علمی و پزشکی

زوج‌های نابارور چگونه می‌توانند وام ۴ درصدی درمان دریافت کنند؟

اجرای سیاست جمعیتی اخیرا یکی از دغدغه های جدی دولت کشورمان بوده و یکی از حوزه های مهم در این زمینه بحث ارائه خدمات مناسب و مقرون به صرفه برای درمان زوج های نابارور است. این موضوعات به عنوان موضوعات معوق وزارت بهداشت از جمله گسترش مراکز درمان ناباروری، درخواست بیمه برای خدمات درمان ناباروری و حمایت وام از زوج های نابارور مطرح شده است.

به گزارش شبکه، در حال حاضر حدود 40 مرکز ملی درمان ناباروری در سراسر کشور وجود دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت این تعداد تا سال 1402 به 45 مرکز افزایش می یابد تا تمامی استان ها بتوانند خدمات ملی درمان ناباروری را دریافت کنند. علاوه بر این، بیمه و وزارت بهداشت در خصوص پوشش بیمه ای درمان ناباروری وارد بحث شدند و این خدمت تا حد زیادی تحت پوشش بیمه قرار گرفت. از این رو بر اساس ماده 43 قانون حمایت از جوانان خانواده، درخواست بیمه درمان ناباروری به عنوان یکی از مهمترین طرح های وزارت بهداشت ارائه شد و دولت زیرساخت های ارائه خدمات و عقد قرارداد با بیمه های پایه را فراهم کرد. مرکز باروری بر این اساس با حمایت دولت در زمینه تزریق اعتبار به بیمه سلامت، هیات وزیران در پایان مرداد ماه 1400 تصویب کرد که خدمات درمان باروری از ابتدای سال 1400 مشمول بیمه شود.

بر این اساس شرکت های بیمه برای درمان زوج های نابارور حمایت می شوند و 90 درصد این قسمت را تضمین می کنند. در عین حال این پوشش بیمه ای برای مراکز دولتی غیردولتی (جهاد دانشگاهی) و مراکز خصوصی با پوشش متناسب با هزینه های مراکز عمومی غیردولتی ایجاد شد.

چه خدمات باروری تحت پوشش بیمه است؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روش های کمک باروری ICSI یا IVF، انتقال جنین، تلقیح داخل رحمی (IUI) و سونوگرافی واژینال یا شکم در حال حاضر بسته به نیاز زوجین و نوع ناباروری، خدماتی را برای هر زوج در نظر گرفته است. بسته خدمات در مرکز ناباروری توسط طرف قرارداد انجام می شود و بیمه شامل داروهای درمان ناباروری، جراحی درمان ناباروری مردان، داروهای درمان ناباروری مردان با گارانتی 90 درصد، آزمایشات PESA، TESE و برخی آزمایشات ژنتیکی برای بیماران آزواسپرمی می باشد. طبق استانداردهای وزارت بهداشت.

شرایط وام برای زوج های نابارور

یکی دیگر از راه های حمایت از زوج های نابارور، حمایت از هزینه های درمانی است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از شهریور ماه سال 1398 بر اساس تبصره 16 قانون بودجه، وزارت بهداشت و بانک مرکزی موظف شدند دستورالعملی را برای اعطای تسهیلات تهیه و از محل اعتبارات توزیع شده به بانک مرکزی اقدام کنند. بانک ها. ارائه تسهیلات قرض الحسنه به زوج های نابارور.

البته شرایط بازپرداخت وام تابع مقررات بانک است. بر اساس این طرح، تسهیلات درمان ناباروری به سه گروه از زوجین متقاضی درمان ناباروری اعطا می شود. زوج هایی که نیاز به خدمات اهدایی دارند، زوج هایی که نیاز به استفاده از داروهای وارداتی دارند که تحت پوشش بیمه نیستند و زوج هایی که حاملگی های پرخطر و پرهزینه دارند و نیاز به درمان IVF و ICSI دارند. بر این اساس بیمار پس از دریافت معرفی مربوط به یکی از این موارد از مرکز درمان ناباروری به دانشکده پزشکی محل زندگی خود ارجاع و اقدامات اداری دریافت می کند. وام گیرنده باید بیمه پایه داشته باشد. سایر شرایط مانند شرایط زیر 45 سال، تابعیت ایرانی، شرایط بانکی شامل ضامن اما توجه داشته باشید که حتی اگر زوج نابارور در شهر دیگری تحت درمان قرار گیرند، باید از مرکز درمان ناباروری مربوطه معرفی نامه دریافت کرده و ارائه دهند. درخواست وام به معاونت دانشگاه خود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، کل اعتبار مجاز برای وام مشخص است و هر یک از زوجین تنها یک بار می توانند از این وام استفاده کنند. ارجاع متقاضی به بانک عامل در حدود کامل سهمیه استانی و تعیین حدود فردی تسهیلات متقاضی بر عهده کارشناس حوزه بهداشت معاونت درمان است. دانشگاه مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات تا 60 ماه (5 سال) و نرخ کارمزد آن 4 درصد در سال می باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هنگام مجوز این تسهیلات، نیازی به صدور فاکتور قبلی بیمارستان یا تجهیزات از متقاضی نیست و بانک عامل موظف به رعایت سایر مقررات بانکی مربوطه است. قوانین و مقررات مربوط به تصویب تسهیلات قرض الحسنه. معرفی متقاضیان به بانک عامل نیز بر اساس لیست انتظار بوده و مراحل اخذ وام تابع شرایط بانک عامل می باشد. لازم به ذکر است افراد پس از دریافت هر خدمت در سامانه بیمه و وام مربوطه وزارت بهداشت ثبت نام می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا