سم پاشی بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه دامی در زمینه مبارزه با انگل های خارجی

سم پاشی بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه دامی در زمینه مبارزه با انگل‌های خارجی

شبکه/سیستان و بلوچستان مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه مبارزه با انگل های خارجی بیش از ۴۰۳ هزار راس دام و میزان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع جایگاه دامی استان سم پاشی شده اند.

غلامرضا سرگزی در گفت وگو با شبکه افزود: در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین استان علیه بیماری های دامی و برخی بیماریهای مشترک از جمله هاری تب مالت واکسیناسیون شده اند.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده گفت: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در این استان مانند آبله و طاعون نشخوار کنندگان گزارش نشود.

وی افزود: به منظور تامین بهداشت سلامت و فراهم کردن رفاه دام کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی تضمین بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و همچنین فراهم بودن شرایط ورود به بازارهای جهانی و توسعه پایدار و سرمایه گذاری در بخش دام که از رسالت های سازمان دامپزشکی به شمار می رود؛ کارکنان دامپزشکی همواره در تلاش و کوشش جهت محقق شدن این مهم هستند.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد برنامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون دامی امسال تاکنون عملیاتی شده ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۳۲ بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد این موضوع حساسیت نظارت ها را افزایش می دهد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در نیمه نخست امسال بیشتر برنامه های واکسیناسیون در راستای مبارزه با ppr آبله و تب برفکی بود در تلاش هستیم تا در نیمه دوم امسال برنامه های ابلاغی را در خصوص پیشگیری و مبارزه با سایر بیماری های استراتژیک تکمیل کنیم.

وی اظهار کرد: اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون دام ‎ها پیشگیری از شیوع بیماری ها است برای تحقق این هدف مطالعات گسترده ‎ای برای اثر بخشی بیشتر واکسن ‎ها انجام می شود که ممکن است یک بیماری در یک یا تعدادی از دام ها مشاهده شود که امکان سرایت بیماری به سایر دام‎ ها نیز وجود دارد ولی با واکسیناسیون می توان از شیوع بیماری‎ های استراتژیک مانند هاری تب برفکی بروسلوز طاعون نشخوارکنندگان کوچک آبله و لمپی اسکین جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در سیستان و بلوچستان مانند آبله و طاعون نشخوارکنندگان در ۲ سال گزارش نشود به طوریکه با کاهش ۷۶ درصدی کانون بیماری هاری امسال نسبت به سال قبل در مدت مشابه مواجه بوده ایم.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با انجام هفت هزار و ۷۷۱ تست سل و ۳۴ هزار و ۷۶۶ تست بروسلوز (سرمی) در دامداری های صنعتی استان در ۲ سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده است.

سرگزی تاکید کرد: در راستای اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور و نقش مهم مردم در کمک به تحقق اهداف و خدمات دهی شایسته به بهره برداران از دامداران و روستائیان تقاضا می شود جهت انجام واکسیناسیون با پرسنل دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه تلفات دامی را به اداره دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود گزارش دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا