اقتصادی

ساخت سامانه‌ای با قابلیت‌کاهش ۴۰درصدی مصرف‌انرژی/عدم همکاری دولتی‌ها در اجرای طرح‌های کاهش‌مصرف

سیستم نظارت و کنترل هوشمند انرژی یکی از دستاوردهای یکی از شرکت های دانش بنیان است که استفاده از آن باعث کاهش 15 تا 40 درصدی صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. در عین حال قیمت پایین انرژی باعث می شود که سازمان های دولتی برای اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی جذابیت نداشته باشند و با وجود پرداخت میلیاردها دلار برای اجرای این سیستم ها، آنها را از مدار خارج می کنند.

به گزارش شبکه، یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه انرژی در سال ۱۳۷۹ به محصول نهایی برای رفع نیازهای ملی و در نهایت تولید سیستم کنترل هوشمند موتور دست یافت که مورد تایید و حمایت یک شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفت.

این محصول تاکنون در 24000 ساختمان و مؤسسه عمومی نصب شده و به گفته نماینده این شرکت در برخی از ساختمان های دولتی با هزینه میلیاردی اجرا شده است. .

در همین حال، سیستم می تواند 15-40٪ در مصرف گاز و برق صرفه جویی کند.

مریم شکاری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با شبکه، گفت: وی حوزه های تحقیقاتی این شرکت را تولید سیستم های کنترل هوشمند و نظارت بر تاسیسات ساختمانی دانست و گفت: بنابراین برای اولویت بندی صرفه جویی در مصرف انرژی باید به سمت بخش هایی رفت که سهم بیشتری در مصرف انرژی دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ما به طور سنتی در کره از سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش استفاده می کنیم، از یک سیستم کنترل هوشمند با توجه به تغییرات دمای خارجی استفاده می کنیم و زمان بهره برداری از تاسیسات را با توجه به هدف ادارات یا ساختمان های مسکونی کوتاه می کنیم. صرفه جویی در مصرف انرژی 15 تا 40 درصد معمولاً با استفاده از این روش به دست می آید.

شکاری خاطرنشان کرد: قیمت پایین انرژی در کشور باعث شد که بحث های مالی درباره این طرح کمتر مورد توجه سازمان قرار گیرد. اما نتیجه این نوع پروژه ها کاهش استهلاک تجهیزات است. دلیل آن این است که هزینه نگهداری تاسیسات یک مظنه جهانی است و در برخی موارد بیشتر از قیمت جهانی است. این امر به دلیل تامین مواد و قطعات مخصوصاً برای سیستم هایی مانند چیلر می باشد.

شکاری افزود: از آنجایی که پروژه ها را بر اساس قیمت مواد اولیه پتروشیمی تعریف می کنیم، بازده سرمایه گذاری برای پروژه های بهینه سازی در بخش گرمایش کمتر از یک سال و مدت زمان بازگشت سرمایه برای سیستم های سرمایشی کمتر از سه سال است.

جزئیات سیستم بهینه سازی مصرف سوخت

شکاری عملکرد سیستم بهینه سازی مصرف سوخت را تشریح کرد. در این پروژه، بخش کنترل هوشمند سیستم گرمایشی را توسعه دادیم که به سیستم اجازه می‌دهد در مواقعی که کارمندان در دولت نیستند غیرفعال شود. این سیستم به سرعت توسط پرسنل فعال می شود و به این ترتیب مصرف سوخت بهینه شده و آسایش کارکنان فراهم می شود.

به گفته مجری پروژه، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه گرمایشی، سیستمی است که امکان کنترل خودکار سیستم گرمایش مرکزی ساختمان اعم از دیگ ها و پمپ ها را فراهم می کند. یک میکروکنترلر و چندین سنسور، مشعل و پمپ در پاسخ به تغییرات دما عمل می‌کنند و هوای بیرون برای ایجاد شرایط آسایش حرارتی در داخل ساختمان کنترل می‌شود.

شکاری ادامه داد: سیستم کنترل هوشمند سیستم خنک کننده مرکزی ساخته شده توسط این شرکت نیز سیستمی است که امکان کنترل خودکار تجهیزات سیستم خنک کننده مرکزی ساختمان از جمله چیلرهای تراکمی، پمپ ها و برج های خنک کننده را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: با این سیستم تنها در ساعات خاصی از شبانه روز سیستم سرمایشی یا گرمایشی غیرفعال می شود و در نتیجه مصرف گاز در سیستم گرمایشی و صرفه جویی در مصرف برق در سیستم سرمایشی مانند چیلر می شود.

شکاری با اشاره به طراحی و اجرای سیستم های هوشمند برای مصرف بهینه انرژی به عنوان یکی از دستاوردهای این ابتکار ادامه داد: ، برای بهینه سازی دمای مورد نیاز ساختمان.

به گفته وی، این روش مصرف انرژی را در ساختمان های مسکونی 15 درصد و در ساختمان های اداری 40 درصد کاهش می دهد.

شکاری بیان کرد: این سامانه را در 24 هزار ساختمان دولتی و مسکونی اجرا کردیم که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان ملل پروژه ای را در یکی از ساختمان های دولتی اجرا کردیم که این سامانه توانست مصرف سوخت را تا 37 درصد کاهش دهد. کاهش 20 درصدی مصرف سوخت صرفه جویی در مصرف برق.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه در مورد این پروژه ساختمان دولتی این است که زمانی که ما از پروژه خارج شدیم این سیستم از خدمت خارج شد. این اتفاق در حالی رخ داد که حدود یک میلیارد تومان برای اجرای این سامانه هزینه شد.

شکاری افزود: با اجرای این طرح در ساختمان وزارت کار 33 درصد در مصرف گاز و 20 درصد در مصرف برق صرفه جویی کردیم که از آنجایی که بعد از ساعت 14 غیرفعال می شود، اجرای این سامانه در مدارس بسیار راحت است.

چالش

دانش بنیان، مدیرعامل این شرکت، ابهام پروژه مربوط به سیستم های کنترل هوشمند و نظارت بر تاسیسات ساختمانی را از چالش های این ابتکار نوآورانه دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این بود که دولت مالکیت گواهی‌ها و شرکت‌های خصوصی را خاموش کرد که آنها را ملزم به آغاز مذاکرات با سازمان‌های بزرگ دولتی یا خصوصی کرد.

وی ادامه داد: به دلیل این رویکرد ممکن است در اواسط اجرای پروژه، سازمان طرف مقابل تصمیم به قطع همکاری بگیرد و سازوکاری برای تداوم همکاری وجود ندارد.

شکاری یادآور شد: در این زمینه صندوقی برای جبران ریسک وجود ندارد و صادرکنندگان گواهینامه مانند شرکت گاز یا توانیر سازوکاری برای جلوگیری از خطر اجرای این گونه پروژه ها ندارند، بنابراین در صورت عدم همکاری یکی از طرفین، اقدامات تنبیهی انجام می شود. جلوگیری از اجرای غیر مشارکتی.

وی تاکید کرد: در حالی که با این رویکرد می توان 15 تا 40 درصد در مصرف انرژی در ساختمان های مجهز به این سیستم ها صرفه جویی کرد.

مدیرعامل این شرکت ریسک های دانش بنیان این پروژه ها را بیشتر از ریسک های غیرمالی دانست و یادآور شد: ما در چندین پروژه بهینه سازی مصرف انرژی شرکت داشته ایم و با تغییر مدیریت، مدیران قبلی زیر سوال رفته و اجازه داده شده است. او به ما اجازه اجرای پروژه را نداد.

شکاری افزود: از آنجایی که بسیاری از مشتریان ما شرکت های دولتی هستند، به راحتی می توان از همکاری چشم پوشی کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا