علمی و پزشکی

دلایل ریزش مو و 5 راهکار جلوگیری از آن

ریزش مو می تواند در هر زمانی به دلایل مختلفی رخ دهد. آیا می دانستید ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است؟ ممکن است حجم قابل توجهی از مو به نظر برسد، اما اگر به طور روزانه ریزش مو را تجربه می کنید، تقریباً همین است. این نوع ریزش مو به دلیل چرخه طبیعی رشد مو و شکستگی مو ایجاد می شود. بنابراین، اگر هنگام برس زدن یا دوش گرفتن موهای بیشتری مشاهده کردید، نگران نباشید. همچنین، اگر موهای شما تیره تر یا بلندتر است، ممکن است به نظر برسد که موهای شما بیشتر می شود، اما نگران نباشید. اگر احساس می کنید بیش از مقدار روزانه ریزش دارید و می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

محرک ریزش مو

عواملی که باعث ریزش مو می شوند به سه دسته تقسیم می شوند: نوع اول ارثی است و معمولاً به ریزش موی دائمی اشاره دارد. نوع دوم ریزش مو ناشی از آسیب و ریزش مو است که اغلب در نتیجه یک بیماری موقتی است، در حالی که نوع سوم ناشی از تغییرات هورمونی (مانند بعد از بارداری) یا عوامل سبک زندگی است. از ریزش موی ژنتیکی نمی توان پیشگیری کرد و کاشت مو فقط می تواند به افزایش وزن شما کمک کند، اما خبر خوب این است که می توان از ریزش موی ناشی از آسیب یا عوامل سبک زندگی جلوگیری کرد.

استفاده از شامپوی نامناسب

انتخاب شامپو نادرست می تواند باعث ریزش مو و آسیب به موهای شما شود. در واقع، استفاده نکردن از شامپوهایی که برای محیط و پوست سر نامناسب هستند، مفیدتر خواهد بود. شامپوهای خارجی موهای برخی افراد را حالت وز و سوختگی می دهد. علت این مشکل عدم سازگاری شامپو با محیط و آب و هوای داخل ایران است. محصولات ایرانی با کیفیت بخرید. طیف وسیعی از محصولات تحت برند Shun انتخاب مناسبی برای شماست. طیف وسیعی از محصولات این برند برای سلامت مو و پوست سر می تواند درمان مناسبی برای موهای شما باشد.

گرمای بیش از حد مضر است

5 علت و پیشگیری از ریزش مو

تقریباً همه از سشوار و اتو مو استفاده می کنند و اکثر مردم نمی دانند چگونه این کار را به درستی انجام دهند. هنگام استفاده از سشوار، از یک قدرت ملایم استفاده کنید و آن را 20 سانتی متر از مو دور نگه دارید تا از سوختن تارهای مو جلوگیری کنید. هنگام استفاده از اتو، سشوار و برس حرفه ای بعد از حمام، ابتدا موهای خود را کاملا خشک کنید. همچنین استفاده از بهترین مارک سشوار برای به حداقل رساندن آسیب توصیه می شود.

چگونه از ریزش مو بر اثر آسیب و عوامل سبک زندگی جلوگیری کنیم؟

عوامل سبک زندگی مانند استرس، محیط و عادات بد مانند سیگار کشیدن همگی می توانند باعث ریزش مو شوند. بنابراین، اگر می خواهید بدانید که چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، باید بتوانید زندگی و سلامت خود را به درستی بررسی کنید. در ادامه برخی از عوامل آسیب رساندن به مو را خواهید خواند.

  1. سطح استرس خود را کاهش دهید

اگر بیش از حد معمول تحت استرس هستید، ممکن است شاهد ریزش بیشتری باشید. بنابراین، برای خود وقت بگذارید و اولویت های خود را در زندگی برای مبارزه با این تاثیرات دوباره ارزیابی کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ورزش کردن و وقت گذاشتن برای پیاده روی، خواندن مجله یا کتاب، خواب یا مدیتیشن می تواند با تغییر سطح کلی استرس شما از ریزش مو جلوگیری کند. این یکی از مناطق کلیدی است که در آن می توانید ریزش مو را متوقف کنید و اجازه دهید موهای خود به طور طبیعی رشد کنند. سطوح پایین استرس سرعت رشد مو را تنظیم می کند و در نتیجه ریزش مو کمتر می شود.

  1. کنترل رژیم غذایی

5 علت و پیشگیری از ریزش مو

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به حفظ سلامت موهای شما کمک زیادی می کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی کلیدی لازم برای دریافت از یک رژیم غذایی متعادل باشد، نه تنها بر رشد مو، بلکه بر وضعیت موهای موجود شما نیز تأثیر می گذارد. اگر کالری کافی نمی خورید یا پروتئین ندارید، به یاد داشته باشید که بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد.

  1. نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی می تواند بر ریزش مو به خصوص در خانم ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی خوب توصیه شده توسط پزشک ممکن است کلید جلوگیری از ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سطح هورمون ها در طول زندگی یک زن تغییر می کند، که می تواند بر سطح ریزش مو در هر مرحله تأثیر بگذارد. اگر باردار هستید نگران نباشید. کاملا طبیعیه! ریزش موی کمتر در دوران بارداری و در نتیجه ریزش موی بیشتر بعد از بارداری. بنابراین، اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، نترسید! اگر فکر می کنید عدم تعادل هورمونی ممکن است دلیل ریزش مو باشد و نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

  1. پوست و پوست سر خود را بررسی کنید

یک پوست سر سالم می تواند به رشد موی سالم منجر شود. بنابراین، اگر دچار سوزش پوست سر هستید، ارزش آن را دارد که علل احتمالی را به عنوان راهی برای جلوگیری از ریزش مو بررسی کنید.

  1. تغییرات محیطی باعث ریزش مو می شود

محیط می تواند نقش زیادی در وضعیت مو داشته باشد. با تغییر فصول موهایتان، باید تغییرات کوچکی در روتین مراقبت از موهایتان ایجاد کنید تا از موهایتان در برابر آسیب محافظت کنید. کلاهی که در تابستان از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند می تواند تفاوت زیادی در استحکام موهای شما ایجاد کند. استفاده از کلاه در فصل زمستان می تواند موهای شما را وز و خشک نشان دهد، اما باید هر فصل روتین خود را تغییر دهید تا آسیب به موهایتان به حداقل برسد. آلودگی نیز با ریزش مو همراه است و وضعیت تارها را مختل می کند. اگر زندگی می کنید یا در مناطق بسیار آلوده قرار دارید، از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید که ناخالصی ها را تقویت و از بین می برد تا از آلودگی جلوگیری کند.

علل مختلف دیگر (رنگ و سفید شدن، رطوبت بیش از حد، استفاده از مواد شیمیایی و برخی مکمل ها) می تواند باعث ریزش مو شود که باید قبل از استفاده از محصول برای مبارزه با آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

نویسنده: سراقولی

دکمه بازگشت به بالا