سهم کم بخش‌خصوصی از سودآوری حمل‌ونقل ریلی

دبیر اتحادیه شرکت حمل و نقل ریلی گفت: راه آهن موظف است نرخ کرایه های خود را بر اساس فرمول منتشر شده کمیته مسابقات تعیین کند. اگر بخش خصوصی شریک و رقیب یک شرکت راه آهن باشد، شرکت در نظر می گیرد: با توجه به نرخ رشد پایین اما نرخ های رشد بالاتر با انحصار 100%؛ این امر بیشتر سود بخش حمل و نقل ریلی را به دولت نسبت می دهد.

سبحان نظری در گفت وگو با شبکه، با اشاره به ابلاغیه کمیته مسابقات به شرکت های راه آهن گفت: از آنجایی که راه‌آهن دارای حاکمیت است، باید در این امر مشارکت کند تا فرمولی برای تعیین قیمت خدمات لکوموتیو ایجاد شود و راه‌آهن نیز باید این مصوبه را رعایت کند. اما اخطار شورای رقابت از آنجا ناشی می شود که شرکت راه آهن به دستوری که سال گذشته از سوی شورا صادر شده بود، عمل نکرد.

وی گفت: حدود 70 درصد بازار حمل و نقل ریلی توسط راه آهن دولتی و حدود 30 درصد توسط بخش خصوصی کنترل می شود. با این حال، وی افزود که بخش خصوصی نمی تواند مستقیما خدمات را بفروشد. با توجه به تعریف فنی شرکت راه آهن، بخش خصوصی باید یک لوکوموتیو را به شرکت اجاره دهد تا این خدمات را در بازار بفروشد. به همین دلیل، بعید است که بخش خصوصی به طور مستقیم با مشتریان این سرویس ارتباط برقرار کند، بنابراین راه آهن باید به هر قیمتی آن را بپذیرد.

نرخ اعلام شده از سوی شرکت راه آهن کمتر از فرمول شورای رقابت است

دبیر اتحادیه شرکت حمل‌ونقل ریلی گفت: راه‌آهن از سال گذشته موظف بود طبق فرمولی که شورای رقابت اعلام کرده بود، کرایه‌ها را دریافت کند، اما نشد و کرایه‌هایی که راه‌آهن تعیین کرده کمتر از سال گذشته است. با اون فرمول میشه محاسبه کرد اگر کرایه اعلام شده از سوی اداره راه آهن کره در سال گذشته 117 تومان (1170 ریال/117 تومان) بود، طبق اعلام شورای رسمی رقابت 1290 ریال بود که 10 درصد بیشتر از کرایه اعلامی از سوی اداره راه آهن بود.

نظری ادامه داد: امسال راه آهن 1580 ریال را به عنوان مبنای کرایه لکوموتیو تعیین کرده است که به وضوح بالاتر از فرمول محاسبه شده توسط کمیته مسابقات است. البته این رقم هنوز محاسبه نشده است زیرا کارگروه باید در جلساتی با مدیران راه آهن این محاسبات را انجام دهد اما متاسفانه راه آهن به این بخشنامه های کمیته مسابقات پایبند نیست. دلیل اصلی هشدار شورای رقابت عدم رعایت این دستور توسط راه آهن است.

یکی از دبیران اتحادیه شرکت حمل و نقل ریلی گفت: با این حال، در بخش بدون بخش خصوصی، راه آهن نسبت به سال گذشته نرخ رشد بالاتری را اعمال کرد. بخش خصوصی 30 درصد از نرخ لکوموتیو را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش یافته است، اما در مورد نرخ شبکه که کل نرخ استفاده از شبکه ریلی را پوشش می دهد، نرخ رشد دولت از پایین متفاوت است. نرخ تا 90% با میانگین 50% برای بارهای اصلی نرخ افزایش معینی اعمال شد.

نظری خاطرنشان کرد: یعنی اگر بخش خصوصی شریک و رقیب یک شرکت راه آهن باشد، نرخ رشد را کمتر می‌داند، اما اگر به تنهایی انحصار صددرصدی داشته باشد، این نرخ را بیشتر می‌داند. ; این تصمیمی است که بیشترین بخش از درآمد بخش حمل و نقل ریلی را به دولت نسبت می دهد.

رابطه بین شرکت راه آهن و بخش خصوصی از بین رفت.

وی افزود: ارتباط شرکت راه آهن با بخش خصوصی قطع شده است. به وزیر راه هم نامه نوشتیم و اعتراض کردیم.» هر ساله راه آهن با بخش خصوصی برای تعیین نرخ لکوموتیو و شبکه ریلی رایزنی می کند چرا که بخش خصوصی نیز باید فعال و با انگیزه در این زمینه فعالیت کند. بازار.

دبیر انجمن صنفی شرکت حمل و نقل ریلی گفت: راه آهن طی یک سال گذشته این جلسه را تعطیل کرده و در زمان تصدی مدیرعامل جدید، قصد همکاری با بخش خصوصی را ندارد و این غیرقانونی است. در بولتن معاونت رئیس جمهور به دستگاه های دولتی آمده است: هرگاه تصمیمی گرفته شود که منافع بخش خصوصی را تحت تأثیر قرار دهد، موظف است تا زمان توافق نهایی، با بخش خصوصی گفتگو و محاسبات کارشناسی انجام شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما نیز مخالف اقدام راه آهن هستیم.

نظری درباره اینکه آیا اخطارهای کمیته مسابقات در تغییر نرخ خدمات لکوموتیو بخش خصوصی موثر بوده است، گفت: ضمناً در ترکیب شورای رقابت یک قاضی وجود دارد که می تواند به عنوان دادگاه عمل کند و بدون ارجاع به دادگاه دیگری تصمیم گیری کند. امید ما به توان بالای این نهاد است و امیدواریم راه آهن به زودی این دستور را بپذیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا