برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

خواص سیر سیاه برای بدنسازی

خواص و مضرات سیر سیاه

سیر سیاه علاوه بر داشتن حبه های سیاه، طعم ملایم تر و قوام لطیف تر و چسبناک تری نسبت به سیر خام دارد.

سیر سیاه همچنین دارای تعدادی از فواید سلامتی است که ممکن است بیشتر از سیر خام باشد.

در این مقاله با فواید دارویی و درمانی سیر سیاه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سیر سیاه برای سلامتی بدن

  1. حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است

فرآیند تخمیر باعث می‌ شود سیر سیاه حاوی آنتی‌ اکسیدان های بیشتری نسبت به سیر خام باشد.

این تا حدی به این دلیل است که آلیسین، ترکیبی که بوی تند سیر را در هنگام له شدن ایجاد می کند به ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند آلکالوئیدها و فلاونوئیدها در هنگام تخمیر سیر سیاه تبدیل می شود.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند و در غیر این صورت ممکن است منجر به بیماری های مختلف شود.

مردم بیشتر از طریق غذاهای گیاهی از جمله سیر آنتی اکسیدان ها را مصرف می کنند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که کل فعالیت آنتی اکسیدانی سیر سیاه در طول کهنه شدن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در این مطالعه سیر در 21 روز تخمیر به اوج محتوای آنتی اکسیدانی خود رسید.

  1. ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند

قند خون بالای کنترل نشده در افراد مبتلا به دیابت می تواند خطر عوارضی از جمله آسیب کلیوی، عفونت و بیماری قلبی را افزایش دهد.

در مطالعه‌ ای در سال 2019 روی موش‌ هایی که از رژیم غذایی سرشار از چربی و قند استفاده کردند درمان با عصاره سیر سیاه منجر به بهبود متابولیک مانند کاهش کلسترول، کاهش التهاب و تنظیم اشتها شد.

یک مطالعه قدیمی‌ تر در سال 2009 روی موش‌ های دیابتی نشان داد که فعالیت آنتی‌ اکسیدانی سیر سیاه می‌ تواند به محافظت در برابر عوارضی که اغلب ناشی از قند خون بالا هستند کمک کند.

در مطالعه حیوانی دیگری در سال 2019 محققان به موش‌ ها رژیم غذایی پرچرب دادند. موش‌ هایی که سیر سیاه مصرف می‌ کردند در مقایسه با موش‌ هایی که سیر سیاه مصرف نمی‌ کردند به میزان قابل‌ توجهی سطوح گلوکز و انسولین کمتری را در خون خود تجربه کردند.

بر اساس یک مطالعه بر روی 226 زن در معرض خطر، فعالیت آنتی اکسیدانی سیر سیاه تخمیر شده با استفاده از باکتری لاکتوباسیلوس بولگاریکوس حتی ممکن است به جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که برخی از این نتایج حاصل از مطالعات حیوانی است و دانشمندان باید مطالعات بیشتری در مورد اثرات سیر سیاه بر دیابت و سطح قند خون در انسان انجام دهند.

  1. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

مطالعات نشان داده اند که سیر سیاه ممکن است شاخص های بیماری قلبی از جمله سطوح کلسترول کل، LDL و تری گلیسیرید را در خون کاهش دهد. همچنین ممکن است کلسترول HDL را افزایش دهد.

یک مطالعه بر روی حیوانات اثرات سیر خام و سیاه را در موش‌ هایی که از آسیب قلبی ناشی از ایسکمی – فقدان جریان خون به قلب – بهبود می‌ یابند مقایسه کرد.

محققان دریافتند که سیر خام و سیاه به باز کردن گردش خون برای محافظت از قلب در برابر آسیب کمک می کنند.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که عصاره سیر سیاه به کاهش چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول کل در موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند کمک کرد. سطوح بالای این موارد معمولا نشان دهنده افزایش خطر بیماری قلبی است.

در یک مطالعه حیوانی متفاوت سیر سیاه سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش داد.

یک مطالعه متفاوت به 60 فرد مبتلا به کلسترول بالا به مدت 12 هفته روزانه 6 گرم عصاره سیر سیاه یا دارونما داد. سیر سیاه کلسترول HDL را افزایش و نشانگرهای بالقوه بیماری قلبی را کاهش داد.

یک مطالعه به شرکت کنندگان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب روزانه 20 گرم عصاره سیر سیاه را به مدت 6 ماه داد. کسانی که آن را مصرف کردند در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کردند سطوح آنتی اکسیدانی بیشتری را تجربه کردند و شاخص های سلامت قلب را بهبود بخشیدند.

با این حال مطالعات قوی تری بر روی انسان در این زمینه مورد نیاز است.

  1. ممکن است از سلامت مغز محافظت کند

سیر سیاه ممکن است به جلوگیری از التهابی که می تواند حافظه را مختل کرده و عملکرد مغز را در طول زمان بدتر کند، کمک کند.

دانشمندان پیشنهاد می کنند که تجمع یک ترکیب پروتئینی به نام بتا آمیلوئید باعث التهاب در مغز می شود که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

یک مطالعه بر روی رت ها نشان داد که سیر سیاه می تواند التهاب مغز ناشی از بتا آمیلوئید را کاهش دهد و حتی حافظه کوتاه مدت را بهبود بخشد.

در مطالعه دیگری محققان استرس اکسیداتیو را در مغز رت ها ایجاد کردند. دادن عصاره سیر سیاه به آن ها از ایجاد اختلال در حافظه جلوگیری کرد.

  1. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

چندین مطالعه حاکی از تاثیر مثبت سیر سیاه در مبارزه با سلول های سرطانی است.

در یک مطالعه لوله آزمایشی در خون 21 داوطلب عصاره سیر سیاه فعالیت های تحریک کننده ایمنی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی تری نسبت به عصاره سیر خام نشان داد.

در واقع محققان دریافتند که محلول عصاره سیر سیاه در عرض 72 ساعت برای سلول های سرطانی ریه، سینه، معده و کبد سمی است.

سایر مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که سیر سیاه باعث می شود سلول های سرطانی در سرطان روده بزرگ و معده انسان و همچنین سرطان خون شروع به از بین رفتن کنند. همچنین رشد این سلول های سرطانی را کاهش داد.

در یک بررسی از 25 مطالعه محققان دریافتند که سیر کهنه در اکثر مطالعات انسانی، حیوانی و لوله آزمایشی که مورد بررسی قرار گرفت اثرات مفید احتمالی بر ضد سرطان را نشان داد.

این تحقیق مقدماتی است و دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد خواص بالقوه سیر سیاه در مبارزه با سرطان انجام دهند.

  1. ممکن است به محافظت از کبد شما کمک کند

سیر سیاه ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی، داروها، الکل و میکروب ها کمک کند.

مطالعات بر روی رت ها نشان داده است که سیر سیاه در صورت آسیب کبدی اثرات محافظتی دارد و از آسیب بیشتر کبد جلوگیری می کند.

سیر سیاه ممکن است در شرایط مزمن تر نیز مفید باشد. به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی نشان داد که سیر سیاه عملکرد کبد را در مورد آسیب مزمن کبدی ناشی از الکل، احتمالا از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی آن بهبود می بخشد.

عوارض و مضرات سیر سیاه

سیر سیاه به نظر نمی رسد عوارض جانبی عمده ای داشته باشد. با این حال سیر سیاه چند جنبه منفی دارد؛

خوردن سیر سیاه خام در مقادیر زیاد ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نیز ممکن است بخواهند از مصرف سیر سیاه در مقادیر زیاد اجتناب کنند.

گفتنی است یک مطالعه اثرات عصاره سیر کهنه شده را بر لخته شدن خون در میان افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند مورد بررسی قرار داد و دریافت که خطر جدی ندارد.

با این حال بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا مشخص شود سیر سیاه برای شما بی خطر و مناسب است یا خیر.

علاوه بر این افرادی که پس از مصرف سیر خام دچار واکنش آلرژیک می شوند باید از سیر سیاه نیز اجتناب کنند.

روش های استفاده از سیر سیاه در رژیم غذایی

در حالی که ممکن است با سیر خام بیشتر آشنا باشید، سیر سیاه می تواند یک افزودنی خوشمزه به رژیم غذایی شما باشد. طعم شیرین و قوام ژلاتینی آن به خوبی با غذاها سازگار است.

در اینجا چند روش برای استفاده از سیر سیاه آورده شده است :

  • آن را به سس سویا اضافه کنید تا سس خوش طعمی درست شود
  • از آن برای چاشنی سوپ استفاده کنید
  • آن را به صورت دیپ با پنیر یا پنیر خامه ای له کنید
  • آن را با سس مایونز یا هوموس مخلوط کنید
  • سیرها را نازک برش دهید و به سالاد یا پاستا اضافه کنید
  • از آن ها به عنوان رویه برای پیتزا استفاده کنید
  • آن ها را با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک سس سالاد ساده درست کنید

همچنین ممکن است متوجه شوید که از خوردن سیر سیاه به تنهایی لذت می برید زیرا ملایم تر از سیر خام است.

خلاصه

سیر سیاه نوعی سیر خام است که برای چندین هفته تحت شرایط کنترل شده تخمیر شده است. این باعث تغییر رنگ و طعم آن می شود.

این فرآیند همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی سیر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در واقع آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه احتمالا دلیل مزایای بالقوه آن برای قلب، کبد، قند خون و مغز و همچنین خواص ضد سرطانی بالقوه آن است.

به نظر نمی رسد سیر سیاه عوارض جانبی عمده ای داشته باشد اما اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید یا به سیر حساسیت دارید باید از مصرف مقادیر زیاد آن اجتناب کنید.

مواد تشکیل دهنده دمنوش مصفی خون دکتر بیز که با نام دمنوش تخصصی کبد چرب نیز شناخته می‎شود از گیاهانی چون کاسنی، گزنه، قاصدک، علف لیمو، به لیمو، چای سبز می باشد. دمنوش لاغری دکتر بیز کاملا طبیعی کاهش وزن همراه با برنامه غذایی رایگان – بامجوز رسمی سازمان غذا و دارو می باشد

سیر سیاه دکتر بیز دارای خواص درمانی بسیاری می باشد . که فواید آن از سیر معمولی هم بیشتر است ولی اندازه آن شهرت ندارد.

منبع: دكتر بيز سير سياه

 

دکمه بازگشت به بالا