اقتصادی

شرط تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در ایران

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران می گوید که ایران در این زمینه از رقبای داخلی خود عقب است زیرا سرمایه جدیدی برای زیرساخت های نفتی خود در نظر گرفته نشده است. به گفته وی ایران تحت شرایط خاصی می تواند روزانه 6 میلیون بشکه نفت تولید کند.

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با شبکه، اظهار کرد: صنعت نفت ایران یکی از بخش های کلیدی است که در آن مزیت نسبی داریم و طی چند سال گذشته نقش مهمی در تامین نیازهای اقتصادی و درآمدی کشور داشته است. ادامه این نقش مستلزم برنامه ریزی کلان و جذب بودجه جدید است.

وی با اشاره به محدودیت‌های صنعت نفت ایران در چند سال گذشته، گفت: در سال‌های قبل از تحریم‌ها و در زمان اجرای برجام توانستیم صادرات نفت را به بالاترین حد ممکن برسانیم، اما در سال‌های اخیر این امر محقق شده است. از آن زمان فعالیت نیز محدود بود. ادامه فعالیت در این زمینه علیرغم بی توجهی به این موضوع در سال های اخیر و دور از رقبای داخلی مستلزم تامین مالی دائمی جدید است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تولید بالای نفت روزانه کشورهایی مانند روسیه و عربستان، توضیح داد: عربستان سعودی گفته است که به زودی تولید نفت خود را به 10 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. این نشان می دهد که این کشور چه می کند. در تداوم بازار و در حوزه های جدید سرمایه گذاری موفق بوده است و باید اقدامات مهمی را برای رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید انجام دهیم.

صالحی ادامه می‌دهد: در برنامه‌ها و طرح‌های بالادستی وزارت نفت، ایران می‌توانست به ۶ میلیون بشکه در روز تولید نفت برسد، اما موضوع استفاده از تجهیزات مدرن، سرمایه داخلی و خارجی و استفاده از حداکثر ظرفیت است. موضوعی که سال هاست به آن نپرداخته ایم.

وی با تاکید بر اینکه صنعت کنونی نفت ایران به حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، گفت: در این مدت کمتر از ظرفیت میادین نفت و گاز متعارف استفاده کردیم و این در حالی است که کشورهای همسایه فعالیت خود را در این زمینه گسترش می دهند. رشته خود را جدی بگیرید. در صورت تثبیت شرایط این سرمایه گذاری همزمان با ادامه مذاکرات، ایران می تواند دوباره سهم بازار را به دست آورد و نقش خود را در بازار جهانی انرژی گسترش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا