اقتصادی

صفرتاصد پیش‌نویس سند بانک مرکزی/ ریال دیجیتال تحریم‌ها را دور خواهد زد؟

به گفته حامل اخبار آنلاینبانک مرکزی روز پنجشنبه اجرای آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی را آغاز می کند. در پیش نویس سند ریال دیجیتال بانک مرکزی، هدف «ریال دیجیتال» تبدیل اسکناس به موجودی قابل برنامه ریزی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:

اخبار مهم وزیر اقتصاد در مورد طرح / کمک بلاعوض چه زمانی حذف می شود؟

چه چیزی در مورد فرمول افزایش حقوق کارمندان/یکسان سازی حقوق کارمندان وجود دارد

پیش‌نویس این سند بانک مرکزی درباره «اهداف، ابعاد، تهدیدها و فرصت‌های توسعه» دیجیتال رئال در ماه اوت منتشر شد.

پیش از این، عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی گفته بود که این بانک قبلاً «نسخه پایه» ریال دیجیتال را توسعه داده است. علی صالح آبادی، رئیس کل فعلی بانک مرکزی، اوایل ماه جاری گفت که این بانک زیرساخت ها و قوانین لازم را برای ارز دیجیتال بانک مرکزی دارد.

بانک مرکزی این کشور ارزهای دیجیتال را ابزاری برای دور زدن تحریم های سختگیرانه آمریکا می داند. همچنین در اوایل سال جاری سفارش واردات 10 میلیون دلاری را برای پرداخت ارز دیجیتال صادر می کند.

بانک مرکزی اطلاعات کمی در مورد عملکرد یا عملکرد ریال دیجیتال افشا کرده است و بر اساس پیش نویس اسناد منتشر شده، این ارز دیجیتال برای رقابت با ارزهای دیجیتال جهانی مانند بیت کوین طراحی نشده است.

واقعی های دیجیتال چگونه تولید می شوند؟

پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز لازم، ریال دیجیتال بانک مرکزی به میزان معینی توسط بانک مرکزی تولید و توسط هیات نظارت بر تهیه اسکناس قابل استفاده است. پس از حمایت های لازم از سوی بانک مرکزی و ارائه آن به هیئت مدیره، ریال های دیجیتال ایجاد شده از کلید هیئت مدیره خارج می شود و از این مرحله هر واحد ریال دیجیتال به عنوان بدهی مستقیم بانک مرکزی تلقی می شود. آن دارنده

ریال های دیجیتال صادر شده دقیقا برابر با ریال فعلی کشور است و هر واحد همیشه 1 ریال ارزش دارد. بنابراین موضوعاتی مانند نرخ برابری ریال و ریال دیجیتال، ارزش مازاد ریال دیجیتال نسبت به سایر انواع ارز در کشور و سود سرمایه ناشی از نگهداری ریال دیجیتال موضوعیتی ندارند.

پس از انتشار، توکن های ریالی در کیف پول ریالی دیجیتال بانک مرکزی قرار گرفته و آماده توزیع بین بانک های متقاضی خواهد بود. همانطور که در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد، مکانیسم توزیع ریال دیجیتال برای بانک ها مشابه توزیع اسکناس بین بانک ها است.

آیا 0 درصد از پیش نویس اسناد/ریال های دیجیتال بانک مرکزی تحریم ها را دور می زند؟

واقعی دیجیتال چگونه تحویل داده می شود؟

ساختار توزیع واقعی دیجیتال از دو لایه تشکیل شده است. بانک مرکزی به عنوان ناشر ریال دیجیتال در مرحله اول ریال دیجیتال را در اختیار مرحله 1 (بانک های تجاری) قرار می دهد. در ردیف اول، اعضا می توانند برای ذخیره و انتقال ریال دیجیتال و توزیع خرد بین کاربران عادی و تجاری با بانک مرکزی ارتباط برقرار کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، مکانیسم توزیع ریالی دیجیتال بین بانکی مشابه توزیع پول کاغذی است. بنابراین، ریال دیجیتال در ازای دریافت اسکناس یا ذخیره آن مبلغ در کیف پول ریالی دیجیتال بانک متقاضی ذخیره می شود.

در لایه دوم اعضا (کاربران عادی و کاربران تجاری) با لایه بالایی ارتباط برقرار می کنند و مشتریان وجوه نقد یا سپرده های بانکی را به ریال دیجیتال تبدیل کرده و مقدار مشخصی ریال دیجیتال را به کیف پول ریالی دیجیتال خود منتقل می کنند. ریال دیجیتال مشتری بانک در حساب بانکی ذخیره نمی شود، بلکه در کیف پول ریالی خود مشتری ذخیره می شود و در نتیجه تراکنش ریالی دیجیتال، مستقیماً به کیف پول دیگری منتقل می شود.

آیا Reals دیجیتال تحریم ها را دور می زند؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا ارز دیجیتال بانک مرکزی در دنیا چنین تعریفی ندارد، برای دور زدن تحریم ها ایجاد نشده است و همان ریالی است که در تراکنش های روزمره استفاده می شود، اما بلاک چین زیرساخت های مورد استفاده برای تولید و راحتی را دارد. برای مجموعه ای از مزایایی که در محل نیست، بلکه با قابلیت های حاکمیتی ایجاد شده است. ردیابی بهتر، مبارزه با پولشویی بهتر، سیستم های فنی قابل اطمینان تر و موارد دیگر. از دیگر مزیت های مختلف می توان به امکان استفاده از مقیاس پذیری و ارائه خدمات به سین تک اشاره کرد و به همان اندازه که ریالو می تواند تحریم ها را دور بزند، ارز دیجیتال بانک مرکزی نیز می تواند تحریم ها را دور بزند.

رمز ریالی در واقع ارز دیجیتال بانک مرکزی است که نقد الکترونیکی محسوب می شود و به نسخه الکترونیکی اسکناس های معمولی در ایران تبدیل خواهد شد. ارزش آن نیز به کاغذ سنتی سنتی واقعی متصل است.

البته کارت نقدی یا اعتباری که بسیاری از افراد برای خرید روزانه یا پرداخت های بانکی از آن استفاده می کنند نوعی ارز دیجیتال است. اما تاکنون این ارزهای دیجیتال توسط بانک های تجاری بر اساس اعتبار الکترونیکی ارائه شده توسط بانک های مرکزی منتشر شده است.

به گفته کارشناسان، آنچه در حوزه ارز دیجیتال ملی حائز اهمیت است، معیارهای خاص و تاثیر اقتصادی آن است، اما از نظر فنی، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت، تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در ایران خواهد بود. منوط به راهنمایی در مورد کد پول ملی است که منوط به تایید کمیسیون اعتبارات مالی است و در شهریور ماه اجرا می شود.

223227

دکمه بازگشت به بالا