بین الملل

رئیس‌جمهور تایوان: چین حق ندارد ما را تحریم کند

رئیس‌جمهور تایوان امروز (دوشنبه) پس از تهدید چین به اعمال مجازات اعدام در موارد شدید برای جدایی‌طلبان استقلال‌طلب این جزیره خودگردان، گفت «دموکراسی جرم نیست» و در ادامه گفت «چین حق ندارد تایوان را تحریم کند.»

به گزارش شبکه، چین، جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خود می‌داند و مطلع است که لای چینگ ته که در ماه گذشته میلادی زمام امور ریاست جمهوری این جزیره را بر عهده گرفته، از این رویکرد پکن خشنود نیست. پکن او را یک جدایی‌طلب می‌داند و کمی پس از مراسم تحلیف وی، مانورهایی  را در اطراف این جزیره اجرا کرد.

روز جمعه چین با صدور دستورالعمل‌های قانونی جدید برای مجازات کسانی که به گفته‌ پکن از استقلال رسمی جزیره حمایت می‌کنند، فشار خود را بر تایوان افزایش داد و این دستورالعمل‌ها در حالی مطرح شده که تایوانی‌ها می‌گویند دادگاه‌های چین صلاحیت قضایی بر این جزیره ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور تایوان در یک کنفرانس خبری در دفتر ریاست جمهوری در تایپه در پاسخ به سوالی درباره اقدام چین گفت: «می‌خواهم تاکید کنم که دموکراسی جرم نیست. این حاکمیت مطلق است که شر واقعی است. چین مطلقا حق ندارد مردم تایوان را فقط به خاطر موقعیت‌هایی که دارند، تحریم کند. علاوه بر این، چین حق ندارد حقوق مردم تایوان را در آن سوی مرز تحت پیگرد قرار دهد.»

لای افزود، از نظر چین هر که از «اتحاد مجدد» حمایت نمی‌کند، یعنی حامی استقلال تایوان است.

رئیس‌جمهور تایوان ادامه داد: «من همچنین می‌خواهم از چین بخواهم که با وجود موجودیت تایوان روبرو شود و با دولت قانونی و منتخب تایوان مبادله و گفت‌وگو کند. اگر این کار انجام نشود، روابط بین تایوان و چین بیش از پیش از هم منفک خواهد شد.»

تایوان گفت از روز پنجشنبه، افزایش شدید پروازهای نظامی چین به دلیل انجام یک «گشت آمادگی رزمی مشترک» در نزدیکی این جزیره توسط پکن صورت گرفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا