حوادث

دلیل کسر ۱۰ میلیون تومان از حقوق دانشجومعلمان چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

 خبرگزاری آنلاین شبکه نوشت: مقرری ماه اول به وجوهی اطلاق می‌شود که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی (آزمایشی به رسمی) و یا افزایش حقوق و مزایا به شرح موارد ذیل از حقوق مستخدم (افرادی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی هستند) برداشت و به صندوق بازنشستگی واریز می‌شود.

۱- به موجب قانون، حقوق و فوق العاده شغل (مزایای مشمول بازنشستگی) اولین ماه کسانی که دوره آزمایشی را طی کرده و به استخدام رسمی پذیرفته می‌شوند برداشت و به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌شود. 

برای محاسبه این عامل بهتر است از منوی حقوق، در فرم «معرفی عوامل کارکرد»، عامل کارکرد جدیدی به نام «کارکرد مقرری ماه اول» ایجاد نمایید و مقیاس آن را عدد قرار دهید. برای هر پرسنل که تغییر استخدام از پیمانی به رسمی دارد باید مجموع مبلغ مزایای مشمول بازنشستگی آن توسط کاربر در کارکرد تعریف شده وارد شود.

۲- حسب قانون، مبلغ ماه اول هرگونه افزایش حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق العاده شغل (مزایای مشمول بازنشستگی) مستخدم باید به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت شود.

کسر مقرری ماه اول از دانشجومعلمان خلاف قانون است

این خبرگزاری افزود: با توجه به مواد ۷۱، ۷۲، ۱۰۰و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ قانون استخدام کشوری، کسر مقرری ماه اول در دو صورت امکانپذیر خواهد بود: اولین حالت، تبدیل وضعیت استخدامی از آزمایشی یا قراردادی به رسمی که در این شرایط بخش اعظم حقوق ماه اول کسر خواهد شد. لازم به ذکر است مبلغ کسر شده به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد.

دومین حالت، کسر ۸.۵ درصد از مبلغ حکم در هر ماه به صورت ثابت است. این مبلغ هم به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد.

طبق ماده ۱۱۶ از قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون اجازه ابلاغ این موارد را به اعضایی از هیأت دولت داده است. نتیجه اینکه ناظر به مواد ۷۱،۷۲،۱۰۰ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ کسر حقوق کامل مبتنی بر ماده ۷۲ و تبصره ۵ ماده ۱۳۶ قانون استخدام کشوری فقط در صورتی امکان پذیر خواهد بود که وضعیت استخدامی فرد از حالت آزمایشی یا قراردادی به حالت رسمی تبدیل وضعیت شود و باتوجه به عدم اتمام تحصیل دانشجومعلمان اقدام صورت گرفته توسط وزارت آموزش و پرورش خلاف قانون است.

همچنین در ارتباط با کسر مابه‌التفاوت حکم سال جدید در مقایسه با حکم قدیم از معلمان، در قوانین مطروحه چیزی ذکر نشده است و در این رابطه منتظر پاسخ وزارت آموزش و پرورش هستیم. در صورت عدم پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش نسبت به موارد فوق الذکر در دیوان عدالت اداری شکایت ثبت خواهد شد.

آموزش و پرورش: کسر مقرری ماه اول الزام قانونی است

علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گلایه دانشجومعلمان نسبت به کسری مقرری ماه اول گفت: «کسر مقرری ماه اول الزام قانونی است، اما برای رعایت حال دانشجویان، تقسیط ۳ ماهه و بیشترانجام شده است».

وی ادامه داد: مطابق ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری (اصلاحی ۱۲ آبان ۱۳۴۹) – درآمد صندوق بازنشستگی از وجوهی که از حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدمین رسمی و آزمایشی کسر می‌شود، منحصر است به وجوه مذکور در مواد ۷۱ و ۷۲ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ این قانون و مبلغ ماه اول هرگونه حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم.

فرهادی افزود: در صورت عدم کفایت وجوه صندوق بازنشستگی دولت مکلف است کمبود آن را در بودجه کل کشور از محل درآمد عمومی تأمین و پرداخت کند.

تبصره (اصلاحی ۱۲ آبان ۱۳۴۹) – فوق‌العاده‌هاﻯ موضوع بندهاﻯ ب و پ و ت اصلاحی ماده ۳۹ از تاریخ اول فروردین ۱۳۴۹ و فوق‌العاده موضوع بند (ج) اصلاحی ماده مزبور از تاریخ اجراﻯ مرحله اول قانون استخدام کشورﻯ به مستثنیات مندرج در ماده ۷۱ اضافه می‌شود و تا زمانی که آیین‌نامه اجرایی بندهاﻯ ب و پ و ت اصلاحی‌ماده ۳۹ به تصویب نرسیده است، فوق‌العاده اشتغال خارج از مرکز و بدﻯ آب و هوا به ترتیبی که در مقررات سابق پیش‌بینی شده است قابل پرداخت و مشمول معافیت موضوع این تبصره خواهد بود. 

وی اضافه کرد: به استناد مستندات ارائه شده و براساس رویه انجام شده از دانشجویان تعهد خدمتی وزارت آموزش و پرورش در دوران تحصیل، مقرری مذکور کسر نمی‌شد و در زمان شروع اشتغال با محاسبه آن به میزان مقرری سنوات مربوطه برابر با یک ماه حقوق از دانشجویان کسر و به حساب صندوق واریز و کارسازی می‌شد.

فرهادی تصریح کرد: با استعلام صندوق بازنشستگی کشوری برابر با مستندات فوق و پاسخ مربوطه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور با مضمون مشمولیت و ایضا ورود دستگاه‌های نظارتی، وزارت آموزش و پرورش به کسر مقرری مربوطه برابر ضوابط و مقررات مربوط ملزم شد، اما به منظور رفاه حال دانشجویان با توجه به فرآیند حقوق، دریافتی آن‌ها در این مرحله به صورت ۳ قسط و بیشتر اقدام شده است.

چرا باید زودتر از موعد از حقوق دانشجومعلمان، مقرری ماه اول کسر شود؟

یکی از دانشجومعلمان در این خصوص به خبرنگار آنلاین شبکه، گفت: طبق قانون تنها زمانی مقرری کم خواهد شد که تبدیل وضعیت از آزمایشی به رسمی انجام شود، اما آموزش و پرورش می‌گوید الان برمی‌داریم زمان آزمایشی به رسمی مقرری نداریم.

وی افزود: طبق قانون مقرری باید به اندازه افزایش حقوق باشد یعنی حکم‌مان سال گذشته ۷۹,۲۷۰,۸۰۰ میلیون ریال بوده و امسال به ۱۰۲,۶۰۰,۰۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است که اگر کم کنیم ۲۳,۳۲۹,۲۰۰ میلیون ریال می‌شود. پس چرا ۱۰ میلیون کم می‌کنند.

این دانشجومعلم گفت: چرا باید زودتر از موعد از حقوق دانشجومعلمان، مقرری ماه اول کسر شود آیا به خاطر کمبود بودجه است؛ تعداد زیادی از دانشجومعلمان عیالوار هستند و تعداد کثیری اقساط دارند.

چرا ۱۰ میلیون مقرری ماه اول کسر شود؟

یکی دیگر از دانشجومعلمان اظهار کرد: می‌گویند، چون آموزش و پرورش تاکنون مقرری ماه اول را کسر نکرده است، اکنون ۱۰ میلیون تومان می‌خواهد کسر کند. واقعا با توجه به کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان، دیگر این کسر مقرری ماه اول چه معنایی دارد؟

وی ادامه داد: کسر ۱۰ میلیون تومان در کنار کسورات متعهدین خدمت، ییمه خدمات درمانی، بیمه تکمیلی و … است و حالا آموزش و پرورش به جای آنکه پاسخ ما را بدهد می‌گوید قانونی است و، چون رقم بالاست در چند قسط کم می‌کنیم!

بخش مطالب حوادث

نویسنده حوادث با توانایی ارائه نظرات و تحلیل‌های منحصر به فرد هستم. تمرکزم بر رویدادهای مهم و جالب است که خوانندگان را درگیر می‌کند.
دکمه بازگشت به بالا