوگ کشیده شده اشاره کرد.

دوره جامع آموزش طراحی سایت همراه با استخدام

۶مینیاتور پرتره

این نوع پرتره فقط از لحاظ سایز بوم با دیگر پرتره ها تفاوت دارد.

یک پرتره مینیاتور میتواند تمام قد ، نیم قد ، نیم تنه و یا سه چهارم قد باشد.گرچه بدلیل سایز کوچک آنها اکثر هنرمندان تصاویر نیم تنه و سر و شانه را ترجیح می دهند.

این نوع پرتره در قدیم بیشتر مرسوم بود و به عنوان آویز ، در حلقه ها و یا در درپوش ساعت ها استفاده میشدند.در قرن چهاردهم برادران لیمبرگ  از متخصصین این نوع پرتره بودند.گرچه کار آنها بیشتر خلق نقاشی های کوچک برای نسخ خطی بود اما در میان آثار آنها مینیاتور پرتره نیز دیده می شود .

اندازه پرتره های مینیاتور حدود دو الی سه اینچ (۵ تا ۷٫۵ سانتی متر) است ، البته با توجه به هدفی که نقاش دارد ممکن است این سایز تغییر کند.

اگر به دنبال مجموعه ای حرفه ای برای سفارش طراحی پرتره خود هستید پیشنهاد ما باتیس گرفی می باشد. چرا که یک مجموعه گرافیکی پیشرفته با متشکل از بهترین و مجرب ترین تیم گرافیکی می باشد.

 

 

 

 

کلمه کلیدی : پرتره

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از توضیحات کاملتون! حالا دیگه می‌دونم طراحی پرتره چقدر به دقت و تمرکز روی جزئیات نیاز داره. حتماً می‌خوام امتحانش کنم

  2. خیلی خوب بود، همیشه فکر می‌کردم طراحی پرتره فقط کشیدن چهره‌ست، ولی با این مقاله دیدم چقدر نکات مهمی داره

  3. عالی توضیح دادید! طراحی پرتره همیشه برام جذاب بوده، ولی نمی‌دونستم این‌قدر جزئیات و تکنیک‌های خاص داره.

  4. خیلی جالب بود! همیشه برام سوال بود طراحی پرتره دقیقاً چیه و چه فرقی با بقیه سبک‌های نقاشی داره. حالا دیگه کاملاً متوجه شدم.

  5. دمتون گرم! مطلب خیلی خوبی بود. حالا فهمیدم چطور می‌شه با طراحی پرتره چهره‌ها رو واقعی‌تر و احساسی‌تر نشون داد

دکمه بازگشت به بالا