اقتصادیبرترین های کسب و کار

دامیننس تتر چیست

دامیننس تتر نشان‌دهنده سهم تتر از کل بازار ارز دیجیتال است و با تقسیم ارزش بازار تتر بر کل ارزش بازار کریپتو محاسبه می‌شود. تحلیل این شاخص به معامله‌گران کمک می‌کند تا روند بازار را پیش‌بینی کرده و در معاملات خود تصمیمات بهتری بگیرند.

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر به صورت پیوسته در حال تغییر است و از شاخص آن می‌توان برای تحلیل اوضاع بازار بهره برد. در شرایطی که این شاخص افزایش پیدا کند، کاربران در صرافی‌هایی مثل رمزینکس سرگرم تبدیل دیگر ارزهای دیجیتال به استیبل کوین هستند؛ چون انتظار ریزش قیمت‌ تتر را دارند. از سوی دیگر کاهش دامیننس تتر هم می‌تواند نشانه‌ای از بازار صعودی باشد.

آموزش مشاهده دامیننس تتر در تریدینگ ویو

یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که تریدرها برای بررسی و تحلیل نمودار از آن استفاده می‌کنند. در این سایت می‌توانید نمودار دامیننس تتر را مشاهده کرده و از آن برای بررسی شرایط بازار بهره ببرید.

برای مشاهده دامیننس تتر در تریدینگ ویو مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سایت تریدینگ ویو با آدرس TradingView.com شوید.
  • از منوی Products گزینه Supercharts را انتخاب کنید.
  • در نوار بالای صفحه روی نوار جستجو کلیک کرده و عبارت USDT.D را وارد کنید.
  • در پنجره باز شده روی گزینه اول یعنی USDT.D کلیک کنید.
  • در این صفحه نمودار USDT Dominance به صورت کندلی نمایش داده می‌شود.
  • از نوار سمت راست به ابزارهای تحلیل تکنیکال برای ترسیم خطوط روی نمودار دسترسی دارید.
  • در منوی سمت راست با کلیک روی گزینه Ideas تحلیل دیگر کاربران در مورد دامیننس تتر نمایش داده می‌شود. 
  • CoinMarketCap: یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های ردیابی بازار ارزهای دیجیتال است. برای دیدن نمودار دامیننس تتر صفحه اصلی CoinMarketCap را باز کنید. در نوار بالای سایت و تتر به صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود. روی دامیننس بیت‌کوین کلیک کنید تا چارت دامیننس همه ارزهای نمایش داده شود.
  • CoinGecko: یک وب‌سایت دیگر برای ردیابی بازار ارزهای دیجیتال است. برای دیدن نمودار USDT Dominance در CoinGecko، به صفحه اصلی وب‌سایت بروید و روی Markets کلیک کنید. سپس روی Tether کلیک کنید. در نوار سمت چپ دامیننس تتر قابل مشاهده است.

این سایت‌ها اپیلیکشن‌ اندروید و آیفون نیز ارائه کرده‌اند که می‌توانید روی گوشی نصب کنید.

دامیننس تتر چگونه محاسبه می‌شود؟

دامیننس تتر = ارزش بازار تتر / کل ارزش بازار ارز دیجیتال

ارزش بازار تتر برابر است با تعداد توکن‌های در گردش ضربدر قیمت هر توکن.

ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال برابر است با مجموع ارزش تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار.

در حال حاضر ارزش کل بازار ۱.۰۴ تریلیون دلار و ارزش بازار تتر ۸۲ میلیون ۸۷۰ هزار دلار است. بنابراین دامیننس لحظه‌ای تتر ۸ درصد است که پس از بیت‌کوین با ۴۸ درصد و اتر با ۱۹ درصد در جایگاه سوم بازار قرار می‌گیرد.

نماد دامیننس تتر چیست؟

 نماد دامیـننس تتر USDT.D است که از دو بخش تشکیل شده است:

  • USDT: نام استیبل کوین تتر
  • D: نشان‌دهنده دامیننس

دامیننس تتر را می‌توان به صورت درصد یا ممیز بیان کرد. به عنوان مثال، اگر مقدار آن ۱۰ درصد باشد، می‌توان آن را به صورت ۱۰٪ یا ۰.۱۰ بیان کرد. 

بررسی دامـیننس تتر به عنوان یکی از ابزارهای تحلیل و ارزیابی روند بازار ارز دیجیتال، به شما کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

افزایش دامیننس تتر می‌تواند نشان‌دهنده احساسات بدبینانه در بازار باشد، زیرا سرمایه‌گذاران در حال تبدیل دارایی‌های خود به یک استیبل‌کوین هستند تا از ریزش قیمت‌ها در امان بماند. از سوی دیگر، کاهش دامیننس تتر نشان‌دهنده احساسات خوشبینانه در بازار است؛ چون سرمایه‌گذاران در حال خرید سایر ارزهای دیجیتال هستند و انتظار بازار صعودی و افزایش قیمت‌ها را دارند.

دیگر کاربرد این شاخص شناسایی نقطه ورود یا خروج مناسب در بازار است. به عنوان مثال اگر دامیننس تتر در حال افزایش است، توصیه می‌شود تا زمان تثبیت بازار از سرمایه‌گذاری خودداری کنید. از سوی دیگر، اگر این عدد در حال کاهش است، احتمالا فرصت مناسبی برای خرید ارزهای دیجیتال با قیمت پایین در اختیار خواهید داشت.

البته تحلیل دامـیننس تتر تنها یکی از عواملی است که تریدرها باید حین خرید و فروش ارز دیجیتال در نظر بگیرند. شما به عنوان یک باید همیشه دیگر فاکتورهای مهم نظیر اخبار و رویدادهای مرتبط با بازار رمزارز، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و شرایط کلی بازار را در نظر داشته باشید.

تاثیر شاخص دامیننس تتـر بر بازار

تتر به عنوان پرکاربردترین استیبل کوین بین تریدرها نقش بسیار مهمی در بازار ارز دیجیتال دارد. از این رو هر نوع تغییری در شاخص دامیننس آن می‌تواند تأثیرات متعددی بر کل بازار داشته باشد.

تاثیر بر آلت‌کوین‌ها: تغییر دامیننس تتر بر عملکرد سایر ارزهای دیجیتال، به ویژه آلت‌کوین‌های کوچکتر تاثیرگذار است. زمانی که دامیننس تتر بالا باشد، تریدرها تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در دارند که منجر به کاهش قیمت در آن دارایی‌ها می‌شود. برعکس، زمانی که دامینس تتر پایین است، دارایی‌ها به آلت‌کوین تزریق شده و قیمت آنها را بالاتر ‌می‌برد.

فرصت آربیتراژ: معامله‌گران اغلب از تتر به عنوان ابزاری برای تفاوت قیمت بین صرافی‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. وقتی دامیننس تتر بالا باشد، فرصت‌های آربیتراژ بیشتری در دسترس است؛ چون معامله‌گران می‌توانند به سرعت از تتر وارد و خارج شوند تا از اختلاف قیمت‌ها بهره ببرند.

افزایش لیکویید: تتر به طور گسترده‌ای به عنوان یک جفت معاملاتی در صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود. افزایش دامیننس تتر نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده افزایش در بازار است و ورود و خروج معامله گران از پوزیشن‌ها را سرعت می‌بخشد. 

ارتباط دامیننس تتر با قیمت بیت کوین چیست؟

بین دامیننس تتر و قیمت بیت‌کوین معمولاً رابطه معکوس برقرار است. زمانی که دامیننس تتر کم می‌شود، افزایش می‌یابد و زمانی که دامیننس تتـر افزایش می‌یابد، قیمت بیت کوین نزولی می‌شود.

دلیل رابطه معکوس بین این دو شاخص این است که ارزش استیبل کوین تتر به دلار آمریکا وابسته است. زمانی که معامله‌گران نگران بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، پول خود را به تتر تبدیل می‌کنند. این امر باعث افزایش ارزش بازار تتر و کاهش ارزش دیگر رمزارزها می‌شود. همچنین، زمانی که معامله‌گران پول خود را از تتر خارج می‌کنند، ارزش کل بازار و قیمت بیت‌کوین بیشتر می‌شود.

البته این رابطه همیشه قطعی نیست و گاهی دامیننس تتر همزمان با قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است. این امر به دلایلی مانند افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال یا انتشار اخبار مثبت در مورد بیت کوین رخ می‌دهد.

رابطه شاخص ترس و طمع با دامیننس تتر چیست؟

، یک ابزار محبوب برای اندازه‌گیری احساسات بازار است و بر اساس نوسان قیمت، حجم معاملات و خبرهای پیرامون کریپتو محاسبه می‌شود. شاخص ترس و طمع معمولاً بین صفر تا ۱۰۰ متغیر است. مقادیر پایین‌تر از ۵۰ نشان‌دهنده ترس در بازار و مقادیر بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده طمع در بازار است.

رابطه این دو شاخص، مستقیم است و زمانی که شاخص ترس و طمع افزایش می‌یابد، دامیننس تتر نیز بالا می‌رود. زمانی که ترس در بازار شایع می‌شود، تریدرها پول خود را به استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر منتقل می‌کنند که باعث افزایش دامیننس تتر می‌شود. از سوی دیگر با افزایش جسارت معامله‌گران، پول از تتر خارج شده و دامیننس آن کاهش می‌یابد. 

سخن آخر

دامیننس تتر شاخصی برای نشان دادن سهم تتر از کل بازار ارز دیجیتال است و از آن برای تحلیل شرایط بازار استفاده می‌شود. نکات مهمی که در تحلیل این شاخص باید مد نظر قرار دهید:

  • دامیننس تتـر را با سایر شاخص‌های بازار ارزهای دیجیتال مقایسه کنید تا تصویر کامل‌تری از بازار به دست آورید.
  • تاریخچه دامیننس تتر را در دوره‌های زمانی قبل بررسی کنید تا الگوهای کلی بازار را شناسایی کنید.
  • برای معامله در بازار ارز دیجیتال، تنها به بررسی دامیننس تتر بسنده نکرده و آن را در کنار دیگر عوامل مهم در نظر بگیرید.

سوالات متداول

دامیننس تتر چطور محاسبه می‌شود؟

ارزش بازار USDT را به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تقسیم و حاصل را در ۱۰۰ ضرب می‌کنیم.

چرا دامیننس تتر مهم است؟

این شاخص اطلاعات مفیدی را در مورد سلامت کلی بازار و تمایلات سرمایه‌گذاران به دست می‌دهد. کاهش آننشان‌دهنده شروع آلت‌سیزن است.

دامیننس تتر چه نوساناتی داشته است؟

در سال‌های اولیه این عدد ناچیز بود، اما با افزایش محبوبیت استیبل کوین‌ها، به تدریج افزایش یافت و در حال حاضر حدود ۵ درصد است.

آیا دامیننس تتر به صفر خواهد رسید؟

در بازار  ارزهای دیجیتال هیچ چیز به طور قطع قابل پیش‌بینی نیست اما بسیار بعید است دامیننس تتر به صفر برسد، چون محبوب‌ترین و پرکاربردترین استیبل کوین بازار است.

 

دکمه بازگشت به بالا