سنگ هایی پیش پای صنعت سنگ
شبکه/مرکزی سنگ یکی از محصولاتی است که چرخه های اقتصادی عظیمی را از استخراج تا تولید، فرآوری و صادرات ایجاد می کند و زمینه اشتغال بسیار زیادی را فراهم می کند.
نگاه ملی به این صنعت در کنار رفع موانع قانونی و ارتقای صادرات، می تواند سهم ایران را به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع معدنی افزایش دهد، اما چالش های پیش روی این صنعت از جمله تحریم ها و اختلافات حقوقی برای صنعت گران رو به کاهش است و نگرانی هایی در این زمینه وجود داشته است.
نمایشگاه بین المللی سنگ ایران یکی از مهمترین رویدادهای تولید و تجارت سنگ ایران است که به تازگی برای چهاردهمین بار در محلات برگزار می شود.
مروری بر ظرفیت ها و دستاوردهای این نمایشگاه برای استان مرکزی و کشور بهانه خوبی شد تا با دبیر کانون سنگ ایران که از فعالان حوزه سنگ و همچنین رئیس سنگ محلات است گفت وگو کنیم. انجمن علاوه بر پوشش نمایشگاه سنگ، باید دغدغه ها و چالش های این صنعت را نیز توضیح دهد و در مورد سنگ های ریز و درشت موجود در توسعه صنعت سنگ ایران اظهار نظر کند.
ملاحات مرکز تولید، توسعه و عرضه سنگ در ایران است.
دبیر کانون سنگ ایران با اشاره به تخصصی بودن این نمایشگاه و حضور کارشناسان، به شبکه گفت: نمایشگاه سنگ به عنوان آغازگر در کنار معرفی و فروش سنگ ها می تواند ظرفیت مناسبی برای معرفی منطقه ایجاد کند. و پتانسیل های منطقه را برای بازدیدکنندگان فراهم کنید. خودتان را معرفی کنید و معرفی خوبی انجام دهید.” برای ترویج این صنعت در شهر، در نهایت مزایای آن به کل منطقه برمی گردد.
وی با اشاره به نیروهای ماهر شهرستان محلات در تمامی زمینه های تولید و صادرات سنگ، گفت: درصد اقتصاد سنگ های قیمتی در محلات است. نیروی کار ماهر این شهرستان در بخش های مختلف چرخه تولید، فرآوری و صادرات سنگ از معادن و صنایع کشور فعال است.
او اضافه کرد. برخی از قطعات مورد نیاز این صنعت با کیفیت روز دنیا در مکان هایی که قبلا از کشورهای دیگر وارد شده اند تولید می شود.
وی در ادامه در خصوص جایگاه شهرستان محلات در این صنعت گفت: ظرفیت فرآوری کشور تقریباً 220 میلیون متر مربع است که 12 درصد آن در محلات قرار دارد. محلات از نظر تعداد واحدهای فرآوری پس از اصفهان و قم بالاتر از استان تهران در رتبه سوم کشور قرار دارد. این شهرستان دارای 295 واحد فرآوری است و مدرن ترین خطوط فرآوری در ملاحت است. پیش بینی می شود با بهره گیری از توانمندی های ایجاد شده در نمایشگاه سنگ، بیشتر صادرات در داخل کشور حمایت و اجرا شود.
تبدیل منطقه به قطب تولید، فرآوری، قیمت گذاری و صادرات سنگ
یکی از اعضای کمیته ملی سیاست مواد سنگی طرحی را برای جذب سرمایه و ایجاد شغل در منطقه ماهاراشترا فاش کرد تا درآمد کارگران مصالح سنگی در صورت اتمام منابع معدنی تضمین شود.
وی افزود: با توجه به سرمایه اجتماعی موجود در صنعت سنگ محلات و معدنکاری 100 ساله و 50 ساله فرآوری این منطقه، می تواند زمینه ای را فراهم کند تا محلات از کسب و کار سنگ خود خلاص شود. .
سروش گفت: مجموعه نمایشگاه تنها یک قدم است و پیشبینی میکنیم که به مجموعه فعلی بازار مبادلات سنگ، پایانه صادرات سنگ، موزه سنگ و نمایشگاه دائمی سنگهای جامد و سنگ فرآوری شده اضافه شود.
وی در ادامه گفت: در بحث بورس، سنگ های سراسر کشور باید قیمت گذاری شوند، معامله شوند یا در اینجا تخصیص داده شوند. همچنین باید امکانات مناسبی مانند هتل و حمل و نقل برای مشتریان خارجی فراهم شود.
موزه سنگ، سندی بر نقش منطقه در ترویج و توسعه سنگ
سروش گفت: ما بزرگان دیگری هم داشتیم که با بزرگان تاثیرگذار در این زمینه مثل ارباب قنبر، برند ما زحمت کشیده بودند اما دیگر در بین ما نبودند. با راه اندازی موزه، پیوندی بین گذشته، حال و آینده ایجاد می شود تا هویت این صنعت ایجاد شود. تمامی این موارد نیازمند توجه و حمایت ویژه مسئولان و جذب سرمایه است.
چالش بزرگ داشتن یک سایت نمایشگاهی
قائم مقام شرکت نمایشگاهی یکتا سنگ محلات گفت: با همکاری استانداری، مسئولان دولتی و سازمان های حفاظت محیط زیست، محل نمایشگاه از محدوده حفاظت از گرد و غبار خارج شد، اما محدوده تعیین شده در طرح اولیه هنوز به ما واگذار نشده است. اسناد مالکیت زمین نیز مورد اختلاف است و با وجود سرمایه گذاری 70 میلیارد تنی چند سالی است که به ما تحویل داده نشده است.
رویکرد سازمان های اراضی شهری باید دیدگاه آنها را نسبت به توسعه/راه و شهرسازی تغییر دهد.
سروش در حاشیه تسهیلات با اشاره به رویکرد سازمان زمین شهری در مقابل توسعه گفت: زمین باید در اختیار کسانی قرار گیرد که می توانند کار کنند. یکی از عوامل دلسرد کننده این پروژه، سازمان اراضی شهرداری است که اجاره های سالانه هنگفتی را از ما دریافت می کند که بدون در نظر گرفتن هزینه های هنگفت نگهداری این فضاها، هر سال به طور تصاعدی رشد می کند.
وی با ابراز تأسف از رویکرد راه و شهرسازی گفت: اسناد ما بستگی به راه و شهرسازی دارد. قاعده کار این است که سند باید زمانی تحویل داده شود که 70 درصد طرح کامل شده است که نه تنها انجام نمی شود، بلکه از بسیاری جهات مانع ایجاد می شود.
دولت صادرات مطمئن را تضمین می کند
قائم مقام شرکت نمایشگاهی یکتا سنگ محلات با اشاره به نقش مهم دولت در این راستا گفت: دولت باید نگاه خود را تغییر دهد و سهم خود را در توسعه بپردازد. وظیفه اصلی نمایشگاه معرفی محصولات ما به بازار جهانی است که به دلایل سیاسی، تحریم ها و مشکلات ناشی از کشور امکان پذیر نیست. در خصوص نمایشگاه امسال، برخی از مهمانان خارجی به دلیل مسائل اخیر داخلی با وجود تهیه بلیت و تمامی شرایط سفر نتوانستند در نمایشگاه حضور یابند.
وی تاکید کرد: باید چشماندازی تعریف کنید که محصول شما را وارد بازار جهانی کند، شرایط ایجاد و احیای آن را فراهم کند و آن را تضمین کند. این تضمین باید توسط دولت ها مانند سایر کشورها، تضمین صادرات ایمن و تدابیر کوتاه مدت و بلندمدت باشد تا به یک منطق واقعی در بحث صادرات برسیم.
شعار ما برای جذب ماینرها ایجاد اعتماد است.
حسین سروش با اشاره به برپایی 300 تن نمونه سنگ خام و حضور 500 شرکت از 22 استان کشور در چهاردهمین نمایشگاه گفت: نشان دادن تاسیسات موجود متعلق به کل صنعت یک سنگ ملی است و ما قصد نداریم نمایشگاه را در انحصار خود درآوریم. سعی کردم با اعمال صادقانه تا حد امکان جذب کنم.
وی ادامه داد: ما تاکنون 14 نمایشگاه برگزار کرده ایم و هر سال رشد نشان می دهیم، اما نمایشگاه ما در بدترین وضعیت زمانی برگزار شد که نمایشگاه های مشابه به دلیل ویروس کرونا تعطیل شد. این رویداد به این دلیل برگزار شد که فعالان این حوزه نمایشگاه را متعلق به خود میدانستند و منافع را باید به طور عادلانه بین همه تقسیم کرد و همه در صنعت سنگ علیرغم اختلاف سلیقه این کار را انجام میدهند. سرمایه گذاری زیادی می کنند.
انتظار سودآوری در کوتاه مدت نداریم
دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اعتبار اعضای هیئت مدیره بخش صنعت سنگ به عنوان یک سرمایه اجتماعی و مقبولیت این نمایشگاه به عنوان پشتوانه اجتماعی که زمینه ساز برگزاری چنین رویدادهایی است، گفت: به دلیل اینکه پروژه در حال انجام است به سهامداران پول پرداخت نمی شود. سرمایه گذاری می شود و عواید آن صرف برگزاری نمایشگاه می شود.
وی افزود: به دلیل اینکه در حوزه نمایشگاهی اهداف بلندمدت را متصور هستیم، به سوددهی کوتاه مدت نگاه نمی کنیم و به سرمایه گذاری بلندمدت اعتقاد داریم و سود نهایی زمانی خواهد بود که تمام مراحل نمایشگاه به پایان برسد. به جای 500 شرکت، 2000 شرکت در نمایشگاه شرکت خواهند کرد. ما چشم انداز خود را با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور تعریف می کنیم و هر سال به هدف نزدیک می شویم و در مسیر درست حرکت می کنیم.
ثبات سرمایه گذاری مبنای ایجاد ارزش افزوده/منفعت طلب بخش خصوصی است
سروش چهار اصل رویکرد علمی به معدن، پیشرفت فناوری، سرمایه گذاری و امنیت را زمینه ساز افزایش ارزش افزوده دانست و گفت: می تواند برنامه ریزی تصدی را در بحث معدن انجام دهد و همچنین در افزایش کارایی و ارزش افزوده موثر است.
وی ادامه داد: باید بدانیم کجا هستیم، معیارهایمان چیست، چه قابلیت هایی داریم و چه نیازهایی را باید برآورده کنیم. بخش خصوصی مطمئناً از آن استقبال خواهد کرد اگر بداند که میتواند با کمترین سود بیشتر کار کند.
سروش گفت: زیرساخت، آموزش و تحقیق و توسعه از وظایف دولت است.
تعریف غیرحرفهای از فروش شلخته مضر است
سروش درباره موضوع خام فروشی نفت گفت: ابتدا باید فروش نفت خام تعریف شود. از نظر ما سنگ های قیمتی سنگ هایی مانند سنگ های موجود در کوه ها هستند. وقتی سنگ تراش خورده و بقایای آن جدا می شود، در واقع پردازش می شود و نتیجه را جیجانگ-دول می نامند.
وی افزود: می توان گفت 20 تا 30 درصد فرآوری سنگ در معادن انجام می شود، بنابراین در این مرحله نمی توان محصول را سنگ خام نامید.
وی گفت: اصطلاح خام فروشی هیچ اثر قانونی ندارد و نتایج استفاده از آن به صنعت بازگردانده می شود. فروش سنگ به صورت مرغداری در همه کشورها مرسوم است.
سهم ناچیز ایران از بازار 25 میلیارد دلاری سنگ
سروش گفت: این صنعت سالانه 25 میلیارد دلار گردش مالی اقتصادی دارد. سهم ما از صادرات سنگ های تزئینی تقریباً 172 میلیون دلار بوده که 65 میلیون دلار آن خام و 107 میلیون دلار سنگ فرآوری شده است. صادرات سنگ خام 95 هزار تن و سنگ فرآوری شده 800 هزار تن بوده که رقم کمی نیست.
اگر نمی توانید یک استراتژی صادراتی تنظیم کنید، باید از کشورهای پیشرو الگو بگیرید.
حسین سروش با اشاره به رویکرد کشورهای مختلف در زمینه صادرات سنگ گفت: بر اساس آخرین آمار، ترکیه حدود 11 میلیون تن سنگ استخراج کرده است که از این میزان 4 میلیون تن به صورت خام و 3 میلیون تن به صورت خالص صادر می شود. فرم پردازش شده صادرات خام ایران در مقایسه با ترکیه ناچیز است.
وی افزود: ترکیه در سال 1980 وارد بازار شد، اما کشور ما در دهه 60 و 70 توسط لرد کنبر سنگ صادر می کرد، بنابراین نمی توانیم شکاف فعلی را بر این اساس توجیه کنیم.
فروش خانه های سنگی یک روش بازاریابی است
سروش فروش سنگ مهندسی را راهی برای عرضه محصول به بازار جهانی دانست و گفت: قبل از اینکه بتوانیم یک معدن را به بازار جهانی معرفی کنیم، باید نمونه هایی از آن معدن ارسال، پردازش و به واحدهای صنعتی مختلف معرفی شود. برای انجام این کار، باید برای استخراج کنندگان پول خرج کنید.
وی ادامه داد: معدنچی باید سنگ را با هزینه شخصی خود بفرستد، به خصوص اگر این وظیفه دولتی باشد، زیرا ممکن است این روند با شکست مواجه شود و کل سرمایه او هدر رود.
بازار مسیر را تعیین می کند، نه سیاست اجباری.
دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه چین بزرگترین صادرکننده و واردکننده سنگ خام در جهان است، گفت: در واقع، این بازار است که مسیر را تعیین می کند، نه سیاست های اجباری و ایجاد زمان.
وی افزود: کره در خام فروشی سابقه طولانی دارد و بهتر است از خام فروشی دیگر مانند روغن و زعفران خودداری شود.
سروش گفت: روند صادرات سنگ به همین صورت است و کشور ما نیز سنگ های خام وارد می کند. این صحبت ها منطق کارشناسی ندارد و به اعتبار ما در بازار جهانی لطمه می زند. اصطلاح دستفروشی برای گمراه کردن افکار عمومی استفاده می شود.
تحریم ها مانع بزرگی برای ورود فناوری مدرن هستند.
سروش با بیان اینکه تحریم ها زمینه ساز ضربه زدن به این صنعت بود، افزود: ما در زمینه ماشین آلات راهسازی به کشورهای خارجی وابسته هستیم. برخی از واحدها مانند بیل مکانیکی، لودر عمدتاً به صورت خارجی مونتاژ می شوند و برخی واحدها در داخل تولید یا مونتاژ می شوند، اما در بحث قطعات وابستگی هایی وجود دارد. در برخی موارد، مهندسی معکوس امکان بومی سازی فناوری را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: قراردادهای زیادی با انجمن های پیشرو مانند انجمن سنگ ایتالیا امضا کردیم اما در نهایت با سنگ اندازی به نام تحریم مواجه شدیم.
تولید کاغذ از ضایعات کلسیفیکاسیون نتیجه تعامل صنعت سنگ و دانشگاه است.
دبیرکل کانون سنگ ایران با اشاره به ارتباط مستقیم با دانشگاه ها به عنوان یکی از اهداف و راهبردهای کانون گفت: از این تفاهم نامه، طرح های تولید کاغذ تراورتن حذف می شود. دوره بسیار خوبی در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
وی افزود: صنعت برای توسعه و رشد و دانشگاه ها برای عرضه افراد تحصیل کرده و متخصص به بازار نیازمند ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.
فارغ التحصیلان زیادی هستند اما موثر نیستند
وی عدم آموزش در دوران تحصیل را یکی از آسیب های این رشته برشمرد و گفت: با وجود اینکه فارغ التحصیلان زیاد هستند، افراد کمی می توانند در این رشته فعالیت کنند زیرا در دوران تحصیل آموزش عملی ندیده اند یا بیشتر به تحصیل تئوری می پردازند. راه های عملی بسیار کمی وجود دارد.
ارتباط بین صنعت و واحدهای دانش بنیان باید دوسویه باشد.
یکی از اعضای شورای سیاست گذاری سنگ ملی گفت: “انتظار می رود شرکت های دانش بنیان برای مشکلات در بخش های مختلف راه حل ارائه دهند. من معتقدم رویکرد ما باید به سمت علم و تحقیق باشد و این شرکت ها باید به سمت ما بیایند. شما نمی توانید جلو بروید. تا زمانی که تو رفتی
وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید شاهد اقدام موثر شرکت های دانش بنیان باشد تا مورد اعتماد قرار گیرد. این مشکل زمانی نشان داده شد که یک کارآفرین پس از اجرای این رویکردهای شرکت در گروه خود، شاهد افزایش سود گروه بود.
انتهای پیام